Sezonowość jest wpisana w e-commerce tak samo jak i w sklepy offline. A jak nie przeoczyć początku szału zakupowego i dobrze przygotować się na pierwsze starcie? Tego dowiesz się z dalszej części tekstu.
Sezonowość jest wpisana w e-commerce tak samo jak i w sklepy offline. A jak nie przeoczyć początku szału zakupowego i dobrze przygotować się na “pierwsze starcie”? Tego dowiesz się z dalszej części tekstu.
Przykład z życia
Zaczniemy od przykładu, ale aby to zrobić, musimy cofnąć się o kilka miesięcy - trudno bowiem o bardziej sezonowy produkt niż stroje kąpielowe. Oczywiście na basen można uczęszczać przez cały rok, choć nie ulega wątpliwości, że szczyt zakupowy i tak osiągniemy w okolicach wakacji.
Z danych historycznych w Analytics u jednego z klientów odczytaliśmy, że sezon na stroje kąpielowe zaczyna się już w okolicach kwietnia i maja, a szczyt następuje w czerwcu i lipcu, by następnie powoli wygaszać się do końca września. Wraz z nadejściem nowej kolekcji rozpoczęliśmy więc działania tworząc kampanię produktową, kampanie w wyszukiwarce oraz reklamy graficzne.
Zgodnie z przewidywaniami najlepiej radziła sobie kampania PLA, która ostatecznie po niecałych 5 miesiącach działań osiągnęła średni roas > 6.
Kampania w wyszukiwarce, z uwagi na wysoką konkurencję w szczycie sezonu, po pewnym czasie okazała się mało efektywna i ostatecznie z niej zrezygnowaliśmy. Zależnie jednak od produktu, a co za tym idzie możliwości doboru słów kluczowych, tego typu kampanie mogą sprawdzić się przy innych kategoriach, więc warto mieć je zawsze na uwadze i testować tak długo, jak przynoszą zakładane efekty. Dodatkowe konwersje zapewniały kampanie graficzne, wspierane również przez remarketing dynamiczny.
Rezultaty? Wzrost przychodów z tej kategorii produktów o 16% rok do roku w całym sklepie i ogólny udział w przychodach z tej kategorii w Google Ads na poziomie 23%.
Żeby dobrze przygotować się na sezon, najpierw musisz wiedzieć, kiedy mniej więcej się zaczyna i sprawdzać pojedyncze sygnały zwiastujące jego nadejście. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
Aby nie przegapić szansy na dobry start sprzedaży sezonowej, odpowiednio wcześnie przygotuj się na jej nadejście. Jak to zrobić?
Stosując się do tych trzech punktów, masz szansę powalczyć o spory kawałek ogromnego tortu e-commerce, na który - trzeba to sobie również uświadomić - każdy z konkurentów ma ogromną ochotę.
Kategorie: Analityka, Performance marketing
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief