O nowych kolekcjach, ciekawych działaniach oraz kryzysie wśród najbardziej "transparentnych" marek przeczytacie w kwietniowym Fashion_PL.
O nowych kolekcjach, ciekawych działaniach oraz kryzysie wśród najbardziej “transparentnych” marek przeczytacie w kwietniowym Fashion_PL.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
W kwietniu:
Największy skok w górę zanotowała marka MOLTON (o 12 pozycji)
1. NAOKO⬆ 2 90 postów |
Wskaźnik zaangażowania 70.9 Ukryj szczegóły ↑ |
2. Patrizia Aryton 28 postów |
Wskaźnik zaangażowania 30.2 Pokaż szczegóły ↓ |
3. RISK made in warsaw⬇ 2 92 posty |
Wskaźnik zaangażowania 21.0 Pokaż szczegóły ↓ |
4. MOLTON⬆ 12 17 postów |
Wskaźnik zaangażowania 14.6 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Solar Company S.A.⬆ 1 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 14.0 Pokaż szczegóły ↓ |
6. MEDICINE everyday therapy⬇ 2 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 13.1 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Taranko⬇ 2 61 postów |
Wskaźnik zaangażowania 12.8 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Stone Skirts⬇ 1 27 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.2 Pokaż szczegóły ↓ |
9. TATUUM⬇ 1 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.1 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Tomasz Ossoliński⬆ 7 8 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.1 Pokaż szczegóły ↓ |
11. Robert Kupisz⬇ 1 34 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.7 Pokaż szczegóły ↓ |
12. Rêves 24 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
13. moodo⬇ 2 47 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
14. KOKOworld 44 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.3 Pokaż szczegóły ↓ |
15. Makalu⬆ 6 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.2 Pokaż szczegóły ↓ |
16. Bialcon⬇ 11 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.9 Pokaż szczegóły ↓ |
17. La Manianowa pozycja 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.1 Pokaż szczegóły ↓ |
18. By Insomnia⬇ 5 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.1 Pokaż szczegóły ↓ |
19. Bäckerei Bytom⬆ 3 9 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.7 Pokaż szczegóły ↓ |
20. natalia siebułanowa pozycja 3 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.7 Pokaż szczegóły ↓ |
21. TOVA⬇ 1 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.1 Pokaż szczegóły ↓ |
22. BIZUU⬇ 6 39 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.1 Pokaż szczegóły ↓ |
23. VZOORnowa pozycja 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.9 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Just Paulnowa pozycja 27 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.8 Pokaż szczegóły ↓ |
25. THE ODDER SIDE⬇ 10 8 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.8 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
NAOKO
Moda dziecięca w NAOKO! Kwiecień w komunikacji marki to między innymi premiera dziecięcej kolekcji Girls Are Magic inspirowana wcześniejszą kolekcją You Are Magic. Od teraz zarówno mamy, jak i córeczki mogą być częścią społeczności #naokogirls. Influencerka Gosia Bendarczuk opublikowała na swoim IG zdjęcia kreacji mama-córka, które pasują do siebie idealnie.
Kolejną niespodzianką przygotowaną przez brand był pierwszy sklep stacjonarny w Warszawie. Post informujący o jego otwarciu wzbudził ogromne zainteresowanie fanek, które chętnie dzieliły się komentarzami.
NAOKO zaprosiło do współpracy Joannę Opozdę, która wzięła udział w sesji zdjęciowej do najnowszej kolekcji Daydreamer. Marka zorganizowała również weekend z Wiktorią Gąsiewską, która pokazała swoich ulubieńców w e-sklepie. NAOKO chętnie zaprasza do współpracy znane osoby, które dzięki swojej rozpoznawalności przyciągają nowych odbiorców.
Księżna Kate w sukience NAOKO? Niestety był to tylko (udany) żart z okazji Prima Aprilis - prawie daliśmy się wkręcić. ;)
Post informujący o premierze nowej kolekcji Girls Are Magic.
W kwietniu NAOKO otworzyło swój pierwszy sklep stacjonarny w Warszawie.
NAOKO zaprosiło do współpracy aktorkę - Joannę Opozdę, która wzięła udział w sesji zdjęciowej do kolekcji Daydreamer.
Patrizia Aryton
Transmisje na żywo zdecydowanie można zaliczyć do najchętniej wykorzystywanych przez markę formatów. Naturalne i autentyczne - skutecznie wzmacniają ekspercki wizerunek, a jednocześnie skracają dystans na linii brand - użytkowniczki. W kwietniu miała miejsce kontynuacja cyklu “Budowanie stylu”, w którym stylistka i dyrektor kreatywna doradzały w kwestii kompletowania garderoby. Ciekawym ruchem był też gościnny udział w live zorganizowanym przez magazyn Claudia. Patrycja Cierocka-Szumichora opowiedziała tam o nowych trendach na kolekcję jesień-zima 2020/2021.
Brand przedstawił także bohaterki kolejnej edycji kampanii “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą”. Do inicjatywy zaproszono kobiety, które inspirują do zmian i walki o samą siebie. Akcja bardzo mocno oddziałuje na wizerunek PA. Podkreśla, że projekty marki są dedykowane silnym kobietom, które czerpią z życia pełnymi garściami - za co duży plus.
Post, w którym PA przedstawia bohaterki kolejnej edycji kampanii “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą”.
Dyrektor kreatywna wzięła udział w transmisji Live magazynu Claudia, w której opowiedziała o trendach na sezon jesień-zima 2021/2022.
RISK made in warsaw
Risk made in warsaw zorganizował w kwietniu kilka typowych dla siebie konkursów na nazwę produktu. W komunikacji na Facebooku powracał również temat guest shopu, czyli przestrzeni, którą właścicielki RISKa udostępniają zaprzyjaźnionym mniejszym markom na swojej stronie www. Oprócz tego dominowały treści promujące konkretne produkty - głównie sprawdzone bestsellery.
Świeżym w wykonaniu marki było zorganizowanie Q&A na Instagramie. Obserwatorki miały szansę zadać pytania na stories, które w następnej kolejności zostały udostępnione z odpowiedzią. Pragniesz edukować swoich odbiorców, a jednocześnie wzmocnić wizerunek marki otwartej na dialog? Skorzystaj. Dobrym rozwiązaniem może być zapisywanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania do wyróżnionych relacji pod wspólną nazwą FAQ.
Niestety, RISK made in warsaw musiał zmierzyć się z kryzysem wizerunkowym. Marka została wspomniana w relacjach @basnictvi, która udostępniła opinie niezadowolonych ex pracowników. Cała akcja zyskała duży rozgłos w social mediach, ale o tym przeczytacie w “Warte uwagi”.
Galerie zdjęć z kobietami w ubraniach RISKa to już stały i chętnie wykorzystywany format. Nic dziwnego - content od zadowolonych klientek to najlepszy dowód na jakość i zainteresowanie jakim cieszy się marka. W przypadku branży mody to również świetna okazja do pokazania ubrań na wielu sylwetkach.
Marka zachęciła fanki do zadawania pytań w IG stories.
Risk made in Warsaw udostępnił zdjęcie Marka Bryana, niemieckiego instagramera znanego z kontrowersyjnych stylizacji.
MOLTON
Molton znalazł się na podium dzięki swojej pierwszej transmisji na żywo. Live dotyczył nowej kolekcji oraz tworzenia ciekawych stylizacji z projektami marki.
W kwietniu marka skupiła się na publikowaniu treści, które promowały najnowsze kolekcje oraz akcje rabatowe. Całość komunikacji utrzymana była w spójnej i typowej dla marki estetyce.
W kwietniu Molton przeprowadził swój debiutancki live.
Solar Company S.A.
Kwiecień u Solar Company S.A. obfitował w nowości oraz akcje rabatowe. Marka dzieliła się z odbiorcami licznymi artykułami z informacjami o nowych kolekcjach, które opublikowano na łamach np. magazynów online. Cykl nosił nazwę #PrzeglądPrasy.
Jeden z postów informujących o akcji specjalnej.
#PrzeglądPrasy, w ramach którego Solar Company S.A udostępniał artykuły dotyczące projektów marki.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 2880 | 189 | 28 | 218.9 | ||
2 | 160 | 617 | 6 | 197 | ||
3 | 57 | 340 | 0 | 104.85 | ||
4 | 157 | 227 | 7 | 80.5 | ||
5 | 140 | 205 | 8 | 73.7 | ||
6 | 199 | 169 | 15 | 70.4 | ||
7 | 160 | 165 | 9 | 63.15 | ||
8 | 853 | 36 | 6 | 57.35 | ||
9 | 149 | 139 | 6 | 53.05 | ||
10 | 571 | 53 | 4 | 46.95 | ||
11 | 613 | 2 | 16 | 41.65 | ||
12 | 129 | 97 | 8 | 40.75 | ||
13 | 496 | 36 | 3 | 37.55 | ||
14 | 70 | 82 | 3 | 30.05 | ||
15 | 540 | 1 | 3 | 29.25 | ||
16 | 233 | 20 | 15 | 27.4 | ||
17 | 99 | 56 | 1 | 22.4 | ||
18 | 209 | 21 | 6 | 20.65 | ||
19 | 243 | 11 | 8 | 20.65 | ||
20 | 230 | 1 | 13 | 20.25 |
Poniżej znajdziecie 5 spośród TOP 20 najbardziej angażujących postów.W wielkim skrócie: konkursy na nazwę kreacji zdominowały podium. Wraz z kolejną edycją mamy wielką nadzieję na nieco bardziej kreatywne treści. ;)
Dwa pierwsze miejsca zajęły posty konkursowe NAOKO. Zadaniem fanów było podzielenie się swoim pomysłem na nazwy kreacji.
Post - konkurs organizowany przez RISK made in warsaw, w którym marka zachęca użytkowników do wymyślenia nazwy nowej kreacji.
Transmisja Live marki Patrizia Aryton z cyklu “Budowanie stylu” z udziałem dyrektor kreatywnej oraz stylistki.
KOKOworld zapytało użytkowniczki o kolor dla nowego modelu swetra Tundra.. To ciekawy sposób na pokazanie fanom, że ich zdanie jest dla marki ważne.
W ostatnich dniach kwietnia na światło dzienne wyszło wiele informacji dotyczących polskich marek modowych “od kuchni”. Stało się tak za sprawą instagramerki @basnictvi, która upubliczniła opinie byłych pracowników różnych branż, w tym fashion. Początkiem “lawiny” były “Roboty Ręczne”, które oferowały bezpłatny staż. Niestety, wśród marek modowych wspominanych przez źle traktowanych pracowników pojawiły się również te silnie komunikujące etyczne i zrównoważone podejście do mody m.in. RISK made in Warsaw, NAGO oraz Elementy. Nie mamy wątpliwości, że będzie to ciężki czas zarówno dla samych marek jak i całej branży - po kryzysach z 2020 mamy do czynienia z kolejną rysą, która skutecznie obniża zaufanie klientów do polskiej mody.
Niektóre brandy wystosowały oświadczenia, w których podjęły próbę wytłumaczenia się z zaistniałej sytuacji. Niestety zabrakło w nich konkretów, ludzkiej szczerości i… przeprosin. Naszym zdaniem żadna z treści nie była wystarczająca. Na pierwszy rzut oka widać PRową poprawność zamiast autentyczności, która w takiej sytuacji jest niezbędna. Jest jasne, że żadna branża, ani pojedyncza marka nie jest w 100% taka, na jaką się kreuje. Problem pojawia się jednak, gdy na jaw wychodzą sytuacje, które potencjalnie przeczą ideałom na których organizacja budowała swoją pozycję.W sytuacjach kryzysowych marki powinny pokazać się z ludzkiej strony i szczerze opisać, dlaczego postępowały tak, a nie inaczej. Marketingowa nowomowa skupiająca się na wartościach marki może mieć tutaj odwrotny skutek. Internauci są coraz bardziej wyczuleni na kłamstwa i półprawdy.
Jeśli chcecie podzielić się z nami swoimi odczuciami dot. odpowiedzi marek na powyższą sytuację, to śmiało zajrzyjcie do dyskusji na naszej grupie FASHION_PL https://www.facebook.com/groups/sprytnydigitalmarketingwbranzymodowej/permalink/1964615693676539/
Najważniejszym wydarzeniem okazał się kryzys wizerunkowy wśród marek modowych, który prawdopodobnie dotknie nie tylko te wymienione z nazwy. Po informacjach o toksycznym zachowaniu wobec pracowników i postawach sprzecznych z hasłami niesionymi na transparentach zakładek “O nas” klienci znów mają prawo stać się bardziej nieufni.
Kategorie: Analityka, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief