Uważasz, że podglądanie konkurencji na FB to strata czasu? Udowodnimy Ci, dlaczego tak nie jest. Wytłumaczymy, dlaczego bez analizy firm z branży nie opracujesz dobrej strategii social media i przeprowadzimy Cię przez nią krok po kroku. Czytaj!
Uważasz, że podglądanie konkurencji na FB to strata czasu? Udowodnimy Ci, dlaczego tak nie jest. Wytłumaczymy, dlaczego bez analizy firm z branży nie opracujesz dobrej strategii social media i przeprowadzimy Cię przez nią krok po kroku. Czytaj!
Pracujesz nad strategią social media bez analizy aktywności innych firm z branży? Przerwij na chwilę pracę. Robisz to źle. Dokładne poznanie konkurencji i umiejętność wyciągnięcia odpowiednich wniosków to fundament dla Twoich dalszych działań.
Wyobraź sobie, że zakładasz firmę - food trucka z superzdrowym jedzeniem. Masz tam wszystko co wegańskie, naturalne, eko, bio itd. Otwierasz swój biznes pewny sukcesu - każdy chce być dzisiaj fit. Sprawdziłeś też konkurencję - nikt nie ma podobnej oferty. Niestety klientów brakuje. Niewiele daje promocja na FB, ulotki i inne formy reklamy.
Dopiero po jakimś czasie, bez specjalnego powodu zaglądasz na fanpage pobliskiej kawiarni (która dotychczas nie wydawała Ci się konkurencją) i dowiadujesz się o nowej fit-karcie, pysznych, zdrowych eko-śniadaniach, których nie ma w standardowym menu, ale są promowane na FB!
Widzisz, wprawdzie na początku sprawdziłeś branżę, ale nie powtórzyłeś tej czynności i całkowicie pominąłeś analizę w social media.
Gdybyś poświęcił konkurencji w mediach społecznościowych odpowiednio dużo czasu, zaoszczędziłbyś sobie frustracji i mógł szybciej reagować na działanie konkurencji.
Inna sytuacja. Masz sklep i chcesz wprowadzić do swojej oferty trochę więcej produktów z nieco wyższej półki. Zaopatrujesz się m.in. w dziczyznę. Bardzo szybko pod Twoim małym sklepikiem zbiera się pikieta miłośników ochrony praw zwierząt, która bojkotuje Twój biznes. Uniknąłbyś tej sytuacji, gdybyś śledził konkurencję - dokładnie 6 miesięcy temu ta sama organizacja narobiła hałasu wokół mięsa z dzika w pobliskim markecie.
Na Facebooku analiza konkurencji działa w taki sam sposób jak ta robiona na etapie planowania całego biznesu. Jest ważna zarówno na etapie tworzenia strategii marketingowej w mediach społecznościowych oraz później, kiedy wdrażasz ją w życie na swoim profilu. Pozwala poznać najlepsze sposoby promocji oraz zapobiec popełnianiu ewentualnych błędów.
Analizę konkurencji warto powtarzać systematycznie. Nie wymagaj tego od siebie co miesiąc, czy dwa, ale raz na pół roku koniecznie “rozejrzyj się”, co słychać u konkurencji. Ale jednocześnie trzymaj rękę na pulsie - niezwłocznie analizuj każdą nową konkurencyjną firmę pojawiającą się na rynku, na którym działasz.
Możesz do tego wykorzystać narzędzia, które Monika Czaplicka zaproponowała na swoim blogu. Odsyłamy tu: http://czaplicka.eu/analiza-konkurencji-w-sieci/
Czy dalej uważasz, że możesz sobie darować analizę konkurencji? Teoretycznie możesz to zrobić. Naprawdę. Pamiętaj tylko, że pierwsze miesiące promocji w mediach społecznościowych zmarnujesz na “błądzenie” - dochodzenie, które treści na Twoim fanpage’u cieszą się największą popularnością oraz jakich akcji marketingowych się wystrzegać. Czy możesz sobie pozwolić na zmarnowanie kilku miesięcy? Czy chcesz je zmarnować?
Kategorie: Komunikacja marki, Podstawy FB, Skuteczniejsza Strona na FB
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief