Nowy rok, nowy...ranking FASHION_PL, odwrócony o 180 stopni! Jak wyglądał styczeń w komunikacji polskich marek modowych? O tym poniżej!
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowała marka Stone Skirts (17 pozycji)
1. NAOKO⬆ 5 60 postów |
Wskaźnik zaangażowania 79.0 Ukryj szczegóły ↑ |
2. Patrizia Aryton⬆ 1 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 23.1 Pokaż szczegóły ↓ |
3. RISK made in warsaw⬇ 2 111 postów |
Wskaźnik zaangażowania 21.9 Pokaż szczegóły ↓ |
4. MEDICINE everyday therapy⬇ 2 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 16.9 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Stone Skirts⬆ 17 17 postów |
Wskaźnik zaangażowania 16.2 Pokaż szczegóły ↓ |
6. Bialcon⬆ 5 58 postów |
Wskaźnik zaangażowania 15.2 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Solar Company S.A.⬆ 6 20 postów |
Wskaźnik zaangażowania 14.6 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Taranko⬆ 4 57 postów |
Wskaźnik zaangażowania 13.9 Pokaż szczegóły ↓ |
9. MLEnowa pozycja 7 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.8 Pokaż szczegóły ↓ |
10. moodo 49 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.8 Pokaż szczegóły ↓ |
11. TATUUM⬇ 4 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.7 Pokaż szczegóły ↓ |
12. Robert Kupisz⬇ 3 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.4 Pokaż szczegóły ↓ |
13. TOVA⬆ 4 13 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.3 Pokaż szczegóły ↓ |
14. Laurella⬆ 9 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.1 Pokaż szczegóły ↓ |
15. Tomasz Ossoliński⬇ 10 11 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.1 Pokaż szczegóły ↓ |
16. MOLTON 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 5.9 Pokaż szczegóły ↓ |
17. KOKOworld⬇⬆ 2 39 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.8 Pokaż szczegóły ↓ |
18. By Insomnia⬇ 4 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.1 Pokaż szczegóły ↓ |
19. BIZUU⬇ 7 41 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.0 Pokaż szczegóły ↓ |
20. NUDYESS⬇nowa pozycja 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.3 Pokaż szczegóły ↓ |
21. THE ODDER SIDEnowa pozycja 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.0 Pokaż szczegóły ↓ |
22. gego⬆ 2 19 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.4 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Makalu⬇ 3 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.4 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Elementy⬇ 9 25 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.2 Pokaż szczegóły ↓ |
25. Benedict Harper⬇ 4 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.0 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
Wyjątkowych 6 pozycji zawdzięczamy marce Stone Skirts, która w ostatnim momencie wskoczyła do TOP rankingu komunikacji.
NAOKO
W styczniowej edycji rankingu Fashion_PL najwyższe miejsce pod kątem zaangażowania przypadło NAOKO. Marka zainteresowała fanki treściami promującymi nową kolekcję inspirowaną popularną kreskówką. Atomówki po raz drugi podbiły serca #naokogirls, które niecierpliwie czekały na nowości.
Marka sprawnie budowała napięcie w związku z premierą kolekcji, odliczając wspólnie z fankami dni do jej startu. Premierze towarzyszył także konkurs zorganizowany przy współpracy z ORGANIQUE, Fluff Skin Superfood Poland i MIXIT.pl, w którym do wygrania była tajemnicza “Atomówkowa” paczka. W ostatnim czasie obserwujemy coraz więcej crosspromocyjnych akcji, które uczestniczącym w nich markom pozwalają eksplorować wzajemnie swoje grupy docelowe.
Pozytywny odbiór wzbudził również post, w którym NAOKO poinformowało o wsparciu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy kwotą 10 000 zł.
Post promujący zbliżającą się premierę Atomówkowej kolekcji.
Konkurs, który NAOKO zorganizowało przy współpracy ORGANIQUE, Fluff Skin Superfood Poland i MIXIT.pl
Post, w którym marka informuje o przekazaniu 10 000 zł na rzecz WOŚP.
NAOKO regularnie publikuje zdjęcia użytkowniczek ubranych w ich stylizacje. Mamy tu nie tylko wykorzystanie społecznego dowodu słuszności (zadowolone klientki), ale także korzyść w postaci prezentacji produktów na różnych typach sylwetek.
Patrizia Aryton
Ze styczniowej aktywności marki w social media zapamiętamy dwie inicjatywy. Pierwszą z nich było zaoferowanie konsultacji w formie telefonicznej lub video (za pomocą messengera) ze stylistką, która miała doradzać w trakcie zakupów online. Druga inicjatywa wydaje się jeszcze ciekawsza. Tu ideą były były wirtualne zakupy w PA z wykorzystaniem WhatsAppa. Dzięki aplikacji miłośniczka marki miała możliwość obejrzenia produktu z bliska i skorzystania z porady stylistki. Koncepcja wpisuje się w przewidywany przez nas rozwój zakupów live w przestrzeni social media. Obie inicjatywy były również promowane w z pomocą stories na Instagramie marki.
Marka informowała również o podcaście, w którym Patrycja Cierocka-Szumichora, dyrektor kreatywna, opowiada o branży modowej. Każdy z odcinków sprawia wrażenie bardzo osobistego i bliskiego autorce. Oprócz tematyki okołomodowej Patrycja Cichocka-Szumichora dzieli się anegdotami ze swojego życia.
W styczniu nie zabrakło cyklicznych relacji z serii “Alfabet mody”, porad stylistki prezentującej kreacje z aktualnej wyprzedaży marki oraz nowych odcinków drugiego sezonu “Budowania Stylu”, w którym dyrektor kreatywna razem ze stylistą PA dzielą się radami dotyczącymi tworzenia własnej garderoby.
Post, w którym Patrizia Aryton opisuje szczegóły nowej usługi zakupów za pośrednictwem WhatsAppa.
Marka zaproponowała kobietom pomoc w formie konsultacji telefonicznych ze stylistką.
RISK made in Warsaw
W nowy rok marka weszła znów angażując się w działania aktywistyczne. Tym razem RISK opublikował wypowiedź polsko-białoruskiej aktywistki - Anny Shostak, która walczy o wolność na Białorusi. Oryginalnym wyrazem poparcia ze strony marki było uszycie bestsellerowej sukienki Dreamgirl w kolorze czerwono-biało-czerwonym.
Prowadzone w styczniu wyprzedaże marka promowała za pomocą wydarzenia (wyprzedaż w sklepie stacjonarnym), oraz serii postów wraz z relacją na żywo (wyprzedaż online).
W styczniu w RISKu dominowały posty w formie galerii zdjęć, w których marka prezentowała swoje kreacje z różnych perspektyw. Zdjęcia user generated content (zadowolone klientki w ubraniach marki) w połączeniu z materiałami z sesji lepiej (bo bardziej naturalnie) ukazują rzeczywisty wygląd danego produktu.
W komunikacji na FB nie zabrakło treści nawiązujących do sztuki i wspierających artystów, których prace można znaleźć w Guest Shopie RISKa.
Post RISK made in warsaw, w którym marka wspiera aktywistkę, Janę Shostak w walce z fałszowaniem wyborów na Białorusi.
Jeden z postów, w którym brand okazuje wsparcie dla artystów.
Ciekawy post z serii “tych angażujących”. Marka za pomocą prostego pytania zachęca fanki do dzielenia się wspomnieniami związanymi z RISKiem. Przed wdrożeniem tego rodzaju pomysłu w życie warto zapytać autora / autorkę komentarza o zgodę na publikowanie danych. Zgadujemy, że tutaj taka zgoda się pojawiła. :)
MEDICINE everyday therapy
Wydarzeniem miesiąca na FB Medicine była premiera nowej kolekcji “EVIVA L’ARTE”, która nawiązuje do obrazów m.in Jana Matejki czy Jacka Malczewskiego. Nowe projekty wywołały zachwyt wśród obserwatorów.
W styczniu marka koncentrowała się także na wyprzedaży do -70%. Promowała również cykl postów #kreatywnaniedziela, w których zachęcała do dzielenia się swoimi dziełami i inspiracjami. Brand przypomniał o inicjatywie , Banku Grafik, w którym graficy i ilustratorzy (i nie tylko;) ) mają szansę dzielić się swoją twórczością. Wybrane grafiki mogą znaleźć się w przyszłości na ubraniach marki.
Medicine opublikowało także podsumowanie akcji charytatywnej “Stylowy Pupil”, z której 10% przeznaczyło na fundację Kundelek. Kwota, którą udało się zgromadzić wyniosła ponad 29 000 zł.
Marka nieco z przymrużeniem oka zestawiła specyfikę produktu z sytuacją w kraju.
Podsumowanie akcji charytatywnej “Stylowy Pupil”.
Stone Skirts
Stone Skirts zanotowało jeden z większych skoków w historii Fashion_Pl - aż o 17 pozycji - gratulacje!
Już od dłuższego czasu marka koncentruje się na promocji kategorii “homewear” obejmującej przede wszystkim dresy i piżamy. W styczniu brand rozpoczął akcję -30% na nowości.
W komunikacji przeważały typowe dla marki były dość naturalne i spójne zdjęcia lifestyle’owe, które w niewymuszony sposób promowały produkty Stone Skirts.
Stone Skirts w typowy dla siebie sposób stawia na profesjonalne sesje zdjęciowe, które mimo wszystko w dość naturalny, a przede wszystkim spójny sposób promują produkty marki.
Bialcon
Wysoki wynik w rankingu komunikacji marka zawdzięcza przeznaczeniu 60 000 maseczek do placówek zaangażowanych w walkę z COVID 19. Post znalazł się na 2. miejscu TOP 5 najbardziej angażujących wpisów.
Pierwszy miesiąc 2021 roku to dla marki Bialcon czas akcji promocyjnych. Brand przez cały styczeń koncentrował komunikację na promowaniu akcji -20%.
Wartym uwagi jest post “z życia”, w którym marka udowadnia, że “odpady” krawieckie można wykorzystać w bardzo kreatywny sposób np. aranżując witrynę sklepu.
Bialcon udowodnił, że ścinki i skrawki mogą posłużyć za aranżację witryn sklepów. Działania w duchu less waste - lubimy to!
W jednym z postów Bialcon pokazał, że “czerwony dywan” wcale nie musi być czerwony.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 4821 | 1545 | 235 | 857.2 | ||
2 | 1257 | 138 | 32 | 125.05 | ||
3 | 1034 | 68 | 80 | 123.9 | ||
4 | 38 | 11 | 176 | 119.5 | ||
5 | 918 | 6 | 94 | 108.8 | ||
6 | 1638 | 61 | 11 | 107.35 | ||
7 | 139 | 165 | 3 | 58.4 | ||
8 | 40 | 171 | 0 | 53.3 | ||
9 | 132 | 130 | 7 | 50.15 | ||
10 | 762 | 3 | 12 | 46.8 | ||
11 | 536 | 0 | 30 | 45.6 | ||
12 | 712 | 6 | 7 | 41.95 | ||
13 | 152 | 2 | 48 | 39.4 | ||
14 | 366 | 17 | 21 | 37.05 | ||
15 | 86 | 78 | 1 | 28.35 | ||
16 | 217 | 17 | 16 | 26.35 | ||
17 | 330 | 11 | 6 | 23.7 | ||
18 | 91 | 7 | 25 | 22.9 | ||
19 | 249 | 6 | 12 | 21.85 | ||
20 | 146 | 2 | 18 | 19.6 |
WOŚP, Atomówki, maseczki dla szpitali, sztuka i prawdziwe życie - czyli co znalazło się w zestawieniu TOP 5 najbardziej angażujących postów.
Post NAOKO, w którym Monika, założycielka marki, informuje o przekazaniu 10 000 zł na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Post NAOKO promujący nową “Atomówkową” kolekcję.
Marka Bialcon przeznaczyła 60 000 maseczek na rzecz placówek zaangażowanych w walkę z COVID 19.
Post promujący najnowszą kolekcję marki Medicine “EVIVA L’ARTE”.
Post, w którym RISK made in warsaw udostępnił zestawienie grafik, autorstwa Lainey Molnar, które pokazują, że każdy styl życia i każdy wybór jest ok.
Elementy wspólnie z kuratorką sztuki stworzyły relację, w której Alicja, szefowa działu komunikacji i mediów Galerii Société pokazała swój dzień. Tego typu treści są świetnym urozmaiceniem komunikacji na FB, szczególnie jeśli tryb życia wybranej postaci jest spójny z przekonaniami marki.
MLE wsparło WOŚP w duchu zrównoważonej mody.
Marka Balagan Studio szczerze opisała trudną sytuację, w której się znalazła. Fani brandu wykazali się wsparciem, które Balagan bardzo docenił. Siła zaangażowanej społeczności? Lepszego przykładu chyba nie można sobie wyobrazić. I wymarzyć. ;)
THE ODDER SIDE zorganizowało wspólne wydarzenie - warsztaty jogi w samo południe.
Tomasz Ossoliński podsumował 2020 rok w krótkim filmie na FB. Tego typu zestawienia pełnią rolę ciekawej “pamiątki”, która cieszy zarówno twórcę jak i odbiorców.
Styczeń w komunikacji marek fashion to czas podsumowań minionego roku, szczerość, utrzymanie zaangażowania, akcje społeczne, ciekawe kampanie (tak Medicine, to o Was mowa! ;) ) oraz - standardowo - wyprzedaże. Marki wykazały się dużą różnorodnością publikowanych postów, co idealnie widać w zestawieniu TOP 5 najbardziej angażujących wpisów, w którym każde z czołowych miejsc zajął zupełnie inny format. Dla regularnych czytelników rankingu zaskakujące mogą być zmiany na podium rankingu, a to zwiastuje że przed nami kolejne bardzo ciekawe tygodnie.
Kategorie: Analityka, Content Marketing, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief