8 sposobów na TikToka, którym zatrzymasz uwagę odbiorcy

Tu liczą się ułamki sekund, a chwila nudy z miejsca motywuje do dalszego scrollowania. Próg startu jest naprawdę niski - jeden ruch palca z dołu w górę kieruje wprost ku tysiącom innych, potencjalnie fascynujących treści. TikTok, bo o nim mowa, to przestrzeń absolutnie wyjątkowa zarówno dla użytkowników, jak i Twórców czy marek. Tu liczba całkowitych odtworzeń znajduje się wysoko na liście kluczowych KPI - pytanie, jak przyciągnąć uwagę odbiorcy i zachęcić go do obejrzenia z zaciekawieniem całego materiału? Poznaj sposoby na angażujące TikToki, wprowadź je do swoich przekazów i zadbaj o coraz lepsze zasięgi!
Klaudia Piasecka ▲ 05 września, 2023 ▲ około 13 minut czytania

Tu liczą się ułamki sekund, a chwila nudy z miejsca motywuje do dalszego scrollowania. Próg startu jest naprawdę niski - jeden ruch palca z dołu w górę kieruje wprost ku tysiącom innych, potencjalnie fascynujących treści. TikTok, bo o nim mowa, to przestrzeń absolutnie wyjątkowa zarówno dla użytkowników, jak i Twórców czy marek. Tu liczba całkowitych odtworzeń znajduje się wysoko na liście kluczowych KPI - pytanie, jak przyciągnąć uwagę odbiorcy i zachęcić go do obejrzenia z zaciekawieniem całego materiału? Poznaj sposoby na angażujące TikToki, wprowadź je do swoich przekazów i zadbaj o coraz lepsze zasięgi!

Pierwsze dwie sekundy to czas, w którym materiał musi na tyle zainteresować odbiorcę, by ten nie przescrollował feedu dalej. Kolejne - to moment na zaangażowanie go w przekaz tak, by został i oglądał z zaciekawieniem do końca. Zobacz nasze skuteczne sposoby na kreatywne i angażujące treści, dzięki którym możesz wznieść swoje przekazy na zupełnie inny poziom - niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy jesteś już doświadczonym twórcą.  

1. Twórz z pomysłem 

Najpierw koncepcja, później realizacja. Przed rozpoczęciem nagrywania zastanów się, co chcesz przekazać i w jaki sposób pragniesz to zrobić. To znacznie skróci Twój czas pracy oraz pozwoli publikować spójne i angażujące treści.

Jak to zrobić? Odpowiedz sobie na kilka pytań: 

→ co chcesz przedstawić? 
→ w jakiej formie chcesz to zrobić? 
→ czy potrzebujesz do tego dodatkowych rekwizytów?
→ czy jest to “na czasie”?
→ czy myślisz, że Twój pomysł zaangażuje odbiorców? 
→ jaki ma być wydźwięk emocjonalny nagrania (zabawne, inspirujące, a może edukacyjne)? 
→ czy Twoje video jest oryginalne lub związane z aktualnie panującym trendem? 
→ czy widząc takie nagranie u innego twórcy został(a)byś do końca czy przescrollował(a) dalej?    

Pamiętaj, odbiorcy lubią oglądać oryginalne i autentyczne treści. Twórcy wnoszący coś nowego są często przez nich doceniani. 

2. Uwaga dla oczu i uszu

Podczas nagrywania nie zapominaj o dobrej jakości obrazu, odpowiednim oświetleniu i ciekawej aranżacji, którą pokażesz na video. Zła jakość może zniechęcić do obejrzenia nagrania.

Co zrobić, by nagrać "surówkę" w możliwie jak najlepszej jakości? 

→ używaj tylnej kamery w telefonie - przednia ma zazwyczaj gorsze parametry, 
→ ustaw jakość (wszystkie parametry znajdziesz w ustawieniach aparatu): 4k, 60 klatek na sekundę,
→ użyj statywu - w przypadku wielu koncepcji to podstawowe wsparcie,
→ zainwestuj w chociaż jedną małą lampę do doświetlenia obiektów - żyjemy w kraju pięknym, lecz o wymagającej pogodzie - 320 deszczowych i / lub pochmurnych dni w roku to standard* (opinia subiektywna, niepoparta żadnymi badaniami - za to mocno prawdopodobna). ;)

By zachować dobrą jakość podczas montażu (w aplikacjach typu Capcut czy VN), zapisz gotowy film nie w jakości 4K, tylko 1080x1920 - w ten sposób przy publikacji video unikniesz kompresji z poziomu TikToka (a ta potrafi być bezlitosna). 

Postaw na muzykę, która nie tylko spodoba się odbiorcom, lecz także będzie zgodna z Twoją marką i jej stylem. Możesz też celować w trendujące utwory, które pomogą Ci podnieść oglądalność opublikowanych materiałów. 

Pomocnym narzędziem w doborze odpowiedniego dźwięku jest jedna z zakładek w TikTok Creative Center - dostępna pod tym linkiem. Znajdziesz tam nie tylko muzykę odpowiednią do użytku komercyjnego na TikToku, lecz także viralowe utwory czy rekomendowane playlisty. 

Jeżeli podkładasz swój głos pod nagranie, zadbaj o to, by mówić odpowiednio głośno i wyraźnie, ale przy tym naturalnie i z zachowaniem emocji - jeżeli ten format pojawia się u Ciebie często, rozważ zakup mikrofonu. Twój głos powinien być dobrze słyszalny (bez szumów w tle), a wypowiadane słowa nie budzić zastanowienia - mów więc zrozumiale, ale dynamicznie i z charakterem.

3. Odpowiedni start

Tak jak wspominaliśmy - najważniejsze są pierwsze sekundy. W tym czasie musisz zainteresować odbiorcę na tyle, by nie pominął Twojego nagrania, a wręcz przeciwnie - został do końca, a nawet wszedł na Twój profil i obejrzał inne materiały. Jak to zrobić? Mamy na to kilka sposobów! 

→ Zwróć się do swojego odbiorcy i pokaż, że chcesz przekazać mu wiedzę na konkretny temat, np. “Hej! Czy chcesz poznać moje sposoby na…” lub “Musisz to wiedzieć jeżeli planujesz…” albo “Trzy (sukienki) idealne na … - zobacz nasze propozycje!”. 
→ Zadaj ciekawe pytanie, na które Twój odbiorca (potencjalnie) chciałby poznać odpowiedź. 
→ Powiedz zaskakujący żart - na TikToku humor zawsze jest w cenie. 
→ Opowiedz historię z życia - zacznij od szokującego początku. 
→ Przedstaw produkt/ historię / problem w zupełnie inny sposób. 
→ Zwróć uwagę obrazem - wyjątkowa jakość obrazu lub zaskakujące otoczenie, bohater (znana gwiazda, celebryta), atrybuty bohatera (kolorowe włosy, kostium) to kolejne elementy, które mogą skutecznie przyciągnąć spojrzenie. 

Możesz też zacząć od wywołania konkretnej emocji (śmiech, zdziwienie, wspomnienie) - ważne, by pierwsze sekundy były możliwie jak najciekawsze.  Na pierwszym ujęciu dodaj tekst zapowiadający to, co dzieje się na filmiku (ale nie zdradzaj niespodzianki do końca!). W ten sposób również możesz skutecznie zatrzymać palec odbiorcy przed dalszym scrollowaniem.

3-1

4. Cięcie! I rola muzyki

Twórz niezapomniane doświadczenia w krótkiej formie. Nikt nie wchodzi na TikToka, żeby oglądać pełnometrażowe filmy. Ludzie szukają na tej platformie krótkich, zwięzłych form - maksimum treści w minimalnym czasie. W swoich przekazach staraj się skupić na esencji - nie wydłużaj video zbędnymi ujęciami czy nieistotnymi informacjami. 

Przed dodaniem każdego ujęcia (w procesie montażu) pomyśl: 
→ czy jest ono konieczne, żeby zachować ogólny sens? 
→ czy nie wydłuża sztucznie treści? 
→ czy nie czujesz, że to (np.) zdanie sprawi, że odbiorca poczuje, że oglądają ten materiał marnuje czas? 

Po odpowiedzi na te trzy pytania bez problemu scharakteryzujesz każde ujęcie i dowiesz się, czy warto je opublikować. 

Dodawaj dodaj kreatywne przejścia, które pokażą charakter materiału. Pamiętaj, każda nie przycięta, zbędna milisekunda wydłuża Twoje nagranie i sprawia, że jest mniej dynamiczne i jego atrakcyjność spada. Przycinając materiał pamiętaj - im krótsze klipy, tym video staje się bardziej dynamiczne, co zatrzymuje uwagę odbiorcy. 

Możesz pobawić się także szybkością sprawiając, że najmniej ciekawe momenty będą odtwarzane w przyspieszonym tempie. Nie ma jednak co przesadzać. Czasem prostota jest lepsza niż zbyt duża liczba przejść i efektów.

Zadbaj nie tylko o kreatywny montaż - pomyśl także o efektach dźwiękowych. Pozbądź się zbędnych przerw na oddech. Wagę przywiązuj też do muzyki w niej tkwi esencja TikToka. Szukaj utworów trendowych, ale spójnych z DNA Twojej marki. W tym pierwszym pomoże Ci wspominany już TikTok Creative Center. Dobrze dobrana ścieżka dźwiękowa może podnieść walory filmu - podkreślić całościowy charakter lub wyjątkowo ważny moment (np. pojawienie się kodu rabatowego) czy przejście. Tu już jednak wchodzimy w obszary związane z montażem - temat na osobne szkolenie.  

5. Dawaj wartość i emocje

Ludzie lubią uczyć się czegoś nowego, poznawać lifehacki, ciekawe historie lub rozwiązania różnych problemów za pomocą krótkich filmów. Czasem poszukują tylko szybkiej informacji lub porcji rozrywki. W jakiej kategorii Ty pragniesz tworzyć? Oczywiście w tym wszystkim możesz subtelnie pokazywać swoje produkty / swoją markę.

Kiedy już podejmiesz decyzję, pomyśl o tym, jakie mają być Twoje treści: 
shareability - treści, którymi użytkownicy będą chcieli dzielić się z innymi na swoich socialach,
saveability - stworzone do udostępniania - livehacki, ponadczasowe porady, przewodniki etc,
relatability - treści pokazujące, że jako marka jesteśmy blisko użytkownika.

Przedstaw ciekawą informację, która poszerzy wiedzę odbiorców w konkretnym temacie, pokaż sposób na wykorzystanie rzeczy w nietuzinkowy sposób lub opowiedz historię ze swojego życia. Daj wartość odbiorcom i spraw, by oglądając Twoje materiały nie mieli poczucia straconego czasu, a wręcz przeciwnie - pozyskanej wiedzy. 

rect4579-8

6. Detale, które mają moc (okładka, opis i hashtagi)

Gdy już zaciekawisz odbiorcę na tyle, by zajrzał na Twój profil i zobaczył kolejne materiały - jego oczom ukażą się okładki opublikowanych przez Ciebie video. 

Pamiętaj - dobry cover odzwierciedla główny przekaz filmu, jest intrygujący, czytelny, a przede wszystkim zawiera tekst informujący o tym, co znajduje się w filmie. To bardzo ważne - użytkownik, który zajrzy z dowolnego materiału na Twój profil w kilka sekund pozna główną tematykę, w związku z czym szybciej zdecyduje, że chce zostać z Tobą na dłużej. Wybierz ciekawe ujęcie, dodaj krótki nagłówek i tyle! 

Dodatkowo pod każdym TikTokiem dodaj opis - niech będzie krótki, przyciągający, interesujący i koncentrujący się na opublikowanej treści. 

Oprócz tego zwracaj też uwagę na hashtagi, które dodajesz do swoich TikToków. 

Czy one coś dają? Oczywiście, że tak! Hashtagi związane z tematyką video, które tworzysz, mogą zwiększyć widoczność Twoich treści i pomóc im dotrzeć do większej liczby odbiorców (zainteresowanych tematem). SEO coraz śmielej wchodzi na salony mediów społecznościowych, natomiast hashtagi to wciąż istotny element w odkrywaniu przez odbiorców treści, które ich interesują. 

Co zrobić, by wybrać odpowiednie hashtagi? 

→ Dodawaj te, które są związane z tematyką Twoich treści - pomoże CI to dotrzeć do odpowiedniej, wyselekcjonowanej grupy docelowej.
→ Patrz na trendy - często popularne hashtagi mogą pomóc w przyciągnięciu uwagi do Twojego profilu i poszerzeniu grona odbiorców.
→ Stwórz swój unikalny hashtag - może być związany z marką, publikowaną treścią czy konkretnym wyzwaniem/ pomysłem. Tutaj ogranicz Cię tylko wyobraźnia. Co to da? Może pomóc Ci nawiązać więź z odbiorcami i jeszcze bardziej zaangażować ich w Twój content. 

rect4579-8-2

7. Śledź aktualne trendy

Aktualnie panujące w Internecie tendencje istotnie przekładają się na zasięgi i zainteresowanie profilem. Śledź więc panujące trendy - te mogą być związane z konkretnym utworem, układem tanecznym, serialem, filmem lub zwrotem lub ogólną estetyką (jak choćby tegoroczny trend na filmy utrzymane w stylistyce Wesa Andersona)  - to pomoże Ci zdobyć nowych odbiorców. 

Jak pozostawać na bieżąco z trendami? Możesz zrobić to na dwa sposoby: 

przeglądaj feed - będąc na bieżąco z TikTokiem na pewno zauważysz co jest na topie, 
posłuż się danymi - wejdź na stronę https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/pc/en w zakładkę trends i przeglądaj muzykę, hashtagi, twórców czy video, które są najpopularniejsze. Tutaj dodatkowo zobaczysz statystki, które pokażą, jak to wyglądało w ciągu ostatnich 7, 30 lub 120 dni. Dane możesz posortować w różny sposób - po liczbie polubień, komentarzy czy udostępnień, twórców po liczbie obserwujących, a hashtagi po branży, takiej jak zdrowie, zwierzęta czy podróże. 

Wybierz jeden z tych sposobów, a najlepiej połącz je ze sobą i bądź na czasie!

rect4579-8-9

8. Testuj, analizuj, wyciągaj wnioski i wprowadzaj je w życie

Chwila, chwila - to nie koniec! Tworzenie kreatywnych i zatrzymujących uwagę treści to nie jednorazowy strzał. Do tego potrzebujemy więcej zaangażowania, myślenia i analizowania. Po opublikowaniu materiału - obserwuj uważnie co się dzieje. 

Sprawdzaj takie KPI jak: 

→ wyświetlenia video, 
→ polubienia, 
→ udostępnienia, 
→ komentarze, 
→ zasięg,
→ followersi, 
→ średni czas wyświetlenia video, 
→ wejścia na stronę i ich koszt (jeżeli kierujesz do sklepu internetowego). 

Jeżeli reklamujesz swoje produkty - patrz też na ilość koszyków i zakupów oraz ich koszt. 

Sprawdzaj statystyki. Dzięki temu zauważysz pewne schematy - zobaczysz, jakie treści Twoi odbiorcy konsumują najchętniej, kiedy lubią oglądać video oraz jaka jest żywotność Twoich materiałów. Tak analiza pozwoli Ci zauważyć, co działa dobrze, a co jeszcze można poprawić. Dzięki temu Twój profil rozwinie się, stworzysz angażującą społeczność i maksymalnie wykorzystasz potencjał platformy. 

Podsumowanie

Tworzenie inspirujących treści na TikToku, które nie tylko przyciągną, ale też utrzymują uwagę odbiorcy do samego końca, jest nie lada wyzwaniem. Przedstawiliśmy Ci 8 spośród wielu sposobów na angażujące video. Spróbuj wdrożyć je na swoim profilu i obserwuj efekty! 

Co warto zapamiętać z tego artykułu? 

Eksperymentuj - trendy i oczekiwania odbiorców zmieniają się szybko, testuj nowe pomysły i wykaż się kreatywnością, a zostaniesz doceniony(a). 
Obserwuj - zarówno trendy, jak i swoje statystyki. TikTok to platforma, na której wszystko może się zmienić z dnia na dzień, tak więc - bądź na bieżąco! 
Analizuj - zobacz, co Twoi odbiorcy oglądają najchętniej i dostarcz im więcej takich treści. 
Publikuj to, co sam(a) chciał(a)byś oglądać - bo dlaczego ktoś miałby chcieć oglądać materiały, które nie podobają się samemu twórcy?  

Niech Twoje treści będą angażujące i zostaną w pamięci odbiorców na dłużej, powodzenia!


 Czujesz, że wspólnie możemy wyciągnąć maksimum potencjału sprzedażowego dla Twojej marki? Skontaktuj się z nami - wznieśmy digital marketing Twojego brandu na wyższy poziom!

Agnieszka Nawrot:
→ tel. +48 737 138 848
→ email [email protected]


źródła zdjęć: 

https://www.tiktok.com/@travelike.ada/video/7270221296863087905 

https://www.tiktok.com/@milena_blogg/video/7241994194535959835?q=sukienka%20na&t=1693292323813 
https://www.tiktok.com/@szymonmyszka/video/7262655623052004640 

https://www.tiktok.com/@bobobrica/video/7143265994696428806?q=lifehacki&t=1693293029604 

https://www.tiktok.com/@lusiali13/video/6940242509633228037?q=3%20sposoby%20noszenia%20koszuli&t=1693293195579 

https://www.tiktok.com/@betheskygirl.com/video/7162941095469419781?q=spos%C3%B3b%20na%20pusz%C4%85ce%20w%C5%82osy&t=1693293498823

https://www.tiktok.com/@maybelline_pl/video/7207393005211356421?lang=pl-PL 

https://www.tiktok.com/@savickibizuteria/video/7195587056565849349 

https://www.tiktok.com/@lodykoral/video/7260469881844387099?lang=pl-PL

Kategorie: TikTok Ads

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam