6 sposobów na wykorzystanie Stories w komunikacji Twojej marki

Format kilkunastosekundowych spontanicznych historii dostępnych przez 24 godziny na dobre wpisuje się w listę najciekawszych formatów w świecie social mediów. Jak wykorzystać funkcję Instagram Stories, by robiła realną różnicę w komunikacji marki? Dowiesz się z naszego tekstu :)
Anna Siwczyńska ▲ 16 listopada, 2020 ▲ około 8 minut czytania

Format kilkunastosekundowych spontanicznych historii dostępnych przez 24 godziny na dobre wpisuje się w listę najciekawszych formatów w świecie social mediów. Jak wykorzystać funkcję Instagram Stories, by robiła realną różnicę w komunikacji marki? Dowiesz się z naszego tekstu :)

W sierpniu tego roku minęły cztery lata od wprowadzenia przez Instagram funkcji Stories. Początkowo sceptycznie odebrane, rzekomo nie miały szans wyprzeć z rynku pierwowzoru tego formatu - Snapchata. Dziś ze Snapchata korzysta każdego dnia ok. 190 milionów osób. Ze Stories na Instagramie - 500 milionów! 

Bezpośrednie, dynamiczne, rozrywkowe. To dopiero początek listy cech IG Stories, które pozytywnie mogą wpłynąć na prowadzoną przez Ciebie komunikację. Najważniejszym aspektem, w którym relacje na Instagramie robią różnice, jest widoczność Twojej marki. Przeciętny użytkownik instagrama dzieli korzystanie z niego na dwa etapy - przejrzenie relacji i przescrollowanie feedu. Coraz częściej zdarzają się jednak tacy, którzy zupełnie pomijają przeglądanie zdjęć w feedzie. Dla zdobycia m.in. ich uwagi powinieneś zadbać o relacje. Pamiętaj, że w Insta Stories zawsze jesteś na samej górze! Dodatkowo, jeżeli znajdziesz się w grupie marek najchętniej oglądanych przez użytkownika, Twoje story będzie widoczne jako jedno z pierwszych. Sama liczba osób korzystających z relacji świadczy o tym, jak duży potencjał dla marek może mieć korzystanie z niej w odpowiedni sposób. Opcji na wykorzystanie tego potencjału jest sporo.

Pokaż twarz

Bezpośredniość, jaką oferują Stories, to przydatna cecha w procesie “uczłowieczania marki”. Autentyczność w komunikacji jest już dość oczywista i powszechnie oczekiwana. Klienci nie chcą oglądać tylko dopracowanych zdjęć Twoich produktów. Chcą dowiedzieć się kto za nimi stoi. Łatwiej obdarzyć sympatią żywego człowieka posiadającego tożsamość i osobowość niż “bezduszny” brand. Pokaż siebie lub oddaj głos swoim pracownikom. Zrób na stories relację z Waszego dnia w pracy albo pokaż “od kuchni” jak powstają produkty Twojej marki.

Pigment / Veganic / x-kom

Zaprezentuj klientów

Ok, user generated content nie zawsze dobrze wpisze się w starannie dopracowaną i zaplanowaną stylistykę feedu. Czy to oznacza rezygnację z publikacji tak cennego materiału, jakim są zdjęcia od klientek i klientów? Absolutnie nie! Najlepszym rozwiązaniem jest tzw. repost zdjęć, zawierających produkt marki i oznaczenie na Insta Stories. Klientowi czy klientce z pewnością będzie miło, my otrzymamy content, który jest społecznym dowodem uznania dla naszej marki, a nowi odbiorcy upewnią się, że z naszej oferty korzystają PRAWDZIWI ludzie. I na dodatek są zadowoleni. :)

NAGO / Your Kaya / MUUV

Zabierz głos

Szybkie reakcje na bieżące wydarzenia nie zawsze wpasują się w treści na feedzie, zwłaszcza jeżeli zależy nam na spójności siatki (O tym jak ją osiągnąć przeczytasz w naszym artykule). IG Stories to doskonała platforma dla Real Time Marketingu. Poruszanie kwestii społeczno-politycznych przez marki jest coraz popularniejszym zjawiskiem i… Bardzo słusznie! 

Z raportu SproutSocial wynika, że aż 70% konsumentów oczekuje od brandów zabierania głosu na powszechnie istotne tematy. 66% wierzy natomiast, że marki mogą realnie wpływać na zmiany społeczne. Instagram Stories jest doskonałą przestrzenią do podjęcia próby spełnienia tych oczekiwań.

Starbucks Polska / Monki / Tomasz Ossoliński

Pytaj i odpowiadaj

Insta Stories to idealne miejsce na wymianę myśli między Tobą a Twoimi odbiorcami. Insta Stories daje Ci możliwość pozyskania feedbacku - opinii użytkowników swoich produktów w prosty i naturalny sposób. Korzystaj ze stickerów ankiety, daj także im szansę na zadanie pytań. Format Q&A to kolejny ze sposobów na ukazanie marki w ludzkim świetle, ale też podzielenie się ciekawostkami z backstage’u Waszej pracy. 

Miss Liberte Varsovie / Wibo / Risk made in Warsaw

Sprzedaj produkt

Dobrze zaprezentowany produkt z odnośnikiem do sklepu lub linkiem do produktu jest zawsze dobrym pomysłem na promocję. Organicznie opcja ta funkcjonuje dla zweryfikowanych kont powyżej 10 000 obserwujących, w przypadku płatnej promocji nie ma takiego limitu. Insta Stories to poza feedem kolejne miejsce, w którym możesz przyciągnąć uwagę obserwatorów do Twojej oferty. Dodaj oznaczenie produktu z odnośnikiem do sklepu, a później zapisz relację w wyróżnionych, by została na dłużej.

&other stories / NAOKO / Pan Pablo

Idź na żywioł

Funkcja Live na Insta Stories przez pandemię COVID-19 zyskała ogromna popularność zwłaszcza wśród celebrytów i artystów. Niemal każdego wiosennego wieczora 2020 roku mogliśmy obejrzeć relację na żywo którejś z rozpoznawalnych influencerek. Użytkownicy IG przez chwilę mieli dość live’ow, ale świat powoli wraca do normy. Warto więc przypomnieć, że IG Live to dla marki doskonały sposób na zmniejszenie dystansu do klientów. Jeśli dobrze czujesz się przed kamerą - próbuj! Zorganizuj np. relację z pytaniami i odpowiedziami. Za pomocą nakładki do zadawania pytań możesz poprosić o nie wcześniej, by jeszcze lepiej się przygotować. Z tej metody korzysta m.in. Joanna Ryfka z profilu @szafasztywniary

Po przejściu przez ocean możliwości, które oferuje IG Stories, dobrze pamiętać o kilku istotnych kwestiach, dzięki którym Twoje relacje będą przyjemniejsze w odbiorze dla obserwatorów, a w konsekwencji mogą znacznie wpłynąć na ich efektywność.

Co dalej

Po przejściu przez ocean możliwości, które oferuje IG Stories, dobrze pamiętać o kilku istotnych kwestiach, dzięki którym Twoje relacje będą przyjemniejsze w odbiorze dla obserwatorów, a w konsekwencji mogą znacznie wpłynąć na ich efektywność. 

→ Mniej znaczy lepiej - szanuj czas swoich odbiorców i nie publikuj ogromnych ilości średniej jakości contentu. Statystyki pokazują, że największe znaczenie mają zwykle pierwsze 3-4 stories. Oczywiście, bywają sytuacje, w których większa liczba kafelków w relacji jest w pełni uzasadniona. W codziennej komunikacji ogranicz się jednak do maksymalnie kilku stories dziennie.

→ Naturalne dobra IG - obecnie Instagram oferuje na Stories sporo funkcji, które mogą okazać się bardzo użyteczne dla Twojej komunikacji. Wykorzystaj nakładki do zadawania pytań, ankiety, głosowania - by pozyskać cenny feedback. Linkowania, oznaczeń produktów i funkcji odliczania użyj podczas promocji np. nowej kolekcji. Hashtagi i oznaczenia osób sprawdzą się w procesie budowania społeczności. Zawsze zwracaj uwagę na umiejscowienie interaktywnych dodatków w relacjach - kiedy ich położenie będzie pokrywać się z automatycznie wyświetlanymi funkcjami IG Stories (wysyłanie wiadomości i udostępnianie na dolnej krawędzi stories), kliknięcie w nie będzie bardzo utrudnione albo niemożliwe. 

 

Good Lood / Drogeria Pigment / Pani swojego czasu

→ Coś ekstra - edytory stories może i odbierają nieco spontaniczności relacjom, ale są formaty w których sprawdzają się doskonale. Należą do nich choćby posty promocyjne czy informacje o premierach kolekcji. Estetyka stories, podobnie jak zdjęć w feedzie, jest bardzo ważna i stanowi pierwszy krok do zapisania się w pamięci obserwatorów. Zdjęcie, animacja czy film - w sieci znajdziesz mnóstwo narzędzi przydatnych do każdego z tych formatów (np. InShot, Unfold lub Canva). Testuj i sprawdzaj reakcje odbiorców!

→ Napisy to zawsze dobry pomysł - pamiętaj, że Stories towarzyszą Twoim odbiorcom w różnych momentach dnia - w szkole, pracy, autobusie itp.. Nie zawsze mają oni możliwość włączenia głosu w relacjach. Jeśli chcesz przekazać coś ważnego w formie mówionej - dodaj napisy. Możesz zrobić je ręcznie albo skorzystać z aplikacji do ich tworzenia (np. Clipomatic). To rozwiązanie wśród polskich marek na IG nie jest jeszcze popularne. Z dodawania napisów korzysta już za to większość influencerek, których content często oparty jest o tzw. “mówione stories”. Warto brać z nich przykład, bo jest to techniczny aspekt relacji, który odbiorcy zdecydowanie doceniają.

Szafa sztywniary / Owsiana / Joanna Glogaza

→ Warte wyróżnienia - krótkie życie materiałów z IG Stories ma swoje wady i zalety. Jeśli chcesz zatrzymać relacje na dłużej zapisz je w wyróżnionych. Koniecznie zadbaj o porządek w zapisanych relacjach - utwórz tematyczne albumy, dodaj okładki, a Twoi obserwatorzy odnajdą się bez trudu.

Netflix

Słowem podsumowania, stories na Instagramie nie są po to, by być perfekcyjne. Dobrze jest tu po prostu wrzucić na luz. Odpuść skrupulatne planowanie, zamiast tego reaguj na rzeczywistość. Ten format wybacza naprawdę wiele, a naturalność i spontaniczność jest w nim najbardziej doceniana przez obserwatorów. Pozwól sobie na nią. Rób takie relacje, jakie sam chciałbyś oglądać. 

Powodzenia! 

Muzeum Narodowe w Warszawie

Kategorie:

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Otrzymasz szczegółowy plan i wycenę bez zobowiązań.
Zaufali nam