Język wizualny - dlaczego musisz mieć swój własny?

Jeśli dążysz do posiadania profesjonalnego wizerunku, powinieneś zadbać o digital branding - czyli spójny sposób prezentacji treści, które Twoja marka publikuje w świecie on-line, a więc m.in. na Facebooku.
Mateusz Nowak ▲ 06 grudnia, 2015 ▲ około 4 minuty czytania

Jeśli dążysz do posiadania profesjonalnego wizerunku, powinieneś zadbać o digital branding - czyli spójny sposób prezentacji treści, które Twoja marka publikuje w świecie on-line, a więc m.in. na Facebooku.

Jeśli dążysz do posiadania profesjonalnego wizerunku, powinieneś zadbać o digital branding – czyli spójny sposób prezentacji treści, które Twoja marka publikuje w świecie on-line, a więc m.in. na Facebooku.

Nawet jeśli do tej pory nie podchodziłeś do tego tematu w taki sposób, Twoja marka posiada co najmniej zalążek takiego wizualnego języka. Tym zalążkiem jest logotyp, w szczególności jego określona kolorystyka, a być może także font, którym posługujesz się na swojej stronie www, czy w innych materiałach promocyjnych (o ile byłeś do tej pory konsekwentny w jego wyborze). Postaraj się więc, aby wszelkie grafiki, które publikujesz na swoim fanpage'u były zgodne z tymi fundamentalnymi wzorcami.

Jeśli posiadasz już spójny system identyfikacji wizualnej, digital branding powinien być tylko jego rozszerzeniem – adaptacją do wymagań konkretnych formatów określonej platformy (np. Facebooka).

Najważniejsza jest graficzna konsekwencja

Pierwszy, najprostszy krok, to próba zachowania konsekwencji w używanej kolorystyce. Jeśli Twoja marka posługuje się mocnym, wyrazistym kolorem, skup się, aby był on zawsze, choćby w minimalnym stopniu obecny w publikowanych grafikach. Jednocześnie unikaj innych dominujących kolorów, gdyż "połączenie wszystkiego ze wszystkim" nigdy nikomu nie wyszło na zdrowie, a w marketingu "mniej", zazwyczaj znaczy "więcej". :)

W drugiej kolejności sugeruję Ci postarać się o zaprojektowanie szablonów grafik dla różnych celów, które będą elementami Twojego digital brandingu. Warto zlecić takie zadanie profesjonalnemu grafikowi, gdyż będzie to inwestycja długofalowa.

Przeanalizujmy to na przykładzie: jeśli prowadzisz sklep internetowy, grafiką, którą regularnie będziesz potrzebował, będzie prezentacja nowego produktu w sklepie. Najprostszy projekt może mieć następujące założenia: niech samo zdjęcie produktu zajmuje 80% grafiki, pozostawiając dolne 20% na prezentację nazwy produktu i jego cenę. Ten dolny pas może być wypełniony ustalonym kolorem, a także sam jego kształt i styl nawiązywać powinien do motywu graficznego kojarzonego z Twoją marką, czyli np. jej logotypem. Takie "kojarzenie się" osiągnąć można na różne sposoby np. odwzorowując / wykorzystując ustalony kształt, nachylenie, zaokrąglenie, styl użytej czcionki i wiele innych graficznych niuansów.

Przykład:

Schemat prezentacji nowego produktu:

  • Grafika w formacie 940x788px (format ten optymalnie wyświetla się na osi czasu)
  • Górne 80% zarezerwowane na zdjęcie wyszparowanego produktu, nałożonego na biało-szary gradient radialny (przejście od koloru #FFFFFF do #E0E0E0)
  • Dolne 20% zarezerwowane na belkę z nazwą produktu
  • Belka w kolorze #333399, nachylona pod kątem 15 stopni względem dolnej osi (tak jak nachylenie części logotypu)
  • Napis na belce: font Droid Sans, 22px, kolor #FFFFFF, bez dodatkowych efektów.

Posiadając uniwersalny wzór grafiki nie tylko oszczędzasz czas wielokrotnie do niego wracając i adaptując go do nowych potrzeb, ale jednocześnie przechodzisz na "jasną stronę mocy" godząc się, że język wizualny wymaga konsekwencji i spójności. Taka wizerunkowa spójność to abecadło profesjonalnego podejścia do budowy marki. Nawet, jeśli Twoi klienci kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy, to przyzwyczaili się (poprzez styczność z większymi markami), że ta konsekwencja to coś naturalnego i jest postrzegana jako objaw profesjonalizmu.

Im bardziej utrwalisz w umyśle odbiorców swój unikalny styl, tym łatwiej będą poznawać kiedy to Ty do nich mówisz. Zwróć uwagę na marki, którym czasem wystarcza użycie swojego fontu w odpowiednim kolorze i stylu, by każdy wiedział z kim ma do czynienia. Tematu tego dotyka także jeden z wpisów na naszym blogu:

http://niebieski-lis.pl/blog/2-kiedy-mowi-do-nas-marka-czyli-pare-slow-o-fiolecie-na-nartach

Przejrzyj galerię takich marek jak KitKat, czy Żubr żeby samodzielnie przekonać się co mam na myśli:

https://www.facebook.com/zubr/?fref=ts
https://www.facebook.com/kitkatpl/?fref=ts

Pamiętaj także, że poszczególne typy grafik używane na fanpage'ach (jak zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, grafika do posta) mają ustalone preferowane rozmiary, które gwarantują, że opublikowana grafika wyświetla się w możliwe najlepszy sposób i nie jest np. ucięta w połowie. Jeśli do tej pory o tym nie wiedziałeś, koniecznie zapoznaj się ze specyfikacją FB:

https://web.facebook.com/help/125379114252045

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam