Personal Branding - twoja marka

Jeszcze całkiem niedawno uważano, że Personal Branding jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla osób publicznych - gwiazd, celebrytów czy polityków. To błędne założenie, ponieważ świadome kreowanie swojego wizerunku jest tak samo ważne, jak PR firmy lub konkretnej marki.
Angelika Dąbek ▲ 13 kwietnia, 2016 ▲ około 7 minut czytania

Jeszcze całkiem niedawno uważano, że Personal Branding jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla osób publicznych - gwiazd, celebrytów czy polityków. To błędne założenie, ponieważ świadome kreowanie swojego wizerunku jest tak samo ważne, jak PR firmy lub konkretnej marki.

Jeszcze całkiem niedawno uważano, że Personal Branding jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla osób publicznych - gwiazd, celebrytów czy polityków. To błędne założenie, ponieważ świadome kreowanie swojego wizerunku jest tak samo ważne, jak PR firmy lub konkretnej marki.

Czym jest Personal Branding?

Personal Branding, jak sama nazwa wskazuje to kreowanie swojego osobistego PR poprzez zarządzanie wizerunkiem i związane z tym konkretne działania. Naturalnie warto podkreślić, że w zarządzaniu tym nie ma miejsca na przypadek. Przykłady najlepszych marek osobistych na świecie doskonale (np. Steve Jobs, Richard Branson),  ukazują, że to raczej efekt wielu przemyśleń, świadomej wstępnej strategii, a później - konsekwencji w działaniu. Dlaczego temat jest tak ważny? Bo o ile kiedyś spokojnie można było pozostać anonimowym, o tyle teraz, w dobie mediów społecznościowych, każdy może trafić na twój profil FB i wyrobić sobie opinię. To ty masz największy wpływ na to, jaka to będzie opinia.

Niestety, chociaż kwestie kreowania wizerunku i szeroko pojętego Public Relations stają się w Polsce coraz ważniejsze, to w dalszym ciągu znajdują zastosowanie głównie w firmach, w przypadku brandów czy konkretnych produktów. Natomiast budowanie osobistej, “prywatnej” marki w dużej mierze przypisuje się dla politykom, przywódcom czy celebrytom.

To błąd, bo podstawowe działania z zakresu Personal Brandingu może zaadaptować do swojego życia każdy. I dla każdego mogą się one okazać przydatne. Dla przykładu student poszukujący zatrudnienia - o ile lepiej wyglądałoby jego podanie o pracę, gdyby wizerunek (na który w tym przypadku składają się CV, list motywacyjny, ewentualnie portfolio, a często też...profil na Facebooku) okazał się spójny i przedstawiał obraz młodego, pracowitego, pełnego energii człowieka zdobywającego doświadczenie na stażach czy praktykach?

Jeżeli pragniesz dążyć do poziomu eksperckiego w swojej dziedzinie, powinieneś znać przynajmniej podstawy Personal Brandingu. Ich wdrożenie w życie sprawi, że w parze z twoim nazwiskiem (marką) będą szły odpowiednie konotacje, takie jak profesjonalizm, kompetencja, pasja, uczciwość itd. itp.
Kreowanie konkretnego wizerunku, przynajmniej z początku, może wymagać zaangażowania. Zarezerwuj też trochę czasu na stworzenie strategii. Jeżeli wszystko zrobisz, jak należy, utrzymanie konsekwencji w następnych działaniach nie przysporzy ci problemu.


Dylemat Personal Brandingu

Koncepcja marki osobistej może nie być zrozumiała. Zwłaszcza, że pojęcie “marki” jest w Polsce wciąż używane jedynie w kontekście firm, usług czy produktów. Czytaj: marką może być batonik, pasta do zębów czy hamburger w popularnej sieci fast foodów. Ale człowiek? Teoretycznie bez sensu. W końcu, w tradycyjnym tego pojęcia znaczeniu, kreowanie wizerunku produktu to nadanie mu cech trafiających do ustalonej grupy docelowej i utrwalanie ich za pomocą konkretnych przekazów. Przez to wiele osób myśli, że kreowanie swojej marki wymaga niemożliwego - przyswojenia nowych cech charakteru, tak aby dotrzeć do ustalonego targetu. Jeżeli jesteś jedną z tych osób czytaj dalej, bo to bardzo ważne: w budowaniu marki osobistej najważniejsza jest autentyczność. Możesz przygotować się do wdrożenia działań Personal Brandingu jak najlepiej (patrz kolejny rozdział), ale jeżeli zaczniesz kreować wizerunek kogoś, kim nie jesteś w rzeczywistości, to będzie ci zwyczajnie trudno. Uwierz, na dłuższą metę nie dasz rady tworzyć spójnego obrazu innej osoby. Nie będziesz mieć na to czasu i ochoty. Pomyśl też, jak zareagują twoi odbiorcy. Bez względu na to, czy będzie to przełożony w pracy czy fani na fb, wszyscy poczują się oszukani, bo twoje realne umiejętności czy możliwości okażą się zupełnie inne, niż to sygnalizowałeś jeszcze np. miesiąc temu.


Strategia Personal Brandingu

Możesz ją spisać na kartce papieru, w edytorze tekstu albo po prostu, mieć ją w głowie. W przypadku budowania marki osobistej, kluczowe pozostaje udzielenie odpowiedzi na trzy pytania:

  • dlaczego robisz to, co robisz (jaki jest cel twoich działań);
  • w jaki sposób to robisz (w jaki sposób realizujesz swój cel):
  • co robisz (jakie prowadzisz działania, które prezentują funkcjonowanie twojej marki światu).

To proste pytania. Ale z drugiej strony chodzi o markę osobistą. Udzielone odpowiedzi muszą być prawdziwe i szczere, co wymaga już zajrzenia w głąb siebie. Opcjonalnie możesz też ustalić, do kogo i za pomocą jakich narzędzi chcesz się zwracać. W sieci możesz promować się na własnej stronie internetowej, Facebooku, blogu, vlogu na YT, poprzez zdjęcia na Instagramie...wszystko zależy od tego, w jakiej branży chcesz kreować swój wizerunek.
Ustalenie strategii jest konieczne, bo czyni cały proces prostszym (wiesz, za pomocą jakich działań docierać do grupy docelowej plus masz ustalony cel). Pamiętaj też, że tylko plan  “skrojony” na twoją miarę nie będzie ci w późniejszym życiu przeszkadzać. Jeżeli zaczniesz budować wizerunek osoby, z którą niezupełnie się utożsamiasz, będzie ci naprawdę trudno. Oczywiście, możesz udawać kogoś, kim nie jesteś, ale chyba po co?  Nie bez powodu jedną z popularniejszych metod budowania swojego wizerunku jest ta oparta na autentyczności.


Autentyczność przyciąga

Model budowania swojej własnej marki w sposób autentyczny pozwala zaoszczędzić wiele pracy, czasu i nerwów. Nie musisz się martwić, że ktoś zdemaskuje twoje prawdziwe ja, nie zastanawiasz się nad każdym swoim ruchem jak nad strategią dotyczącą “być albo nie być” wielkiego koncernu, możesz sobie za to pozwolić na intuicyjne i twórcze, bardziej swobodne działanie.

Przez cały czas pozostajesz sobą. Nie wstydzisz się mówić o swoich mocnych stronach, umiejętnościach i sukcesach, ale też nie obawiasz się przyznać do błędu lub do faktu, że czegoś nie umiesz. W kanałach komunikacji - na FB, blogu, stronie internetowej, podczas kontaktu z klientami, zachowujesz się swobodnie, mówisz/piszesz językiem, z którym czujesz się najlepiej (oczywiście w granicach rozsądku). Jesteś sobą, więc nie masz problemu z utrzymywaniem swojego wizerunku 24/h, nawet wśród przyjaciół czy rodziny.
Ta stałość i konsekwencja w sposobie bycia, zarówno online jak i offline, wzbudza w klientach poczucie bezpieczeństwa i wiary w twój profesjonalizm.

Model autentyczny zaleca się przede wszystkim osobom, które pracują “sobą”: trenerom, nauczycielom, terapeutom, doradcom i wszystkim tym, którzy chcą dotrzeć do ludzi ze swoją pasją - obojętnie, czy chodzi o copywriting, szydełkowanie, florystykę czy sporty ekstremalne.

Umiejętność konsekwentnego budowania swojego wizerunku jest niezwykle przydatna dzisiaj, w czasach, w których informacje o każdym są można uzyskać w pięć minut za pośrednictwem internetu. Z drugiej strony szczerość i działanie w zgodzie ze sobą sprawia, że budowanie tego wizerunku nie jest trudne, nie wymaga też poświęcenia znacznej ilości czasu. A korzyści płynące z mądrze prowadzonych działań tego typu są niewspółmiernie duże.

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam