Estetyczna wizytówka naszych czasów - tak krótko można zdefiniować Instagram. Co zrobić, aby zaistnieć wśród konkurencji? Jak stworzyć wizualnie piękny profil oddający osobowość marki i czerpać z tego realne korzyści? Odpowiedź znajdziecie w naszym artykule. Przeczytajcie. :) [ aktualizacja: 07.2022 ]
Wizualne standardy profili na Instagramie na przestrzeni lat zostały wywindowane do kosmicznego poziomu. Przemyślany i spójny content stał się swego rodzaju kluczowym elementem komunikacji w tym serwisie - to właśnie on przyciąga uwagę odbiorcy i daje nam szansę na zatrzymanie tej uwagi na dłużej. Oczywiście dzisiaj na estetyczno wizualny sukces profilu składa się jeszcze kilka innych rzeczy. Ale po kolei…
Dzisiaj IG to must have w komunikacji - zwłaszcza, jeżeli działasz w branży, w której “kupowanie oczami” to podstawa. Moda, obuwie i inne dodatki, meble, designerskie akcesoria, gastronomia i cała branża fitness to tylko kilka przykładów. W przypadku branży modowej wręcz trudno wyobrazić sobie brak profilu IG w komunikacyjnym profilu marki (przypominamy chociażby sensację, jaką wywołała marka Balenciaga usuwająca z dnia na dzień wszystkie zdjęcia na swoim profilu).
Przemyślany i świadomie budowany profil będzie wzmacniał wizerunek i tworzył / wspierał estetykę brandu. Za pomocą feedu, stories czy rolek przekażesz odbiorcy stylistykę i wartości marki, ale też całe jej brand story. Nadasz jej osobowość, redukując tym samym dystans do potencjalnych klientów. Naturalnie szybciej zwrócisz uwagę odbiorców, wśród których znajdą się Twoi potencjalni klienci
Za pomocą IG jesteś w stanie przekazać wiele różnych komunikatów, ale przeciętny odbiorca najczęściej poświęci Twojemu profilowi zaledwie kilka sekund. Wróci do Ciebie, jeśli feed zapadnie mu w pamięć.
Poświęć chwilę na opracowanie koncepcji i wykorzystaj dostępne narzędzia, by nadać mu wyjątkowy charakter. Zrób z niego znak rozpoznawczy Twojej marki.
TOVA / EPPRAM: spójrz na zamieszczone powyżej zrzuty z profili dwóch polskich brandów odzieżowych. Nie trzeba wpatrywać się zbyt długo, by wiedzieć, jakie wartości komunikują te dwie marki. Z feedu Tova bije kobieca eteryczność i delikatność. Siatka marki Eppram (dziś już niestety zamkniętej) przywodzi na myśl odwagę, otwartość i celebrację życia.
Jak zadbać o spójność profilu? Nie wszystko jest kwestią tego mitycznego wyczucia estetyki. Umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu na tym polu można się nauczyć. Mamy dla Ciebie 5 porad, które pomogą szybko opanować wszystkie estetyczne problemy w Twoim feedzie i wprowadzić w nim perfekcyjną harmonię.
Planowanie perfekcyjnego feedu zacznij od określenia, jakie zadanie / zadania ma spełniać profil marki na Instagramie. Zależy Ci wyłącznie na sprzedaży czy może chcesz osiągnąć więcej: uczłowieczyć markę, pokazać content od kulis, edukować klientów, zadbać o employer branding czy wykazać aktywność w tematach społecznych - potencjalnych celów może być dużo.
Po tym naturalnie przyjdzie czas na wybór formatów publikowanych postów oraz częstotliwości ich publikacji.
Przyjmując, że naszym głównym celem jest wyłącznie promowanie produktu, powinniśmy skupić się na postach prezentujących naszą ofertę w jak najatrakcyjniejszy sposób, pamiętając jednocześnie, by nie popaść w nudę. Może włączysz do listy takich formatów kreatywne zdjęcia flat lay (wykonane z góry, przedstawiające piękne kompozycje z produktem w roli głównej) albo po prostu postawisz na lifestyle’owe sesje zdjęciowe?
Teraz uważaj - jeżeli mowa o super wyretuszowanych zdjęciach - na bazie doświadczeń czesto dostrzegamy wyższość autentycznego contentu (lub sprawiającego takie wrażenie). Super profesjonalne zdjęcia nie sprawdzą się tak, jak ich bardziej naturalne odpowiedniki. Dodatkowo, przypadku branży modowej, tego rodzaju zabieg doskonale wpisuje się w nurt #bodypositive. Modelki z niedoskonałościami, starsze osoby prezentujące produkt, widoczne fałdki, cellulit - miks prawdziwości zamkniętej w insta otoczce to na obecną chwilę najlepiej prezentująca się koncepcja.
Jak przełamać rutynę w komunikacji na IG? Dużą popularnością cieszą się zdjęcia od zadowolonych klientek czyli tzw. user generated content - stanowią one swego rodzaju społeczny dowód uznania dla marki. Zalet UGC jest znacznie więcej - jeżeli chcesz je poznać i dowiedzieć się jak go pozyskiwać, koniecznie zobacz lisową transmisję LIVE na ten temat. Unikajmy za zdjęć nudnych, wypranych z emocji, studyjnych - Instagram to nie miejsce dla nich (chyba że to właśnie Wasz pomysł na profil).
W przypadku nakierowania na uczłowieczanie marki świetnie sprawdzą się formaty postów pokazujące życie brandu “od kuchni” - zdjęcia z procesu powstawania produktu czy z życia sklepu/showroomu marki lub formaty przybliżające sylwetki i role osób w niej pracujących.
NAGO / Ranita Sobańska: Nago w swojej komunikacji oswaja wizerunek ciała “nieidealnego”. Marka nie boi się pokazywać swoich ubrań na modelkach reprezentujących różne kanony piękna, a promowanie ciałopozytywności stało się jedną z misji komunikacji brandu. Ranita Sobańska na swoim profilu pokazuje codzienną pracę i swoje prywatne życie, zmniejszając tym samym dystans do swoich odbiorców, ale też klientów marki 4F, w której jest dyrektorką kreatywną.
Pora przemyśleć kwestie wizualne. Zawczasu pomyśl o tym, co ma być spoiwem dla publikowanych przez Ciebie treści - opcji jest całkiem sporo:
- kompozycja kafelków - na zmianę standardowe zdjęcie + detal lub flat lay; publikacja trzech zdjęć z “serii” (ta sama seria na jeden rząd)
- kolor / kolory przewodnie (najlepiej zaczerpnięte z brandbooka marki)
- wykorzystane filtry, presety (na etapie obróbki)
- inne elementy graficzne m.in. ramki - to dobry pomysł zwłaszcza jeśli nie dysponujemy dużą bazą jednolitego contentu do publikacji
Seaside Tones / ELEMENTY: tu siła tkwi w prostocie. Na obu profilach dominuje biel, która stanowi doskonałe tło dla prezentowanych ubrań. Posty produktowe przeplatane są innymi, ale równie estetycznymi, treściami, które urozmaicają feed.
Female Store WARSAW / MOYE: Feed jak z Pinteresta? Profile marek Female Store Warsaw i MOYE to piękno w czystej postaci. Przemyślane kadry i spójne palety barw nie tylko cieszą oko, ale także doskonale przekazują wizje brandów.
Czy można zadbać o spójność wizualną relacji? Publikowany tam efemeryczny content nie musi być dopracowany w takim stopniu jak siatka. Możesz natomiast celować w publikację zdjęć czy materiałów video utrzymanych w podobnym charakterze (często wystarczy znaleźć odpowiedni filtr w obszernej bibliotece narzędzia), korzystać z jednego, dwóch wybranych krojów pisma oraz bawić się ich układem. Własne stickery? Czemu nie - w sieci z pewnością znajdziesz przystępne instrukcje jak stworzyć autorskie “naklejki” czy GIFy krok po kroku.
Co do rolek IG - rekomenduje się udostępnianie ich w siatce profilu. Jak zachować spójność feedu w tym przypadku? Nic prostszego. Jeżeli cały Reels jest utrzymany w odpowiedniej stylistyce, to masz możliwość utworzenia miniatury z dowolnego ujęcia. Druga opcja to dodanie jako okładki osobnego zdjęcia z galerii telefonu - zawczasu możesz przygotować piękną okładkę dla swojej rolki, tak aby idealnie wpisała się w estetykę profilu.
Aeterie / The odder side: profil Aeterie to sztandarowy przykład wykorzystania odpowiedniej obróbki zdjęć do zachowania spójności siatki. Mimo wielu różnych kadrów i kolorów na publikowanych fotografiach wszystko jest harmonijne. Ocieplenie barw i dodanie wrażenia lekkiej mgły doskonale podkreślają charakterystyczny dla brandu romantyczny nastrój z nutą tajemnicy. W przypadku marki The Odder Side oprócz filtrowania rolę grają jeszcze specyficzne kadry. Modelki na zdjęciach bardzo często pokazywane są tyłem (pamiętajmy, że marka zasłynęła głębokimi dekoltami na plecach) lub od szyi w dół. Dzięki takiemu zabiegowi sto procent uwagi odbiorcy może skupić się na prezentowanym ubraniu.
Gueve / MLE Collection: białe ramki przy pionowych kadrach sprawiają wrażenie czystości i uporządkowania, nawet jeśli prezentowane produkty różnią się kolorami.
Planowane treści mają gorszy zasięg? To mit! Trudno natomiast dostrzec pewne niuanse publikując zdjęcia na bieżąco lub oglądając je pojedynczo np. podczas obróbki. Szersze spojrzenie na treści wizualne zawsze działa na plus, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię spójności i kompozycji. Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia do planowania. Możesz dodać tam wszystkie przygotowane zdjęcia i wypróbować w różnym układzie, by uzyskać gotowy plan na idealną siatkę. Najbardziej oczywistym narzędziem do planowania postów na Insta jest Creator Studio, ale warto sprawdzić też aplikacje Planoly i Preview, gdzie udostępniony zostanie Ci szerszy rzut na siatkę profilu.
RISK. Made in Warsaw / MISBHV: Antonina i Klara z Risk Made in Warsaw w świetny sposób pokazują jak prowadzić spójny profil na Instagramie, a jednocześnie nie popaść w nudę i sprowadzanie komunikacji tylko do pięknych fotografii. Treści publikowane są w rzędach - każde z trzech zdjęć łączy wspólny element - najczęściej jest to po prostu ten sam produkt w innych kadrach. Dzięki takiemu zabiegowi siatka wygląda na uporządkowaną, ale jednocześnie nie traci na dynamice. Tematycznie dopasowane zdjęcia w układzie rzędowym wykorzystuje na swoim profilu też marka MISBHV.
Profesjonalna sesja, profesjonalną sesją - dzięki dostępności aplikacji możesz realizować swoje marzenie o pięknych zdjęciach bez wychodzenia poza ekran smartfona. Ich liczba jest na tyle duża, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.
mokosh / Anwen / YOPE / Resibo: piękne profile marek to nie tylko ubrania. Polskie brandy z branży beauty radzą sobie równie świetnie. Mokosh wykorzystuje układ kolumn, Anwen zachwyca flat lay’ami, Yope tworzy kompozycje z kafelków, a Resibo stawia na harmonijną różnorodność kadrów w ciepłych barwach.
Nasze rekomendacje:
- VCSO - jedna z najpopularniejszy mobilnych aplikacji do obróbki zdjęć i video, dostępna zarówno na iOS oraz Androida
- Snapseed - prosta aplikacja do obróbki zdjęć dająca bardzo duże możliwości (i to w wersji darmowej). To m.in. tutaj możemy dodać do zdjęcia ramki
- Adobe Lightroom - ciesząca się dużym uznaniem aplikacja do obróbki zdjęć ( naszym zdaniem nie tak intuicyjna jak Snapseed, natomiast ma wokół siebie grono oddanych użytkowników).
- Inshot - świetna aplikacja, z której korzystamy do obróbki video i np. tworzenia IG reels. Uwaga - aby w pełni wykorzystać jej potencjał, warto postawić na wersję płatną (ok. 20 zł miesięcznie)
- VN - aplikacja do obróbki video, dająca szerokie możliwości zwłaszcza w kontekście rolek IG. To tutaj możemy przyciąć ujęcie do jednej dziesiątej sekundy, aby idealnie trafić w rytm wykorzystywanej muzyki. :) Darmowa wersja pozwala na utworzenie 100 klipów.
Znacie inne dobre narzędzia do obróbki zdjęć i / lub montażu video? Koniecznie podzielcie się z nami swoimi poleceniami na Facebooku lub Instagramie Niebieskiego Lisa! ;)
Czy piękny Instagram to gwarancja sukcesu marki w social mediach, świetna sprzedaż i zasięgi? Oczywiście nie. Spójny i przemyślany feed może zwrócić uwagę, przyciągnąć potencjalnych klientów i przekierować ich uwagę na stronę sklepu. Tu do zakupu jeszcze daleka droga, a na koniec dnia istotne będą również takie elementy jak ux www, jakość produktu lub jego adekwatność do ceny.
Z drugiej strony korzyści płynące z posiadania profilu “z pomysłem” są zbyt duże, aby z nich rezygnować. Zwłaszcza, że często wystarczy naprawdę niewiele, aby skutecznie odróżnić profil od konkurencji i przemycić w nim, w atrakcyjny sposób, DNA marki.
Potrzebujesz wsparcia w rozwoju i realizacji skuteczniejszego profilu na Instagramie? Poszukujesz ludzi mających wiedzę i umiejętności, którzy zrozumieją Twój brand, jego kluczowe cele i potrzeby? A może bardziej zależy Ci głównie na cyklicznym, świeżym spojrzeniu profesjonalistów oraz omówieniu swoich działań w ramach konsultacji?
Skontaktuj się z Agnieszką Nawrot z naszego teamu i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić. Masz kilka sposobów:
- napisz na czacie (okienko prawdopodobnie widzisz po prawej stronie)
- skontaktuj się z nami telefonicznie: 48 737 138 848
- lub mailowo: [email protected]
Kategorie: Content Marketing, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief