Skuteczne zwiększanie zaufania, zbijanie zakupowych obiekcji i uczłowieczenie brandu. Docieranie do nowych grup odbiorców, wzmacnianie więzi i budowanie zaangażowanej społeczności w ujęciu długofalowym. Dlaczego warto i w jaki sposób zaprosić ludzi korzystających z Twoich produktów do współtworzenia digitalowego świata marki?
User generated content to wszystkie treści tworzone lub współtworzone przez społeczność marki. Materiały pochodzą z dwóch kategorii źródeł, tzw. “top downs” (blogerzy, dziennikarze, influencerzy, twórcy, którzy kreują trendy) oraz “bottom ups” (użytkownicy z najbliższego otoczenia odbiorcy, lub którzy są do niego podobni).
To rodzaj przekazu, który działa na odbiorcę. Materiał stworzony przez klienta jest autentyczny, prawdziwy, a więc użytkownicy są w stanie się z nim utożsamić, bo znajdują się w podobnym położeniu i pozycji względem marki. Komunikacja brandu zyskuje przy tym większe zaufanie, a produkty - pożądanie wśród potencjalnych konsumentów.
Nie potrzeba dużych nakładów pieniężnych, by zdobyć darmową reklamę, zyskać popularność, albo stać się viralem. Najczęściej taka akcja nie wymaga od nas większego wkładu finansowego - a z reguły generuje wartościowe treści.
UGC dotyczy różnych typów treści:
→ Zdjęcia - publikowane w social mediach lub na blogach mogą nieść ze sobą walutę w postaci społecznego dowodu słuszności dla innych użytkowników (“dużo osób korzysta i poleca, więc pewnie produkt jest tego wart”).
→ Wideo - stories, reelsy, filmy na TikToku z oznaczeniem marki i produktu, ale także dłuższe formy video na YouTube (np. filmy influencera
z poleceniami).
→ Transmisje na żywo - z poleceniami produktów.
→ Recenzje - posty na Facebooku lub Instagramie, opinie w Google, wpisy na blogu. Spisane (lub opowiedziane) odczucia związane z marką lub produktem to też User generated content.
→ Success stories lub case study - czyli dłuższe historie opisane przez konsumenta, które zawierają rozwiązanie problemu przy pomocy naszych produktów.
Pierwsze i podstawowe wyzwanie brzmi - jak zachęcać ludzi do pochwalenia się produktami w sieci? Rozważ następujące działania:
→ Monitoruj Internet - szukaj w sieci wzmianek związanych z Twoją firmą.
→ Jasno daj znać swojej społeczności, czego od nich oczekujesz - cyklicznie publikuj w postach zachętę do publikowania zdjęć i stories
z oznaczeniami marki. W bio na instagramie umieść call to action “Oznacz nas”, możesz dodać firmowe hashtagi. Ludzie w sieci są leniwi - wyraźnie i regularnie podpowiadaj im, jakich działań od nich oczekujesz.
→ Influencer Generated Content - na starcie działalności z UGC zastanów się nad współpracą z influencerami. Pozyskane od nich naturalne zdjęcia mogą zachęcić pierwszych klientów do działania.
→ Publikuj i wyróżniaj treści stworzone przez fanów, pokazuj innym, że ludzie lubią chwalić się Twoją marką i produktami w social mediach. Udostępniaj stories, publikuj posty ze zdjęciami lub pozytywnymi opiniami u siebie. Pozyskuj zgodę na wykorzystanie wyjątkowo atrakcyjnych zdjęć w swoim feedzie. Na każde oznaczenie odpowiadaj - w wiadomości prywatnej czy w komentarzu pod postem podziękuj za poświęconą Twojej marce uwagę. Proste, a może zmotywować odbiorcę do regularnego oznaczania.
→ Stwórz na Instagramie wyróżnioną relację ze wszystkimi stories z treściami udostępnionymi od klientów. Zdziwisz się, jak wiele osób zagląda tam, aby np. zobaczyć jak wygląda wersja kolorystyczna produktu itd.
→ Zaangażowana moderacja - odpowiadaj na wszystkie komentarze i szukaj okazji do tego, aby zachęcać społeczność do dzielenia się zdjęciami. Klientka pisze, że regularnie kupuje produkty Twojej marki - w odpowiedzi zachęć ją do podzielenia się stories lub zdjęciem z oznaczeniem brandu.
Możesz też organizować konkursy, w których zadaniem będzie pokazanie siebie z produktem marki lub przyznawać rabaty za oznaczenie brandu
w social mediach. To dobre pomysły, jednak warto na nie uważać. Na koniec dnia pragniemy przecież stworzyć sytuację, w której społeczność oznacza nas sama z siebie, z chęci pochwalenia się fajną i ciekawą treścią. Bez liczenia na korzyści w postaci zniżki w zamian.
Jak content od społeczności pozyskują marki FMCG? Sprawdź przykłady z kilku wybranych branż.
Polski profil marki Nivea na Instagramie korzysta ze zdjęć publikowanych przez społeczność w mediach społecznościowych. Wyróżniona relacja “WASZE ULUBIONE” zawiera materiały z oznaczeniem marki. Z kolei przypięta publikacja “WASZE OPINIE” nie tylko służy do wyboru lepszego kosmetyku, ale przede wszystkim daje możliwość bycia aktywną częścią grupy. Marka stawia także na angażujące konkursy tematyczne.
Garnier Polska również stawia na zaangażowanie. Na instagramowym profilu znajdują się konkursy, których celem jest nagranie wideo lub publikacja zdjęcia z oznaczeniem marki. Brand ten idzie jednak o krok dalej i tworzy na Facebooku grafiki z opiniami zadowolonych klientek. Marka niewątpliwie ma świadomość, jak wykorzystywać każdy marketingowy element.
Branża sokowa również korzysta z możliwości user generated content.
Na instagramowym profilu Braci Sadowników przy organizowanych konkursach widać sporą aktywność. Z pewnością ma to związek ze wspomnianym przez nas poziomem trudności. Zadania mają lekką formułę, która skupiona jest na publikacji zdjęć. Kto nie pokusiłby się chociażby o próbę wygrania jednej z 40 nagród?
Winiary w specjalnej relacji na Instagramie udostępnia “WASZE WINIARY ??”, a więc publikacje, które zawierają produkty marki w użyciu. Widnieją zdjęcia i wideo dań, które powstały na bazie artykułów Winiary. Na dodatek firma prowadzi działania w realu.
Marka odpowiada na problem marnowania żywności oraz propaguje dzielenie się nią z potrzebującymi poprzez jadłodzielnie. Są to specjalne punkty, które służą do pozostawiania, ale także nieodpłatnego korzystania z pozostawionych produktów. Działania offline można jednak połączyć z internetowym marketingiem.
W przypadku marki Bracia Koral materiały fanów znajdziemy w wyróżnionej relacji na Instagramie “Wasze relacje”. Opinie użytkowników znalazły swoje miejsce w “Myślach”, instagramowym feedzie oraz na tablicy na Facebooku.
W dobie dialogu pomiędzy markami a użytkownikami mediów społecznościowych komunikacja wsparta treściami od zadowolonych klientów staje się jednym z kluczowych elementów. Zaproś ludzi do współtworzenia świata marki, pokaż tych, którzy korzystają z Twoich produktów. Gra zdecydowanie jest warta świeczki.
Chcesz uwiarygodnić to, co w Twojej marce najlepsze, ale nie wiesz jak zacząć? Skontaktuj się z nami i porozmawiaj o ewentualnym wsparciu - stworzeniu strategii marki, kompleksowo prowadzonej komunikacji czy też audytów lub konsultacji.
Zadzwoń pod numer: 48 737 138 848 lub napisz: [email protected]
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief