Jak nas widzą social media?

Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Facebook się nie kończy, a wręcz przeciwnie - korzystamy z niego coraz chętniej, natomiast nastolatki i młodzi użytkownicy serwisów to główni inicjatorzy największych aktywności (tak, nawet na Twitterze). Co lubimy i czego poszukujemy na najpopularniejszych serwisach społecznościowych? Przeszukaliśmy w tym celu kilka raportów i statystyk z minionego roku, a wynikami dzielimy się w poniższym artykule.
Angelika Dąbek ▲ 02 marca, 2016 ▲ około 5 minut czytania

Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Facebook się nie kończy, a wręcz przeciwnie - korzystamy z niego coraz chętniej, natomiast nastolatki i młodzi użytkownicy serwisów to główni inicjatorzy największych aktywności (tak, nawet na Twitterze). Co lubimy i czego poszukujemy na najpopularniejszych serwisach społecznościowych? Przeszukaliśmy w tym celu kilka raportów i statystyk z minionego roku, a wynikami dzielimy się w poniższym artykule.

Statystyki nie pozostawiają złudzeń. Facebook się nie kończy, a wręcz przeciwnie - korzystamy z niego coraz chętniej,  natomiast nastolatki i młodzi użytkownicy serwisów to główni inicjatorzy największych aktywności (tak, nawet na Twitterze). Co lubimy i czego poszukujemy na najpopularniejszych serwisach społecznościowych? Przeszukaliśmy w tym celu kilka raportów i statystyk z minionego roku, a wynikami dzielimy się w poniższym artykule.

Facebook najsilniejszy

W 2015 roku liczba polskich użytkowników logujących się w witrynie przekroczyła rekordową granicę 20 mln. Tak podają badania Megapanel/PBI Gemius. W lipcu 2015 roku serwis odwiedziło 20 032 052 userów (z tym że dla Megapanel użytkownicy to wszystkie osoby, które odwiedziły serwis, również te, które nie korzystają z FB, a trafiły tam np.w poszukiwaniu konkretnych informacji). Najnowsze badania (z grudnia) pokazują, że ta liczba spadła do 19 372 835 osób.
W aktualnym raporcie QR’15 Market Snapshot dla Polski czytamy, że miesięcznie Facebooka odwiedza ok. 14 milionów internautów, co przekłada się na 60% osób korzystających z internetu w ogóle. W serwisie każdego dnia loguje się ponad 10 mln. internautów. Przez urządzenia mobilne z FB korzysta miesięcznie średnio 11 mln. osób (8 mln osób loguje się codziennie).
Instagrama odwiedza miesięcznie ponad 2,3 mln osób. Nie ma jednak danych, jaki ich procent zagląda do serwisu codziennie.
Jak czytamy w badaniu grupy IRCenter, Twitter rejestrował miesięcznie mniej niż 1 mln. odwiedzin. Tu również nie wiadomo, ile procent użytkowników tweetuje codziennie- serwis nie udostępnia tego typu statystyk.
Nawiązując do tego samego badania, warto wspomnieć o Snapchacie, który chociaż nie może pochwalić się rzeszą użytkowników, cieszy się sporym zaangażowaniem ze strony tych zarejestrowanych. W ujęciu miesięcznym, ponad połowa userów korzysta z niego kilka razy w tygodniu (w przypadku Twittera ten wskaźnik wynosi tylko 27% procent). Podobnie Snapchat wyprzedza Instagram.


Mobilne pokolenie

W raporcie FB (QR Market Snapshot) można zauważyć coś jeszcze. Wzrasta procent osób korzystających z mediów za pomocą urządzeń mobilnych. O ile na przestrzeni lat radio i telewizja rejestrują spadek zainteresowania, o tyle narzędzia cyfrowe plus smartfony i tablety cieszą się rosnącym zainteresowaniem.
Zwraca się też uwagę na pokolenie tzw. millenialsów (osoby urodzone pomiędzy 1982 a 1994), które dużo częściej i sprawniej korzysta ze smarfonów (średnio przez 5 godzin dziennie) i loguje się w mediach społecznościowych nie tylko w domu, ale również w szkołach, sklepach, komunikacji miejskiej lub po prostu, stojąc na przystanku czy czekając w kolejce.


My w sieci

Jak spędzamy czas online? Social media stanowią główny powód aktywności w sieci 79% polskich użytkowników internetu. Analogicznie, 77% internautów spędza sporo czasu na oglądaniu treści wideo, a 63% - na pobieraniu plików muzycznych.
Na Facebooku przede wszystkim kontaktujemy się ze znajomymi i podtrzymujemy stare przyjaźnie. Ale co ciekawe, aż 61% użytkowników właśnie z poziomu Facebooka zapoznaje się z aktualnymi wydarzeniami i newsami (45% zagląda w tym celu na Twittera).
Mimo wszystko najbardziej cenimy sobie lżejsze treści nastawione na rozrywkę. 66% aktywności na FB zajmuje nam dzielenie się grafikami, GIF-ami i zdjęciami. Chętnie “piszemy po tablicach” znajomych, udostępniamy artykuły, muzykę i piszemy własne posty.
Warto zwrócić uwagę, że w zestawieniu naszych najpopularniejszych aktywności znalazło się także polecanie i odradzanie produktów i usług. W 2015 roku 3 na 5 Polaków za pomocą Facebooka dowiedziało się o nowych produktach firmach i usługach.
Jak ukazuje raport, ogromne znaczenie mają dla nas treści wideo. To stosunkowo nowa forma prezentowania treści w mediach społecznościowych, która będzie tylko zyskiwać na popularności.
Co istotne, aplikacje typu Messenger całkowicie zmieniły sposób, w jaki komunikujemy się z innymi. Aż 55% badanych przyznaje, że woli korzystać z tych narzędzi, zamiast pisać maile i dzwonić do bliskich lub przyjaciół.

Na Twitterze, chociaż uznawanym za platformę społecznościową dedykowaną nieco starszym użytkownikom, najbardziej angażujące trendy również miały wydźwięk typowo rozrywkowy. Co ciekawe, ich inicjatorami również było pokolenie nastolatków. Ostatecznie największą popularnością cieszyły się takie hashtagi jak #1dpl nawiązujące do wspólnej akcji Twittera i One Direction.


Podsumowanie

Dzięki wiedzy na temat preferencji użytkowników mediów społecznościowych łatwo możemy stworzyć portret konkretnego społeczeństwa, jego stylu życia czy zachodzących w nim zmian. Ponadto ostatni raport Facebooka udowodnił, że social media coraz mocniej wpływają na różne aspekty naszego życia: od komunikowania się z innymi poprzez poszukiwanie informacji, a co ciekawe - podejmowanie świadomych, zakupowych decyzji.

źródła: badanie Megapanel/PBI Gemius (wyniki za grudzień 2015); Social Media 2015, raport IRCenter; QR’15 Market Snapshot Poland

 

Kategorie: Podstawy FB

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam