Zwiększ świadomość istnienia marki, docieraj do ludzi potencjalnie zainteresowanych produktem. Dzielenie się wiedzą jest super! Zobacz, jak skutecznie kreować wizerunek eksperta w mediach społecznościowych (i nie tylko).
Czemu warto dzielić się swoją wiedzą? Paradoksalnie, w dobie mediów społecznościowych, setek prezentacji o marketingu i rosnącej popularności content marketingu wielu marketerów wciąż zadaje sobie to pytanie. Korzyści płynących z tego rodzaju działania jest bardzo dużo:
Ludzie poszukują w sieci rozrywki, inspiracji, wiedzy i newsów. Zadbaj o tą ostatnią potrzebę. Publikuj posty z branżowymi nowinkami, a pokażesz, że jesteś na bieżąco. Tu nie chodzi tylko o udostępnianie zewnętrznych linków - będzie super, jeżeli w tym wszystkim dodasz jakiś komentarz od siebie. Przykład? Jeżeli interesujesz się marketingiem z pewnością znasz bloga Rysuję Fejsbuki. Jego autor, Tomek Brusik, świetnie komentuje marketingowe nowinki, wzbogacając je rysunkami swojego autorstwa.
Nie dość, że pomaga w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce, to jeszcze doskonale może wspierać działania budujące wizerunek eksperta. Na firmowym blogu możesz opowiadać o sukcesach swojej firmy, pokazywać od kulis jaka praca z nimi stoi, publikować artykuły poruszające obszerne zagadnienia związane z Twoją branżą, udostępniać porady i tutoriale. Jesteś dietetykiem? Publikuj gotowe jadłospisy na kilk dni. Masz sklep z częściami rowerowymi? Napisz tekst o najpiękniejszych trasach w sam raz na weekendową wycieczkę za miasto. Zobacz, jak to robią Lidl lub Allegro. Sokowirówka Food Truck to doskonały przykład tego, że efektywne dzielenie się wiedzą może pomóc w rozwoju zarówno dużego sklepu internetowego jak i lokalnego biznesu działającego offline:
Pamiętaj o dystrybucji tworzonych treści. Przeznacz budżet reklamowy na dotarcie z wartościową treścią do grupy zainteresowanej tematem, udostępniaj wpis na swoim prywatnym profilu, poproś o to samo współpracowników - to najlepsi i najbardziej naturalni ambasadorzy Twojej marki!
Pamiętaj też o optymalizacji swojej pracy. Z artykułu na blogu możesz wyciągnąć znacznie więcej niż jeden post na Facebooku (włożyłeś w niego tyle pracy:)). Przypominaj użytkownikom o najnowszym wpisie na firmowym blogu, na podstawie jego treści twórz ciekawe infografiki lub animacje i publikuj wraz z linkiem do artykułu.
Udostępnianie eksperckich treści z bloga to nie jedyny sposób na budowanie wizerunku eksperta. Strona FB może być świetną bazą dla takich działań. Wolisz mówić niż pisać - świetnie! Nagraj film lub zrób transmisję live.
Pomysły na formaty video na Facebooku? Przypuśćmy, że sprzedajesz super nowoczesne ekspresy do kawy i masz dużo pytań związanych z ich obsługą - nagraj film, na którym krok po kroku pokazujesz, jak z nich korzystać. Sprzedajesz nieruchomości? Zrób godzinną transmisję na żywo Z OTWARCIA LOMBARDU, gdzie na bieżąco będziesz odpowiadać na pytania biorących w niej udział użytkowników.
Konsekwentnie dzielisz się swoją wiedzą na firmowym blogu i znalazłeś temat, wokół którego czytelnicy wykazują większą aktywność? Pomyśl o czymś większym i wydaj ebooka! Czytelnicy chętnie przygarną branżową wiedzę lub praktyczne wskazówki zebrane w jednym miejscu. Tematem ebooka mogą być:
Strona na Facebooku to Twoja wizytówka, ale poza nią też jest życie. Bez względu na branżę, w której działasz, z pewnością znajdziesz co najmniej kilka grup FB. Wybierz kilka największych, bądź na nich obecny - udzielaj się, nawet jako osoba prywatna. Odpowiadaj na pytania i subtelnie sugeruj, że w razie potrzeby Twoja firma służy pomocą. Prosty przykład to Michał Sadowski i zespół Brand24. Działasz w bardzo niszowej branży i nie znalazłeś grupy na FB w tym temacie? Może wypełnisz lukę i założysz swoją własną? Ciekawym przykładem marki budującej świetną społeczność jest Miamiko, marka zajmująca się projektowaniem i produkcją pięknych mat do jogi.
Uważasz, że możesz zrobić coś dobrego z innym lokalnym biznesem? Nie obawiajcie się współpracy. Relacjonujcie jej przebieg oraz efekty na Facebooku wraz z oznaczaniem. Możecie pomóc sobie nawzajem i dotrzeć do całkiem nowej grupy docelowej. Przykładem takiej współpracy może być między innymi rzemieślniczy Browar Wrężel, który do produkcji jednego ze swoich piw zaprosił palarnię kawy WeCoffee z Bielska. Efektem kolaboracji jest piwo Vanilla Milk Stout. W kolaboracje chętnie wchodzą również największe marki. Przykład? Czekolada Milka i Oreo.
Ekspert dzieli się wiedzą i równie chętnie pomaga. Pamiętaj, że w mediach społecznościowych kluczowy jest dialog. Dlatego odpowiadaj na wszystkie pytania użytkowników - również te, które nie dotyczą bezpośrednio oferty Twojej firmy. W ten sposób pokażesz, że zależy ci na odbiorcach, zachęcisz innych do zaangażowania i dodasz kolejną małą cegiełkę do budowania eksperckiego wizerunku wokół swojej marki.
Budowanie wizerunku eksperta wymaga zaangażowania i cierpliwości - efekty nie pojawią się z dnia na dzień. Pamiętaj jednak, że umiejętne dzielenie się swoją wiedzą może przynieść marce wiele korzyści - od większego zaufania i świadomości istnienia marki po samą sprzedaż produktów lub usług.
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief