Świąteczna gorączka zakupów to dla Twojej firmy okazja do zwiększenia sprzedaży, dotarcia do nowych klientów lub wzmocnienia więzi z tymi, którzy już korzystają z Twoich produktów. Pamiętaj jednak, że nie jesteś w takim myśleniu osamotniony. Przed Bożym Narodzeniem praktycznie każda marka prowadzi wzmożone działania marketingowe.
Świąteczna gorączka zakupów to dla Twojej firmy okazja do zwiększenia sprzedaży, dotarcia do nowych klientów lub wzmocnienia więzi z tymi, którzy już korzystają z Twoich produktów. Pamiętaj jednak, że nie jesteś w takim myśleniu osamotniony. Przed Bożym Narodzeniem praktycznie każda marka prowadzi wzmożone działania marketingowe.
Po okresie intensywnej komunikacji zachęcającej do zakupów w ramach Black Friday i Cyber Monday marki nie ustają w promocji swoich produktów i usług. W okresie świątecznym ludzie kupują więcej i chętniej, więc nic dziwnego, że firmy chcą skorzystać na tym jak najwięcej. Nie oznacza to, że każdemu się udaje. Wręcz przeciwnie.
Właśnie ze względu na ogromną konkurencję w tym czasie bardzo łatwo zniknąć w tłumie bliźniaczo podobnych komunikatów. Jak się przed tym uchronić? Sugerujemy podejść do komunikacji kreatywnie! Większość marek koncentruje swoje komunikaty na produktach, a nie oszukujmy się - kto chce dzisiaj o nich czytać? Podejdź do reklamy inaczej, wyróżnij się. Wzbudzisz zainteresowanie.
...albo wartości ważne dla marki i spójne z jej wizerunkiem. Wróć do twardych informacji o swojej grupie docelowej: kim są te osoby, ile mają lat, czym się zajmują, co mogą robić w wolnym czasie? Jaki styl życia do nich przemawia, albo mógłby przemawiać? Mając tą wiedzę, “ubierz” swój produkt w ten właśnie lifestyle. Najlepiej zobaczysz to na profilu Ikea.
Pełne ciepła filmy, zdjęcia i teksty podkreślające wagę takich wartości jak rodzina, życie w zgodzie ze sobą (#poswojemu) oraz niezależność. Krótkie historie ukazujące proste sytuacje życiowe jednocześnie niosą ze sobą spory ładunek dobrej energii. I co z tego, że produkt, tzn. meble grają tu "tylko" rolę scenografii? Każdy wie, że tata może w parę minut przygotować córkom kanapki do szkoły, bo perfekcyjnie urządził swoją kuchnię. Meblami i akcesoriami Ikea oczywiście :).
Wielu wciąż o tym zapomina, a to prosty sposób na wywołanie u klienta potrzeby posiadania lub korzystania z konkretnych produktów albo usług. Zobacz różnicę:
Boże Narodzenie to dla większości ludzi czas pełen magii i radości, kilka dni w roku, kiedy szczególnie chętnie wraca się do szczęśliwych wspomnień. Przykład? Świąteczna odsłona kampanii “Czego szukasz” Allegro z 2015 roku. Spot pokazuje kolacje wigilijne następujące przez 30 lat życia wielopokoleniowej rodziny. Elementem wspólnym każdej retrospekcji są oczywiście prezenty, Święty Mikołaj i radość obdarowanych bliskich. Reklama odwołuje się w ten sposób do najlepszych wspomnień związanych ze świętami - od beztroskiego dzieciństwa, wyjątkowej atmosfery i niecierpliwego wyczekiwania pierwszej gwiazdki po prezenty i emocje towarzyszące wigilii w polskich domach.
Niektóre biznesy z powodzeniem mogą “ubrać” swój przekaz reklamowy w najpiękniejsze wspomnienia związane z Gwiazdką. Spójrz na poniższe przykłady:
Zostań Świętym Mikołajem. Wspólnie ze współpracownikami wymyślcie i zrealizujcie angażującą akcję. Wasza marka niech zostanie tylko tłem całego przedsięwzięcia.
Niech przykładem będzie kampania linii lotniczych WestJet z 2013 roku. Na lotnisku w Calgary pasażerowie mogli "porozmawiać" ze Świętym Mikołajem. Ten pytał ich m.in. o wymarzone prezenty. Personel WestJet wcielił się w rolę elfów. W trakcie trwania lotu przygotowano paczki dla tych osób, które opowiedziały Mikołajowi o swoich życzeniach. W efekcie, po zakończonej podróży, pasażerowie odebrali z linii bagażowej podpisane paczki, a w nich upragnione prezenty. Akcję w podobnym tonie przeprowadził w tym roku sklep internetowy Mall.pl (tutaj zamiast lotniska i lotu do rodziny na Święta był przejazd taksówką).
Ok, to są przykłady, które stały się viralami, ale jednocześnie niosły ze sobą spore koszty, na które nie każda firma może sobie pozwolić. Ale pamiętaj, że ogranicza Cię jedynie własna wyobraźnia, kreatywność i...empatia. Rozejrzyjcie się wokół i poszukajcie kogoś, kto potrzebuje pomocy. Wideo ze zbiórki karmy dla miejskiego schroniska, czy zaangażowanie się w jedną z licznych akcji charytatywnych to doskonały sposób na ocieplenie wizerunku marki. Jeden z naszych klientów bierze udział w tegorocznej edycji Szlachetnej Paczki. Zdjęcia relacjonujące kompletowanie paczki dla potrzebującej, wybranej osoby, cieszą się na jego fanpage’u dużym zainteresowaniem.
Na koniec: bez względu na branżę oraz rodzaj wybranej komunikacji musisz pamiętać, że najważniejsze są emocje. To one budzą zainteresowanie i to ładunek emocjonalny najczęściej odpowiada za popularność reklamy. Twoje kreacje mają wywoływać uśmiech i szczęście lub łzy wzruszenia, muszą być "jakieś". Tylko wtedy nie utoniesz wśród konkurencji. Uważaj jednak, żeby nie przesadzić. Zbyt duży ładunek emocjonalny przepełniony patetyczną treścią sprawią, że odbiór reklamy będzie przeciwny do zamierzonego. Zadbaj też o to, żeby ta wyjątkowa świąteczna kampania była jednocześnie, jak każda inna, autentyczna i spójna z ogólną misją i wizerunkiem Twojej marki.
Źródła:
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief