Autentyczny personal branding jako element strategii komunikacji marki modowej? Dlaczego nie! Sprytne wykorzystanie wizerunku założyciela, właściciela, dyrektora artystycznego lub głównego projektanta może stać się jednym ze skuteczniejszych wyróżników i elementów wspierających e-commerce. O roli silnej marki osobistej w komunikacji brandu przeczytacie w nowym rankingu FASHION_PL!
Teoria percepcji Gestalt, zwana też psychologią postaci, zakłada, iż ludzie postrzegają raczej ogólny obraz przedmiotu, niż poszczególne części, z których ten przedmiot się składa. Według niej wrażenia już nie są wynikiem prostej sumy pojedynczych elementów lub obrazów. Przenieść tę XX-wieczną filozofię na współczesną komunikację odważył się Dr. Jacek Santorski w swojej książce pt. “Dobre życie”. Wyodrębnił 8 zasad komunikacji i budowania dobrych relacji według reguły Gestalt. Jedną z nich jest mówienie w pierwszej osobie i w swoim imieniu. Czy jest to możliwe w świecie digital marketingu? Spójrzmy na działania polskich marek modowych.
Ewa Minge
“Unikanie mówienia w pierwszej osobie oddala odpowiedzialność od nas i tworzy bufor bezpieczeństwa” - czytamy w “Dobrym życiu”.
Pisanie w pierwszej osobie jest często spotykanym zjawiskiem w przypadku autorskich marek modowych, sygnowanych nazwiskiem projektanta lub projektantki. Bezpośredniość staje się głównym narzędziem komunikacji marketingowej. W końcu osobista wypowiedź twórcy najbardziej precyzyjnie oddaje wartości wyznawane przez markę i pozwala nadać jej określoną tożsamość. W tym przypadku zacierają się granice pomiędzy stroną biznesową a profilem osobistym. Zauważcie, komunikacja Ewy Minge jest świetnym przykładem wykorzystania wspomnianej narracji pierwszoosobowej.
P. S. Więcej przykładów znajdziecie w naszej prelekcji na temat pisania kreatywnego, która odbyła się w maju w ramach naszego cyklu E-commerce espresso. Nagranie jest dostępne tu!
Paris, Paris, Paris… Galleria ToTuart zaprasza na wystawę prac polskich artystów tworzących po 2000 roku. Wśród zaproszonych twórców znalazły się m.in. Zbigniew Blajerski, Adam Bakalarz, Aleksandra Prusinowska, Bartosz Rejmak oraz Ewa Minge.
NAOKO
Wizerunek marki nieodłączny od sylwetki założyciela? Tak jest w przypadku Moniki Szyndler, współzałożycielki NAOKO, która regularnie wciela się w rolę modelki czy też przejmuje narratorskie stery w komunikacji brandu w mediach społecznościowych. W kwietniu i maju, na IG stories Monika na bieżąco relacjonowała rodzinno-służbowy American Road Trip, a po powrocie od razu zabrała się za przygotowanie nowych kolekcji. Tym samym w ostatnich tygodniach zobaczyliśmy najpierw drop Shapes of Love, którego ambasadorką została Anna Dereszowska, następnie do oferty sklepu trafiły zestawy matchy-matchy dla mamy i córki oraz kolejna odsłona hitowej współpracy z Warner Bros - The Powerpuff Girls.
W nawiązaniu do Dnia Matki na profilach NAOKO zaprezentowała się kolejna, naturalna ambasadorka marki - córka Moniki, Zuzia. :)
Patrizia Aryton
Zamierzasz wprowadzić do komunikacji własnej marki modowej działania zakresu live commerce? Poszukaj odpowiedniej osoby prowadzącej. Naturalnym kandydatem do tej roli może być osoba z zespołu marki. Przykładowo: transmisje live z cyklu Budowanie Stylu prowadzi dyrektor kreatywna Patrizii Aryton. W tym przypadku siła marki osobistej Patrycji Cierockiej-Szumichory wzmacnia autentyczny i bliski kobietom charakter komunikacji.
3 sezony i ponad 60 odcinków łącznie. Czyżby najlepszy dowód na to, że live commerce naprawdę działa? :)
RISK made in warsaw
Ciężko wyobrazić sobie RISK made in warsaw w oderwaniu od działalności jego założycielek, Antoniny Sameckiej i Klary Kowtun. Jest to kolejna marka, która własną komunikację w digitalu tworzy w oparciu o silnie akcentowany mit założycielski. Owe podejście przejawia się nawet w szczegółach. Dla przykładu: zamiast zdjęcia profilowego w postaci logo możemy podziwiać piękny portret Klary i Antoniny. Co ciekawego zaobserwowaliśmy w maju w komunikacji brandu? Przyjrzymy się z bliska działaniom RISKa! ;)
Czas na reunion! Ponowne otwarcie butiku na Szpitalnej było najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem maja dla fanek RISK made in warsaw. Obeszło się bez głośnej zapowiedzi. “Nieoficjalne” zaproszenie pojawiło się w kanałach marki mniej niż 24h przed wydarzeniem.
Paulina Gorzkowska w rozmowie z Martą Niedźwiecką, psycholożka, autorka podcastu "O Zmierzchu" i książki „Slow Seks - uwolnij miłość” o intymności i sile spojrzenia. Całość przeczytacie na profilu RISK made in warsaw.
Alternatywny sposób na budowanie intrygi (i pozyskanie ruchu na sklepie). Świetnie wykorzystana reguła społecznego dowodu słuszności (w postaci pozytywnej opinii) wraz z zabiegiem storytellingowym, w którym odsłaniamy “tajemnicę” po kawałeczku (czyli brak zdjęcia modelu). Wiecie jak wygląda czarna Liberty? Chcielibyście zajrzeć na stronę i się dowiedzieć? Domyślamy się, że tak. ;)
Chcecie dowiedzieć się więcej o kulisach marketingu RISK made in warsaw? Koniecznie obejrzyjcie nagranie rozmowy Angeliki z teamu Niebieskiego Lisa z Klarą i Antoniną z cyklu FASHION_PL LIVE.
Tomasz Ossoliński
Osobowość marki jest odbiciem persony, dla jakiej ją tworzysz czy raczej odzwierciedleniem postaw jej właściciela? Empatia, życzliwość, samozaparcie, chęć niesienia pomocy - te wszystkie, typowo “ludzkie” cechy, wprost przekładają się na komunikację atelier Tomasza Ossolińskiego.
Spójrzmy na efekty współpracy marki z fundacją Nutricia w ramach inicjatywy edukacyjnej #jestemopiekunem! Udział w akcji wzięły osoby, których bliscy zmagają się z chorobą przewlekłą, m.in. piosenkarka Natalia Kukulska i dziennikarz Marcel Andino Velez. Wszystkie zaprezentowały się przed obiektywem Marty Wojtal w projektach od Tomasza Ossolińskiego.
W kampanii “Jestem opiekunem” wystąpiły również “zwykłe” osoby, które odważyły się podzielić swoimi doświadczeniami.
Premiera, na którą z niecierpliwością czekają miłośnicy mody, fani “Queer Eye”, pasjonaci teatru, filmu i sztuki drag. Serial “Królowa” z Andrzejem Sewerynem w roli głównej dostępny na Netflixie już od 23 czerwca. Jesteście gotowi podziwiać kolejne oszałamiające kreacje od Tomasza Ossolińskiego? My tak! :)
1. EVA MINGE 28 postów |
Wskaźnik zaangażowania 117.0 Ukryj szczegóły ↑ |
2. NAOKO 58 postów |
Wskaźnik zaangażowania 37.0 Pokaż szczegóły ↓ |
3. Patrizia Aryton 41 postów |
Wskaźnik zaangażowania 21.3 Pokaż szczegóły ↓ |
4. RISK made in warsaw 190 postów |
Wskaźnik zaangażowania 19.0 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Tomasz Ossoliński 8 postów |
Wskaźnik zaangażowania 15.8 Pokaż szczegóły ↓ |
6. Laurella 109 postów |
Wskaźnik zaangażowania 12.5 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Taranko 77 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.1 Pokaż szczegóły ↓ |
8. MOLTON 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.8 Pokaż szczegóły ↓ |
9. Łukasz Jemioł 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.3 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Solar Company S.A. 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.9 Pokaż szczegóły ↓ |
11. MEDICINE everyday therapy 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 5.6 Pokaż szczegóły ↓ |
12. moodo 51 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.9 Pokaż szczegóły ↓ |
13. paprocki&brzozowski 13 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.8 Pokaż szczegóły ↓ |
14. KOKOworld 52 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.6 Pokaż szczegóły ↓ |
15. La Mania 49 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.1 Pokaż szczegóły ↓ |
16. VISSAVI 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.6 Pokaż szczegóły ↓ |
17. blue shadow 36 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.5 Pokaż szczegóły ↓ |
18. wasalaa 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.5 Pokaż szczegóły ↓ |
19. Stone Skirts 28 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.4 Pokaż szczegóły ↓ |
20. Bäckerei Bytom 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.3 Pokaż szczegóły ↓ |
21. Makalu 46 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.2 Pokaż szczegóły ↓ |
22. By Insomnia 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 2.9 Pokaż szczegóły ↓ |
23. TATUUM 11 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.6 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Just Paul 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 2.5 Pokaż szczegóły ↓ |
25. Vicher 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.5 Pokaż szczegóły ↓ |
Na początku maja we włoskim dzienniku “Corriere della Sera” ukazał się wywiad z papieżem. Największą kontrowersję wzbudziły jego słowa odnośnie wojny w Ukrainie, prawdopodobnie sprowokowanej “szczekaniem NATO pod drzwiami Rosji”. Do wypowiedzi odnieśli się politycy, dziennikarze oraz osoby publiczne, w tym Ewa Minge. Pisze: “Szkoda, instytucja kościoła już się nie podniesie”.
Budując wizerunek brandu w oparciu o silną markę osobistą należy przygotować się do tego, że wszystkie Twoje decyzje lub zachowania w mediach społecznościowych będą obserwowane i oceniane przez innych. Ignorować negatywne komentarze czy stawić czoło hejterom? Sprawdźcie, którą opcję wybiera Ewa Minge!
Wymyślasz kreatywne zadanie dla fanów swojej marki? Bierz przykład z RISK made in warsaw i pamiętaj - im prościej, tym lepiej! :)
Wielu marketerów twierdzi, że dobry produkt to tylko połowa sukcesu modowego e-commerce. Zazwyczaj tak, ale są wyjątki, kiedy to klientki zakochują się w ubraniu od pierwszego wejrzenia. ;) Tak jest w przypadku oversize’owej bluzy z kolekcji New Nomad od NAOKO.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 2979 | 394 | 420 | 500.25 | ||
2 | 2507 | 286 | 22 | 225.45 | ||
3 | 167 | 359 | 4 | 118.65 | ||
4 | 108 | 337 | 2 | 107.8 | ||
5 | 1028 | 39 | 39 | 88.45 | ||
6 | 98 | 241 | 0 | 77 | ||
7 | 88 | 224 | 2 | 72.9 | ||
8 | 902 | 20 | 4 | 53.7 | ||
9 | 616 | 25 | 20 | 51.3 | ||
10 | 559 | 51 | 11 | 50.4 | ||
11 | 755 | 15 | 7 | 46.8 | ||
12 | 84 | 76 | 27 | 44.45 | ||
13 | 219 | 67 | 19 | 43.3 | ||
14 | 203 | 87 | 8 | 41.45 | ||
15 | 590 | 4 | 3 | 32.65 | ||
16 | 72 | 65 | 10 | 29.6 | ||
17 | 467 | 17 | 1 | 29.1 | ||
18 | 492 | 13 | 0 | 28.5 | ||
19 | 353 | 9 | 4 | 22.95 | ||
20 | 71 | 50 | 5 | 21.6 |
Wszystkie kreacje Laurelli osobiście testuje współzałożycielka i dyrektor kreatywna marki Laura Reiss-Vogel. Efekty możemy regularnie podziwiać w mediach społecznościowych.
Maja Bohosiewicz-Kwaśniewska świetnie sprawdza się w roli ambasadorki własnej marki Le Colett. Podtrzymuje tę tezę aż 150 tysięcy fanek. :)
Jak zdradziła nam Karolina Naji podczas FASHION_PL Conference, te modele, których nie zdąży pokazać na sobie fanom marki w mediach społecznościowych, cieszą mniejszym zainteresowaniem wśród klientek. Czy kojarzycie jakieś marki z tak dużym wpływem wizerunku założycielki na realne wyniki sprzedażowe?
Sylwia Majdan w rozmowie z Sylwią Królikowską o tym jak łączyć wiele ról życiowych - mamy, partnerki, córki, przyjaciółki i przedsiębiorczyni.
Ludzkie oblicze biznesu - ruszamy we wspólną podróż do Maroka z projektantką biżuterii Anną Orską.
Z okazji Dnia Matki Karolina i Monika z Bäckerei Bytom zaprosiły kobiety do sklepu stacjonarnego na sesję zdjęciową w swoich lnianych ubraniach. Pierwsze portrety pojawiły się na profilu marki w drugiej połowie maja.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief