Ciekawe koncepcje modowe, kreatywne kampanie i nowe kolekcje - tym razem bez wielkich kryzysów wizerunkowych w tle. Zapraszamy Was do naszego lipcowego rankingu marek modowych w Polsce.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowała marka Le Collet (o 24 pozycje).
Częstotliwość publikacji
Najczęściej publikującą stroną był zwycięzca lipcowego rankingu - RISK made in Warsaw, który w ciągu miesiąca zamieścił 136 postów (4,4 posta dziennie).
Średnia miesięczna liczba postów dla całego zestawienia majowego to 34,4 posta, mediana wyniosła natomiast 29.
1. RISK made in warsaw⬆ 1 136 postów |
Wskaźnik zaangażowania 49.1 Ukryj szczegóły ↑ |
2. Taranko⬆ 3 67 postów |
Wskaźnik zaangażowania 20.8 Pokaż szczegóły ↓ |
3. Patrizia Aryton 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 20.0 Pokaż szczegóły ↓ |
4. NAOKOnowa pozycja 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 17.7 Pokaż szczegóły ↓ |
5. By Insomnia⬆ 5 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 15.1 Pokaż szczegóły ↓ |
6. Le Collet⬆ 24 5 postów |
Wskaźnik zaangażowania 13.1 Pokaż szczegóły ↓ |
7. TOVA⬆ 1 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 12.9 Pokaż szczegóły ↓ |
8. moodo⬇ 4 55 posty |
Wskaźnik zaangażowania 12.7 Pokaż szczegóły ↓ |
9. MEDICINE everyday therapy⬆ 3 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 12.1 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Bialcon⬇ 4 46 postów |
Wskaźnik zaangażowania 12.0 Pokaż szczegóły ↓ |
11. Tomasz Ossoliński⬇ 10 20 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.4 Pokaż szczegóły ↓ |
12. KOKOworld⬆ 9 37 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.1 Pokaż szczegóły ↓ |
13. THE ODDER SIDE 20 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.4 Pokaż szczegóły ↓ |
14. Robert Kupisz⬇ 7 36 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.1 Pokaż szczegóły ↓ |
15. JERRY SHEPHERDnowa pozycja 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 10.0 Ukryj szczegóły ↑ |
16. Solar Company S.A.⬇ 2 17 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
17. MOLTON⬆ 1 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.9 Pokaż szczegóły ↓ |
18. bynamesakkenowa pozycja 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.9 Pokaż szczegóły ↓ |
19. BOHOBOCO⬇ 8 24 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.7 Pokaż szczegóły ↓ |
20. sugarfree⬆ 2 80 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.6 Pokaż szczegóły ↓ |
21. Elementy⬇ 4 34 posty |
Wskaźnik zaangażowania 5.5 Pokaż szczegóły ↓ |
22. Benedict Harper⬆ 1 19 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.2 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Stone Skirts⬆ 1 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.2 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Makalu⬇ 8 26 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.9 Pokaż szczegóły ↓ |
25. MLEnowa pozycja 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.7 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
RISK made in warsaw
Motywem przewodnim komunikacji RISK made in warsaw była nowa kolekcja “Nie mam nic do ukrycia”- trzecia odsłona “Lata Miłości”, która nawiązuje do ciałopozytywności i ciałoneutralności. Liczne treści, dla których powstania inspiracją była akceptacja siebie, swojego ciała i seksualności towarzyszyły marce przez cały lipiec. Odważnym krokiem było wykorzystanie printów z motywem aktów Egona Schielego - austriackiego malarza i grafika, znanego z kontrowersyjnego podejścia do sztuki i kobiecego ciała.
Oprócz wyżej wymienionej kampanii marka z miłości do sztuki i… miłości wsparła twórców wystawy “MIŁOŚĆ” w Shefter Gallery w Krakowie. Podczas wspólnej sesji zdjęciowej pokazała elementy swojej kolekcji, natomiast w jednym z postów opisała historię dwójki interesujących artystów, którzy współtworzyli wystawę. RISK wspomniał w treści o obrazie namalowanym przez artystkę Monikę Chlebek, przedstawiającym suczkę Kolę, która również wzięła udział w sesji.
RISK nie zrezygnował ze wspierania Kampanii Przeciw Homofobii, na której cel przeznacza 10 zł ze sprzedaży każdego produktu z dedykowanej kolekcji.
RISK od początku naszego rankingu dominuje pod kątem zaangażowania. Naszym zdaniem warto jednak przemyśleć częstotliwość publikacji ponieważ jest duża szansa, że przy aktualnej komunikacja spowszednieje odbiorcom.
Post RISK nawiązujący do nowej kolekcji, w której wykorzystane zostały printy z motywem aktów Egona Schielego
Efekty wspólnej sesji fotograficznej RISK made in warsaw i pary artystów, których dzieła można zobaczyć na wystawie “Miłość” w Shefter Gallery w Krakowie.
Taranko
Z miejsca piątego na drugie. Taranko awansowało dzięki nowej, jesiennej kolekcji, która wyróżniła je na tle innych marek, w większości pozostających jeszcze w klimacie lata. Charakterystyczna dla komunikacji w lipcu była duża ilość krótkich treści lifestylowych linkujących do konkretnych produktów lub sklepu internetowego.
Komunikację urozmaiciły treści video pokazujące kreacje w ruchu oraz zdjęcia typu flatlay. Taranko prowadziło również liczne akcje wyprzedażowe, które w każdym etapie pogłębiały się o kolejne obniżki aż do 70%.
Jeden z postów marki Taranko z wykorzystaniem zdjęcia typu flatlay przedstawiającego dodatki.
Patrizia Aryton
Patrizia Aryton po raz kolejny postawiła na transmisje live, które z powodzeniem służą naturalnemu budowaniu relacji między marką a klientem. Dyrektor kreatywna razem z projektantką Alicją Kaiser zdecydowały się poprowadzić live’a prosto z Florencji, do której wybrały się w poszukiwaniu tkanin do zimowej kolekcji. Panie poruszyły temat pracy nad kolekcją i zdradziły swoje ulubione trendy sezonu.
W lipcu marka częściej niż zwykle pokazywała główną siedzibę mieszczącą się w sercu Kaszub. Patrycja Cierocka-Szumichora wirtualnie oprowadziła użytkowników po pracowni, a udostępniony post "Szwajcaria-Kaszubska.pl" z widocznym w 360º Chmielnem i osobistym opisem zaangażował ponad 100 osób.
Marka nie pominęła akcji wyprzedażowej, jednak wzbogaciła ją o porady stylistki, która doradziła użytkowniczkom w doborze kreacji do typu sylwetki.
Spośród TOP5 marka opublikowała najmniej postów (29) - ponad 4x mniej niż RISK made in warsaw.
Post Szwajcaria-Kaszubska.pl udostępniony przez Patryzia Aryton.
NAOKO
Stałym wyróżnikiem marki jest świetny content tworzony przy współpracy z influencerkami i modelkami oraz konsekwentnie utrzymywany motyw podróży. Liczne współprace np. z Paulą Jagodzińską pomogły NAOKO zbudować społeczność zaangażowaną wokół marki.
W lipcu NAOKO skupiło się na pokazaniu kreacji w różnych odsłonach wykorzystując do tego format galerii. Marka świętowała także 4 lata działalności i z tej okazji powstał film z zespołem NAOKO.
Angażujący post NAOKO stworzony przy współpracy z influencerką Paulą Jagodzińską.
By Insomnia
Wysokie miejsce w rankingu zapewniła marce duża liczba komentarzy i reakcji - 158 komentarzy, 4500 reakcji. Brand wykorzystał wiele zdjęć ukazujących elementy kolekcji w ujęciu lifestyle’owym oraz user generated content.
Marce całkiem skutecznie udało się zaangażować użytkowniczki zadając pytania np. o kolor sukienek preferowanych podczas lata lub co sądzą o nowej kreacji. Charakterystycznym dla komunikacji By Insomnia były bardzo krótkie treści mieszczące się w 1 - 2 zdaniach.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 196 | 613 | 4 | 196.3 | ||
2 | 131 | 487 | 1 | 153.3 | ||
3 | 120 | 381 | 3 | 122.25 | ||
4 | 133 | 368 | 1 | 117.7 | ||
5 | 1271 | 11 | 41 | 93.5 | ||
6 | 115 | 179 | 24 | 75.05 | ||
7 | 1246 | 29 | 2 | 71.6 | ||
8 | 103 | 12 | 94 | 69.85 | ||
9 | 893 | 14 | 14 | 57.95 | ||
10 | 669 | 62 | 5 | 55.3 | ||
11 | 655 | 20 | 22 | 53.05 | ||
12 | 756 | 7 | 13 | 48.35 | ||
13 | 666 | 12 | 11 | 43.95 | ||
14 | 93 | 41 | 41 | 43.6 | ||
15 | 521 | 10 | 20 | 42.05 | ||
16 | 175 | 6 | 41 | 37.2 | ||
17 | 551 | 11 | 8 | 35.95 | ||
18 | 435 | 17 | 13 | 35.3 | ||
19 | 159 | 8 | 38 | 35.05 | ||
20 | 591 | 12 | 3 | 35 |
Ranking TOP 20 najbardziej angażujących postów ponownie zdominował RISK made in warsaw ze swoim stałym formatem konkursu na nazwę kreacji. Dzięki częstym i regularnie pojawiającym się nowościom marka może pozwolić sobie na działania tego typu.
Pierwsze cztery miejsca należą do RISK made in warsaw i do postów z konkursami na nazwę kreacji. Od początku istnienia rankingu zauważamy bardzo duże zaangażowanie pod tym formatem postów.
Po raz pierwszy wśród pięciu najbardziej angażujących postów pojawiła się marka sugarfree promująca nową kolekcję.
Kampania Tomasza Ossolińskiego “WOMAN IN TOWN” , o której wspominaliśmy w poprzedniej edycji rankingu była w lipcu jednym z ciekawszych wydarzeń w komunikacji wszystkich marek modowych. Projektant przy współpracy z bliskimi mu kobietami i jednocześnie ciekawymi postaciami stworzył koncepcję promującą kolekcję “piżamowych garniturów”. Inspiracją dla nich był okres przedwojenny, pandemia i pytanie “co kobiety chcą nosić podczas home office”.
Ciekawa inicjatywa RISK promująca nową kolekcję “Nie mam nic do ukrycia”. Marka wspólnie z Moniką Borzym - wokalistką i psychoseksuolożką (która jako jedna z nielicznych kobiet plus size pojawiła się na okładce Playboya) stworzyła koncepcję kreatywną teledysku, w którym pojawiły się kreacje z nowej kolekcji. Przekaz piosenki “Takie ciało” jest ściśle powiązany z ideą kampanii “Nie mam nic do ukrycia”.
Marka Patrizia Aryton połączyła zaproszenie do swojej siedziby na Kaszubach z poleceniem miejsc wartych odwiedzenia.
NAOKO i jeden z serii postów łączących symbolikę z modą.
Marka MEDICINE wraz ze swoimi grafikami stworzyła mural WILD CITY będący częścią galerii sztuki w Krakowie.
Marka KOKOworld postanowiła pomóc Eduardo, którego założycielka Agata Kurek poznała podczas pobytu w Kolumbii. Eduardo to artysta tworzący biżuterię, dzięki czemu może dawać pracę matkom samotnie wychowującym dzieci oraz pomagać kobietom osadzonym w więzieniu.
Lipiec w komunikacji branży fashion był zdecydowanie bardziej pozytywny od ubiegłych miesięcy. Motywem przewodnim było lato, które przeplatało się między tematami dotyczącymi kobiecości i wzajemnego wsparcia. Przykłady? Wiele marek oprócz standardowych letnich wyprzedaży postanowiło wyjść z nowymi i niestandardowymi działaniami jak np. RISK made in warsaw z kolekcją “Nie mam nic do ukrycia”, czy Tomasz Ossoliński z “WOMAN IN TOWN”. Obie inicjatywy akcentowały kobiecość i związaną z nią, siłę i świadomość siebie.
Kategorie: Analityka, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief