Przewodnik po Statystykach Fanpage'a - część 2

W drugiej części Przewodnika zmierzymy się z trzema pozostałymi zakładkami. Są to: posty, video oraz osoby. Do dzieła!
Mateusz Nowak ▲ 03 lutego, 2016 ▲ około 6 minut czytania

W drugiej części Przewodnika zmierzymy się z trzema pozostałymi zakładkami. Są to: posty, video oraz osoby. Do dzieła!

 

W drugiej części Przewodnika zmierzymy się z trzema pozostałymi zakładkami. Są to: posty, video oraz osoby. Do dzieła!
Poprzedni wpis na temat analizy statystyk Facebooka znajdziesz tutaj.

Posty

To chyba najważniejsza zakładka w całym standardowym module analityki udostępnianym z poziomu FB.
W górnej części do dyspozycji masz trzy zakładki o następujących nazwach: Kiedy Twoi fani są w Internecie, Typy postów, oraz Najpopularniejsze posty na obserwowanych stronach.
W pierwszej z nich masz dostęp do cennych informacji dotyczących aktywności na FB twoich fanów. Będzie tam po pierwsze informacja o ich średniej liczności w poszczególne dni tygodnia, a pod nią z dużym prawdopodobieństwem zobaczysz...wieloryba ;)
Chodzi oczywiście o dobowy rozkład obecności, który często przypomina kształtem to właśnie zwierzę.

Dlaczego to jest ważne: jeżeli nie publikujesz codziennie, wybierz te dni, w których Twoi fani są online. Możesz także dobrać pory publikacji swoich treści do pory największej aktywności fanów. Nie jest to jednak jedyne kryterium, które warto wziąć pod uwagę. Pamiętaj, że istotna będzie też m.in. aktywność innych stron, z którymi będziesz potencjalnie konkurować o uwagę odbiorcy. Na ten temat powstało już wiele analiz i publikacji, warto temat ten przestudiować bardziej szczegółowo, chociaż prostej i uniwersalnej odpowiedzi nie ma.

W zakładce Typy postów możesz zapoznać się z ciekawym zestawieniem, jak typ publikowanego postu (status tekstowy / link /zdjęcie itd.) przekłada się na średni zasięg postu i aktywność.

Dlaczego to jest ważne, (ale trzeba być ostrożnym w interpretacji): Informacje z tej zakładki na pewno będą ciekawym materiałem do analizy. Jednak nie przywiązuj do nich zbyt dużej wagi. Wiele osób formułuje odważne i bardzo globalne opinie, np. że „video w danym okresie generuje dzięki algorytmom FB dużo większy zasięg” itp. Sporadycznie, może być w tym cząstka prawdy. Zalecam jednak inne podejście do tej kwestii – format treści, to tylko narzędzie które dobierasz, aby osiągnąć swój cel związany z przekazaniem określonego komunikatu. Pomyśl, który będzie najlepszy w konkretnym wybranym przypadku, a dopiero w drugiej kolejności analizuj ogólne statystyki pod tym kątem.

Ostatnia zakładka na górze tej sekcji to Najpopularniejsze posty na obserwowanych stronach. Jeżeli wybrałeś swoich konkurentów, aby mieć ich „na oku” (jak to zrobić, pisałem w części 1), zobaczysz tu ich posty z ostatnich dni, które wzbudziły największe zainteresowanie.

Zdecydowanie najciekawsza część tej sekcji zaczyna się niżej, gdzie zyskujesz dostęp do zestawienia opublikowanych na stronie postów.

Zwróć uwagę szczególnie na kolumny Zasięg i Zaangażowanie. Możesz je dodatkowo zmieniać i analizować bardziej szczegółowo, np. pod kątem zasięgu wirusowego („Zasięg: fani / osoby spoza fanów”), czy tzw. negatywnego feedbacku (ukrycia postów itd.). Polecam Ci także informacje o wskaźniku aktywności - podaje on procentowy wskaźnik odbiorców, którzy weszli w interakcję z Twoim postem.

Klikając którykolwiek ze swoich postów zyskasz także dostęp do bardziej szczegółowych informacji np. o interakcjach dokonanych na Twojej stronie oraz tych, które pojawiły się dzięki udostępnieniu treści dalej przez któregoś z fanów.

Dlaczego to jest (bardzo) ważne: To tutaj weryfikujesz swoje hipotezy co do tego, czy pomysł przyjęty na prowadzenie strony się sprawdza. Masz możliwość w szczególności porównać jakie tematy, jakie treści i jaki sposób ich podania spotyka się z pozytywnym odbiorem ze strony fanów i skutecznie buduje społeczność wokół Twojej strony.

Video

Jak sama nazwa wskazuje, w tej sekcji możesz dokładnie przeanalizować konsumpcję publikowanych treści video. Kolejne wykresy są dobrze opisane i pokazują ilość odtworzeń ze względu na to, jako długo trwało odtworzenie.

Dlaczego to jest ważne: Ten rodzaj treści zazwyczaj wiąże się z największą inwestycją na etapie przygotowania. Adekwatnie do tego, warto szczególnie dokładnie analizować, z jakim spotyka się odbiorem i jak chętnie jest oglądany. Weź także pod uwagę, że wielu użytkowników posiada ustawione automatyczne odtwarzanie filmu na swoim timelinie. Podział między automatycznymi, a intencjonalnymi odtworzeniami możesz zweryfikować z użyciem rozwijanej listy z prawej strony.

Osoby

Analizowaniu tej sekcji także warto poświęcić nieco więcej czasu, ale pewnie nie tak dużo jak w przypadku informacji o postach.

Masz tutaj dostęp do analizy demograficznej nie tylko swoich fanów, ale także generalnie osób do których dotarłeś (łączny zasięg organiczny, wirusowy, płatny). Jeszcze ciekawie wygląda ostatnie zestawienie, które pokazuje analizę osób, które weszły w interakcję z Twoimi treściami.

Dlaczego to jest ważne: Znajdziesz tu odpowiedź m.in. na pytanie, czy Twoi fani pokrywają się z Twoim targetem komunikacyjnym? To jedno z kluczowych pytań. Jeśli chcesz budować społeczność potencjalnych klientów lokalnego butiku, a połowa Twoich fanów to mężczyźni z poza Twojego miasta, to oczywiście znaczy, ze coś poszło nie tak. Kolejna istotna rzecz – kto angażuje się w treści? Czy język, styl komunikacji i zawartość odpowiada młodszym czy starszym odbiorcom? A może udało Ci się zaangażować tylko kobiety? Koniecznie sprawdzaj te informacje i wyciągaj wnioski.

To już wszystko (chociaż nie do końca...)

Na tym kończą się statystyki fanpage'a dostępne z poziomu FB. To jednak nie koniec zabawy z danymi. Możesz dostać się do zdecydowanie większej ich puli, ściągając arkusz z danymi dot. strony, publikowanych postów lub video (przycisk „Eksportuj” na górnej belce w menu administracyjnym). Dane są tam zapisane w postaci ciągu kolumn i wierszy - są zdecydowanie mniej wygodne do analizy, ale za to znacznie bardziej obszerne. Na rynku są dostępne aplikacje, które umożliwiają ich wygodne analizowanie (pobierają je automatycznie z Twojej strony).

Pierwsza styczność z tymi tabelkami, może przyprawić o zawrót głowy. Z drugiej strony, to i tak zapewne tylko niewielka część ze wszystkich informacji, które Facebook kolekcjonuje, ale nigdy nie udostępnia swoim użytkownikom. :)

 

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam