Skąd te treści - jak pozyskiwać user generated content dla marki modowej

Czemu sesje zdjęciowe nie działają w social media i skąd wziąć content foto, który zdziała cuda?
Angelika Dąbek ▲ 22 maja, 2020 ▲ około 8 minut czytania

Czemu sesje zdjęciowe nie działają w social media i skąd wziąć content foto, który zdziała cuda?

Pragniesz stworzyć/budować społeczność wokół marki modowej i kreatywnie promować bestsellery czy nowe kolekcje -  user generated content może być jedną z odpowiedzi na te i inne potrzeby. Jak go pozyskiwać? Poniżej znajdziesz kilka pomysłów. 

Czym jest UGC?

User generated content to treści tworzone przez użytkownika, wykorzystane przez markę w jej komunikacji (oczywiście po uzyskaniu zgody tego pierwszego). W przypadku branży modowej do najpopularniejszych przykładów zaliczamy:

  • zdjęcia publikowane z oznaczeniem marki lub wysyłane do marki np. przez zadowoloną klientkę lub influencerkę
  • stories z oznaczeniem marki
  • artykuł na blogu influencerki, w którym pojawiają się informacje lub produkty marki
  • pozytywne opinie na temat marki 

Dlaczego?

Dlaczego powinieneś dążyć do pozyskiwania regularnego UGC z produktami swojej marki? Nie - fakt, że wszystkie marki tak robią, nie jest poprawną odpowiedzią na to pytanie: 

  • autentyczność - estetyczne zdjęcia przedstawiające produkt w ujęciu lifestyle’owym są bardziej prawdziwe, naturalne i w związku z tym przekonują o wiele bardziej niż profesjonalne, wciąż często mocno retuszowane sesje z najnowszego lookbooka. Nie rezygnuj z tych drugich, weź jednak pod uwagę, że autentyczność to słowo klucz w komunikacji silnych brandów. Zerknij na profil RISK made in Warsaw, gdzie w roli “modelek” najczęściej występują założycielki marki Antonina i Klara oraz całe grono wiernych klientek.

źródło: RISK made in Warsaw

  • społeczny dowód słuszności - zdjęcia i opinie od zadowolonych klientów to mocna karta przetargowa, gdzie podświadomie działa mechanizm pt.: Inni lubią - ja pewnie też polubię. Przykład: ktoś zainteresowany złożeniem zamówienia w Twoim sklepie - mając obawy w związku z np. niską rozpoznawalnością marki - łatwiej porzuci obiekcje widząc polecenia od innych osób lub lubianej influencerki, której ufa. Pozytywne rekomendacje mogą również wzmocnić postrzeganie twoich ubrań i/lub dodatków jako rzeczy dobrej jakości, cieszących się popularnością wśród klientów.
  • wzmacnianie/rozwój społeczności - udostępnianie zdjęć od zadowolonych klientów czy dzielenie się pozytywnymi opiniami w sieci (oczywiście po uzyskaniu zgody) pomoże Ci wzmocnić więź na linii marka = klient. Kto wie, może zyskasz wiernego ambasadora marki, który będzie u Ciebie kupował regularnie, ale także dzielił się opiniami, pomysłami i aktywnie uczestniczył w codziennym życiu marki? O takich ludzi walczysz.
  • urozmaicenie contentu - dobrej jakości, estetyczne zdjęcie zadowolonej klientki w ubraniu z najnowszej kolekcji będzie świetnym sposobem na urozmaicenie contentu plus wzmocnienie jego autentycznego wymiaru (patrz punkt 1.).
  • nowi zainteresowani - zdjęcie z produktem marki opublikowane na tablicy zadowolonej klientki lub influencerki dają szansę na dotarcie do ich grup odbiorców, wśród których mogą znaleźć się nowe osoby potencjalnie zainteresowane naszą marką.

Jak pozyskiwać UGC

Zalet jest dużo. Pytanie jak pozyskiwać content od ludzi kiedy daleko Ci do miejsca, w którym obecnie znajdują się najbardziej angażujące marki w rodzaju np. wspomnianego RISKA? 

Współpracuj z (mikro)influencerami

To krok, który umożliwi Ci pozyskanie pierwszych naturalnych zdjęć. Temat samych poszukiwań odpowiedniego influencera to materiał na osobny tekst, ale krótko: szukaj twórcy, który wartościami, contentem i estetyką będzie spójny z tym, co mówi Twoja marka (oczywiście nie są to wszystkie czynniki, jakimi warto się kierować). Szukaj też nowych, ciekawych pomysłów na współpracę z twórcami:

  • z pomysłem - możesz zaproponować wybranym influencerkom udział w tematycznej akcji opartej na wartościach prezentowanych przez markę. Na początku tego roku Adidas ruszył z kampanią Reimagine Sport, do której zaprosił trenerkę Ewę Chodakowską, twórczynię contentu video Zuzannę Borucką, Dominikę Nahajowską - promotorkę baletu dla dorosłych oraz Annę Fritz Fabijanek - trenerkę personalną. Inny przykład? W komunikacji marki Benedict Harper wsparliśmy markę w realizacji mini cyklu filmów wideo z Karoliną Maras, aktorką Iwoną Cichosz i Anetą Wirą Ostaszyk - tancerką Teatru Narodowego. Serię filmów oparliśmy na sloganie marki “YOUR CHOICE”. Teraz wspólnie z marką realizujemy cykl PORTRETY, gdzie bohaterkami są (nie)zwykłe kobiety i ich historie.

 

Źródło: Benedict Harper 

  • na stałe - celuj w budowanie dobrej relacji z twórcami, szukaj wśród nich ambasadorów marki. W ten sposób zawsze będziesz mieć bazę dla ciekawych akcji wizerunkowych opartych na działaniach z influencerami.

Czy to jest drogie? Niekoniecznie. Jeżeli Twoje ubrania są piękne i dobrej jakości, reprezentujesz organizację o określonej wartości, możesz sobie czasem pozwolić na propozycję współpracy barterowej.

Jasne call to action

Jeżeli oczekujesz czegoś od ludzi, to im to powiedz. Po prostu. Zachęcaj do wysyłania zdjęć w swoich postach i subtelnie sugeruj w wiadomościach prywatnych, w których klientka zachwyca się dopiero co otrzymaną sukienką z Waszego sklepu. ;)
Nie ograniczaj się jedynie do mediów społecznościowych. Stałą stopkę możesz umieścić w newsletterze - może nawet pokusisz się o newsletterowy moduł pt.: Wasze stylizacje miesiąca?” ;) Nie zapomnij o umieszczeniu zachęty na pudełkach lub w liściku, który dorzucasz do każdej paczki.
Jeżeli pozyskiwanie UGC to jeden z Twoich priorytetów, umieść odpowiednie wezwanie do działania w bio na Instagramie. Wymyśl unikalny hashtag dla swojej marki np. #XYZGirl (gdzie XYZ to nazwa Twojej marki) - w ten sposób dodatkowo umożliwisz sobie dotarcie do opublikowanych przez klientki zdjęć (nie zapominaj tylko o regularnym sprawdzaniu swojego hashtaga).

 

Źródło: Sugarfree

 Najlepszym rozwiązaniem jest oznaczenie marki na zdjęciu przez klientkę. Wtedy post trafia również na nasz profil na Instagramie, do zakładki “z oznaczeniem”.

 

Źródło: NAOKO store

Dodatkowa zachęta 

Akcja typu rabat za zdjęcie - czemu nie. Wprowadź ją w pierwszych miesiącach pozyskiwania UGC lub na stałe, w formie miłego prezentu za piękny content do Twoich social mediów. Największe docenienie dla marki to jednak ugc powstający organicznie, bez bodźców w postaci nagrody - pamiętaj więc o umiarze z tego typu działaniami.

Q&A

Prosty sposób na to, aby wspólnie z użytkownikami tworzyć content w rzeczywistym czasie. Zaproś do audycji LIVE influencerkę, stylistkę lub eksperta od mody etycznej - wszystko zależy od tego, jaki wizerunek swojej marki budujesz. Audycje LIVE to świetny sposób na wzmocnienie autentycznego wizerunku i pokazanie ludzkiej twarzy marki.

Wygrana za zdjęcie 

Sposobem na zdobycie zdjęć od użytkowników może być aktywacja z zadaniem polegającym właśnie na podzieleniu się fotografią z ulubioną rzeczą z Twojego sklepu czy idealną stylizacją na wiosnę z udziałem ubrań z Twojej kolekcji - ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Pamiętaj, że jeżeli chcesz później korzystać z nadesłanych zdjęć, musisz umieścić w regulaminie zapis, w którym uczestnicy zgadzają się na wykorzystanie zgłoszonych materiałów do określonych celów. W przeciwnym razie Twoje działanie nie będzie legalne. Pomimo zapisu miłym działaniem ze strony marki będzie dopytanie konkretnej osoby o zgodę na wykorzystanie zdjęcia. Podobnie jak z rabatami - miej na uwadze, że najbardziej wartościowym jest content pozyskiwany organicznie i również w przypadku aktywizacji warto zachować umiar.

Grywalizacja

Ciekawe, kreatywne akcje oparte na mechanizmach grywalizacji świetnie wzmacniają pożądane nawyki i zachowania. W przypadku branży modowej mogą to być wszelkiego rodzaju wyzwania w rodzaju “Stay at home? Noś sukienki!” - po ogłoszeniu wyzwania można zachęcić dziewczyny do publikowania swoich stylizacji na stories wraz z dedykowanym hashtagiem oraz oznaczeniem marki, tak abyśmy mogli je później udostępnić. 

Czy pozyskiwanie contentu od zadowolonych klientów jest trudne? Na pewno jest trudniejsze dla młodej, mniejszej marki - zwłaszcza jeżeli mówimy o tych spontanicznych działaniach ze strony klientów. Czy gra jest zatem warta świeczki? Jasne że tak. UGC jest dobrym urozmaiceniem publikowanych przez nas treści, natomiast ma znacznie więcej zalet, o których wspomniałam w powyższym artykule. Jeszcze raz zapoznaj się z pomysłami na jego pozyskiwanie i pomyśl, które z nich będą najlepsze dla Ciebie i Twojej marki. Będzie mi również bardzo miło, jeżeli dasz znać, czy artykuł był ok i czy okazał się dla Ciebie pomocny. 

A jeżeli chcesz skorzystać z pomocy specjalistów - napisz maila na [email protected]. W trakcie codziennych działań dla naszych klientów zajmujemy się również koncepcją, koordynacją oraz wdrażaniem kreatywnych działań z udziałem twórców internetowych. 

Zobacz case study marki Benedict Harper, gdzie odpowiadamy za działania influence marketingowe: http://niebieski-lis.pl/blog/65-od-pomyslu-do-marki-fashion-case-study-wspolpracy-z-benedict-harper

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam