Grudzień jako moment wytchnienia? Niekoniecznie. W tym roku był to dość nietypowy okres. Jak wyglądała komunikacja marek modowych w ostatnich tygodniach - o tym poniżej.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowała marka BIZUU (9 pozycji)
1. RISK made in warsaw 229 postów |
Wskaźnik zaangażowania 61.8 Ukryj szczegóły ↑ |
2. MEDICINE everyday therapy⬆ 3 39 postów |
Wskaźnik zaangażowania 22.4 Pokaż szczegóły ↓ |
3. Patrizia Aryton 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 19.8 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Taranko 67 postów |
Wskaźnik zaangażowania 17.7 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Tomasz Ossoliński⬆ 8 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 16.7 Pokaż szczegóły ↓ |
6. NAOKO⬇ 4 35 posty |
Wskaźnik zaangażowania 14.4 Pokaż szczegóły ↓ |
7. TATUUM⬆ 2 24 posty |
Wskaźnik zaangażowania 12.9 Pokaż szczegóły ↓ |
8. BOHOBOCOnowa pozycja 2 posty |
Wskaźnik zaangażowania 12.4 Pokaż szczegóły ↓ |
9. Robert Kupisz⬆ 2 37 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.7 Pokaż szczegóły ↓ |
10. moodo⬆ 2 49 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.5 Pokaż szczegóły ↓ |
11. Bialcon⬇ 3 73 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.9 Pokaż szczegóły ↓ |
12. BIZUU⬆ 8 59 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.7 Pokaż szczegóły ↓ |
13. Solar Company S.A.⬆ 7 19 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
14. By Insomnia⬆ 1 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.3 Pokaż szczegóły ↓ |
15. Elementy⬆ 1 39 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.4 Pokaż szczegóły ↓ |
16. MOLTON⬇ 6 26 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.0 Pokaż szczegóły ↓ |
17. TOVA⬆ 1 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.4 Pokaż szczegóły ↓ |
18. JERRY SHEPHERD⬆ 4 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.3 Pokaż szczegóły ↓ |
19. KOKOworld 49 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.2 Pokaż szczegóły ↓ |
20. Makalu⬆ 5 35 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.0 Pokaż szczegóły ↓ |
21. Benedict Harper⬇ 4 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.2 Pokaż szczegóły ↓ |
22. Stone Skirtsnowa pozycja 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.9 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Laurella⬇ 16 6 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.6 Pokaż szczegóły ↓ |
24. gegonowa pozycja 19 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.6 Pokaż szczegóły ↓ |
25. Rêvesnowa pozycja 26 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.5 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
RISK made in warsaw
RISK każdego miesiąca bije rekordy w liczbie publikowanych postów, niezmiennie idzie to jednak w parze z bardzo dużym zaangażowaniem. Nic w tym dziwnego - w grudniowej komunikacji marki na FB nie zabrakło kreatywnych pomysłów i miłych niespodzianek dla miłośniczek RISKowej oferty.
Najważniejszym wydarzeniem była premiera kolekcji “NAPRAWDĘ JAKA JESTEŚ, NIE WIE NIKT”. Inspiracją do nazwy była piosenka Bogusława Meca - “Jej portret”. Charakterystyczne printy przywodzą na myśl kalejdoskop i zmiany, które - można powiedzieć - są charakterystyczne dla płci pięknej, bo przecież “Kobieta zmienną jest”. ;) Fanki marki pozytywnie zareagowały na intensywne kolory i wzory. Odebrały je jako remedium na specyficzny czas. Uwagę zwraca historia materiału - print namalowany przez Pawła Palikota to interpretacja testu Rorschacha, plam wykorzystywanych podczas psychoanalizy.
Marka słucha i często rzuca światło na historie swoich klientek. Chętnie dzieli się nimi (historiami) na swoim FB, gdzie publikuje zdjęcia i opisy tworzone przez użytkowniczki. W ten sposób wzmacnia swój wizerunek jako marki, która potrafi słuchać.
Brand wyróżnił się ciekawą koncepcją na kalendarz adwentowy. Od 6.12 do 24.12 byliśmy świadkami #18dnidoświąt - akcji bazującej na 18 konkursach. Marka codziennie publikowała nowe pytanie konkursowe, a następnie dzieliła się treściami tworzonymi przez zwycięzców.
W świątecznym czasie RISK postanowił wesprzeć twórców biżuterii m.in klientkę, która zainspirowana printem jednej z kolekcji postanowiła stworzyć serię kolczyków. Marka umieściła je w zakładce Guest Shop w swoim sklepie internetowym, gdzie można również znaleźć prace innych.
Niedawno Antosia, jedna z założycielek marki, była gościnią podcastu Macieja Filipkowskiego “Zaprojektuj Swoje Życie”. W jednym z grudniowych postów RISK wspomniał, że planuje stworzenie własnego podcastu. Mijający rok był zdecydowanie okresem skokowego wzrostu popularności tego medium. Czy podcast sprawdzi się jako kanał komunikacji dla marki takiej jak RISK? Ciężko to ocenić nie znając koncepcji i tematycznej pojemności nowej inicjatywy.
Pod koniec miesiąca marka zachęciła odbiorców do spędzenia sylwestra z Klubem Komediowym, który m.in był odpowiedzialny za parodię “Pięknej i długiej reklamy Apartu”. Wydarzenie przewidywało transmisję live na FB i teleturniej z jednym pytaniem od RISKa.
Marka nie zrezygnowała także z zimowej wyprzedaży, która była obecna przez cały miesiąc komunikacji.
Post prezentujący jedną z kreacji pochodzącą z kolekcji “NAPRAWDĘ JAKA JESTEŚ NIE WIE NIKT”.
Marka wykorzystała motyw kalendarza adwentowego do przeprowadzenia cyklu konkursów.
Jedna z odpowiedzi konkursowych, która jednocześnie nawiązuje do nowej kolekcji i wartości, z którymi RISK mocno się utożsamia.
MEDICINE everyday therapy
Komunikacja Medicine, co zupełnie zrozumiałe, była w mijającym miesiącu mocno osadzona w temacie okołoświątecznym. Mikołajki, prezenty, akcje charytatywne i Boże Narodzenie. Marka postawiła na content pełen inspiracji. Nie zabrakło pomysłów na świąteczne i zimowe stylizacje oraz prezenty. Brand obdarował swoich fanów specjalnymi świątecznymi naklejkami, które były dostępne na Instagramie po wpisaniu “wearmedicine” w lupce IG stories. Typowo dla Medicine - grafiki do naklejek zostały przygotowane we współpracy z polskimi artystami.
Podobnie jak w przypadku RISKa, Medicine przeprowadziło crosspromocję z innymi markami. Przykładem był Muscat i wspólny konkurs oraz zniżki.
Pod koniec każdego roku Pantone Institute ogłasza kolory dedykowane nadchodzącym 12 miesiącom. To wdzięczny temat, który zawsze jest chętnie wykorzystywany przez marki do stworzenia ciekawego contentu. Tym razem podobny przejaw real time marketingu pojawił się również na profilu Medicine.
W ramach działań CSR marka wsparła projekt fundacji Autyzm Up oraz artystów Opery Krakowskiej, w którym pojawiły się ubrania z kolekcji Medicine. Efektem tej współpracy była piosenka z życzeniami, na którą użytkownicy zareagowali bardzo pozytywnie.
Co ciekawe, największe zaangażowanie wygenerował w grudniu dość nietypowy post informacyjny. Jedna z klientek, zamówionej online kurtce MEDICINE odnalazła okulary korekcyjne. Klientka niezwłocznie skontaktowała się z marką i poprosiła o pomoc w poszukiwaniu właścicielki. Internauci podeszli do sytuacji z entuzjazmem i udostępnili post ponad 150 razy. Pojawiła się jednak grupa odbiorców nastawionych do sytuacji sceptycznie, poddająca w wątpliwość szczerość intencji marki - prawdopodobnie nauczona głośną akcją, którą Reserved przeprowadził kilka lat temu (wszyscy pamiętamy dziewczynę z USA, która szukała Wojtka ;)).
Post real-time marketingowy, który Medicine zamieściło zaraz po ogłoszeniu kolorów 2021 roku przez Instytut Pantone.
Medicine tradycyjnie zdecydowało się przeznaczyć 10% ze sprzedaży ubranek dla psów na fundację Kundelek.
Patrizia Aryton
W mijającym miesiącu marka dzieliła się z fankami inspiracjami dotyczącymi zarówno świątecznych kreacji, jak i prezentów. Podczas transmisji live, stylistka PA, podpowiedziała co warto ubrać na Święta i Sylwestra.
W poście z 3. grudnia dyrektor kreatywna marki postanowiła poinformować o założeniu podcastu, w którym porusza tematy związane z modą i pracą projektanta.
W grudniu byliśmy także świadkami kolejnych odcinków cyklu wywiadów z uczestniczkami akcji “Jesteś idealna kiedy jesteś sobą”, której idea to pokazanie historii silnych i niezależnych kobiet.
Pod koniec miesiąca marka wystartowała z wyprzedażą do -40%.
Marka odniosła się do swojego profilu na IG i pokazała Top 9 postów 2020 roku.
Marka przeznaczyła 50-200 zł ze sprzedaży każdego produktu, aby pomóc Gdańskiemu Domowi Integracyjno-Rodzinnemu.
Post, w którym PA zachęca do przesłuchania podcastu Patrycji Ciechockiej-Szumichory, dyrektor kreatywnej.
Taranko
W grudniu jeden z postów marki znalazł się w TOP 5 najbardziej angażujących. Był to przygotowany przez markę tutorial, z którego użytkownicy mogą nauczyć się oryginalnego pakowania prezentów. Wpis osiągnął 200 udostępnień i ponad 500 polubień, co prawdopodobnie wpłynęło na pozycję w rankingu.
Komunikacja marki bazowała na zdjęciach z sesji i Dziewczynach Taranko, które pełnią rolę ambasadorek. Całość pozostawała bardzo spójna i estetyczna.
Brand przeprowadził także wyprzedaż do -40%.
Post Taranko z wizerunkiem jednej z ambasadorek.
Tomasz Ossoliński
Duże zaangażowanie na stronie FB Tomasza Ossolińskiego wywołała w grudniu forma w jakiej wsparł inicjatywę Fundacji TVN “Nie jesteś sam” - “Podaruj Misia”. Projektant postanowił wykorzystać recykling i stworzył ubranie dla pluszaka z własnej koszuli. Miś - Doktor Mateusz, to hołd projektanta dla naszej planety i dla lekarzy. Projektant współpracuje z fundacją od samego początku jej istnienia.
Kolejnym oryginalnym działaniem w ostatnim czasie był udział projektanta w programie “Możesz być kim chcesz” transmitowanym na kanale dla dzieci MiniMini+. W krótkim zwiastunie słyszymy dziecięcy głos, który opisuje pracę projektanta.
Przez cały grudzień Tomasz Ossoliński podobnie do innych marek dzielił się ze swoimi odbiorcami pomysłami na prezenty pod choinkę promując m.in kolekcję garniturów piżamowych. Świąteczne życzenia pojawiły się na profilu w formie video, w którym projektant osobiście złożył życzenia swojemu zespołowi i klientom.
W komunikacji obecne były również posty związane bezpośrednio z miłością projektanta do kina i teatru.
Tomasz Ossoliński wziął udział w projekcie z MiniMini+ “ Możesz być kim chcesz”.
Miś zaprojektowany w ramach akcji “Podaruj Misia”.
Tomasz Ossoliński wyróżnił blogera modowego 50+, który stworzył stylizację wykorzystując kreacje projektanta.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 140 | 559 | 3 | 176.65 | ||
2 | 554 | 7 | 206 | 163.5 | ||
3 | 1085 | 18 | 152 | 158.25 | ||
4 | 86 | 389 | 1 | 121.65 | ||
5 | 916 | 118 | 121 | 109.65 | ||
6 | 139 | 13 | 84 | 65.45 | ||
7 | 82 | 10 | 81 | 59.75 | ||
8 | 604 | 60 | 17 | 59.25 | ||
9 | 589 | 37 | 16 | 50.65 | ||
10 | 154 | 97 | 18 | 48.5 | ||
11 | 296 | 23 | 39 | 46.95 | ||
12 | 124 | 121 | 6 | 46.3 | ||
13 | 118 | 76 | 20 | 41.7 | ||
14 | 331 | 41 | 8 | 34.05 | ||
15 | 84 | 84 | 6 | 33.3 | ||
16 | 152 | 9 | 29 | 29.15 | ||
17 | 298 | 31 | 6 | 28.1 | ||
18 | 142 | 5 | 30 | 27.9 | ||
19 | 225 | 8 | 10 | 20.15 | ||
20 | 82 | 49 | 2 | 20.1 |
Poniżej znajdziecie 5 najbardziej angażujących postów w grudniu.
Posty konkursowe RISKa znalazły się na 1 i 4 miejscu TOP 20 najbardziej angażujących postów.
Taranko podzieliło się z użytkowniczkami sposobem na pakowanie prezentów.
Post Medicine, w którym marka poszukuje właścicieli znalezionych okularów.
Video, w którym marka BOHOBOCO żegna się z odbiorcami, opowiada o zakończeniu działalności i podsumowuje 11 lat pracy.
Marka Elementy, która jest znana z transparentności tłumaczy i opisuje nieudane projekty - swetry Lava i Pico. Klientkom nie spodobał się fakt, że produkty, które w 50% są wykonane z poliamidu kosztują tyle samo co zrobione z wełny merynosa. Elementy wyjaśniły z czego wynika cena i wytłumaczyły, kiedy włókna syntentyczne bywają sprzymierzeńcem. Mimo tego marka zdecydowała się zrezygnować z marży i zwrócić część pieniędzy niezadowolonym klientkom.
KOKOworld postawiło na produkcję opakowań zero waste, w które na życzenie klientki mogą zapakować przesyłkę.
Marka r.oditty, która zajmuje się produkcją m.in torebek, opublikowała ciekawy spot, w którym pokazała “magię świąt” w dość nietypowy sposób.
Na uwagę zasługuje świąteczna akcja Laurelli. Przez cały grudzień kobiety z zespołu marki otwierały kolejne “okienka” ręcznie wykonanego kalendarza adwentowego. Ubranie znajdujące się w pudełku można było do końca dnia zamówić w promocyjnej cenie. Całe zdarzenie świetnie angażowało społeczność marki (“sprawdzę, co dzisiaj w promocji”), dodatkowo stało się dobrą okazją do pokazania ludzi stojącymi za Laurellą oraz wzmocnienia ogólnego wizerunku marki. Takie pomysły lubimy!
Grudzień - mikołajkowe promocje, propozycje prezentów, życzenia świąteczne i noworoczne. Wiele marek oparło komunikację na bezpiecznym “szablonie”, jednak jak zwykle nie zabrakło odważniejszych działań i wyjścia poza schemat.
Warto na chwilę zatrzymać się i zwrócić uwagę na pozytywne emocje jakie wzbudzał content marek modowych z ostatnich tygodni. Po niezwykle trudnym roku, w którym “na tapecie” przez długi czas była pandemia i szereg branżowych “dram”, grudzień rysuje się jako zwiastun powrotu do normalności. Czy to tylko chwilowy miraż, czy tak rzeczywiście będzie, przekonamy się wkrótce. Nie zmienia to jednak faktu, że tej normalności wszystkim Wam życzymy. :)
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief