5 kroków do spójnej siatki, czyli kilka słów o estetyce profilu na Instagramie

Estetyczna wizytówka naszych czasów - tak krótko można zdefiniować Instagram. Powrót społeczeństwa do kultury obrazkowej może być dla Twojej marki szansą, ale jest też sporym wyzwaniem. Co zrobić, aby zaistnieć wśród milionów profili? Jak stworzyć piękną siatkę, oddającą osobowość marki i czerpać z niej realne korzyści? Odpowiedź znajdziecie w naszym artykule. Przeczytajcie. :)
Anna Siwczyńska ▲ 27 sierpnia, 2020 ▲ około 10 minut czytania

Estetyczna wizytówka naszych czasów - tak krótko można zdefiniować Instagram. Powrót społeczeństwa do kultury obrazkowej może być dla Twojej marki szansą, ale jest też sporym wyzwaniem. Co zrobić, aby zaistnieć wśród milionów profili? Jak stworzyć piękną siatkę, oddającą osobowość marki i czerpać z niej realne korzyści? Odpowiedź znajdziecie w naszym artykule. Przeczytajcie. :)

Wizualne standardy profili na Instagramie na przestrzeni lat zostały wywindowane do kosmicznego poziomu. Piękny content stał się swego rodzaju fundamentem - to właśnie on przyciąga uwagę odbiorcy i daje nam szansę na zatrzymanie tej uwagi na dłużej. Ale po kolei… 

Dlaczego warto dbać o spójność i estetykę profilu? Instagram to ogromna społeczność ludzi, wśród których znajdują się również Twoi potencjalni klienci. Czego szukają na IG? Pięknego contentu, inspiracji? Tak, ale nie tylko. Pamiętaj, że “kupowanie oczami” to bardzo popularne zjawisko, nic więc dziwnego, że z roku na rok coraz chętniej dokonujemy zakupów właśnie pod wpływem Instagrama - atrakcyjnej reklamy marki albo polecenia influencera. 

Potraktuj profil na IG jako kolejną przestrzeń dla zaprezentowania swojego brandu. Instagram oferuje do tego celu doskonałe narzędzia - Stories, IGTV, IG Live Video. 

Treści wizualne publikowane w feedzie mogą mieć ogromny ładunek informacyjny. Za ich pomocą przekażesz odbiorcy stylistykę i wartości marki, ale też całe brand story. Nadasz jej osobowość, redukując tym samym dystans do potencjalnych klientów. Estetyczny feed daje potencjał, który przy tak ogromnej konkurencji, wypada wykorzystywać.

TOVA / EPPRAM: spójrz na zamieszczone powyżej zrzuty z profili dwóch polskich brandów odzieżowych. Nie trzeba wpatrywać się zbyt długo, by wiedzieć, jakie wartości komunikują te dwie marki. Z feedu Tova bije kobieca eteryczność i delikatność. Siatka Eppram przywodzi na myśl odwagę, otwartość i celebrację życia. 

Za pomocą siatki na IG jesteś w stanie przekazać wiele różnych komunikatów, ale przeciętny odbiorca najczęściej poświęci jej zaledwie kilka sekund. Wróci na Twój profil jeśli feed zapadnie mu w pamięć. Wykorzystaj dostępne narzędzia, by nadać mu wyjątkowy charakter, który sprawi, że zamieszczane tam zdjęcia już na pierwszy rzut oka będą wywoływać skojarzenie z marką. Zrób z niego swój znak rozpoznawczy.

Jak zadbać o spójność profilu? Nie wszystko jest kwestią tego mitycznego wyczucia estetyki. Umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu na tym polu można się nauczyć. Mamy dla Ciebie 5 porad, które pomogą szybko opanować wszystkie estetyczne problemy w Twoim feedzie i wprowadzić w nim perfekcyjną harmonię.

5 insta tipów od Lisów!

Określ swój cel

Planowanie perfekcyjnego feedu należy zacząć od określenia, jakie zadanie ma spełniać nasz profil na Instagramie. Zależy nam wyłącznie na sprzedaży czy może chcemy osiągnąć więcej: uczłowieczyć markę, pokazać content od kulis, edukować klientów, zadbać o employer branding czy wykazać aktywność w tematach społecznych - potencjalnych celów może być dużo. Oczywiście raczej nie ograniczymy się do jednego z nich. Ważne jest jednak by już na wstępie określić, co chcemy osiągać poprzez prowadzenie instagrama, a na czym zależy nam mniej.

NAGO / Ranita Sobańska: Nago w swojej komunikacji oswaja wizerunek ciała “nieidealnego”. Marka nie boi się pokazywać swoich ubrań na modelkach reprezentujących różne kanony piękna, a promowanie ciałopozytywności stało się jedną z misji komunikacji brandu. Ranita Sobańska na swoim profilu pokazuje codzienną pracę i swoje prywatne życie, zmniejszając tym samym dystans do swoich odbiorców, ale też klientów marki 4F, w której jest dyrektorką kreatywną. 

Ustal formaty treści

Kiedy wiemy już, jaki cel chcemy osiągnąć, przychodzi czas na wybranie formatów publikowanych treści. Przyjmując, że naszym głównym celem jest wyłącznie promowanie produktu, powinniśmy skupić się na postach prezentujących naszą ofertę w jak najatrakcyjniejszy sposób, pamiętając jednocześnie, by nie popaść w nudę. Może włączysz do listy takich formatów kreatywne zdjęcia flat lay (wykonane z góry, przedstawiające piękne kompozycje z produktem w roli głównej) albo po prostu postawisz na lifestyle’owe sesje zdjęciowe? Jeżeli o nich mowa - na bazie doświadczeń dostrzegamy wagę autentycznego contentu. Super profesjonalne i mocno wyretuszowane zdjęcia nie sprawdzą się tak, jak ich bardziej naturalne odpowiedniki. Dodatkowo, przypadku branży modowej, tego rodzaju zabieg doskonale wpisuje się w nurt #bodypositive. 

Jak przełamać rutynę?  Dużą popularnością cieszą się zdjęcia od zadowolonych klientek czyli tzw. user generated content - stanowią one swego rodzaju społeczny dowód uznania dla marki. Zalet UGC jest znacznie więcej - jeżeli chcesz je poznać i dowiedzieć się jak go pozyskiwać, koniecznie zobacz lisową transmisję LIVE na ten temat: http://bit.ly/LIVEUserGeneratedContent . Unikajmy za to zdjęć packshotowych - Instagram to nie miejsce dla nich. Odbiorcy nie chcą oglądać kilkudziesięciu nudnych zdjęć, które równie dobrze mogą zobaczyć na stronie waszego sklepu. W przypadku nakierowania na uczłowieczanie marki świetnie sprawdzą się formaty postów pokazujące życie brandu “od kuchni” - zdjęcia z procesu powstawania kolekcji czy z życia sklepu/showroomu marki lub formaty przybliżające sylwetki i role osób w niej pracujących.

Seaside Tones / ELEMENTY: tu siła tkwi w prostocie. Na obu profilach dominuje biel, która stanowi doskonałe tło dla prezentowanych ubrań. Posty produktowe przeplatane są innymi, ale równie estetycznymi, treściami, które urozmaicają feed.

Po podjęciu decyzji dotyczącej formatów, które będziemy tworzyć, dobrze jest poszukać inspiracji do konkretnych treści. Pomyśl o przygotowaniu moodboardu - to ułatwi określenie estetyki, której chcemy się trzymać. Pomocny w tym może być np. Pinterest. Znajdziemy tam mnóstwo pomysłów na kadry czy kolorystykę.

Female Store WARSAW / MOYE: Feed jak z Pinteresta? Profile marek Female Store Warsaw i MOYE to piękno w czystej postaci. Przemyślane kadry i spójne palety barw nie tylko cieszą oko, ale także doskonale przekazują wizje brandów.

Filtruj i kadruj

Stosowane w odpowiedni sposób filtry z pewnością zrobią dużo dobrego dla spójności naszego profilu. Ustalmy, z których filtrów będziemy korzystać i stosujmy je konsekwentnie. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, by filtr pasował do koncepcji i klimatu marki.Sprawdzajmy czy zdjęcia po zastosowaniu wybranego filtra nie wyjdą zbyt ciemne lub czy barwy nie będą zbyt intensywne. W razie potrzeby korzystajmy też z regulacji jasności czy kontrastu. 

Obecnie dostępność aplikacji do prostej (i tej bardziej skomplikowanej) obróbki zdjęć jest na tyle duża, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Wśród najpopularniejszych aplikacji możemy wymienić VSCO, Snapseed czy Lightroom. Każda z nich ma sporo przydatnych funkcji i propozycji filtrów, a przy tym są intuicyjne i proste w obsłudze. Jeśli jeszcze ich nie znacie, koniecznie sprawdźcie.

 

Aeterie / The odder side: profil Aeterie to sztandarowy przykład wykorzystania odpowiedniej obróbki zdjęć do zachowania spójności siatki. Mimo wielu różnych kadrów i kolorów na publikowanych fotografiach wszystko jest harmonijne. Ocieplenie barw i dodanie wrażenia lekkiej mgły doskonale podkreślają charakterystyczny dla brandu romantyczny nastrój z nutą tajemnicy. W przypadku marki The Odder Side oprócz filtrowania rolę grają jeszcze specyficzne kadry. Modelki na zdjęciach bardzo często pokazywane są tyłem (pamiętajmy, że marka zasłynęła głębokimi dekoltami na plecach) lub od szyi w dół. Dzięki takiemu zabiegowi sto procent uwagi odbiorcy może skupić się na prezentowanym ubraniu.

Innym prostym sposobem na nadanie spójności treściom w feedzie jest kadrowanie. Ramki podobnej szerokości lub w tym samym kolorze automatycznie zharmonizują siatkę, niezależnie od zdjęć jakie się w nich znajdują. To dobry pomysł zwłaszcza jeśli nie dysponujemy dużą bazą jednolitego contentu do publikacji.

 

Gueve / MLE Collection: białe ramki przy pionowych kadrach sprawiają wrażenie czystości i uporządkowania, nawet jeśli prezentowane produkty różnią się kolorami.

Zaplanuj przed publikacją

Trudno jest dostrzec pewne niuanse, oglądając zdjęcia pojedynczo np. podczas obróbki. Szersze spojrzenie na treści wizualne zawsze działa na plus, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię spójności i kompozycji poszczególnych postów. Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia do planowania. Można wrzucić tam wszystkie przygotowane zdjęcia i wypróbować w różnym układzie, by uzyskać gotowy plan na idealną siatkę. Najbardziej oczywistym narzędziem do planowania postów na Insta jest Studio Creator, ale warto sprawdzić też aplikacje Planoly i Preview. 

Przy ustalaniu kompozycji weź pod uwagę różne możliwości. Ciekawy efekt daje publikacja spójnych treści w rzędach (3 zdjęcia obok siebie) lub kwadratach 3x3. Ta druga opcja otwiera kolejne drogi np. publikację jednego zdjęcia pociętego na 9 kwadratów lub posty w formie puzzli.

 

RISK. Made in Warsaw / MISBHV: Antonina i Klara z Risk Made in Warsaw w świetny sposób pokazują jak prowadzić spójny profil na Instagramie, a jednocześnie nie popaść w nudę i sprowadzanie komunikacji tylko do pięknych fotografii. Treści publikowane są w rzędach - każde z trzech zdjęć łączy wspólny element - najczęściej jest to po prostu ten sam produkt w innych kadrach. Dzięki takiemu zabiegowi siatka wygląda na uporządkowaną, ale jednocześnie nie traci na dynamice. Tematycznie dopasowane zdjęcia w układzie rzędowym wykorzystuje na swoim profilu też marka MISBHV.

Inspiruj się (wszystkim)!

Zaprezentowane przez nas wyżej siatki polskich marek odzieżowych pokazują, że branża fashion w grze o najpiękniejszy feed radzi sobie świetnie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy ograniczyć pole naszych inspiracji. Równie mocnymi graczami na tym polu są marki kosmetyczne.

 

mokosh / Anwen / YOPE / Resibo: piękne profile marek to nie tylko ubrania. Polskie brandy z branży beauty radzą sobie równie świetnie. Mokosh wykorzystuje układ kolumn, Anwen zachwyca flat lay’ami, Yope tworzy kompozycje z kafelków, a Resibo stawia na harmonijną różnorodność kadrów w ciepłych barwach.

Tak jak wspomnieliśmy na początku, pewnych zabiegów estetycznych można się nauczyć, a najlepiej uczyć się od lepszych. Właśnie dlatego bardzo ważnym krokiem w tworzeniu estetycznego profilu jest umiejętne czerpanie inspiracji. Nie zamykajmy się na naszą własną branżę i to co robi nasza bezpośrednia konkurencja. Spójrzmy na instagram szerzej. W końcu jest tam już ponad miliard różnych profili - to prawdziwy ocean contentu. 

Poniżej przykłady dobrych inspiracji od nas:

To tylko 5 porad, a ich zastosowanie w praktyce może dać imponujące efekty. Wdrożenie tych działań będzie oczywiście wymagało pewnej konsekwencji, ale wierzymy, że wyniki zrekompensują wysiłki. Pamiętajmy również, że piękny feed przyciągnie uwagę, ale by ją zatrzymać i pozyskać realnych klientów potrzeba trochę więcej. Właśnie dlatego w procesie tworzenia spójnej siatki zawsze powinna przyświecać wartość marki. 

Filtrujcie, planujcie, inspirujcie się! Powodzenia!

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Otrzymasz szczegółowy plan i wycenę bez zobowiązań.
Zaufali nam