Posty, które działają: jak tworzyć spójne treści w social mediach marki

Ciekawe, autentyczne, spójne - treści, które publikujesz w social mediach mogą stać się kolejnym elementem wzmacniającym postrzeganie Twojej marki i wspierać budowanie silnej społeczności wokół niej. Jak świadomie zadbać o język komunikacji brandu - poznaj kluczowe wskazówki poparte przykładami komunikacji kilku wybranych marek.
Angelika Dąbek ▲ 19 maja, 2023 ▲ około 8 minut czytania

Ciekawe, autentyczne, spójne - treści, które publikujesz w social mediach mogą stać się kolejnym elementem wzmacniającym postrzeganie Twojej marki i wspierać budowanie silnej społeczności wokół niej. Jak świadomie zadbać o język komunikacji brandu - poznaj kluczowe wskazówki poparte przykładami komunikacji kilku wybranych marek.

Publikacje w mediach społecznościowych będą tak naprawdę jednym z elementów szerszego obszaru, czyli tzw. tone of voice - języka komunikacji marki. To zbiór wytycznych i ogólnie pojętych zasad, według których brand komunikuje się z odbiorcami na każdym punkcie styku oraz w każdym obszarze digitalu; nie tylko za pomocą treści rozumianej jako słowo pisane, ale też obrazu czy video. W grę wchodzą tu więc profile w mediach społecznościowych, blogi, newslettery etc. 
Uwaga, język komunikacji marki buduje się również poprzez sam wybór konkretnego medium czy choćby podmiotów (np. influencerów), z którymi wchodzisz we współpracę. Dla biura nieruchomości czy kancelarii oczywistym wyborem będzie LinkedIn, e-commerce modowy czy taki z fancy akcesoriami dla psów i kotów chętniej pojawi się na Instagramie oraz na TikToku. Najczęściej, bo znamy oczywiście przypadki, w których na tym ostatnim ciekawie radzi sobie również tartak, a nawet zakład pogrzebowy. :) 

O to, dlaczego warto świadomie pracować nad tone of voice w mediach społecznościowych marki, zapytaliśmy Klaudynę Maciąg, copywriterkę, content writerkę oraz autorkę:

Świadomie opracowany, autentyczny i spójny język komunikacji marki to w dzisiejszych czasach niezbędny element strategii marketingowej. Jeżeli działamy w sieci, to musimy, jako firma, być tam aktywni, jeśli chcemy zrealizować takie cele, jak zwiększanie świadomości marki i docieranie do większej liczby odbiorców, ale też pozostawanie w kontakcie z dotychczasowymi klientami i budowanie ich lojalności i przywiązania.
Dostarczając odpowiednich treści, możemy w łatwy sposób kształtować swój wizerunek w oczach odbiorców i wyróżnić się na tle konkurencji. 

Wartościowe treści może dać wielu, zatem kluczem do sukcesu będzie nadanie im indywidualnego charakteru. Dlatego właśnie spójny, autentyczny i dobrze dopracowany język komunikacji jest dla marki tak istotny. To on sprawia, że firmowe treści stają się charakterystyczne. Że w głowach odbiorców powstaje silne skojarzenie danego sygnału z konkretną marką. Że budujemy zaufanie od samych podstaw, komunikując się w sposób szczery i prawdziwy. To są te komponenty większej układanki, jaką jest wizerunek firmy, których nie da się podrobić i którymi możemy prawdziwie się wyróżnić. Język to część tożsamości – i warto budować ją konsekwentnie i na własnych zasadach.

Nie ma wątpliwości, że autentyczny język komunikacji może być elementem wspierającym budowanie spójnego i silnego wizerunku w digitalu. Sprawdź, w jaki sposób opracować go dla swojej marki. 

Jak pisać spójne i angażujące treści

O ile mamy oczywiście do czynienia z ogólnymi konwencjami i oczekiwaniami co do komunikacji w poszczególnej branży, o tyle na koniec dnia to, jak porozumiewasz się z klientami i obserwującymi powinno być po prostu Twoje. A żeby zacząć tworzyć w social mediach (i w ogóle w digitalu) treści idealne dla siebie i brandu, musisz mieć plan. W dobrze opracowanym języku marki uwzględnić warto kilka kluczowych elementów.

Twoja grupa docelowa
…zakładając, że masz wiedzę (przeprowadzone badania) lub choćby spisaną wizję na temat tego, do kogo ma docierać Twoja marka. Znajomość grupy docelowej z miejsca ułatwia realizację języka marki, który skutecznie zatrzyma uwagę i zaangażuje odbiorców. Muscle Power to e-commerce z suplementami dla miłośników siłowni - w tym przypadku już samo określenie grupy daje świetny wstęp do rozmyślań nad konkretnymi elementami spójnego i autentycznego języka.

źródło: facebook.com/MusclePowerOnline

Wartości
Jeżeli Twój brand dysponuje wyrazistymi wyróżnikami, misją marki i przekonaniami, to musi to znaleźć odzwierciedlenie w codziennej komunikacji. Prowadzisz markę modową silnie zorientowaną na ochronę środowiska - wzmacniaj swoje komunikaty podobną tematyką. Komunikacja brandu, który od pół wieku produkuje luksusowe i wysokiej jakości meble, mogłaby regularnie nawiązywać do historii firmy czy siły doświadczenia i dobrego rzemieślnictwa - tak jak ma to miejsce między innymi w przypadku marki KLER.

źródło: facebook.com/klerdesign

Podstawowe cechy
Spisanie ogólnych cech wzmocnione o stworzenie persony marki (o tym punkt niżej) będzie przewodnikiem dla wszystkich zaangażowanych w tworzenie treści i bez względu na kanał komunikacji. Przykładowe zestawy określeń, które możesz wziąć pod uwagę: formalny- nieformalny; realistyczny - wizjonerski; poważny - z poczuciem humoru; pełen emocji - neutralny; proaktywny - zdystansowany; wyluzowany - prestiżowy.
Spójrzmy na post produktowy opublikowany na Facebooku projektantki Izabeli Lapinskiej - sam sposób konstruowania treści podkreśla luksusowy charakter brandu. Podobnie jest w przypadku marki KLER - język oraz oficjalna forma, w jakiej brand zwraca się do swoich odbiorców dodatkowo podkreśla elegancję i pozycjonowanie marki powyżej pułapu premium.

źródło: facebook.com/Izabela.Lapinska

źródło: facebook.com/klerdesign

Persona marki
Z jakim typem człowieka utożsamiasz swoją markę? Umiejętność opisania takiej osoby ułatwi Ci pisanie spójnych i ciekawych treści “w jej imieniu” - jaki jest jej styl życia, czym się interesuje, co robi w wolnym czasie? Przede wszystkim, jaka jest jej rola w kanałach komunikacji marki - czy to przyjaciółka / przyjaciel którzy lubią dzielić się wiedzą, a może ekspert - mentor - przyjazny lecz bardziej zdystansowany? Mając spisany obraz takiej persony, łatwiej będzie Ci się wcielać w określoną rolę podczas tworzenia contentu (Tobie lub osobie odpowiedzialnej za realizację treści). W przypadku marki Muscle power dość wyraźnie widać, że personą będzie raczej bywalec siłowni o nieco większym stopniu wtajemniczenia, ewentualnie trener, który chętnie dzieli się swoją wiedzą.

źródło: facebook.com/MusclePowerOnline

W marce Izabela Lapinska to sama projektantka zwraca się do swoich czytelników, skutecznie skracając tym samym dystans, budując kameralną atmosferę i więź.

źródło: facebook.com/Izabela.Lapinska

Truskawka na torcie

Od ogółu do szczegółu - na koniec zastanów się nad “smaczkami”, które sprawią, że publikowane w mediach społecznościowych treści staną się charakterystyczne już na pierwszy rzut oka!

Struktura tekstu
Posty krótkie czy wyjątkowe długie, każdorazowo wzmocnione o swojego rodzaju tytuł na samym szczycie, z linkiem prowadzącym do sklepu zawsze w tym samym miejscu, albo stopką zapraszającą do kontaktu, urozmaicone o okrojoną i powtarzającą się paletę wybranych emoji. Zastanów się, jak mają wyglądać publikowane przez Ciebie treści. Być może już warstwa wizualna posta będzie kolejnym elementem wzmacniającym spójny wizerunek marki?

Slang dla wtajemniczonych
Na etapie planowania zastanów się nad stworzeniem elementów języka tylko i wyłącznie na potrzeby Twojej marki oraz społeczności. Niech to będzie coś, co stanie się tylko Wasze. 

W komunikacji browaru rzemieślniczego Wrężel chętnie korzysta się ze słowotwórstwa od nazwy marki, aby na przykład “wywrężelić butelkę ulubionego piwa w weekend”, a  MusclePower zwraca się do swoich odbiorców określeniem MuscleMocni.

źródło: facebook.com/MusclePowerOnline

Konsekwencja 
Na koniec pozostaje Ci wdrożenie opracowanych elementów języka komunikacji w życie. Na tym etapie, aby w pełni wykorzystać potencjał oraz korzyści tych działań, musisz zachować daleko idącą konsekwencję. W samym obszarze mediów społecznościowych nie idź na kompromis i trzymaj się ustalonego planu w publikowanych postach czy kreacjach reklamowych. Podkreśla to również Klaudyna Maciąg: 

Wartościowe treści może dać wielu, zatem kluczem do sukcesu będzie nadanie im indywidualnego charakteru.
Dlatego właśnie spójny, autentyczny i dobrze dopracowany język komunikacji jest dla marki tak istotny. To on sprawia, że firmowe treści stają się charakterystyczne. Że w głowach odbiorców powstaje silne skojarzenie danego sygnału z konkretną marką. Że budujemy zaufanie od samych podstaw, komunikując się w sposób szczery i prawdziwy. To są te komponenty większej układanki, jaką jest wizerunek firmy, których nie da się podrobić i którymi możemy prawdziwie się wyróżnić. Język to część tożsamości – i warto budować ją konsekwentnie i na własnych zasadach.

Oczywiście podane powyżej porady to absolutne minimum, zamknięte - dla wygody czytania - w stosunkowo oszczędnej i krótkiej formie. Niech ten artykuł stanie się dla Ciebie motywacją do głębszego zainteresowania tematem oraz punktem wyjścia do dalszych poszukiwań. A jeżeli pragniesz, abyśmy wspólnie rozpoczęli pracę nad skuteczną komunikacją oraz tone of voice Twojej marki - skontaktuj się z nami! 

Agnieszka Nawrot, Customer Success Managerka

→ tel. +48 737 138 848
→ email [email protected]

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam