Czemu sesje zdjęciowe nie działają w social media i skąd wziąć content foto, który zdziała cuda?
Pragniesz stworzyć/budować społeczność wokół marki modowej i kreatywnie promować bestsellery czy nowe kolekcje - user generated content może być jedną z odpowiedzi na te i inne potrzeby. Jak go pozyskiwać? Poniżej znajdziesz kilka pomysłów.
User generated content to treści tworzone przez użytkownika, wykorzystane przez markę w jej komunikacji (oczywiście po uzyskaniu zgody tego pierwszego). W przypadku branży modowej do najpopularniejszych przykładów zaliczamy:
Dlaczego powinieneś dążyć do pozyskiwania regularnego UGC z produktami swojej marki? Nie - fakt, że wszystkie marki tak robią, nie jest poprawną odpowiedzią na to pytanie:
źródło: RISK made in Warsaw
Zalet jest dużo. Pytanie jak pozyskiwać content od ludzi kiedy daleko Ci do miejsca, w którym obecnie znajdują się najbardziej angażujące marki w rodzaju np. wspomnianego RISKA?
To krok, który umożliwi Ci pozyskanie pierwszych naturalnych zdjęć. Temat samych poszukiwań odpowiedniego influencera to materiał na osobny tekst, ale krótko: szukaj twórcy, który wartościami, contentem i estetyką będzie spójny z tym, co mówi Twoja marka (oczywiście nie są to wszystkie czynniki, jakimi warto się kierować). Szukaj też nowych, ciekawych pomysłów na współpracę z twórcami:
Źródło: Benedict Harper
Czy to jest drogie? Niekoniecznie. Jeżeli Twoje ubrania są piękne i dobrej jakości, reprezentujesz organizację o określonej wartości, możesz sobie czasem pozwolić na propozycję współpracy barterowej.
Jeżeli oczekujesz czegoś od ludzi, to im to powiedz. Po prostu. Zachęcaj do wysyłania zdjęć w swoich postach i subtelnie sugeruj w wiadomościach prywatnych, w których klientka zachwyca się dopiero co otrzymaną sukienką z Waszego sklepu. ;)
Nie ograniczaj się jedynie do mediów społecznościowych. Stałą stopkę możesz umieścić w newsletterze - może nawet pokusisz się o newsletterowy moduł pt.: Wasze stylizacje miesiąca?” ;) Nie zapomnij o umieszczeniu zachęty na pudełkach lub w liściku, który dorzucasz do każdej paczki.
Jeżeli pozyskiwanie UGC to jeden z Twoich priorytetów, umieść odpowiednie wezwanie do działania w bio na Instagramie. Wymyśl unikalny hashtag dla swojej marki np. #XYZGirl (gdzie XYZ to nazwa Twojej marki) - w ten sposób dodatkowo umożliwisz sobie dotarcie do opublikowanych przez klientki zdjęć (nie zapominaj tylko o regularnym sprawdzaniu swojego hashtaga).
Źródło: Sugarfree
Najlepszym rozwiązaniem jest oznaczenie marki na zdjęciu przez klientkę. Wtedy post trafia również na nasz profil na Instagramie, do zakładki “z oznaczeniem”.
Źródło: NAOKO store
Akcja typu rabat za zdjęcie - czemu nie. Wprowadź ją w pierwszych miesiącach pozyskiwania UGC lub na stałe, w formie miłego prezentu za piękny content do Twoich social mediów. Największe docenienie dla marki to jednak ugc powstający organicznie, bez bodźców w postaci nagrody - pamiętaj więc o umiarze z tego typu działaniami.
Prosty sposób na to, aby wspólnie z użytkownikami tworzyć content w rzeczywistym czasie. Zaproś do audycji LIVE influencerkę, stylistkę lub eksperta od mody etycznej - wszystko zależy od tego, jaki wizerunek swojej marki budujesz. Audycje LIVE to świetny sposób na wzmocnienie autentycznego wizerunku i pokazanie ludzkiej twarzy marki.
Sposobem na zdobycie zdjęć od użytkowników może być aktywacja z zadaniem polegającym właśnie na podzieleniu się fotografią z ulubioną rzeczą z Twojego sklepu czy idealną stylizacją na wiosnę z udziałem ubrań z Twojej kolekcji - ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Pamiętaj, że jeżeli chcesz później korzystać z nadesłanych zdjęć, musisz umieścić w regulaminie zapis, w którym uczestnicy zgadzają się na wykorzystanie zgłoszonych materiałów do określonych celów. W przeciwnym razie Twoje działanie nie będzie legalne. Pomimo zapisu miłym działaniem ze strony marki będzie dopytanie konkretnej osoby o zgodę na wykorzystanie zdjęcia. Podobnie jak z rabatami - miej na uwadze, że najbardziej wartościowym jest content pozyskiwany organicznie i również w przypadku aktywizacji warto zachować umiar.
Ciekawe, kreatywne akcje oparte na mechanizmach grywalizacji świetnie wzmacniają pożądane nawyki i zachowania. W przypadku branży modowej mogą to być wszelkiego rodzaju wyzwania w rodzaju “Stay at home? Noś sukienki!” - po ogłoszeniu wyzwania można zachęcić dziewczyny do publikowania swoich stylizacji na stories wraz z dedykowanym hashtagiem oraz oznaczeniem marki, tak abyśmy mogli je później udostępnić.
Czy pozyskiwanie contentu od zadowolonych klientów jest trudne? Na pewno jest trudniejsze dla młodej, mniejszej marki - zwłaszcza jeżeli mówimy o tych spontanicznych działaniach ze strony klientów. Czy gra jest zatem warta świeczki? Jasne że tak. UGC jest dobrym urozmaiceniem publikowanych przez nas treści, natomiast ma znacznie więcej zalet, o których wspomniałam w powyższym artykule. Jeszcze raz zapoznaj się z pomysłami na jego pozyskiwanie i pomyśl, które z nich będą najlepsze dla Ciebie i Twojej marki. Będzie mi również bardzo miło, jeżeli dasz znać, czy artykuł był ok i czy okazał się dla Ciebie pomocny.
A jeżeli chcesz skorzystać z pomocy specjalistów - napisz maila na [email protected]. W trakcie codziennych działań dla naszych klientów zajmujemy się również koncepcją, koordynacją oraz wdrażaniem kreatywnych działań z udziałem twórców internetowych.
Zobacz case study marki Benedict Harper, gdzie odpowiadamy za działania influence marketingowe: http://niebieski-lis.pl/blog/65-od-pomyslu-do-marki-fashion-case-study-wspolpracy-z-benedict-harper
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief