Siła współpracy. O relacjach pomiędzy agencją a klientem

Relacje pomiędzy klientem, a agencją marketingową, PR czy social media bywają kluczowe dla powodzenia projektu. Bez zadbania o kilka konkretnych elementów tej specyficznej współpracy nie sposób mówić o szansach na sukces! W dzisiejszym artykule podzielimy się naszymi doświadczeniami i wskażemy, które z nich są szczególnie istotne.
Angelika Dąbek ▲ 03 sierpnia, 2016 ▲ około 5 minut czytania

Relacje pomiędzy klientem, a agencją marketingową, PR czy social media bywają kluczowe dla powodzenia projektu. Bez zadbania o kilka konkretnych elementów tej specyficznej współpracy nie sposób mówić o szansach na sukces! W dzisiejszym artykule podzielimy się naszymi doświadczeniami i wskażemy, które z nich są szczególnie istotne.

Relacje pomiędzy klientem, a agencją marketingową, PR czy social media bywają kluczowe dla powodzenia projektu. Bez zadbania o kilka konkretnych elementów tej specyficznej współpracy nie sposób mówić o szansach na sukces! W dzisiejszym artykule podzielimy się naszymi doświadczeniami i wskażemy, które z nich są szczególnie istotne.

Coraz więcej firm oddaje część działań marketingowych w outsourcing i korzysta z usług agencji marketingowych.
Nic w tym dziwnego - to często łatwiejsze rozwiązanie gwarantujące profesjonalną (przy zachowaniu staranności w doborze partnera) obsługę marketingową. I z pewnością o wiele lepsze, niż delegowanie zadań związanych marketingiem pracownikom firmy, którzy nie mają w tym zakresie żadnych kompetencji. Poza tym na marketing, zwłaszcza digitalowy, składa się coraz więcej obszarów wymagających konkretnej specjalizacji. Nie każda firma będzie w stanie zbudować zespół zdolny do skutecznych działań na każdym z nich.
Outsourcing tego typu może być więc o wiele tańszy niż stworzenie i utrzymanie w strukturach przedsiębiorstwa własnego działu marketingowego, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można przeznaczyć na rozwój innych obszarów działalności firmy.

Outsourcing marketingowy - sztuka relacji

Czy outsourcing marketingowy można potraktować jak zlecenie kolejnej usługi na zewnątrz i zupełne pozbycie się jej z bieżącego horyzontu zadań?
Faktycznie, to klient płaci agencji, więc klient może, a nawet powinien (piszemy o tym dalej) mieć konkretne wymagania. Mimo tego, proces współpracy z agencją (jakąkolwiek “od tych spraw” - marketingową / interaktywną / strategiczną / digitalową) sprowadza się raczej do partnerskiej relacji, w której dla osiągnięcia sukcesu konieczna jest ścisła współpraca. To sztuka kompromisu i wzajemnego zaufania, wykraczająca zdecydowanie dalej niż tylko poza wspólną pracę nad briefem.

Jak współpracować?

O czym powinni pamiętać zarówno przedsiębiorcy, jak i przedstawiciele agencji? Prezentujemy naszą subiektywną listę istotnych elementów, które wspólnie składają się na współpracę idealną.

1. Dobry brief - z briefem jest tak jak z butami do biegania: te kiepskiej jakości nie pozwolą na wykorzystanie stu procent możliwości biegacza. Każdy przedsiębiorca, który chce zatrudnić agencję powinien dysponować takim dokumentem. Co powinno się w nim znaleźć? Wymienimy tylko te najważniejsze dane (struktura dobrego briefu to tak naprawdę materiał na osobny wpis...albo książkę :)):
→ opis firmy marki lub produktu
→ cel firmy
→ informacje dotyczące rynku: specyfika konsumentów oraz konkurencji
→ grupa docelowa firmy, marki albo produktu
→ dotychczasowe działania promocyjne
→ opis zlecenia
→ budżet
→ przewidywany czas trwania
Dużo tych informacji. Ale z drugiej strony nawet najlepsza agencja nie poprowadzi komunikacji spójnej z dotychczasowym wizerunkiem firmy, jeżeli nie pozna dokładnie jej samej oraz specyfiki rynku, na którym działa. Dane uzyskane od klienta są konieczne i bywają kluczowe, nawet jeśli równolegle do nich agencja zawsze sama musi wykonać ogrom pracy przygotowawczej. Rolą agencji jest tu umiejętność zadawania dobrych pytań i wspólne poszukiwanie odpowiedzi.

2. Jasno określony cel - to właściwie jeden z punktów, który powinien znaleźć się w strukturze briefu. Świadomość precyzyjnego i mierzalnego kierunku, w którym firma chce podążać z pomocą agencji jest niezwykle ważna, bo tylko w oparciu o tą wiedzę można ustalić odpowiednią strategię dla dalszych działań.

3. Zakres obowiązków - musi być jasny, kompleksowy i nie może pozostawiać wątpliwości. To kolejny element, o który trzeba pomyśleć jeszcze zanim podpisy obu stron znajdą się na umowie. Duża rola w tym zakresie jest po stronie agencji, która w przeciwieństwie do klienta ma doświadczenie w realizacji projektów określonej klasy i jest w stanie wiele sytuacji przewidzieć jeszcze przed startem działań.

4. Ustalenie osoby decyzyjnej w firmie - współpraca będzie przebiegała szybciej i sprawniej, jeżeli w firmie zostanie wytypowana jedna, ustalona i decyzyjna osoba do kontaktów z agencją.

5. Szybka i bezproblemowa komunikacja - ten punkt dotyczy jednej i drugiej strony. Bo o ile od agencji z miejsca oczekuje się (zupełnie słusznie) sprawnego udzielania odpowiedzi na każdy telefon lub maila, o tyle z klientem bywa już różnie. Jeżeli dodamy do tego, że część klientów preferuje (czasem wręcz drobiazgową) możliwość wcześniejszej akceptacji niemal każdego działania agencji, muszą oni mieć świadomość, że brak dyscypliny w komunikacji będzie w praktyce torpedowaniem działań agencji.

6. Zaufanie i trzymanie się swoich zadań. Skoro zaufałeś już agencji i jej praca przynosi efekty, daj jej po prostu robić swoje :) Tak, jeżeli Twoje logo w kreacji reklamowej nie jest tak duże jak kiedyś, widocznie jest w tym jakiś cel. Jeśli Twoimi kanałami w social media zarządzają specjaliści, nie próbuj z zaskoczenia i bez konsultacji wstrzelić się z własnym pomysłem na content (mimo, że to kanał Twojej marki). Wspólne dążenie do tego samego celu oznacza umiejętność współpracy opartej na zaufaniu.

Ostatecznie cały sens relacji na linii klient-agencja można podsumować jednym prostym słowem: komunikacja. Bez niej, bez kontaktu, wzajemnego zrozumienia oraz zdolności do współdziałania nie ma mowy o długofalowym sukcesie.

Kategorie: Komunikacja marki

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam