Dane to paliwo wszystkich on-line'owych działań marketingowych. Jeśli więc prowadzisz stronę na FB, powiemy Ci gdzie znajduje się najbliższa darmowa stacja i jak zatankować do pełna.
Facebook gromadzi ogromną porcję danych powiązanych także z fanpage'ami oraz aktywnościami użytkowników dotuczącymi stron na FB. Prowadząc fanpage zapewne intuicyjnie jesteś w stanie określić czy jest on w lepszej, czy gorszej kondycji, albo jak fani ostatnio reagowali na Twoje treści. Intuicja jest przydatna, ale wszystkie działania polecam regularnie weryfikować w oparciu o twarde dane, najlepiej ze świadomością jakie czynniki, jaki wpływ na te dane mają.
Początek przygody z analizą fanpage'a następuje w zakładce Statystyki, którą znaleźć można w pasku bezpośrednio nad tzw. cover photo. Zakładka ta jest oczywiście dostępna tylko dla użytkowników posiadających uprawnienia conajmniej analityka na wybranej stronie.
Postaram się przeanalizować kolejne podstrony wyszczególnione po lewej stronie Statystyk. Jeśli masz problem ze znalezieniem tego miejsca, możesz posiłkować się poniższym zrzutem ekranu:
Nie pora jeszcze na podsumowanie tego wpisu. :)
Tak brzmi po prostu nazwa pierwszej zakładki w dziale Statystyki. W tym miejscu masz do dyspozycji coś w rodzaju pulpitu kontrolnego, który pokazuje Ci najważniejsze, zbiorcze wskaźniki z ostatnich 7 dni, oraz ich trend względem poprzedniego tygodnia (masz więc pod ręką szybką informację - jest lepiej lub gorzej).
Poniżej, Twoje ostatnie posty pokażą Ci informacje o ostatnich wpisach, ale analizą tej tabelki zajmiemy się szczegółowo w innym miejscu (gdy w kolejnym odcinku omówimy posty).
Sekcja Strony do obserwowania jest (przynajmniej dla mnie) całkiem użyteczna. Wprowadź tu strony swoich konkurentów, a nie będziesz musiał ręcznie zaglądać w kilka miejsc, by przeczytać ich ostatnie posty. W sekcji tej możesz także sprawdzić sumę aktywności na stronach konkurentów w trakcie ostatnich 7 dni. Chodzi tu oczywiście o "twarde aktywności", które mógłbyś zaobserwować samodzielnie tam zaglądając, czyli polubienia, komentarze i udostępnienia. Nie dowiesz się już np. ile te treści wygenerowały kliknięć. Takie dane dostępne są tylko dla osób z uprawnieniami na danej stronie.
Nie spędzaj tu jednak za wiele czasu. Ciągłe porównywanie się z konkurencją bywa uzależniające i odciąga uwagę od konkretnych działań :)
Podstawowy wykres to łączna ilość fanów na przestrzeni czasu.
Dlaczego to jest ważne: Chociaż fani nie są najważniejsi (http://niebieski-lis.pl/blog/8-fani-sie-nie-licza-czyli-pare-slow-o-zasiegach-na-fb), to organiczny ich przyrost jest jednym z podstawowych dobrych sygnałów o kondycji strony. Myśl o tym w ten sposób, że bycie fanem, to etap na drodze do tego, by stać się klientem.
W zestawieniu Polubienia netto robi się nieco ciekawiej. Stąd możesz zaczerpnąć informacje ilu nowych fanów dołączyło w danym dniu, a ilu zrezygnowało z bycia subskrybentem danej strony. Ten sam wykres zawiera także informacje o pochodzeniu polubień i odlubień. W przypadku tych pierwszych najważniejszy będzie podział na polubienia organiczne i płatne (w przypadku tych drugich pierwszym kontaktem z Twoją stroną była reklama).
Dlaczego to jest ważne: Na większych fanpage'ach migracja fanów jest naturalnym zjawiskiem. Sama informacja, że regularnie ich przybywa nie daje więc pełnego obrazu sytuacji. Pola do dalszej efektownej poprawy wyniku jest w takim wypadku minimalizowanie ich odpływu.
Miejsca, w których polubiono stronę dają jeszcze bardziej szczegółowy wgląd do danych, które mówią o tym gdzie dokładnie użytkownik zdecydował o polubieniu strony.
Dlaczego to jest ważne: Pole do interpretacji i wyciągania wniosków jest obfite. Jeśli mimo dużej ilości płatnych polubień, większość z nich pochodzi już bezpośrednio ze strony, to znaczy że reklama, owszem, zaciekawiła użytkownika, ale nie była na tyle przekonująca, by już na jej poziomie kliknął "lubię to" (o ile były to reklamy ukierunkowane na polubienie strony). Jeśli natomiast jako miejsce polubienia dominują "posty", a w wykresie wyżej polubienia mają organiczny charakter, to bardzo dobry znak – Twoje treści dobrze propagują się wirusowo i przekładają się wzrost fanpaeg'a - tak trzymaj!
Ta zakładka powstała, po to by można było lamentować nad algorytmem FB, który konsekwentnie zmniejsza organiczne zasięgi :) Wtrącam tę dygresję, ponieważ prawdę powiedziawszy, zupełnie nie warto rozwodzić się nad tą kwestią. FB ma swój model biznesowy i kto chce na nim działać, musi się z nim liczyć. Mniejsze zasięgi organiczne mogą być jedynie motywacją do bardziej wytężonej pracy pod kątem przygotowywania angażujących treści.
Zasięg postów pokaże Ci więc informacje o łącznej dziennej liczbie osób, do których dotarłeś (znów z rozbiciem na organiczny i płatny).
Dlaczego to jest ważne: Dobre treści to interakcje, interakcje to większy zasięg, a większy zasięg to szansa na zdobycie nowych klientów. To dość proste zależności.
Dlaczego to nie jest do końca dobre: W przypadku stron, które nie publikują codziennie (czyli zdecydowana większość stron brandowych), dane o zasięgu 1-dniowym mogą być trudne do interpretacji przez swoją "skokowość" i niemal całkowitą zależność od tego, co się akurat ostatnio opublikowało. 3-dniowa przerwa w publikacji to zazwyczaj zjazd wykresu do liczb bliskich zeru. Zdecydowanie ciekawszą i bardziej wartościową informacją byłby np. zasięg łączny z ostatnich 7 lub 30 dni. Czy takie są dostępne? Tak, ale w innym miejscu.
Polubienia, komentarze i udostępnienia, czyli jak ja nazywam – "twarde aktywności". To najważniejsze wyznaczniki jakości publikowanych treści.
Dlaczego to jest ważne: To one pokazują, że marka potrafi angażować odbiorców i to one gwarantują wykręcenie dobrych zasięgów. Jeśli użytkownicy udostępniają i komentują to co publikujesz – jesteś na dobrej drodze do sukcesu na FB.
Ukrycia, zgłoszenia jako spam i cofnięcia polubień pozwalają Ci na kontrolę czy publikowane treści nie denerwują odbiorców, czy nie bywają zbyt nachalne albo odległe od tego co obiecałeś im, gdy polubili Twoją stronę.
Dlaczego to jest ważne: Fan, którego zdenerwujesz publikowaną treścią w następstwie czego permanentnie ukryje Twoje posty, to fan który traci kontakt z Twoją marką na FB zazwyczaj na zawsze. Negatywny feedback ma także generalnie złe przełożenie na zasięg publikowanych treści i buduje złą reputację Twojej strony w algorytmie Edge Rank. Masowe zgłoszenia jako spam mogą natomiast skończyć się usunięciem treści, a nawet banem dla strony.
Ostatni wykres Całkowity zasięg to uzupełnienie pierwszego na tej stronie zestawienia, o zasięg wygenerowany przez treści inne niż posty – zameldowania, wzmianki itp.
Do tych danych nie przywiązuje się często dużej wagi, a jednak warto zaglądać do tej zakładki. Odwiedziny na stronie i kartach przedstawiają liczby, które nie dublują się w żadnym innym zestawieniu. To spontaniczne wizyty na Twojej stronie. Ciekawe jest także rozbicie pokazujące, które dokładnie zakładki były oglądane (dowiesz się np. jak często osoby z zewnątrz poddały dokładnej analizie posiadane przez Ciebie recenzje).
Dlaczego to jest ważne: Przejście na Twoją stronę zdecydowanie oznacza większe zainteresowaniem marką / produktem. Większość treści konsumujemy pasywnie - otrzymując je na swojej osi czasu. Tam też czasem wchodzimy w interakcje z elementami rozpowszechnianymi wirusowo, nie wiedząc nawet "kim jest" strona publikująca je. Jeśli więc dużo osób zagląda bezpośrednio na Twoją stronę, a do tego przegląda inne zakładki, niż tylko oś czasu – np. recenzje albo zdjęcia – to bez wątpienia objaw poważniejszego zainteresowania Twoją działalnością.
Przekierowania zewnętrzne dostarczą Ci informacji o zewnętrznych stronach, z których użytkownicy bezpośrednio przeszli na Twój fanpage.
Dlaczego to jest ważne: Wyobraź sobie, że ktoś na blogu, albo na forum napisał opinię o Twojej firmie i dodał do niej link do fanpage'a. Jeśli użytkownicy będą tą drogą zaglądać na Twój fanpage, analiza tego wykresu pozwoli wychwycić Ci stronę linkującą i przynajmniej częściowo kontrolować gdzie i w jakim kontekście ktoś odsyła do Twojego fanpage'a.
Zajmiemy się zakładkami Posty, Filmy i Osoby. Pokażę także, gdzie kryje się więcej ciekawych danych.
Kategorie: Analityka, Skuteczniejsza Strona na FB
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief