Checklista ostatniej szansy - sprawdź, czy Twój e-commerce jest gotowy na najgorętszy zakupowy sezon

Jak co roku, listopad oznacza dla większości sklepów internetowych wzmożone działania sprzedażowe. W tym wszystkim Black Friday to często TYLKO jeden dzień z całego gorącego okresu - niektóre marki kuszą atrakcyjnymi rabatami przez cały Black Week. Inne startują już z początkiem listopada. Cel jest jeden: zagarnąć dla siebie jak najwięcej ze sprzedażowego tortu - prosto z portfeli gotowych na większe w tym czasie zakupy klientów. AKTUALIZACJA: 27.10.23
Angelika Dąbek ▲ 16 listopada, 2022 ▲ około 14 minut czytania

Jak co roku, listopad oznacza dla większości sklepów internetowych wzmożone działania sprzedażowe. W tym wszystkim Black Friday to często TYLKO jeden dzień z całego gorącego okresu - niektóre marki kuszą atrakcyjnymi rabatami przez cały Black Week. Inne startują już z początkiem listopada. Cel jest jeden: zagarnąć dla siebie jak najwięcej ze sprzedażowego tortu - prosto z portfeli gotowych na większe w tym czasie zakupy klientów. AKTUALIZACJA: 27.10.23

Zapoznaj się z checklistą ostatniej szansy, uzupełnioną o komentarze teamu Niebieskiego Lisa i przekonaj się, czy Twój e-commerce jest gotowy na większą sprzedaż w ostatnich, gorących tygodniach roku. Uważasz, że jest za późno na kreatywne działania? Nie zapominaj o Mikołajkach i całym przedświątecznym okresie, w którym wiele branż również może skutecznie zwiększać szanse na sprzedażowe wzrosty! Poniższe porady z powodzeniem wykorzystasz w całym ostatnim kwartale. 

Artykuł powstał na potrzeby Lislettera - newslettera z regularną dawką inspiracji i wiedzy z zakresu digital marketingu. 

Ika

...przede wszystkim skuteczną. Na tym etapie nie wymyślaj koła na nowo - z pewnością na bieżąco obserwujesz, które kategorie w Twoim sklepie cieszą się największym zainteresowaniem. Szybko dowiesz się, na którą kartę postawić! 

Jaka forma promocji będzie najbardziej atrakcyjna? Oczywistym wyborem będzie rabat, poza tym możesz pokusić się o dodatkowe gratisy lub inne usługi w cenie zakupu tj. pakowanie produktu na prezent (tak, są konsumenci, którzy już w trakcie Black Friday załatwiają kwestię Gwiazdki, z pewnością wielu z nich myśli też już o Mikołajkach). Zamiennikiem dla dużego rabatu może być forma 1+1 (kupujesz produkt, a drugi - taki sam - dostajesz gratis). Od paru lat tym tropem podążała np. polska marka GLOV. Jak czytamy w raporcie Shoper “Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday” największym zainteresowaniem cieszy się rabat procentowy, gotowe zestawy promocyjne, darmowa dostawa oraz rabat kwotowy.
Miej na uwadze, że konsumenci są dzisiaj coraz bardziej świadomi i wyczuleni na próbę sztucznych promocji. Black Friday 2023 to przede wszystkim pierwszy rok z obowiązującą dyrektywą OMNIBUS - to nakłada na każdego sprzedawcę obowiązek informowania przy każdym produkcie o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni. 

Kiedy zacząć? Nie warto czekać na ostatnią chwilę. Owszem, Black Friday przypada pod koniec miesiąca (w tym roku to 24 listopada), ale już dziś warto rozpocząć przygotowania, a samą akcję zaplanować na wcześniejszy okres np. cały Black Week (od poniedziałku 20.11 lub nawet od weekendu 18.11). Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród sprzedających korzystających z oprogramowania Shoper, sprzedawcy w znacznej większości planują akcje sprzedażowe przez cały Black Week. Taką deklarację złożyło 71% właścicieli. Tylko na Black Friday nastawia się 13% sprzedawców. Spójrz, co już teraz dzieje się naokoło: pełna "żartów" ;) kampania z Karolem Strasburgerem oraz pierwszymi rabatami rozpoczęła Black Month w sklepie x-kom już 30 października!
Planując akcję nie zapominaj też o Cyber Monday (27.11) - przedłuż promocję lub zaproponuj na ostatek darmową dostawę do każdego zamówienia.

Wiele możliwości

Podkręcenie działań sprzedażowych o kreatywne akcje może wyróżnić promocję wśród podobnych komunikatów konkurencji, a przy okazji zwiększyć świadomość marki i wzmocnić jej wizerunek. Warto skorzystać - kilka wskazówek ma dla Was Vanessa Wilkołek, Digital Communication Specialist. 

Vanessa

Black Friday przyciąga uwagę każdego konsumenta i stanowi okazję do wykazania się nie tylko innowacyjnością, ale także oryginalnymi pomysłami na promocje. 
W tłumie konkurencji istotne może być jest stosowanie kreatywnych strategii promocyjnych - zaskocz klientów nietypowymi akcjami! Pamiętajmy, że Black Friday to nie tylko obniżki cen - kluczem do sukcesu jest kreatywność, nowatorstwo i dokładne planowanie. Im bardziej przemyślana i dopracowana strategia promocyjna, tym większy jej efekt. 

 → Influencer marketing: współpraca z influencerami może przynieść znakomite wyniki. Wybierz influencerów, którzy są związani z twoją branżą, bądź marką, a następnie zorganizuj akcję, w której zaprezentują Twoje produkty w atrakcyjny sposób lub odpowiedzą na zakupowe obiekcje. 
→ Aktywizacja zespołu: zaangażowanie współpracowników to świetny sposób na zwiększenie lojalności. Promocje w ostatnim kwartale opakuj w content z ich udziałem - promocyjne posty, relacje z przypominajką, a może mini cykl rolek, w których osoby z teamu krótko opowiadają o swoich ulubieńcach spośród przecenionych produktów? Opcji jest całkiem sporo!
→ Zaangażowanie w mediach społecznościowych: organizuj konkursy w social mediach, w których klienci mogą wygrać nagrody, udostępniając swoje zdjęcia lub historie związane z Twoimi produktami lub Black Friday. Możemy także rozważyć ciekawy pomysł na interaktywną zabawę na Instagramie: stwórzmy łamigłówkę, której rozwiązanie otworzy dostęp do specjalnej strony internetowej z ekskluzywnymi rabatami lub umożliwi zakupy w promocji jeszcze przed ogólną dostępnością.
→ Live streamy: transmisje na żywo na platformach społecznościowych to doskonały sposób na zachęcenie klientów do odwiedzania Twojego profilu. Zaprezentuj topowe produkty, odpowiadaj na pytania klientów i oferuj naprawdę ekskluzywne promocje dla uczestników transmisji. Uwaga - livestream możesz połączyć z influencer marketingiem - zaproś zasięgowego twórcę do współprowadzenia albo rozmowy podczas transmisji. Całość zyska dodatkowy charakter. 
→ Monitoring i analiza: nie zapomnij o monitorowaniu efektywności wszystkich działań. Analizuj dane, dowiedz się, co działa, a co nie i dostosuj swoją strategię w trakcie trwania kampanii.

Najważniejsze jednak jest dążenie do długofalowego sukcesu, a nie jedynie szybkiego zysku. Black Friday to okazja do budowania lojalności klientów, kreowania pozytywnego wizerunku marki i tworzenia trwałych relacji.

Kluczowe formaty

Statyczne zdjęcia, rolki, TikToki - już dziś zastanów się, za pomocą jakich formatów będziesz komunikować swoje działania. W 2023 roku nie sposób pominąć kwestii video marketingu, a zwłaszcza krótkich form (wspomniane reels czy video na TT), które wciąż cieszą się ogromną popularnością! Sprawdź garść porad i inspiracji od Klaudii Piaseckiej, Junior Paid Social Specialist i skutecznie wspieraj swoje działania za pomocą ruchomych obrazów. 

Klaudia

Dzięki video Twoje przekazy mogą być bardziej spersonalizowane i autentyczne - pomoże Ci to w budowaniu lojalności i zaufania wśród klientów. Będzie to także wsparciem w budowaniu świadomości marki wśród odbiorców, przekazywaniu jej misji i wizji oraz pokazywaniu ludzkiej twarzy firmy.

Video marketing możesz skutecznie wykorzystać w najgorętszym sezonie zakupowym, jakim jest Black Week.

Pokaż swoje bestsellery - poinformuj o promocji w ciekawy, a może nawet zaskakujący sposób lub zrób film z ulubieńcami, w którym doradzisz, na jakie produkty szczególnie warto postawić.
→ Ciekawe video i dobra promocja mogą skutecznie wpłynąć na liczbę zakupów i koszyków z akcji specjalnej. Możesz to zrobić za pomocą Hashtag Challenge. Stwórz swój unikalny hashtag związany z Black Week i zachęć użytkowników do wzięcia udziału w wyzwaniu (sprawiając, że Twoje treści zdobędą zasięg wirusowy). 
Podejmij współpracę z wpływowymi twórcami i tak jak marka Wojas we współpracy z Jeleniewską - pokaż swoje produkty w ciekawy dla odbiorcy sposób. Zobacz video.

Są jeszcze jakieś atuty video marketingu? Oczywiście! Treści te mogą być w łatwy sposób udostępniane w social mediach, co dodatkowo zwiększa zasięg i podbija wyświetlenia. Odbiorcy chętniej udostępniają kreatywne video niż standardową kreację reklamową. 

Pamiętaj - w XXI wieku video to istotny element komunikacji marketingowej! Warto eksperymentować z różnymi formatami, aby znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania dla swojej marki oraz strategii marketingowej, a Black Week jest świetnym momentem, żeby się w tym wykazać.

Siła Twojej społeczności

Prowadzisz działania z obszaru email marketing & marketing automation? Szczwgólnie doceń osoby, których adresy masz w swojej bazie - to potencjalnie najbardziej chętni do zakupów Twoich produktów klienci! 

Martyna

Nie zapomnij o swoich subskrybentach! To osoby, które chcą być bliżej Twojej marki - podają Ci swoje dane osobowe, a Ty możesz odwdzięczyć się dając im specjalny prezent. Masz już zaplanowaną strategię promocyjną na Black Week i zastanawiasz się w jaki sposób zadbać o osoby zapisane do newslettera? Oto kilka przykładów:

Dodatkowy rabat: wyróżnij subskrybentów dając im większy rabat na zakupy, np. w sklepie organizujesz -15%, to dla nich przygotuj -20% z innym kodem rabatowym (to ważne, aby zmierzyć finalnie ilość takich konwersji).
Wcześniejszy dostęp do promocji: nie możesz pozwolić sobie na większy rabat? Nic straconego! Daj szansę subskrybentom na tańsze zakupy wcześniej, np. dzień przed oficjalnym startem promocji. To rozwiązanie sprawdzi się idealnie dla marek, które mają ograniczoną ilość produktów - dzięki temu osoby zapisane do newslettera poczują się wyróżnione i będą mieć szansę kupić wymarzone modele przed wszystkimi. 

Spodziewaj się, że w tym okresie skrzynka odbiorcza Twoich subskrybentów będzie przepełniona podobnymi ofertami. W końcu każda marka chce “wycisnąć” z tej akcji jak najwięcej. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby Twoja wiadomość była jak najbardziej widoczna, czyli znajdowała się u góry wszystkich wiadomości. Jak wspomóc ten proces?:

→ Zaplanuj kilka mailingów w trakcie trwania akcji: wyślij wiadomość na początku, w środku i w ostatni dzień promocji - to zdecydowany must-have! Jeśli Twoja akcja trwa dłużej możesz pokusić się o wysłanie większej ilości wiadomości.
→ Rób dosyłki mailingów: dziennie otrzymujemy średnio 10 wiadomości na swoją skrzynkę e-mail, a w okresie Black Friday ta liczba może wzrosnąć dwu lub nawet trzykrotnie! Niskim zaangażowaniem możesz osiągnąć dodatkowe przychody - wyślij tą samą wiadomość o promocji do osób, które jej nie otworzyły po dniu lub dwóch (w zależności od długości trwania promocji). 
→ Zadbaj o chwytliwy temat i użyj preheader’a, aby zachęcić subskrybentów do otwarcia wiadomości.
→ Wykorzystaj najlepszy czas na wysyłkę: część narzędzi oferuje możliwość wysłania wiadomości w czasie dopasowanym do konkretnych użytkowników (na bazie ich aktywności w historii). Jeśli masz taką możliwość - pozwól algorytmom sobie pomóc!

Co jeszcze możesz zrobić?

Wykorzystaj narzędzie do e-mail marketingu i stwórz popup promocyjny, aby poinformować użytkowników o trwającej promocji. Poprawisz w ten sposób konwersję wśród osób, które trafiają do sklepu spoza kanałów płatnych (np. z organic lub direct).

Niech informacja o Twojej promocji pójdzie w świat

Nie wykorzystasz potencjału nawet najlepiej przemyślanej akcji, jeżeli podejmiesz próby poinformowania o niej jak największej liczby odbiorców. Poświęć chwilę na przygotowanie media planu. Koniecznie uwzględnij w nim takie obszary jak:

→ sklep internetowy: bannery, pop-upy, web pushe
→ media społecznościowe - posty na start oraz przypominajki w trakcie akcji
→ publikacje w newsletterze

Zaplanuj też komunikaty na zakończenie promocji. “To już ostatnia szansa na rabat”, “Ostatnie godziny rabatu” w przypadku wielu odbiorców mogą być skutecznym triggerem.

Marek

Działania płatne to integralny element skutecznej obecności sklepu w digitalu. Poza promocją postów informujących o promocji postaw na różnorodne kreacje reklamowe, w których w atrakcyjnych sposób wyróżnisz swoje produkty (statyczne single z atrakcyjnymi zdjęciami z lookbooka marki lub dynamiczne karuzele czy kolekcje). O czym jeszcze warto pamiętać? Sprawdź wskazówki od Marka Palutkiewicza, lisowego Performance Specialist: 

Dedykowane kreacje i odpowiedni przekaz w nagłówkach, treściach i grafikach - zadbaj o jasne zakomunikowanie swojej oferty. Pośród wielu innych ofert Black Week, odbiorca musi od razu zwrócić uwagę na Twoją reklamę.

Dostosowanie budżetów i strategii ustalania stawek do zwiększonej konkurencji w tym okresie i dużo wyższego ruchu - mówiąc wprost, bądź gotów na większe wydatki i zadbaj o to, by Twoje reklamy miały szansę się wyświetlić!

Planowanie z wyprzedzeniem - pamiętaj, że w tak gorącym okresie weryfikacja reklam może potrwać dłużej, więc zaplanuj i ustaw swoje kampanie przynajmniej z kilkudniowym wyprzedzeniem. Uruchomienie działań w Czarny Piątek rano to duże ryzyko!

Last but not least - ta jedna ważna rzecz

Nieprzemyślany lub źle działający sklep internetowy może zniszczyć efekt najlepiej przemyślanej akcji. Tipy na ten temat ma dla Was Piotr Daroń, Performance Specialist: 

Piotr

Nie oszukujmy się - do Black Week zostało mało czasu i nie jest to moment na wprowadzenie większych zmian w Twoim sklepie. Teraz kluczowym jest, aby użytkownicy, których sprowadzisz na stronę, mogli bez problemów dokonać zakupu. 

Aby się upewnić, że mogą to zrobić, przetestuj główne ścieżki zakupowe. W skócie - zrób kilka testowych zakupów. Zacznij każdy z nich od stron: głównej, kategorii, produktowej, z bestsellerami i nowościami. Wybierz kilka produktów i dodaj je do koszyka. Następnie przejdź do niego i otwórz stronę podania danych niezbędnych do zrealizowania transakcji. Po uzupełnieniu wszystkich pól, dokonaj zakupu. W czasie testów odpowiedz sobie na poniższe pytania:

→ Czy wszystkie formy płatności działają?
→ Czy wszystkie opcje dostawy da się wybrać?
→ Darmowa dostawa - czy po przekroczeniu określonej wartości zamówienia nie nalicza się koszt dostawy?
→ Czy bez problemu można wprowadzić kod rabatowy?
→ Czy klient jest świadomy, które pola i checkboxy są obowiązkowe do sfinalizowania transakcji? 

 Poprawne działanie powyższych zagadnień to absolutny must-have, jeżeli mówimy o działającym sklepie internetowym. 

 → Upewnij się też, że serwer na którym znajduje się Twój sklep wytrzyma liczbę osób, którą potencjalnie sprowadzisz na stronę. Sprawdź dane historyczne z poprzedniego roku, porównaj budżety reklamowe i w razie potrzeby dostosowania sklepu do większego obciążenia skontaktuj się ze swoim hostingodawcą / administratorem sklepu.

Black Week to nie czas na błędy - upewnij się, że Tobie nie grożą.

Czy to wszystko?

Za Tobą największa porcja pracy, nie zapominaj jednak, że równie ważna będzie troska o akcję w trakcie jej trwania. Postaw na zaangażowaną moderację komentarzy oraz wiadomości prywatnych od potencjalnych klientów. Zbijaj dzięki temu zakupowe obiekcje i dodatkowo wyróżnij swoją markę (brandów z dobrą obsługą klienta wciąż mamy na polskim rynku stosunkowo niewiele). Twoja kampania reklamowa potrwa przez dłuższy czas? Co kilka dni sprawdzaj, co dzieje się na koncie reklamowym i optymalizuj działania - zmniejszysz ryzyko przepalenia budżetu. 

Zadbaj o powyższe, a zwiększysz szanse na skuteczne wykorzystanie sprzedażowego potencjału swojego sklepu.


Chcesz skorzystać ze wsparcia agencji digitalowej? Interesuje Cię kampania w mediach społecznościowych, komunikacja, audyt, a może cykliczne konsultacje?
Skontaktuj się z nami telefonicznie, pod numerem 48 737 138 848, lub napisz maila na adres [email protected]

Porozmawiajmy o tym, co możemy zrobić dla Twojego e-commerce!

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam