#FBKonsultacje: Kiedy warto publikować posty na FB?

Chyba każdy zadał sobie kiedyś to pytanie. Która pora dnia gwarantuje przyzwoite zasięgi i zaangażowanie fanów? Odpowiedź nie jest taka oczywista. Poza tym, czy godzina publikacji naprawdę jest aż tak istotna?
Angelika Dąbek ▲ 12 maja, 2016 ▲ około 5 minut czytania

Chyba każdy zadał sobie kiedyś to pytanie. Która pora dnia gwarantuje przyzwoite zasięgi i zaangażowanie fanów? Odpowiedź nie jest taka oczywista. Poza tym, czy godzina publikacji naprawdę jest aż tak istotna?

Chyba każdy zadał sobie kiedyś to pytanie. Która pora dnia gwarantuje przyzwoite zasięgi i zaangażowanie fanów? Odpowiedź nie jest taka oczywista. Poza tym, czy godzina publikacji naprawdę jest aż tak istotna?

Z pewnością chciałbyś, żeby Twoje posty osiągały rekordowe zasięgi i cieszyły się zainteresowaniem użytkowników. Niestety, zdarza się, że dobrze napisany, merytoryczny wpis z ciekawym zdjęciem lub filmem nie spotyka się z wysokim odzewem.
Moment publikacji, a odbiór posta przez internautów są ze sobą nierozerwalnie połączone. Nic dziwnego, że poszukujesz odpowiedzi na pytanie dotyczące pory publikacji.
Na przestrzeni ostatnich paru lat w sieci pojawiło się mnóstwo materiałów: artykułów, infografik, a nawet raportów z przeprowadzonych badań, których główny temat stanowiła właśnie godzina wrzucania postów na oś czasu. Sam zobacz ile wyników pojawiło się po wpisaniu hasła w Google.

Czy dodamy od siebie coś nowego? Z pewnością nie będzie to gotowy przepis - złota godzina, która wywinduje Twój profil wyżej, niż najchętniej lajkowane konta na polskim Facebooku. Zaproponujemy jednak rozwiązanie, które powinno Ci pomóc.

Nie tylko w godzinach pracy

W jednym ze swoich raportów Sotrender dowiódł, że błędem jest publikacja postów jedynie w standardowych godzinach pracy (9-17). Aktywność wielu użytkowników przypada bowiem na godziny popołudniowe i wieczorne. Mało tego, okazało się, że właśnie w późniejszych porach dnia wzrasta zaangażowanie - użytkownicy chętniej udostępniają i komentują posty.
Z drugiej strony stopniowo rośnie liczba użytkowników obecnych na FB w godzinach przed- oraz południowych. Nic dziwnego, w końcu korzystanie z serwisu na urządzeniach mobilnych staje się coraz bardziej popularne. Scrollowanie newsfeedu na FB staje się standardowym “wypełniaczem” czasu podczas stania w kolejce w sklepie, nudnej lekcji albo wykładu.

To jest Twój fanpage

Pamiętaj, że każdy fanpage to indywidualny przypadek. Załóżmy, że prowadzisz profil sklepu z akcesoriami dla niemowląt. Czy posty na Twoim fp powinny pojawiać się o tej samej porze, co wpisy sklepu z alkoholami? Niekoniecznie. Na FB w innych porach zaglądają licealiści, a w innych studenci. Jeszcze inaczej wygląda aktywność młodych rodziców lub starszych osób.

Jako marka powinieneś zatem ustalać godziny publikacji względem:

- branży, w której działasz,
- przyzwyczajeń grupy docelowej Twojego biznesu,
- realizowanych kampanii (targetu, do którego mają docierać reklamy),
- zmian wprowadzanych na Facebooku
Poznaj nawyki swojego targetu, a dużo bardziej świadomie zaczniesz publikować posty na FB.
Z drugiej strony pamiętaj, że Facebook nieustannie wprowadza zmiany, również w swoim algorytmie. Dzisiaj istotne jest zaangażowanie, ale serwis ma planach klasyfikowanie postów pod względem ilości czasu, jaką użytkownik poświęci na ich przeczytanie.

Testuj

Nasze rozwiązanie? Testy, testy i jeszcze raz testy. Przez jakiś czas potraktuj swój fanpage jako platformę do badań nad zwyczajami swojej grupy docelowej. Publikuj wpisy o różnych godzinach - przed dziewiątą rano i wieczorem, późnym popołudniem lub przed dwunastą. Dzisiaj, z funkcją planowania postów nie stanowi to żadnego problemu, a już po paru tygodniach będziesz w stanie zauważyć, które z wpisów cieszą się największym zasięgiem.

Zapewniamy, to proste, ale chyba najbardziej słuszne rozwiązanie. W ten sposób stworzysz zegar publikacji “szyty na miarę” swojego firmowego profilu.
Ważna rada: powtarzaj te “badania” co jakiś czas. Ludzie się zmieniają, zmianie ulegają też ich nawyki. Dzięki regularnym testom zawsze będziesz nadążać za swoim targetem.

Stawiaj na dobry content

Bez względu na branżę, grupę docelową czy chwilowe trendy na FB pamiętaj o jednym - ostatecznie najważniejsze są wartościowe treści. Dbaj o to, żeby Twoje posty były przydatne dla użytkowników, pełne merytorycznej wiedzy, prezentującej ciekawy news z branży itd. Pisz językiem swojej grupy docelowej. Fanom, którzy będą lajkować Twoje posty, algorytm dużo chętniej i częściej będzie udostępniał (pokazywał na osi czasu) kolejne wpisy, bez względu na porę, w której je opublikujesz. No i najważniejsze: jeżeli Twoje posty będą skuteczne, ludzie sami będą zaglądać na Twój profil w poszukiwaniu dawki wiedzy/informacji/rozrywki.
Jakość treści jest zatem niezwykle ważna. Jeżeli będziesz tworzyć “śmieciowy” content, to żadne strategie i testy nie pomogą Ci w zbudowaniu zasięgu.

Podsumowując, czy istnieje idealna godzina publikacji postów? Nie, ponieważ zmiennych wpływających na zasięg na FB jest zbyt wiele. Sam, metodą prób i błędów musisz dojść do tego, kiedy wrzucać posty na swoją oś czasu.
Tak jak poradziliśmy, testuj i ustalaj pory dnia, w których Twoi fani są najbardziej aktywni. I zawsze na pierwszym miejscu stawiaj jakość swoich postów. Łącząc te dwa elementy: dobry content i czas publikacji zgodny ze zwyczajami grupy docelowej, będziesz w stanie zbudować dobry zasieg.

Post stanowi odpowiedź na pytanie zadane podczas akcji Niebieskiego Lisa #FBKonsultacje, podczas której każdy użytkownik mógł przedstawić swój problem dotyczący efektywnej komunikacji na Facebooku.

 

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam