Skuteczna kampania w TikTok Ads: jak zacząć? Rozmowa z Klaudią Piasecką i Piotrem Daroniem.

TikTok nie działa, z pewnością nie ma tam moich klientów, to tylko tania rozrywka. Dzisiaj popularne mity ustępują miejsca realnemu zainteresowaniu oraz dostrzeganiu mocnych stron platformy. O czym pamiętać i jak wystartować ze swoją pierwszą kampanią na TikToku? Czytajcie wywiad!
Angelika Dąbek ▲ 17 maja, 2023 ▲ około 13 minut czytania

TikTok nie działa, z pewnością nie ma tam moich klientów, to tylko tania rozrywka. Dzisiaj popularne mity ustępują miejsca realnemu zainteresowaniu oraz dostrzeganiu mocnych stron platformy. O czym pamiętać i jak wystartować ze swoją pierwszą kampanią na TikToku? Czytajcie wywiad!

Premiera wywiadu miała miejsce w Lisletterze - newsletterze z gwarancją cyklicznej dawki dobrej wiedzy z obszaru digital marketingu. Chcesz szybciej cieszyć się wartościowymi treściami od teamu z Niebieskiego Lisa? Przejdź na stronę zapisu!


Porozmawiajmy o TikToku!

Angelika Dąbek: Pytanie na rozgrzewkę. Dlaczego w 2023 roku warto postawić na reklamę na TikToku?

Klaudia Piasecka: TikTok jest niezwykle absorbującą platformą. Podczas jej używania użytkownicy angażują wiele swoich zmysłów - przeglądając feed odbiorcy nie tylko patrzą, lecz także słuchają przekazu, dzięki czemu są bardziej skupieni na tym, co do nich dociera i możemy skuteczniej trafiać z reklamą. 

Dodatkowo TikTok pozwala markom na nawiązanie dialogu ze swoimi odbiorcami (klientami), zaciekawienie ich, stworzenie relacji, pokazanie historii, a także poznanie ich. TikTok promuje autentyczny i szczery przekaz, dzięki czemu odbiorcy są bardziej ufni w stosunku do marki, którą tam widzą. W komentarzach marka może poznać swoich odbiorców oraz ich potrzeby i szybko na nie odpowiedzieć. To zdecydowanie polepsza i ociepla jej wizerunek. Marka staje się bardziej ludzka, uczłowieczona.

A.D.: TikTok jest tylko dla nastolatków, na pewno nie ma tam moich klientów, reklama na TikToku nie działa. Jaka jest Wasza odpowiedź na tego rodzaju - wciąż popularne - obiekcje?

Piotr Daroń: Zacznijmy od początku. TikTok jest tylko dla nastolatków: każde medium społecznościowe przechodzi swoje fazy rozwoju; przypomnijmy sobie początki TikToka - zanim stał się tym czym jest obecnie, to był aplikacją musical.ly, na której użytkownicy umieszczali krótkie video uzewnętrzniające ich ekspresję - głównie za pomocą tańca do popularnych kawałków muzycznych. Tu bym upatrywał pojawienia się łatki aplikacji dla tańczących nastolatków, która jest aktywna nawet po kilku latach od zmiany nazwy na TikTok i rozbudowy profesjonalnej infrastruktury dającej możliwości reklamowania się.

Nie ma tam moich klientów: tutaj nie dopatrywałbym się magicznej argumentacji na przekonanie kogoś. Sugeruję natomiast zdroworozsądkowo podejść do tematu. Wystarczy spojrzeć w raporty udziału wszystkich użytkowników Internetu na rynku w danej aplikacji, np. raport we are social & Hootsuite i skoncentrować się na TikToku. Wtedy warto pomyśleć z punktu widzenia przedsiębiorcy - Ok, a kto należy do mojego grona odbiorców? Jaka grupa wiekowa? Jeżeli wchodzi ona w przedział 18-55 to pewnie jakaś jej część jest na tym TikToku i wtedy powinny pojawiać się pytania - Ok, skoro to już wiem, to czy mam zasoby i pomysł na pojawienie się tam i zrobienie z niego nowego kanału dotarcia do mojej grupy docelowej? To już są czysto biznesowe pytania, na które należy sobie odpowiedzieć.

Reklama na TikToku nie działa - jeśli produkt jest nijaki, nie działa w niczym na emocje użytkowników, nie jest przedstawiony w ciekawej formie to reklama nie zadziała. Jako ciekawą formę rozumiem taką dopasowaną do natury TikToka. Jeśli tego nie ma, to nie ma co się dziwić, że reklama nie osiąga założonych rezultatów. Nie wszystkie braki da się zasypać górą pieniędzy i z tego należy sobie zdawać sprawę. Oczywiście, jeżeli ktoś mimo wszystko chce przetestować swój pomysł, to wtedy warto zainwestować w reklamę, bo będzie to szybszy feedback, niż budowanie swojego konta w oparciu o organiczne zasięgi, a umówmy się, który przedsiębiorca może sobie na to pozwolić? Nie mają czasu.

 

3

Kampania na TikToku może sprzedawać. Przede wszystkim może stać się silnym graczem  wypełnianiu gónych etapów sprzedażowego lejka! Wykorzystaj ten potencjał razem z nami - zobacz, co możemy zrobić dla Twojego biznesu! 


A.D.: Start działań reklamowych na TikToku - od czego zacząć, na jakie wdrożenia się przygotować? 

P.D.:
Zacznijmy od podstaw, czyli od profilu na TikToku. To miejsce, w którym można publikować swoje materiały video i są one dostępne dla każdego. Co ciekawe, w wielu poradach i kursach na temat TikToka spotykam się z informacją, że nie trzeba mieć profilu, aby móc się reklamować na TikToku i jest to w pewnym sensie gloryfikowane. I po pierwsze - tak, można się reklamować bez posiadania własnego profilu, jednak po drugie - ten tryb działania nie ma według mnie sensu. Prowadząc działania płatne, zdecydowanie lepiej jest zbierać zaangażowanie z materiałami marki, które z kolei będzie budować społeczny dowód słuszności. Wchodząc na profil TikToka, to co od razu rzuca się w oczy to jawna liczba wyświetleń video oraz polubień. Dlatego polecam wykorzystywanie w reklamach opublikowanych na profilu materiałów. Nie rezygnujmy więc z tego, a raczej mądrze wykorzystujmy. Jak? Najpierw publikując materiały jako normalne posty na profilu, a następnie używając je jako kreacje do reklam.

Mając profil, polecam założenie Business Center, czyli miejsca, które skupia wszystkie zasoby niezbędne do prowadzenia płatnych działań. Głównym elementem potrzebnym do startu jest konto reklamowe. To właśnie tam tworzymy kampanie i ustalamy cele według których optymalizujemy reklamy. Konto reklamowe to zdecydowany must-have. W momencie gdy marka chce swoje działania wznieść na jeszcze wyższy poziom, a więc zacząć optymalizować je pod zdarzenia konwersji na stronie serwisu, np. zakupy, to wtedy koniecznym będzie założenie i wdrożenie piksela. Zabieg znany m.in. z popularnego piksela Facebooka. Zbieramy dane na temat użytkowników, dzięki którym dalsze działania na TikToku mogą być oparte o większą liczbę danych na temat użytkowników. 

I to myślę są trzy podstawowe zasoby, z którymi warto zacząć działać. TikTok stale testuje nowe rozwiązania (np. wykorzystywanie katalogu produktów), dlatego warto na bieżąco obserwować pojawiające się nowinki, bo zależnie od typu biznesu, może pojawić się coś, co wniesie  działania reklamowe na jeszcze wyższy poziom.

A.D.: A co, jeżeli marka oddaje działania w ręce agencji? Co muszą dostarczyć klienci, abyście mogli ruszyć z działaniami? 

K.P.: Poza wcześniej wspomnianymi wdrożeniami, aby zacząć działać na TikToku w imieniu klienta potrzebujemy plików video o odpowiedniej orientacji, proporcji oraz rozdzielczości. Do opublikowania 1 video potrzebnych jest kilka materiałów ukazujących produkt na kilka sposobów  - zarówno w ruchu, jak i zbliżenie na detale czy pokazanie atutu tego produktu. Video może dotyczyć zarówno 1 produktu (np. bestselleru), jak i kilku lub konkretnej kategorii. Tutaj wszystko zależy od kreatywności i od tego, jak chcemy pokazać markę. Nagrania powinny być szczere, autentyczne, angażujące i wciągające. TikToki powinny tworzyć swego rodzaju dialog między marką, a konsumentem, więc video właśnie tak powinno być nagrane. Dodatkowo będziemy potrzebować logo w formie znaku wodnego, by umieszczać je w przekazach reklamowych.

To wszystko! Kwestie wdrożeniowe + dostarczenie materiałów video pozwoli na start działań.

A.D.: Jakie cele / rodzaje kampanii możemy uruchamiać na TikToku? Które z nich rekomendujecie na początek? 

K.P.: Na TikToku mamy 5 rodzajów kampanii reklamowych - w zależności od celu, jaki sobie obierzemy, taką kampanię powinniśmy uruchomić. Są kampanie na budowanie zasięgu, ruchu, a także skoncentrowane na wyświetleniach video, interakcji społeczności, a także na konwersjach w witrynie (dodaniach do koszyka czy zakupach). 

Na początek rekomendujemy uruchomienie kampanii Community Interaction, która pozwoli pozyskać pierwszy 1 000 obserwujących. Jest to ważne, ponieważ (na ten moment) dopiero po ich uzyskaniu możemy wrzucić link do sklepu w BIO na TikToku.
Kolejną kampanią, na którą moim zdaniem warto postawić na początku jest Traffic. Kampania ta kieruje odbiorców na stronę internetową. Wrzucane tam video możemy wcześniej podpromować w kampanii Video Views, by zebrało więcej wyświetleń, polubień, komentarzy czy udostępnień, a następnie wykorzystać je właśnie kierując na stronę czy pod konkretne konwersje (w kampaniach Traffic, Reach czy Website Cinversions).

 Naszym zdaniem kampania Traffic lub Reach powinna być stale uruchomiona. Przy mniejszym budżecie możemy zrezygnować lub zmniejszyć budżet) w kampaniach: Video Views czy Community Interaction. 

Z biegiem czasu kampanią, na którą powinno iść najwięcej wydatków na koncie powinna być kampania na konwersje. To przecież głównie na tym zależy klientowi. 

A.D.: Skuteczna reklama na TikToku to taka, która zatrzyma uwagę oglądającego do końca. Z jakich elementów powinno składać się takie angażujące video? 

K.P.: Reklama, która zatrzyma uwagę oglądającego do końca to przede wszystkim reklama kreatywna, inspirująca, szczera i autentyczna. Nie ma jednego schematu na to, jak powinna ona wyglądać. Możemy jednak podpowiedzieć kilka elementów, które fajnie się sprawdzają. :) 

→ Storytelling. Ma on ogromny przekaz. Dzięki niemu marka może opowiedzieć swoją historię, pozyskać fanów lub klientów, zaangażować odbiorców, wzbudzić zaufanie i wybić się. 

→ Trendy. Warto obserwować i odpowiadać na nie. Jest ich bardzo wiele, wystarczy, że marka znajdzie odpowiedni dla siebie i wykorzysta to w kreatywny sposób. Dzięki temu możemy trafić do nowych odbiorców. 

→ Muzyka. TikTok jest jedną z niewielu aplikacji w której wykorzystuje się zarówno zmysł wzroku, jak i słuchu. Tutaj odbiorca nie wycisza telefonu, jak dzieje się to podczas przeglądania Facebooka czy Instagrama. Wykorzystaj to! Dobierz odpowiednią muzykę, która zaciekawi, rozbawi czy wzbudzi inne emocje odbiorcy. 

Najważniejsze jest to, by video było autentyczne - im mniej wygląda jak reklama - tym lepiej. Baw się muzyką, montażem, efektami specjalnymi, przejściami i inspiruj innych, a Twoja marka na tym zyska. 

 A.D.: Jakie narzędzia polecacie do tworzenia reklam na TikToku?  

K.P.: Do tworzenia video na TikTok polecamy aplikację CapCut. To bezpłatny edytor, którego możemy używać zarówno mobilnie, jak i desktopie. Znajdziemy tam wiele efektów wizualnych, które urozmaicą video, pobawimy się cięciem materiału czy dodaniem dźwięku lub napisów. Co więcej, CapCut ma bibliotekę z licencjonowanymi dźwiękami, które możemy użyć bez dodatkowych opłat. 

Co najbardziej istotne, CapCut jest aplikacją, która pochodzi od właściciela TikToka, jest więc rekomendowana do tworzenia tam treści. 

Aby kompleksowo zajmować się tworzeniem reklam na TikToku proponujemy także zainstalowanie aplikacji (TikTok), która pomoże wyszukać trend, ustawić video jako publiczne czy sprawdzić niektóre statystyki. 

A.D.: W jaki sposób reklama na TikToku może wspierać remarketing? 

P.D.: Będąc jednym z kanałów docierania do potencjalnych klientów, TikTok daje możliwość sprowadzania ich z poziomu aplikacji na stronę serwisu marki. I to w tym momencie dzieje się magia. Jeżeli mamy na stronie poprawnie wdrożony piksel, to nie dość, że możemy stworzyć grupy reteargetingowe na samym TikToku, to użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę właśnie poprzez to medium, możemy remarketingować w innych kanałach. Jeśli wykorzystujemy już w danym projekcie kampanie Facebook Ads (Meta Ads) z wdrożonym pikselem Facebooka na stronie, a użytkownik ma i używa konta zarówno na Facebooku jak i na TikToku, to bez problemu możemy mu przypominać się z naszymi komunikatami bez ograniczeń do konkretnego kanału.. takim osobom również możemy przypominać się z naszymi komunikatami. Zwiększa to zarówno szanse na oczekiwaną konwersję, jak i rośnie nam też liczba punktów styku z marką i jest to bez wątpienia pozytywnym skutkiem ubocznym działań.

A.D.: Czy reklama na TikToku jest dla każdej branży? 

K.P.: Moim zdaniem na TikToku może reklamować się każda branża - wszystko zależy od kreatywności. Spójrzmy chociażby na branżę FMCG. Dziś na TikToku znajdziemy marki, które nie tylko reklamują ubrania, ale także sprzedają jedzenie i inne szybko zbywalne dobra budując przy tym swój wizerunek. Da się? Da się! Taką marką jest np. Kaufland Polska czy Carrefour Polska. Względnie trudne w promowaniu marki (i produkty), a budzą duże zaangażowanie i zainteresowanie. 

A.D.: Jaką mielibyście jedną, złotą radę dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z TikTok Ads? 

P.D.: Aby traktowali TikToka jako kolejny kanał dotarcia do swojej grupy odbiorców. Nie jest to ani magiczny sposób, ani jakiś “game changer”, który całkowicie odmieni marketing marki. To po prostu zdroworozsądkowy sposób na zwiększenie mocy dotarcia z komunikatem do potencjalnych klientów. A jak ktoś myśli, że nie podoła, bo TikTok wydaje się trudnym medium do rozpoczęcia, to sugeruję przezwyciężyć lęki. Warto poszukać pomocy w Internecie, bo może skończyć się to tym, że z 5 marek z danej branży, 3 pojawią się na TikToku, a 2 w naturalny sposób “wypiszą się” z możliwości sięgania po nowych klientów. Moim zdaniem warto chociaż spróbować i dopiero po tym wyciągać wnioski.

Dziękuję za rozmowę. :) 


Czujesz, że wspólnie możemy wyciągnąć maksimum potencjału sprzedażowego dla Twojej marki? Sprawdź, jak działamy, lub od razu skontaktuj się z nami - wznieśmy digital marketing Twojego brandu na wyższy poziom!

Agnieszka Nawrot:
→ tel. +48 737 138 848
→ email [email protected]

Kategorie:

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Otrzymasz szczegółowy plan i wycenę bez zobowiązań.
Zaufali nam