Angażuj zamiast rozdawać! Kilka słów o konkursach w social mediach

Konkurs na Facebooku: czy warto, kiedy warto i jak organizować, aby było warto. Poznaj kilka prostych porad i już dzisiaj pomyśl nad wdrożeniem ich do swoich działań.
Sylwia Góra ▲ 02 września, 2019 ▲ około 5 minut czytania

Konkurs na Facebooku: czy warto, kiedy warto i jak organizować, aby było warto. Poznaj kilka prostych porad i już dzisiaj pomyśl nad wdrożeniem ich do swoich działań.

Konkurs w social mediach - czy warto

Słyszałeś kiedyś, że jeśli chcesz zaangażować społeczność lub dać się poznać z jak najlepszej strony, musisz zorganizować konkurs? Bez wątpienia jest to zastrzyk zasięgu i warto zaplanować go w swoich działaniach. Przede wszystkim potrzebna jest jednak wiedza, jak zorganizować go zgodnie z prawem tak, aby efekty nie były chwilowe, a samo działanie przyniosło korzyści dla wizerunku i wartości, jakie komunikuje Twoja marka. Podstawą jest bowiem kreatywny pomysł, który pozwoli Ci nie tylko zyskać zasięg, zaangażowanie, ale będzie też rezonował po zakończonym konkursie np. w postaci zdjęć od zadowolonych zwycięzców, case studies czy kolejnymi postami z inspiracjami, które zbierzesz w trakcie konkursu. 

Jakie konkursy są dla mnie najlepsze

Jakie rodzaje konkursów warto przetestować na swojej stronie FB lub Instagramie? Oczywiście musisz dopasować tzw. próg wejścia do wartości nagrody. Jeżeli to wycieczka lub drogi gadżet, możesz wymagać od uczestników większego zaangażowania czy poświęcenia, ale jeśli oferujesz drobiazg np. firmowe koszulki czy kubeczki - dobrej jakości zdjęcie czy kreatywna odpowiedź na zadane pytanie są wystarczające. Z pewnością unikaj wymogów typu: polub, udostępnij, zaproś znajomych. To duże niebezpieczeństwo, że uczestnikami staną się tzw. „etatowi konkursowicze”, czyli osoby, które wyszukują w social mediach wszystkie możliwe konkursy i mają gotowe wierszyki, zdjęcia itd. na każdą okazję. Na takich odbiorcach Ci przecież nie zależy. Pamiętaj również o bardzo ważnej kwestii - odpowiednio przygotowanym regulaminie konkursu. Na wielu stronach branżowych znajdziesz wartościowe źródła z informacjami o czym powinieneś pamiętać organizując konkurs, czego unikać, jak zadbać o RODO itp.

Przykłady, które przedstawiamy mogą sprawdzić się świetnie w przypadku Twojej marki, ale wcale nie muszą. Podstawa to przeanalizowanie, co chcesz osiągnąć i w jakim czasie - czy celem ma być większa sprzedaż, zwiększenie rozpoznawalności marki czy jeszcze coś innego.

  • Wykorzystaj duże lub nietypowe święto, pomyśl też o real time marketingu. Dzień bez samochodu, Dzień drzemki w pracy i inne zabawne czy szalone święta są dobrą okazją do zorganizowania konkursu, w którym uczestnicy muszą zareagować szybko, wysyłając swoje zdjęcie czy mema odnoszącego się do danego święta. Podobnie z RTM. Świetnym przykładem jest tutaj marka DecoMorreno, która stworzyła fikcyjnego pisarza i zaproponowała wyzwanie w postaci wymyślenia treści książki, którą autor właśnie pisze.
  • Połącz siły z inną marką z podobnej branży lub influencerem. Bardzo często marki korzystają z takich współprac. Po pierwsze możesz liczyć na zaangażowanie nie tylko swoich odbiorców, ale także klientów marki, z którą organizujesz konkurs. Branża odzieżowa i obuwnicza to doskonały przykład. Szansa, aby klient jednej marki stał się również klientem partnera konkursowego jest naprawdę duża. Wyzwaniem konkursowym może być stylizacja z wykorzystaniem produktu jednej bądź obu marek. Współpraca z influencerami daje Ci natomiast większe zasięgi czy dotarcie do bardziej sprofilowanych odbiorców. Jednak aby tak było, musisz najpierw poświęcić nieco czasu na znalezienie influencera, który utożsamia się z wartościami Twojej marki. Tylko wtedy będzie on wiarygodnym promotorem produktu.
  • Zaoferuj uczestnikom konkursu, że sami mogą wybrać nagrodę z Twojego sklepu. Pamiętaj tylko, że jeśli masz bardzo różne kategorie cenowe, a chciałbyś, aby to była nagroda za maksymalnie 100 czy 200 zł, musisz zaznaczyć to wyraźnie w regulaminie konkursu. Regulamin to zresztą zupełnie oddzielny i bardzo ważny punkt organizowania konkursu w social mediach, ale zostawimy go na inny artykuł.
  • Stwórz quiz lub zagadkę, której rozwiązanie wymaga nieco kreatywności. Zadanie, pytanie może być z serii nieco trudniejszych, sprawdzających wiedzę lub takie z „przymrużeniem oka” np. opowiedz jakim zwierzęciem jesteś na urlopie i dlaczego. Nie wymaga wysokiego progu wejścia, a jednocześnie może Ci dostarczyć wartościowego contentu.
  • Połącz działania online z offline. Jeśli Twoja marka ma swój butik stacjonarny albo znajduje się w mniejszych lub większych sklepach, możesz zaproponować zabawę nieco bardziej wymagającą, która wykorzysta ten fakt. Zadanie konkursowe może polegać na przykład na zrobieniu zdjęcia w butiku w najlepszej stylizacji na konkretną okazję np. garden party czy wernisaż wystawy. Najbardziej kreatywna propozycja wygrywa zestaw ubrań, który uczestniczka zaprezentowała na zdjęciu.

Jak promować konkurs

To zaledwie kilka możliwych pomysłów na konkurs dla Twojej marki. Najważniejsze to mieć odwagę, żeby próbować i szukać nietuzinkowych rozwiązań. Pamiętaj jeszcze o jednym - promocji swojego konkursu. Nie chodzi tylko o promowanie posta konkursowego, ale konkretne działania, takie jak zachęcenie do śledzenia i polubienia profilu. Możesz w tym celu przygotować dedykowany landing page, zmienić cover photo, opublikować wcześniej post z zapowiedzią konkursu lub nieco bardziej tajemniczą treścią, która tylko sugeruje niespodziankę, fantastyczną okazję itd. Z pewnością wzbudzi to ciekawość odbiorców. Jeśli zdecydujesz się na tę ostatnią opcję, pamiętaj jednak, że nagroda konkursowa powinna być naprawdę atrakcyjna, aby nie zawieść oczekiwań i domysłów osób zainteresowanych.

Organizacja konkursu może skutecznie wesprzeć Twoją markę i zwiększyć zainteresowanie Twoimi usługami. Często ciekawe, kreatywne konkursy przynoszą wymierne korzyści wizerunkowe i finansowe. Poza tym dostarczają świetnej zabawy nie tylko uczestnikom, ale często także Tobie. ;) Wiesz już nieco o dobrych praktykach konkursowych. Zatem pora na Ciebie!

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów..
Zaufali nam