Altruizm, walka z nietolerancją i ubrania, które leczą. Co działo się w sierpniowej komunikacji marek fashion w Polsce? Kto angażował skutecznie, a kto zaliczył spadek - czytajcie ranking Fashion_PL.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowała marka Jerry Shepherd (o 11 pozycji).
1. RISK made in warsaw 147 postów |
Wskaźnik zaangażowania 58.5 Ukryj szczegóły ↑ |
2. NAOKO⬆ 2 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 41.5 Pokaż szczegóły ↓ |
3. Patrizia Aryton 28 postów |
Wskaźnik zaangażowania 19.6 Pokaż szczegóły ↓ |
4. JERRY SHEPHERD⬆ 11 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 18.9 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Taranko⬇ 3 59 postów |
Wskaźnik zaangażowania 18.5 Pokaż szczegóły ↓ |
6. MEDICINE everyday therapy⬆ 3 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 16.0 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Bialcon⬆ 3 57 postów |
Wskaźnik zaangażowania 14.3 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Solar Company S.A.⬆ 8 19 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.7 Pokaż szczegóły ↓ |
9. TATUUMnowa pozycja 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.4 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Tomasz Ossoliński⬆ 1 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.7 Pokaż szczegóły ↓ |
11. BOHOBOCO⬆ 8 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.5 Pokaż szczegóły ↓ |
12. TOVA⬇ 5 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 9.1 Pokaż szczegóły ↓ |
13. THE ODDER SIDE 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.9 Pokaż szczegóły ↓ |
14. Robert Kupisz 36 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.1 Pokaż szczegóły ↓ |
15. BIZUUnowa pozycja 38 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.0 Pokaż szczegóły ↓ |
16. By Insomnia⬇ 11 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.0 Pokaż szczegóły ↓ |
17. moodo⬇ 9 50 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.4 Pokaż szczegóły ↓ |
18. MOLTON⬇ 1 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.1 Pokaż szczegóły ↓ |
19. Stone Skirts⬆ 4 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.6 Pokaż szczegóły ↓ |
20. bynamesakke⬇ 2 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 5.9 Pokaż szczegóły ↓ |
21. KOKOworld⬇ 9 41 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.4 Pokaż szczegóły ↓ |
22. NAGO⬆ 4 5 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.9 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Elementy⬇ 2 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.5 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Makalu 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.8 Pokaż szczegóły ↓ |
25. gegonowa pozycja 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.0 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
RISK made in warsaw
Marka RISK made in warsaw konsekwentnie wykorzystuje sprawdzone, angażujące schematy, m.in. cykliczne konkursy na nazwy kreacji i posty ze zdjęciami z butiku.W tym miesiącu warto jednak podkreślić co najmniej dwie sytuacje, w których marka wykazała się wartą uwagi - z punktu widzenia komunikacji w mediach społecznościowych - postawą.
W sierpniu w sklepie internetowym wraz z trzema kreacjami z kolekcji Kwiaty Polskie w wyniku błędu pojawiły się niższe ceny. Marka bez wyjaśnienia zmieniła je na prawidłowe, co spotkało się z natychmiastową reakcją klientek.
W tej sytuacji RISK zachował się bardzo dobrze: marka opublikowała wpis, w którym właścicielki przyznały się do błędu, przeprosiły i powetowały - zobowiązały się do powrotu niższych cen, poprosiły też o kontakt osoby, które kupiły sukienki w wyższych cenach celem wyrównania kosztów zakupów.
Oczywiście trudno porównać tę sytuację do afery metkowej w wykonaniu innej modowej marki sprzed paru miesięcy. Ale w ostatnich czasach, gdy z każdej strony otaczają nas oświadczenia w rodzaju “non apology” jest to reakcja godna pochwały i naśladownictwa.
Podobnie w przypadku posta o dużej sierpniowej wyprzedaży: właścicielki wyjaśniły, skąd tak duże przeceny na większą niż zwykle część oferty i szczerze opowiedziały o wyzwaniach i zmianach związanych z pandemią, z jakimi przyszło im się zmierzyć. Tego rodzaju szczerość skutecznie (zdaniem Lisów) buduje wizerunek marki traktującej swoją społeczność po partnersku i z szacunkiem.
Poza tym nowością okazała się kolejna ciekawa kolaboracja - w sklepie RISKa można kupić olejek do ciała, który marka wyprodukowała wspólnie z Instytutem HAPPYMORE. Początkowo projekt zakładał całą linię kosmetyków, jednak ze względu na pandemię marki ograniczyły się do jednego produktu.
Post informujący o współpracy RISK made in warsaw i Instytut HAPPYMORE.
Modelowa reakcja RISK made in warsaw na błąd cenowy, który pojawił się na stronie marki. W treści zauważalna jest zasada 5P wykorzystywana w przypadku zarządzania kryzysowego.
Szczery post, w ktorym marka wyjaśnia powody dużej wyprzedaży.
NAOKO
16 postów ze średnią ponad 34 komentarzy na wpis. W sierpniu NAOKO podjęło skuteczną próbę zaangażowania użytkowniczek również wykorzystując motyw konkursów na nazwę kreacji. 13 sierpnia miała miejsce premiera linii NAOKO Studio: Every moment matters - to koncepcja, z którą marka chce wkroczyć na nieco wyższy poziom cenowy.
Ciekawostka: 1 miejsce w TOP 20 postów oraz wysoką pozycję w rankingu ogólnym marka zawdzięcza...historii psiaka. Naoko opublikowało zdjęcia owczarka niemieckiego z informacją o poszukiwaniu właściciela. Wpis cieszył się ogromnym zaangażowaniem - uzyskał ponad 400 udostępnień.
Patrizia Aryton
Porady stylistki, transmisje live z dyrektor kreatywną oraz nowa kolekcja towarzyszyły marce przez cały miesiąc. Charakterystycznym dla komunikacji marki Patrizia Aryton są liczne porady i posty inspirujące użytkowniczki. W sierpniu mieliśmy okazję zobaczyć jeden żakiet i jedną spódnicę w zupełnie różnych odsłonach.
Patrizia Aryton połączyła post z wizerunkiem dyrektor kreatywnej z treścią inspirującą użytkowniczki.
Zapowiedź transmisji live z cyklu “Alfabet mody”, która regularnie pojawia się na profilu marki na FB. Tym razem nawet miasto wpasowało się w motyw litery “G”.
JERRY SHEPHERD
Czwarte miejsce zajęła marka Jerry Shepherd, którą na co dzień wspieramy w działaniach komunikacyjnych na Facebooku.
Taranko
Z miejsca drugiego na miejsce piąte. Taranko mimo niższego wyniku ponownie znalazło się w TOP 5 rankingu Fashion_PL.
W sierpniu marka postawiła na promocję swoich projektów wykorzystując zdjęcia użytkowniczek i sesje zdjęciowe utrzymane w estetyce charakterystycznej dla Taranko. Sezonowe wyprzedaże i nowe kolekcje wywołały mieszane uczucia wśród klientek - z jednej strony zachwyt, z drugiej niestety rozczarowanie.
Post, który na stronie na FB Taranko zyskał największe zaangażowanie. W komentarzach możemy poznać opinie klientek na temat nowej kolekcji.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 287 | 17 | 398 | 278.15 | ||
2 | 455 | 832 | 3 | 274.3 | ||
3 | 244 | 660 | 1 | 210.75 | ||
4 | 317 | 554 | 0 | 182.05 | ||
5 | 279 | 358 | 2 | 122.65 | ||
6 | 1919 | 14 | 26 | 116.65 | ||
7 | 73 | 376 | 0 | 116.45 | ||
8 | 916 | 173 | 119 | 106.75 | ||
9 | 114 | 267 | 2 | 87.1 | ||
10 | 134 | 207 | 4 | 71.4 | ||
11 | 536 | 7 | 58 | 66.6 | ||
12 | 48 | 197 | 1 | 62.15 | ||
13 | 1129 | 0 | 7 | 61 | ||
14 | 1120 | 7 | 4 | 60.2 | ||
15 | 146 | 157 | 5 | 57.65 | ||
16 | 909 | 7 | 3 | 49.3 | ||
17 | 839 | 9 | 2 | 45.65 | ||
18 | 620 | 8 | 10 | 39.9 | ||
19 | 505 | 4 | 10 | 32.95 | ||
20 | 393 | 13 | 10 | 30.05 |
Ze względu na podobny format, który zajął aż 3 miejsca w TOP 5 spośród najbardziej angażujących postów rankingu Fashion_PL postanowiliśmy wyjątkowo wyróżnić osiem wpisów.
Pierwsze miejsce w rankingu zdobył post marki NAOKO, który pomógł w odnalezieniu właścicielki psa Bimbra i został udostępniony ponad 400 razy.
Drugie, trzecie, czwarte, piąte i siódme miejsca należą do RISK made in warsaw i cyklicznych konkursów na nazwę dla nowego produktu, które marka publikuje na swojej stronie. Powyżej post który zajął miejsce drugie.
RISK made in warsaw opublikował zdjęcia posłanek Lewicy, które pojawiły się na zaprzysiężeniu prezydenta ubrane w kolory tęczy.
Na miejscu szóstym znalazła się nowa kampania marki Medicine - o szczegółach oraz związanych z nią kontrowersjach przeczytacie poniżej.
Ciekawa koncepcja, którą RISK made in Warsaw zachęca użytkowniczki do robienia zdjęć w butiku marki. W sieciówkach fotografowanie ubrań nie zawsze jest dozwolone, tutaj RISK zachęca klientki, a tym samym daje sobie szansę na pozyskanie user generated content.
Ciekawy motyw wykorzystania kreacji RISK made in warsaw podczas sesji zorganizowanej w ramach wieczoru panieńskiego.
Kontrowersyjna kampania Medicine spotkała się z ogromną falą krytyki ze strony odbiorców. W I etapie kampanii promującej nową kolekcję marka porusza temat zaburzeń psychicznych, które rzekomo można wyleczyć kupnem ubrań. W II etapie wyjaśnia, co kryło się za kampanią, jednocześnie parodiując popularne reklamy suplementów. Cały zysk ze sprzedaży zostanie przeznaczony na pomoc wybranej przez użytkowników fundacji.
Finalnie kampania okazała się być charytatywna i prospołeczna. Jej założeniem było zwrócenie uwagi na problem chorób psychicznych i “wyśmianie” popularnych reklam suplementów. Wywołała ona jednak mieszane odczucia wśród klientów. Jedni są zdania, że Medicine przekroczyło granicę dobrego smaku, inni twierdzą, że jest to działanie idealnie skrojone pod obecne czasy.
Jak na negatywne komentarze zareagowała marka? Kluczowym było oświadczenie opublikowane w kanałach social media, w którym Medicine wyjaśniło, że całość akcji była koncepcją artystyczną. Spotkało się ono z różnymi reakcjami - wiele osób dostrzegło brak skruchy i komunikat w rodzaju non apology.
Pomimo negatywnego feedbacku w kanałach social media marki oraz mediach branżowych (https://marketingprzykawie.pl/espresso/ubrania-medicine-jako-lek-bol-istnienia/) kampania i nowa kolekcja miały swoją premierę według założonego harmonogramu. Pytanie, czy negatywny wydźwięk wokół niej w jakikolwiek sposób odbije się na sprzedaży? Pozostaje też kluczowa niewiadoma - czy wymiar charytatywny akcji był od początku zaplanowany, a może to właśnie niesmak klientów skłonił Medicine do zmiany koncepcji kampanii.
Sezon wakacyjny jest uznawany za trudniejszy dla marek modowych. Z jednej strony letnie wyprzedaże, z drugiej - przygotowania do jesiennych kolekcji. Plus klienci, którzy - póki pogoda dopisuje - wykazują mniejsze zainteresowanie zakupami.
Sierpień zdecydowanie wyróżniła kampania Medicine Everyday Therapy, która w prześmiewczy, a dla wielu osób kontrowersyjny sposób poruszyła temat zdrowia psychicznego i wywołała duże poruszenie wśród odbiorców. Na ten moment zdania są podzielone - jedni nadal utrzymują, że marka modowa nie powinna w tak dotkliwy sposób ukazywać jednego z większych problemów współczesnego świata, inni twierdzą, że to zabawny pastisz charakterystyczny dla pisarki Doroty Masłowskiej.
Kategorie: Analityka, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief