Dziel się wiedzą! Jak budowanie wizerunku eksperta może wpłynąć na Twoją sprzedaż

Zwiększ świadomość istnienia marki, docieraj do ludzi potencjalnie zainteresowanych produktem. Dzielenie się wiedzą jest super! Zobacz, jak skutecznie kreować wizerunek eksperta w mediach społecznościowych (i nie tylko).
Angelika Dąbek ▲ 01 czerwca, 2018 ▲ około 7 minut czytania

Zwiększ świadomość istnienia marki, docieraj do ludzi potencjalnie zainteresowanych produktem. Dzielenie się wiedzą jest super! Zobacz, jak skutecznie kreować wizerunek eksperta w mediach społecznościowych (i nie tylko).

Dlaczego warto

Czemu warto dzielić się swoją wiedzą? Paradoksalnie, w dobie mediów społecznościowych, setek prezentacji o marketingu i rosnącej popularności content marketingu wielu marketerów wciąż zadaje sobie to pytanie. Korzyści płynących z tego rodzaju działania jest bardzo dużo:

  • budujesz świadomość istnienia swojej marki - a ludzie bardziej lubią to, co znajome
  • budujesz zaufanie - udowadniasz, że Twoja marka zna się na rzeczy
  • zostajesz zapamiętany - trenujesz na siłowni i szukasz w sieci wskazówek dotyczących techniki wykonywania martwego ciągu lub podciągania. Na szczęście jest taki trener, który na fb tłumaczy wszystko w prosty i przystępny sposób. Kilka miesięcy później Twoja zajawka na ciężary jest tak duża, że chciałbyś spróbować treningu ze specjalistą. Jestem przekonana, że trener, z którego wiedzy korzystasz, będzie pierwszym, który przyjdzie ci na myśl. To może zadziałać tak samo w przypadku Twojego biznesu. Budowanie wizerunku eksperta sprawia, że użytkownicy cię zapamiętują i - w razie potrzeby lub chęci zakupu - to o Tobie myślą w pierwszej kolejności.
  • karma wraca - dajesz: dostajesz! Ludzie chętniej zostawią pieniądze u Ciebie, niż u konkurencji z podświadomej wdzięczności.

Jak budować wizerunek eksperta

Komentuj branżową rzeczywistość

Ludzie poszukują w sieci rozrywki, inspiracji, wiedzy i newsów. Zadbaj o tą ostatnią potrzebę. Publikuj posty z branżowymi nowinkami, a pokażesz, że jesteś na bieżąco. Tu nie chodzi tylko o udostępnianie zewnętrznych linków - będzie super, jeżeli w tym wszystkim dodasz jakiś komentarz od siebie. Przykład? Jeżeli interesujesz się marketingiem z pewnością znasz bloga Rysuję Fejsbuki. Jego autor, Tomek Brusik, świetnie komentuje marketingowe nowinki, wzbogacając je rysunkami swojego autorstwa.

Pisz firmowego bloga

Nie dość, że pomaga w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce, to jeszcze doskonale może wspierać działania budujące wizerunek eksperta. Na firmowym blogu możesz opowiadać o sukcesach swojej firmy, pokazywać od kulis jaka praca z nimi stoi, publikować artykuły poruszające obszerne zagadnienia związane z Twoją branżą, udostępniać porady i tutoriale. Jesteś dietetykiem? Publikuj gotowe jadłospisy na kilk dni. Masz sklep z częściami rowerowymi? Napisz tekst o najpiękniejszych trasach w sam raz na weekendową wycieczkę za miasto. Zobacz, jak to robią Lidl lub Allegro. Sokowirówka Food Truck to doskonały przykład tego, że efektywne dzielenie się wiedzą może pomóc w rozwoju zarówno dużego sklepu internetowego jak i lokalnego biznesu działającego offline:

Pamiętaj o  dystrybucji tworzonych treści. Przeznacz budżet reklamowy na dotarcie z wartościową treścią do  grupy zainteresowanej tematem, udostępniaj wpis na swoim prywatnym profilu, poproś o to samo współpracowników - to najlepsi i najbardziej naturalni ambasadorzy Twojej marki!

Pamiętaj też o optymalizacji swojej pracy. Z artykułu na blogu możesz wyciągnąć znacznie więcej niż jeden post na Facebooku (włożyłeś w niego tyle pracy:)). Przypominaj użytkownikom o najnowszym wpisie na firmowym blogu, na podstawie jego treści twórz ciekawe infografiki lub animacje i publikuj wraz z linkiem do artykułu.

Nagrywaj wideo

Udostępnianie eksperckich treści z bloga to nie jedyny sposób na budowanie wizerunku eksperta. Strona FB może być świetną bazą dla takich działań. Wolisz mówić niż pisać - świetnie! Nagraj film lub zrób transmisję live.

Pomysły na formaty video na Facebooku? Przypuśćmy, że sprzedajesz super nowoczesne ekspresy do kawy i masz dużo pytań związanych z ich obsługą - nagraj film, na którym krok po kroku pokazujesz, jak z nich korzystać. Sprzedajesz nieruchomości? Zrób godzinną transmisję na żywo Z OTWARCIA LOMBARDU, gdzie na bieżąco będziesz odpowiadać na pytania biorących w niej udział użytkowników.

Wydaj ebooka

Konsekwentnie dzielisz się swoją wiedzą na firmowym blogu i znalazłeś temat, wokół którego czytelnicy wykazują większą aktywność? Pomyśl o czymś większym i wydaj ebooka! Czytelnicy chętnie przygarną branżową wiedzę lub praktyczne wskazówki zebrane w jednym miejscu. Tematem ebooka mogą być:

  • porady lub tutoriale, wyjaśniające obsługę Twojego produktu.  
  • poradniki dotyczące branży, w której działasz. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy ze sprzętem fotograficznym i pasjonujesz się fotografią (a zakładamy, że tak właśnie jest) możesz napisać o tym, jak robić piękne zdjęcia. Masz kwiaciarnię? Wydaj ebooka z listą pięknych zielonych roślin doniczkowych, które skutecznie oczyszczą powietrze w mieszkaniu
  • inspiracje. Działasz w branży marketingowej? Stwórz ebooka z kompilacją najciekawszych kreacji reklamowych z ostatnich sześciu miesięcy. To może być pomysł na świetny cykl.

Nie tylko strona FB

Strona na Facebooku to Twoja wizytówka, ale poza nią też jest życie. Bez względu na branżę, w której działasz, z pewnością znajdziesz co najmniej kilka grup FB. Wybierz kilka największych, bądź na nich obecny - udzielaj się, nawet jako osoba prywatna. Odpowiadaj na pytania i subtelnie sugeruj, że w razie potrzeby Twoja firma służy pomocą. Prosty przykład to Michał Sadowski i zespół Brand24. Działasz w bardzo niszowej branży i nie znalazłeś grupy na FB w tym temacie? Może wypełnisz lukę i założysz swoją własną? Ciekawym przykładem marki budującej świetną społeczność jest Miamiko, marka zajmująca się projektowaniem i produkcją pięknych mat do jogi.

 

Współpracuj

Uważasz, że możesz zrobić coś dobrego z innym lokalnym biznesem? Nie obawiajcie się współpracy. Relacjonujcie jej przebieg oraz efekty na Facebooku wraz z oznaczaniem. Możecie pomóc sobie nawzajem i dotrzeć do całkiem nowej grupy docelowej. Przykładem takiej współpracy może być między innymi rzemieślniczy Browar Wrężel, który do produkcji jednego ze swoich piw zaprosił palarnię kawy WeCoffee z Bielska. Efektem kolaboracji jest piwo Vanilla Milk Stout. W kolaboracje chętnie wchodzą również największe marki. Przykład? Czekolada Milka i Oreo.

Pomagaj

Ekspert dzieli się wiedzą i równie chętnie pomaga. Pamiętaj, że w mediach społecznościowych kluczowy jest dialog. Dlatego odpowiadaj na wszystkie pytania użytkowników - również te, które nie dotyczą bezpośrednio oferty Twojej firmy. W ten sposób pokażesz, że zależy ci na odbiorcach, zachęcisz innych do zaangażowania i dodasz kolejną małą cegiełkę do budowania eksperckiego wizerunku wokół swojej marki.

Budowanie wizerunku eksperta wymaga zaangażowania i cierpliwości - efekty nie pojawią się z dnia na dzień. Pamiętaj jednak, że umiejętne dzielenie się swoją wiedzą może przynieść marce wiele korzyści - od większego zaufania i świadomości istnienia marki po samą sprzedaż produktów lub usług.

 

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Otrzymasz szczegółowy plan i wycenę bez zobowiązań.
Zaufali nam