Przygotuj się do współpracy z agencją

Wywiad z Agnieszką Nawrot - Customer Success Managerką w Niebieskim Lisie.
Angelika Dąbek ▲ 25 lipca, 2022 ▲ około 10 minut czytania

Wywiad z Agnieszką Nawrot - Customer Success Managerką w Niebieskim Lisie.

Chcesz rozpocząć współpracę z agencją digital marketingową, ale nie wiesz w jaki sposób zacząć i na co się przygotować? Czytajcie wywiad Angeliki Dąbek z Agnieszką Nawrot, zajmującą w Niebieskim Lisie stanowisko Customer Success Managerki. 

Wywiad to część jednego z archiwalnych wydań Lisletterów. Chcesz dołączyć do grona subskrybentów? Zapisz się tu: https://lisletter.niebieski-lis.pl/ 

Angelika Dąbek: Na start - czy możesz w kilku słowach przybliżyć, jakie zadania leżą w obszarze Twoich codziennych  działań? 

Agnieszka Nawrot: Wspieram partnerów Niebieskiego Lisa na każdym etapie wspólnych działań - począwszy od momentu, w którym podejmowana jest decyzja o nawiązaniu współpracy i określany jest jej zakres, przez sprawny boarding nowego projektu, aż po codzienny workflow i dystrybucję wszystkich informacji na linii marka - agencja. Dbam także o ciągłe dostarczanie jak najwyższej jakości w realizowanych zadaniach i rozwijanie współpracy o nowe obszary. Zwłaszcza ostatnie dwa lata wymagały dostosowania się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, która potrafiła i nadal potrafi zaskakiwać z dnia na dzień. :)

Słusznie. :) Przejdźmy do tematu naszej rozmowy - marka poszukuje agencji digitalowej. Na które elementy rekomendujesz zwrócić uwagę jeszcze przed pierwszym kontaktem - tak aby wybrać najlepszego partnera biznesowego do wspólnych działań w sieci?

Zanim rozpoczniecie proces poszukiwania agencji, odpowiedzcie sobie na pytanie czym powinien charakteryzować się idealny partner biznesowy do wspólnych działań w sieci z punktu widzenia potrzeb Waszej marki.

Po ustaleniu z jakiego rodzaju partnerem chcecie pracować i dlaczego plus wyborze tych kilku kilku, którzy zwrócili Waszą uwagę, warto przeczytać case’y agencji, żeby przekonać się w jaki sposób działają, jakich metod używają, jakie wyniki osiągają. 

Zróbcie dokładny research - sprawdźcie ich media społecznościowe, zapiszcie się na newsletter, zobaczcie jak się komunikują, co dodatkowe robią w sieci (grupy na Facebooku, live’y, webinary itd.) W taki sposób zweryfikujecie, czy język i charakter agencji oraz styl bycia członków zespołu trafia do Was, jest spójny z Wami. Dowiecie się też m.in. w jakiej branży specjalizują się dane agencje i jaki jest styl ich pracy. Np. Niebieski Lis mocno współpracuje z branżą modową, a to oznacza, że nie musicie tłumaczyć nam, czym jest drop albo na czym polega współpraca ze szwalnią. My to po prostu wiemy, bo codziennie żyjemy sprawami marek odzieżowych. :)

Natomiast obsługujemy też wiele brandów spoza tej wiodącej dla nas branży, warto więc dopytać potencjalną agencję o doświadczenia z innych obszarów, zanim zrezygnujecie z kontaktu, bo “oni są tylko od mody” :)

Polecam także zorientować się czym wyróżnia się dana agencja. W Niebieskim Lisie rozwijamy np. dwa własne projekty:

Feedbeat - narzędzie do analizy treści, zaangażowania i analizy porównawczej komunikacji marek na FB.

Foxdroid - narzędzie do analizy i algorytmicznego wsparcia optymalizacji działań z zakresu FB Ads dla e-commerce. Wykorzystanie nauczania maszynowego w celu efektywniejszego zarządzania wydatkami. 

To daje nam przewagę konkurencyjną i pozwala połączyć doświadczenie i ekspertyzę zespołu z możliwościami wszechstronnej analizy danych i wnioskowania z wykorzystaniem algorytmów uczenia. 

Cała zdobyta wiedza będzie bardzo przydatna, a kropką nad “i” powinny być oczywiście spotkania (na żywo lub online), które pozwolą Wam podjąć ostateczną decyzję.  Sprawdzicie w ten sposób, jak widzicie wspólne działania i upewnicie się, że jest Wam po prostu razem po drodze :) Bez tego elementu nie wyobrażam sobie podjęcia decyzji o współpracy.

Na czym jeszcze - z Twojego doświadczenia - może zależeć markom, które szukają agencji?

Coraz więcej zgłaszających się do nas brandów pragnie znać i mieć regularny kontakt z zespołem, który będzie odpowiedzialny za realizację ich projektu. Zdają sobie sprawę, że w przypadku wyboru butikowej agencji będą działać z mniejszym, ale wysoko wyszkolonym teamem specjalizującym się w wybranych obszarach - to jest ich świadomy wybór. Już na etapie doprecyzowania warunków współpracy, w zależności od jej zakresu, ustalamy częstotliwość i formę kontaktu z teamem.

Naturalnie na co dzień to ja jestem na pierwszej linii działań, spinam wszystkie elementy współpracy w całość, jestem na bieżąco z pojawiającymi się potrzebami. Z drugiej strony nie budujemy muru, za którym chowa się zespół - myślę, że ta potrzeba kontaktu i budowania relacji międzyludzkich jest niezwykle ważna.

Niektórym markom zależy też na współpracy z jedną agencją w zakresie wszystkich usług - od realizacji strony www, przez pozycjonowanie, aż po kampanie reklamowe i działania komunikacyjne. W takim wypadku warto zawczasu weryfikować (mam na myśli marki) czy wybrana agencja posiada w swojej ofercie wszystkie wyżej wymienione obszary. Jeśli nie, to pozostaje szukać dalej lub rozważyć ponownie czy nie podzielić zadań między dwie agencje, specjalizujące się w węższym zakresie działań.

grafika1

Czy współpraca z agencją digitalową jest dobrym wyjściem dla każdej marki? 

Zdarza nam się przesuwać w czasie współpracę lub zawieszać ją dla dobra partnera. Zalecamy np. kontakt z ekspertami od UX, poprawę analityki sklepu www, zadbanie o stałą dostępność produktów czy też sposobu ich prezentacji i powrót do rozmów z nami po wyeliminowaniu przeszkód, które dostrzegamy. Staramy się przejrzyście wytłumaczyć co trzeba zmienić, żeby ta współpraca miała w przyszłości sens i szanse na powodzenie.

To procentuje - partnerzy często wracają do nas z bardziej świadomym podejściem.

Na co marka powinna być gotowa w pierwszych etapach współpracy z agencją? 

Większość agencji nie przejmuje komunikacji czy kampanii reklamowych z dnia na dzień. Potrzebują czasu na przygotowanie koncepcji komunikacji, weryfikację analityki czy też przygotowanie kreacji. Więc jeśli chcecie ruszyć z działaniami w ściśle określonym terminie, zadbajcie o to, żeby zgłosić się do agencji z odpowiednim wyprzedzeniem. 

Trzeba mieć także świadomość, że wraz z podjęciem współpracy agencja staje się członkiem teamu marki i od tego momentu gramy do jednej bramki. Brand zyska wprawdzie partnera, który uporządkuje wiele tematów, przejmie określone obowiązki, ale też nie będzie działał w totalnym oderwaniu od codzienności sklepu.

Niezbędne jest np. wyznaczenie osoby do stałego kontaktu, która na bieżąco będzie informowała zespół agencji o istotnych wydarzeniach / nowościach w kalendarzu marki, przekazywała materiały, konsultowała wspólne akcje, akceptowała tworzone przez agencję materiały do publikacji (obojętnie czy w grę wchodzi content, newsletter czy kreacje reklamowe). Agencja nie zamknie się w swojej siedzibie i nie da marce spokoju :) Wręcz przeciwnie - będzie miała wiele pomysłów do wspólnego przedyskutowania.

Brief to kluczowy dokument wypełniany w trakcie wdrożeń - o czym marka powinna pamiętać przy jego wypełnieniu? Czy masz jakieś wskazówki? 

Najbardziej procentują szczerość oraz wskazanie jasnego celu do zrealizowania dla agencji.  Doceniam także, gdy marka otwarcie komunikuje jaki budżet ma do dyspozycji. To pozwala na szybszą rozmowę o konkretach i lepsze dopasowanie propozycji współpracy do realiów.

Co może pójść nie tak - na jakie przeszkody / problemy może napotkać agencja oraz marka na etapie wdrożeń? 

Dużą przeszkodę stanowi brak szybkiego kontaktu z osobą, która może zweryfikować pomysły agencji, zaakceptować przygotowane przez nią treści, dosłać materiały, przydzielić dostępy. Warto więc zawczasu wyznaczyć kogoś wewnątrz marki, kto nada współpracy z agencją odpowiedni bieg. 

Komplikacje na etapie wdrożeń mogą wynikać także z niedziałającej analityki. Polecam jak najszybciej uzyskać od agencji pełną listę niezbędnego technicznego zapotrzebowania i weryfikację co należy poprawić przed startem kampanii.

grafika2

Jakie Twoim zdaniem powinny być kluczowe cechy charakteryzujące dobrą współpracę na linii agencja - marka. 

Każda współpraca powinna rozpoczynać się od dogłębnego przedyskutowania elementów zawartych w ofercie / cenniku. Jeśli dokładnie poznamy i zrozumiemy wzajemne oczekiwania już na samym starcie, to późniejsza wspólna praca będzie miała dobry rytm.

Do tego dodałabym również transparentność. Warto też na komunikować zmieniające się potrzeby i mieć z tyłu głowy, żeby agencja była na bieżąco ze wszystkimi działaniami, które planuje marka. 

Niebieskiego Lisa, jako partnera biznesowego, cechuje pragmatyzm, szczerość, empatia, aktywność i odwaga. Wierzymy, że to dobry fundament pod budowanie dobrych relacji oraz mocne wsparcie w osiąganiu długofalowych korzyści.

Na koniec porozmawiajmy o wyzwaniach - czy są jakieś błędy w działaniach lub podejściu ze strony marek, które dostrzegasz najczęściej? :)

Martwi mnie podejście do opracowania strategii marki lub do przygotowania koncepcji komunikacji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne dokumenty, które są drogowskazem. Bez nich działamy jak we mgle. Niestety nadal spotykam się z podejściem typu “pomińmy przygotowania, zacznijmy, jakoś to będzie”. Pośpiech jest ogólnie złym doradcą - zarówno w zakresie oczekiwania natychmiastowych efektów, jak i działań na skróty. 

Zagrożeniem dla dobrego workflow współpracy jest także brak określenia kluczowych potrzeb marki na etapie ofertowania oraz brak współuczestnictwa wszystkich osób decyzyjnych w procesie określania zasad współpracy. To prędzej czy później rodzi nieporozumienia.

Przeszkodą bywa również brak otwartości na rekomendacje agencji. Zarówno w zakresie wyboru platformy działań (czasami partnerzy chcą bezwzględnie sięgać po narzędzia, które w danej chwili są po prostu modne, ale niekoniecznie dobre dla ich marki), jak i grupy docelowej czy brandingu.

Staram się jednak nie podchodzić do powyższych tematów jak do błędów w działaniu lub podejściu. Są one raczej wyzwaniem, które trzeba przedyskutować, uświadomić drugiej stronie. Rolą agencji powinna być również proaktywna edukacja.  :)

Dzięki za rozmowę!

____

Potrzebujesz wsparcia w działaniach marki w digitalu? Interesuje Cię komunikacja, audyt, a może cykliczne konsultacje?
Skontaktuj się z nami!
zadzwoń pod numer: 48 737 138 848
napisz maila na adres: [email protected] 

Porozmawiaj z Agą o tym, co możemy zrobić dla Twojego e-commerce!

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam