Grupy na Facebooku - prosty przewodnik cz.1

Angelika Dąbek
26 lipca, 2017około 6 minut czytania


Grupy na Facebooku to żadna nowość, ale od jakiegoś czasu dużo się mówi o ich marketingowym potencjale. W pierwszej części naszego prostego przewodnika dowiesz się, dlaczego warto pomyśleć o własnej grupie jako skutecznym sposobie sprzedaży i dodatkowej promocji swojego biznesu.

Ogólnie zarówno strona jak i grupa na Facebooku służy komunikacji. Natomiast każde z tych narzędzi działa nieco inaczej. Nie będziemy przekonywać Cię o tym, że strona na FB nie ma już racji bytu. To wciąż bardzo ważny element obecności marki w sieci. Grupa stanowi za to nowy, potencjalnie skuteczny sposób dotarcia do swojej grupy docelowej. Dowiedz się, dlaczego warto zastanowić się nad jej stworzeniem.

Strona na FB, a grupa

Na grupie nie możesz promować publikowanych postów. W zamian za to członkowie dostają powiadomienia o nowych postach oraz informację o każdym nowym komentarzu pod postem, pod którym sami wykazali aktywność. Precyzując, wszystko zależy od ustawionego przez użytkownika zakresu otrzymanych powiadomień. W zakładce “Powiadomienia” (przycisk pod cover photo grupy) może on wybrać opcję:

  • Wszystkie posty - otrzymuje powiadomienia za każdym razem, kiedy ktoś opublikuje post na grupie.
  • Wyróżnione - otrzymuje powiadomienia o sugerowanych postach oraz postach znajomych.
  • Posty znajomych - otrzymuje powiadomienia o postach znajomych.
  • Wyłączone - nie otrzymuje żadnych powiadomień.

Warto przy tym pamiętać, że w grupach powyżej 250 członków domyślnie zostaje wybrane ustawienie powiadomień “Wyróżnione”. Można je później dowolnie zmienić.  

Na stronę FB może wejść każdy, każdy może zobaczyć, kto lajkuje i komentuje Twoje posty.  Na grupie nie zawsze jest to możliwe - wszystko zależy od tego, jaki ustawisz dla niej status prywatności (grupa otwarta, zamknięta oraz tajna).

Jeżeli do Twojej grupy należy mniej niż 250 osób, możesz zobaczyć, kto konkretnie wyświetlił pojedynczy post. Funkcja jest dostępna pod postem, zaraz obok liczby polubień.

Jeszcze jedną ciekawą funkcją jest możliwość wysłania wiadomości w formie czatu do wszystkich osób na grupie. Pomyśl sobie, że masz swój sklep z częściami samochodowymi dla marki Mini Cooper i prowadzisz grupę dla jej pasjonatów. Jednym kliknięciem możesz wysłać do wszystkich informację o wielkiej wyprzedaży lub specjalnej promocji. Prowadzisz grupę dla lokalnej siłowni? Wyślij wszystkim wiadomość o organizowanej za tydzień wycieczce rowerowej i grillu dla członków siłowni, ich rodzin i przyjaciół.

Jeżeli chcesz wysłać wiadomość członków grupy, kliknij przycisk wielokropka na pasku i wybierz opcję “Wyślij wiadomość”. W oknie zaznacz wybranych adresatów lub kliknij przycisk “Zaznacz wszystkich”, a następnie “Rozpocznij czat”. Otworzy się okno Messengera, na którym będziesz mógł wysłać wszystkim swoją wiadomość.

Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać z treściami promocyjnymi. Na dłuższą metę uczestnicy zmęcza się nieustannymi ofertami i wyłączą powiadomienia lub całkowicie zrezygnują z członkostwa.

Facebook zauważa, jak istotne dla budowania społeczności stają się grupy, dlatego dodaje do nich nowe funkcje. Teraz masz możliwość administrowania grupy jako strona na Facebooku, dostęp do statystyk oraz aktywności wszystkich członków. Grupa na Facebooku coraz bardziej przypomina stronę na FB, ale jednocześnie niesie ze sobą wiele innych korzyści.


Dlaczego posiadanie grupy na Facebooku jest super

  • Budujesz społeczność - samo przynależenie do zamkniętej grupy ludzi dzielących wspólne zainteresowanie sprzyja nawiązywaniu relacji. Pomyśl, że jesteś pasjonatem-akwarystą i przychodzisz na spotkanie miłośników rybek. Łatwiej ci nawiązać kontakt z innymi uczestnikami bo wiesz, że macie ze sobą coś wspólnego prawda? Tak samo jest na grupie. Twoim zadaniem jako administratora pozostaje tworzyć okazje do nawiązywania i wzmacniania relacji pomiędzy członkami. Idealnym przykładami są grupy zrzeszające przedsiębiorcze kobiety m.in. “Biznes, blogowanie i marketing dla kobiet - nowa grupa”, “Panie swojego czasu”, “Hakerki Biznesu” czy wiele innych. Znaczna część publikowanych przez uczestniczki treści dotyczy przedsiębiorczości, planowania czy organizowania sobie czasu.
  • Poznajesz ludzi - sama konwencja Facebooka zakłada zmniejszenie dystansu na linii marka - klient, ale na grupach jest to szczególnie widoczne. Tu admin i członkowie są sobie praktycznie równi.  Możesz to wykorzystać i jeszcze lepiej poznać potrzeby, problemy i oczekiwania ludzi zainteresowanych twoją branżą i produktem.
  • Dajesz się poznać - ty zbierasz informacje o odbiorcach, ale odbiorcy również zyskują okazję, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tobie. Potraktuj to jako doskonałą okazję do nienachalnej promocji swojej marki. To ważne - potencjalny klient chętniej skorzysta z usługi firmy, którą zna i darzy sympatią niż takiej, którą kojarzy tylko z logo.
  • Budujesz wizerunek eksperta - jeżeli dzielisz się wiedzą, to systematycznie budujesz wśród członków grupy autorytet. To z kolei prosta droga do pozycjonowania się w ich umysłach jako firma godna zaufania i polecenia. Pod tym kątem potencjał grupy doskonale wykorzystała Karolina Gruszecka. Z zawodu dietetyk, założyła grupę “CLEAN EATING by Gruszecka” gdzie razem z innymi uczestniczkami dzieli się m.in. swoimi przepisami na zdrowe posiłki.


Jak to, o czym napisaliśmy, wygląda w praktyce? Zapytaliśmy o to Marcina Cerana, który dla swojego bloga Pojedzone założył grupę "Gdzie dobrze Zjeść w Katowicach i okolicy":

Grupy na Facebooku na początku kojarzyły mi się ze studiami, gdzie ze znajomymi z roku dzieliliśmy się materiałami na studia albo pytaniami na kolokwia. :) Dzisiaj staram się wyciągnąć z nich coś więcej. Grupy stanowią dla mnie dobre miejsce na luźniejsze dyskusje, których czasem nie udaje się wywołać na stronie FB. Ludzie na grupie są bardziej aktywni i pomocni, łatwiej o zaangażowanie. W ramach bloga Pojedzone założyłem grupę "Gdzie zjeść dobrze w Katowicach i okolicy", która jest swojego rodzaju uzupełnieniem tego co robię na co dzień - informowania i dyskusji o dobrym jedzeniu. Grupy mają tą dodatkową przewagę, iż pomijając moderację, mogą po części “prowadzić” się same, np. na zadawane pytania może odpowiedzieć każdy członek grupy.

Jeszcze jedna ważna zaleta - grupa stanowi dla mnie dodatkowy kanał promocji bloga. Publikując na niej informacje o nowych wpisach mam pewność, że docieram do osób potencjalnie zainteresowanych tematem.

To jeszcze nie koniec tematu. Znasz już potencjał grup na Facebooku - w kolejnym artykule przeprowadzimy Cię przez proces tworzenia strategii dla grupy. Przewodnik po tworzeniu grupy i podpinaniu jej pod stronę FB dostaniesz od nas w prezencie.


O autorze

angelika dąbek

W Niebieskim Lisie odpowiada za kreatywną stronę kampanii reklamowych i dobry content na Facebooku. Szczególnie lubi się z Canvą i Power Editorem. W wolnym czasie bloguje i biega. Dobre seriale ogląda w ilościach hurtowych.

Jesteś na blogu agencji Niebieski Lis. Jeśli potrzebujesz profesjonalnych usług, poznaj nasze talenty.

Przeczytaj także