Instagram jeszcze bardziej angażujący [nowości na platformie]

Serwis zmienia się dynamicznie i o ile dawno temu można go było uznać za przestrzeń do publikacji pięknych zdjęć służących promocji wyidealizowanego życia, o tyle dzisiaj Instagram - dla wielu branż - stał się ulubioną przestrzenią do regularnej komunikacji ze swoimi odbiorcami. Nowe funkcje umożliwiają zdecydowanie bardziej różnorodne formy angażowania. Piękne filmy i video? Serwis wychodzi zdecydowanie szerzej, o czym świadczą ostatnie nowinki.
Angelika Dąbek ▲ 06 lipca, 2023 ▲ około 6 minut czytania

Serwis zmienia się dynamicznie i o ile dawno temu można go było uznać za przestrzeń do publikacji pięknych zdjęć służących promocji wyidealizowanego życia, o tyle dzisiaj Instagram - dla wielu branż - stał się ulubioną przestrzenią do regularnej komunikacji ze swoimi odbiorcami. Nowe funkcje umożliwiają zdecydowanie bardziej różnorodne formy angażowania. Piękne filmy i video? Serwis wychodzi zdecydowanie szerzej, o czym świadczą ostatnie nowinki.

Nie od dzisiaj Instagram uznaje się za wyjątkowo angażujące medium. Główna w tym zasługa (między innymi) starych dobrych stories, contentu efemerycznego, z opcją wejścia w dialog z odbiorcami w postaci ankiet, pytań etc. To idealna baza pod codzienną, szybką i co najważniejsze - naturalną komunikację z odbiorcami, zaproszenie ich do świata marki. 

Ale serwis nie mówi ostatniego słowa, wręcz przeciwnie. W ostatnich miesiącach widzimy jeszcze bardziej dynamiczny rozwój aplikacji, a wprowadzane zmiany otwierają przed markami coraz większe możliwości w komunikacji i rozwijaniu społeczności. 

Czasem to drobiazgi - jak choćby uruchomione jakiś czas temu opcje odpowiedzi na komentarz za pomocą rolki czy możliwość publikacji GIFa w komentarzu. W ostatnim czasie pojawiły się jednak aż dwie nowości, którym zdecydowanie warto się przyjrzeć. Mowa o kanałach nadawczych i profilach grupowych, będących namiastką grup na Facebooku.

Kanały nadawcze i profile grupowe

→ Kanały nadawcze: przybierają formę dodatkowej konwersacji w skrzynce odbiorczej (widoczne w zakładce kanały). Nowe posty może publikować jedynie właściciel lub właścicielka kanału, aczkolwiek nie można tu mówić o komunikacji tylko jednostronnej - odbiorcy mogą odpowiadać za pomocą reakcji na pojedyncze posty, odpowiedzi w ankietach etc.
Kanały nadawcze będą świetną przestrzenią dla publikacji dodatkowych, ekskluzywnych treści, takich jak cykliczne prasówki, branżowe nowinki, specjalne zniżki, wcześniejsze informacje na temat rabatów etc. Generalnie kanał nadawczy śmiało możesz wykorzystać do informowania o najważniejszych aktualnościach z życia marki. Zwłaszcza, że z pewnością dołączą tam osoby bardziej zainteresowane marką niż Ci, którzy “tylko” dali follow instagramowego profilu.

Screenshot-20230707-115651

Nowe posty z kanałów nadawczych znajdziesz w sekcji Kanały w skrzynce odbiorczej

→ Grupy na Instagramie, a raczej profile grupowe - tu posty może publikować każdy zapisany członek. Grupy mogą zostać wykorzystane jako świetne narzędzie do wzmacniania społeczności, czy to wokół kluczowych wartości czy też produktu. Dzielenie się postami na temat nowo odkrytej restauracji na profilu dla gastro-miłośników czy też zdjęciami ukochanego miasta w społeczności dla amatorów fotografii - z pewnością bardzo dobrze odnajdą się tu społeczności zrzeszające wszelkiej maści pasjonatów. 
Sama widzę zastosowanie grup jako przestrzeń ułatwiającą życie podczas szkoleń (pomyśl o warsztatach z reelsów na Instagramie, gdzie w ramach zadaniach praktycznego każdy może szybko przejść przez proces publikacji rolki na profilu grupowym i liczyć na szybki feedback zarówno ze strony prowadzącego jak i innych członków grupy). Po dodaniu do grupy warto zwracać uwagę na publikacje - na ostatnim etapie możemy wybierać z listy, czy post / reels ma się pojawić na naszym profilu, czy na profilu którejś z grup. A może i tu i tu? Również jest taka możliwość.

Jak wdrażać

Bez pośpiechu. Zwłaszcza, że liczne zmiany w obrębie platformy to również masa mniejszych lub większych bugów (dla przykładu niektórzy administratorzy profili grupowych po krótkim czasie od premiery utracili możliwość zarządzania nimi), przede wszystkim - w dalszym ciągu nie każdy ma do nowości dostęp, bo serwis tradycyjnie wprowadza je na profile marek i użytkowników stopniowo. Możesz się jednak przygotować. Zacznij od planu, zadaj sobie kilk pytań: 

jaki masz cel - sprzedaż produktów i usług, pozyskanie user generated content, nawiązanie bliższych relacji ze społecznością? Osiągalne, mierzalne cele będą dla Ciebie bazą do dalszych działań. Dzięki nim chociażby podejmiesz decyzję, z którego formatu korzystać.
czy masz na to pomysł - jesteś marką osobistą i będziesz dzielić się nowinkami na kanale nadawczym, a może założysz grupę wzmacniającą misję i kluczowe wyróżniki marki? Zastanów się, jaką dać wartość, aby zachęcić ludzi do dołączania
na jakie formaty i częstotliwość publikacji postawisz - pewnie nie musisz publikować tu tak często jak na stories. Ale i tu przyda się chwila na spisanie pomysłów na kluczowe formaty treści

Czy wdrażać?

I to też jest dobre pytanie. Jeżeli wiesz, że absolutnie nie masz zasobów - ludzi, czasu etc zostaw temat. Dywersyfikacja działań jest dziś w digitalu bardzo ważna, mimo wszystko wychodzę z założenia, że lepsza mniejsza liczba kanałów z contentem wysokiej jakości.

Facebook wciąż się liczy, ale nie da się ukryć, że wiele brandów lepiej i bardziej naturalnie czuje się na Instagramie. Nowe funkcje to nowe możliwości komunikowania marki, budowania i wzmacniania społeczności w obrębie tej platformy. Grunt to - jak zawsze podejść do tematu z głową. I dobrym planem. ;) 


Bonus: W związku z tematem artykułu nie mogę nie wspomnieć również o Threads by Instagram - nowym medium społecznościowym umożliwiającym publikację krótkich postów tekstowych do 500 znaków. Tak, aplikacja to bezpośrednia próba wejścia Mety na podwórko Twittera. Zdecydowanym plusem Threads ma być mocna integracja z Instagramem, obejmujące między innymi możliwość logowania się na te same dane, obserwowania tych samych twórców, szybkiego udostępniania swoich wątków na IG stories). Apka zaliczyła mocny start - z launchem 6 lipca, w niecałą dobę osiągnęła 30 milionów pobrań, na obecną chwilę zdobywając koronę najszybciej pobieranej aplikacji w historii. 

image5836

Na razie, ze względu na przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, Threads nie zostało uruchomione w Polsce oraz w wielu krajach Unii Europejskiej. Pozostaje zatem pytanie, czy i kiedy będziemy mieli szansę aplikację przetestować.

 

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Otrzymasz szczegółowy plan i wycenę bez zobowiązań.
Zaufali nam