Najlepszy ambasador - o user generated content dla marki FMCG

Skuteczne zwiększanie zaufania, zbijanie zakupowych obiekcji i uczłowieczenie brandu. Docieranie do nowych grup odbiorców, wzmacnianie więzi i budowanie zaangażowanej społeczności w ujęciu długofalowym. Dlaczego warto i w jaki sposób zaprosić ludzi korzystających z Twoich produktów do współtworzenia digitalowego świata marki?
Vanessa Wilkołek ▲ 07 marca, 2023 ▲ około 7 minut czytania

Skuteczne zwiększanie zaufania, zbijanie zakupowych obiekcji i uczłowieczenie brandu. Docieranie do nowych grup odbiorców, wzmacnianie więzi i budowanie zaangażowanej społeczności w ujęciu długofalowym. Dlaczego warto i w jaki sposób zaprosić ludzi korzystających z Twoich produktów do współtworzenia digitalowego świata marki?

stopka-na-bloga

User generated content - i Ty możesz czerpać benefity

User generated content to wszystkie treści tworzone lub współtworzone przez społeczność marki. Materiały pochodzą z dwóch kategorii źródeł, tzw. “top downs” (blogerzy, dziennikarze, influencerzy, twórcy, którzy kreują trendy) oraz “bottom ups” (użytkownicy z najbliższego otoczenia odbiorcy, lub którzy są do niego podobni).

UGC - dlaczego warto

To rodzaj przekazu, który działa na odbiorcę. Materiał stworzony przez klienta jest autentyczny, prawdziwy, a więc użytkownicy są w stanie się z nim utożsamić, bo znajdują się w podobnym położeniu i pozycji względem marki. Komunikacja brandu zyskuje przy tym większe zaufanie, a produkty - pożądanie wśród potencjalnych konsumentów. 
Nie potrzeba dużych nakładów pieniężnych, by zdobyć darmową reklamę, zyskać popularność, albo stać się viralem. Najczęściej taka akcja nie wymaga od nas większego wkładu finansowego - a z reguły generuje wartościowe treści.

Nie tylko zdjęcia

UGC dotyczy różnych typów treści:

→ Zdjęcia - publikowane w social mediach lub na blogach mogą nieść ze sobą walutę w postaci społecznego dowodu słuszności dla innych użytkowników (“dużo osób korzysta i poleca, więc pewnie produkt jest tego wart”).

→ Wideo - stories, reelsy, filmy na TikToku z oznaczeniem marki i produktu, ale także dłuższe formy video na YouTube (np. filmy influencera
z poleceniami).

→ Transmisje na żywo - z poleceniami produktów.

→ Recenzje - posty na Facebooku lub Instagramie, opinie w Google, wpisy na blogu. Spisane (lub opowiedziane) odczucia związane z marką lub produktem to też User generated content.

→ Success stories lub case study - czyli dłuższe historie opisane przez konsumenta, które zawierają rozwiązanie problemu przy pomocy naszych produktów.

Zaproś społeczność do współtworzenia komunikacji marki

Pierwsze i podstawowe wyzwanie brzmi - jak zachęcać ludzi do pochwalenia się produktami w sieci? Rozważ następujące działania:

→ Monitoruj Internet - szukaj w sieci wzmianek związanych z Twoją firmą.

→ Jasno daj znać swojej społeczności, czego od nich oczekujesz - cyklicznie publikuj w postach zachętę do publikowania zdjęć i stories
z oznaczeniami marki. W bio na instagramie umieść call to action “Oznacz nas”, możesz dodać firmowe hashtagi. Ludzie w sieci są leniwi - wyraźnie i regularnie podpowiadaj im, jakich działań od nich oczekujesz.

→ Influencer Generated Content - na starcie działalności z UGC zastanów się nad współpracą z influencerami. Pozyskane od nich naturalne zdjęcia mogą zachęcić pierwszych klientów do działania.

→ Publikuj i wyróżniaj treści stworzone przez fanów, pokazuj innym, że ludzie lubią chwalić się Twoją marką i produktami w social mediach. Udostępniaj stories, publikuj posty ze zdjęciami lub pozytywnymi opiniami u siebie. Pozyskuj zgodę na wykorzystanie wyjątkowo atrakcyjnych zdjęć w swoim feedzie. Na każde oznaczenie odpowiadaj - w wiadomości prywatnej czy w komentarzu pod postem podziękuj za poświęconą Twojej marce uwagę. Proste, a może zmotywować odbiorcę do regularnego oznaczania.

→ Stwórz na Instagramie wyróżnioną relację ze wszystkimi stories z treściami udostępnionymi od klientów. Zdziwisz się, jak wiele osób zagląda tam, aby np. zobaczyć jak wygląda wersja kolorystyczna produktu itd.

→ Zaangażowana moderacja - odpowiadaj na wszystkie komentarze i szukaj okazji do tego, aby zachęcać społeczność do dzielenia się zdjęciami. Klientka pisze, że regularnie kupuje produkty Twojej marki - w odpowiedzi zachęć ją do podzielenia się stories lub zdjęciem z oznaczeniem brandu. 

Możesz też organizować konkursy, w których zadaniem będzie pokazanie siebie z produktem marki lub przyznawać rabaty za oznaczenie brandu
w social mediach. To dobre pomysły, jednak warto na nie uważać. Na koniec dnia pragniemy przecież stworzyć sytuację, w której społeczność oznacza nas  sama z siebie, z chęci pochwalenia się fajną i ciekawą treścią. Bez liczenia na korzyści w postaci zniżki w zamian. 

User generated content a marki FMCG

Jak content od społeczności pozyskują marki FMCG? Sprawdź przykłady z kilku wybranych branż.

Polski profil marki Nivea na Instagramie korzysta ze zdjęć publikowanych przez społeczność w mediach społecznościowych. Wyróżniona relacja “WASZE ULUBIONE” zawiera materiały z oznaczeniem marki. Z kolei przypięta publikacja “WASZE OPINIE” nie tylko służy do wyboru lepszego kosmetyku, ale przede wszystkim daje możliwość bycia aktywną częścią grupy. Marka stawia także na angażujące konkursy tematyczne.

unnamed-2

Garnier Polska również stawia na zaangażowanie. Na instagramowym profilu znajdują się konkursy, których celem jest nagranie wideo lub publikacja zdjęcia z oznaczeniem marki. Brand ten idzie jednak o krok dalej i tworzy na Facebooku grafiki z opiniami zadowolonych klientek. Marka niewątpliwie ma świadomość, jak wykorzystywać każdy marketingowy element.

Branża sokowa również korzysta z możliwości user generated content.
Na instagramowym profilu Braci Sadowników przy organizowanych konkursach widać sporą aktywność. Z pewnością ma to związek ze wspomnianym przez nas poziomem trudności. Zadania mają lekką formułę, która skupiona jest na publikacji zdjęć. Kto nie pokusiłby się chociażby o próbę wygrania jednej z 40 nagród? 

unnamed-4

Winiary w specjalnej relacji na Instagramie udostępnia “WASZE WINIARY ??”, a więc publikacje, które zawierają produkty marki w użyciu. Widnieją zdjęcia i wideo dań, które powstały na bazie artykułów Winiary. Na dodatek firma prowadzi działania w realu. 
Marka odpowiada na problem marnowania żywności oraz propaguje dzielenie się nią z potrzebującymi poprzez jadłodzielnie. Są to specjalne punkty, które służą do pozostawiania, ale także nieodpłatnego korzystania z pozostawionych produktów. Działania offline można jednak połączyć z internetowym marketingiem.  

W przypadku marki Bracia Koral materiały fanów znajdziemy w wyróżnionej relacji na Instagramie “Wasze relacje”. Opinie użytkowników znalazły swoje miejsce w “Myślach”, instagramowym feedzie oraz na tablicy na Facebooku.

W dobie dialogu pomiędzy markami a użytkownikami mediów społecznościowych komunikacja wsparta treściami od zadowolonych klientów staje się jednym z kluczowych elementów. Zaproś ludzi do współtworzenia świata marki, pokaż tych, którzy korzystają z Twoich produktów. Gra zdecydowanie jest warta świeczki.

Chcesz uwiarygodnić to, co w Twojej marce najlepsze, ale nie wiesz jak zacząć? Skontaktuj się z nami i porozmawiaj o ewentualnym wsparciu - stworzeniu strategii marki, kompleksowo prowadzonej komunikacji czy też audytów lub konsultacji.

Zadzwoń pod numer: 48 737 138 848 lub napisz: [email protected] 

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Otrzymasz szczegółowy plan i wycenę bez zobowiązań.
Zaufali nam