Zanim opublikujesz pierwszy post

Wiesz już, że dzisiaj wypada "być na Facebooku"? Brawo Ty, to połowa sukcesu. Zakładasz więc fanpage dla swojego biznesu i... no właśnie, co dalej? Kiedy zacząć pisać posty, od czego zacząć, co, gdzie i jakie pola wypełnić, a przede wszystkim jak dotrzeć do pierwszych fanów i wzbudzić ich zainteresowanie? Poniżej odpowiadamy na te pytania i tłumaczymy, co powinieneś zrobić na firmowym fp, zanim ruszysz z publikacją wpisów.
Angelika Dąbek ▲ 09 marca, 2016 ▲ około 7 minut czytania

Wiesz już, że dzisiaj wypada "być na Facebooku"? Brawo Ty, to połowa sukcesu. Zakładasz więc fanpage dla swojego biznesu i... no właśnie, co dalej? Kiedy zacząć pisać posty, od czego zacząć, co, gdzie i jakie pola wypełnić, a przede wszystkim jak dotrzeć do pierwszych fanów i wzbudzić ich zainteresowanie? Poniżej odpowiadamy na te pytania i tłumaczymy, co powinieneś zrobić na firmowym fp, zanim ruszysz z publikacją wpisów.

Wiesz już, że dzisiaj wypada "być na Facebooku"? Brawo Ty, to połowa sukcesu! Zakładasz więc fanpage dla swojego biznesu i…no właśnie, co dalej? Kiedy zacząć pisać posty, od czego zacząć, co, gdzie i jakie pola wypełnić, a przede wszystkim jak dotrzeć do pierwszych fanów i wzbudzić ich zainteresowanie? Poniżej odpowiadamy na te pytania i tłumaczymy, co powinieneś zrobić na firmowym fp, zanim ruszysz z publikacją wpisów.  

Założenie firmowego profilu to początek przygody z biznesową stroną Facebooka. Sam widzisz, jak fanpage konkurencji generuje zaangażowanie użytkowników oraz zainteresowanie marką. Nic dziwnego, że sam pragniesz odnosić podobne korzyści. Rejestracja strony zajmuje Ci kilka minut. Masz przed sobą czystą stronę fanpage. Dane do wypełnienia, puste pole zdjęcia profilowego i w tle oraz oś czasu bez ani jednego posta. Wtedy nachodzą Cię pierwsze wątpliwości. Od czego zacząć?

Magia FB - nie dla każdego

Nie będziemy Cię oszukiwać - w pierwszej kolejności zastanów się, czy profil na Facebooku w ogóle jest Ci potrzebny? Owszem, dzisiaj to jedno z podstawowych kanałów promocji biznesu. Ale nie każdego. W wielu branżach korzystanie z mediów społecznościowych nie jest aż tak popularne. Więcej przeczytasz tutaj.

Ostatecznie, jeżeli zależy ci na firmowym kanale FB, stwórz go, ale postaw na jakość. Nieprofesjonalnie prowadzony profil może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Stwórz fanpage mądrze!

Zaraz po stworzeniu profilu należy zadbać o kilka kluczowych spraw. Bez ich dopełnienia fanpage już na starcie będzie wyglądał niedbale i nieprofesjonalnie:

  • nazwa - zastanów się, czy nazwa Twojej firmy od razu “powie” użytkownikowi, czym się zajmujesz. Może konieczny będzie dopisek np. “salon kosmetyczny” czy “cukiernia”? Z drugiej strony wiadomo - im krótsza nazwa, tym lepsza i bardziej przyciągająca. Ostatecznie szczegółowe informacje o branży, w której pracujesz, umieść w opisie strony. Specyfikę działalności zawsze możesz też ustawić w Kategoriach;
  • panel informacji - to wyjątkowo ważne miejsce na fp. I wyjątkowo niedoceniane. Wielu przedsiębiorców traktuje je po macoszemu, publikując jedynie adres strony internetowej firmy, numer telefonu i e-mail. W zakładce informacje możesz natomiast stworzyć krótszy i dłuższy opis biznesu, umieścić adres internetowy i stacjonarny, mapkę dojazdu, kontakty, a nawet godziny otwarcia;
  • zdjęcie profilowe i w tle są niezwykle ważne dla komunikacji wizualnej marki na Facebooku. Wybierz dobrej jakości, estetyczne fotografie, bezpośrednio nawiązujące do specyfiki branży.

Pierwsi fani

Najczęściej twoimi pierwszymi fanami będą znajomi i rodzina, których zaprosisz w komentarzu, albo którzy zobaczą start firmowego fp na Twojej osi czasu. Ok, to nie najgorszy sposób na rozruszanie profilu, ale pomyśl sobie przy tym, ilu z tych zaproszonych znajomych jest realnie zainteresowanych usługami świadczonymi przez Twoją firmę? Zwłaszcza, jeżeli działasz lokalnie - masz cukiernię lub zakład fryzjerski - to co ci da lajk znajomego mieszkającego w innym mieście?
Wątpliwe, żeby stał się on Twoim klientem.
Najlepiej zrobisz, jeżeli wybierzesz tych znajomych, którzy wykazują określone zainteresowania - napisz do nich prywatną wiadomość z zaproszeniem do fp. Pamiętaj jednak, że raz wystarczy. Zbyt częste zachęcanie może zostać odebrane jako spam. 
Prostym sposobem na zdobycie fanów jest zachęcenie tych osób, które już korzystają z Twoich usług. Prowadzisz biznes stacjonarny? Już w trakcie obsługi wspomnij o tym, że firma działa na FB, że klient może ją “polubić” i w ten sposób być na bieżąco z ofertą.

Wspieraj wymienione wyżej działania płatną reklamą. Facebook umożliwia przedsiębiorcom tworzenie kampanii dedykowanych określonej grupie docelowej (poniżej piszemy, co i jak).

Nie robisz tego dobrze…

...jeżeli spamujesz zaproszeniami wśród znajomych. Tak samo źle będzie to wyglądało na wszelkiego rodzaju grupach FB (jeżeli się w nich udzielasz). Nie baw się w akcje typu “like za like” - w zamian owszem, dostaniesz polubienia, ale czy przyniosą ci one realne korzyści w postaci klientów? Niekoniecznie.
Podobnie działa mechanizm kupowania pakietów fanów np. na Allegro. Płacisz realnymi pieniędzmi za profile, które nigdy nie wykażą żadnego zaangażowania w obrębie fp, nie wspominając o skorzystaniu z Twoich usług w rzeczywistości.
Wiele  firm zdobywa zainteresowanie użytkowników na FB dzięki konkursom. To dobry pomysł, o ile wiesz, jak go zorganizować. W przeciwnym razie znowu jedyną korzyścią będzie zyskanie kilkunastu niezbyt wartościowych polubień.

Dobry content to podstawa

Pisanie postów na fp nie jest sprawą trudną, z drugiej strony wiele firm robi to źle. Gdzie tkwi błąd? Najczęściej chodzi o brak dobrej strategii, umiejętności samoorganizacji osób odpowiedzialnych za treści w social media. Ostatecznie bardzo często firmowe fp stają się swojego rodzaju ulotką, przedłużonym folderem reklamowym strony internetowej. To nie jest dobry sposób na zyskanie zaangażowanych odbiorców.

Nie pisz tylko o najnowszych promocjach, nie ograniczaj się do wklejania zewnętrznych linków. Postaw na kreatywność, prostotę przekazu i szczerość. Na początku skoncentruj się na tym, aby przedstawić firmę internautom - napisz o tym, jak powstała, w czym się specjalizuje, na jakie potrzeby klientów odpowiada itd. Sam zorganizuj sobie czas pracy nad fp - nie musisz pisać postów często, ważne, żeby pojawiały się one regularnie.  

Komunikacja z fanami

Dobrze prowadzone media społecznościowe to rozmowa pomiędzy marką, a klientem. Pamiętaj, że nie Ty tu jesteś najważniejszy, a odbiorcy i ich potrzeby. Żeby je poznać i spełnić, musisz umożliwić mu komunikację ze sobą.
Po pierwsze sprawdź w Ustawieniach, czy goście mogą na Twojej stronie publikować posty oraz czy mają możliwość robić to w każdej formie (tekst, zdjęcia, wideo). Strona powinna być też widoczna dla wszystkich, bez względu na miejsce zamieszkania oraz wiek.

Po drugie, zweryfikuj swoją grupę docelową i sposób, w jaki chcesz się do niej zwracać. Spójny język i styl dostosowany do odbiorców to podstawa. Sprawdź statystyki, zobacz, kto najczęściej reaguje na posty i w ten sposób zbuduj własną strategię content marketingową.

Po trzecie reaguj! Odpowiadaj na komentarze lub przynajmniej je lajkuj - przynajmniej na początku nie pozostawiaj żadnego bez reakcji. Ta zasada dotyczy zarówno pozytywnych, jak i (przede wszystkim) negatywnych treści. Sytuacji kryzysowej nie zażegnasz milczeniem lub, co gorsza, usunięciem komentarza.

Wspieraj organiczne działania

Prowadzisz biznes, więc już wiesz, że nie ma zysków bez inwestycji. Reklamy na FB to doskonały sposób na wsparcie działań prowadzonych w obrębie firmowego profilu oraz dotarcie do nowych użytkowników. Tworząc kampanię reklamową, możesz ustawić budżet, jej cel oraz grupę docelową tj. osoby w określonym przedziale wiekowym, znajdujące się w określonej lokalizacji oraz wykazujące konkretne zainteresowania. Dobrze dobrany target sprawia, że wydajesz pieniądze za wyświetlenie reklamy jedynie tym osobom, które mogą być potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. To o wiele lepsze rozwiązanie, niż kierowanie drogiej reklamy do wszystkich, gdzie realne zaciekawienie twoim firmowym profilem wykaże zaledwie procent odbiorców.

Podsumowanie

Stworzenie profilu na FB otwiera nowe możliwości promocji i działania Twojej firmy. Na starcie pamiętaj o wymienionych powyżej zasadach: wyczerpującym uzupełnieniu danych oraz zadbaniu o elementy wizualne fp i rozsądnym dotarciu do pierwszych fanów. Przede wszystkim liczy się pomysł i dobre treści - poświęć tej kwestii nieco więcej czasu, a dużo łatwiej zdobędziesz zainteresowanie i zaangażowanie użytkowników.

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów..
Zaufali nam