Po tym jak świadoma obecność w sieci stała się z marketingowego punktu widzenia jeszcze ważniejsza, marki mody ślubnej muszą zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych. Jakie to elementy? Wyjaśniamy poniżej.
2020 rok był dla branży ślubnej skrajnie wymagający. Z powodu pandemii wiele par młodych musiało zmieniać terminy i odwoływać przyjęcia weselne. Fotografowie, fryzjerzy, firmy wykonujące dekoracje ślubne i wynajmujące limuzyny musieli przystosować się do nowych warunków pracy. Pandemia koronawirusa zmieniła także nasze podejście do zakupów - większość z nich robimy teraz online. Jednak wybór wymarzonej sukni ślubnej ciężko jest wyobrazić sobie przez Internet. Po tym jak świadoma obecność w sieci stała się z marketingowego punktu widzenia jeszcze ważniejsza, marki muszą zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych. Jakie to elementy? Wyjaśniamy poniżej.
Specyfika branży mody ślubnej wiąże się z ulotnością samego produktu. Panna Młoda marzy o TEJ JEDYNEJ sukni, którą zapamięta na zawsze, mimo że założy ją tylko jeden raz. By osiągnąć sukces, marki muszą ciągłe utrzymywać zainteresowanie i starać się dotrzeć do nowych potencjalnych klientek.
Jak w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w mediach społecznościowych i osiągnąć jak największe korzyści w branży ślubnej? Przyjrzyjmy się z bliska komunikacji wybranych marek i sprawdźmy to!
Zdjęcia oraz materiały wideo od zadowolonych klientek są bardzo dobrym sposobem by wykorzystać efekt społecznego dowodu słuszności. Dzięki UGC komunikacja staje się autentyczna, a przez to bardziej atrakcyjna i skuteczna. Naturalne zdjęcia, udostępnione przez zadowolone klientki cieszą się z reguły większą popularnością niż perfekcyjne, typowo sprzedażowe treści. W czasach dużego kryzysu lojalności konsumenckiej, treści autorstwa szczęśliwych posiadaczek sukni ślubnej pomagają budować reputację marki jako godnej zaufania.
Wyniki corocznego badania zaufania i wiarygodności Edelman Trust Barometer 2021 wskazują, że mediom społecznościowym i mediom własnym ufa odpowiednio 25% i 41% respondentów. Są to najniższe wyniki w historii tego badania. Czy taką tendencję można przełamać za pomocą UGC? Być może. Jak pokazują najnowsze badania Nielsena dot. globalnego zaufania w reklamie, 92% pytanych użytkowników jest skłonna uwierzyć opinii usłyszanej od innej “normalnej osoby”, a nie marketera.
UGC również jest dobrym źródłem feedbacku - w komentarzach, recenzjach lub rekomendacjach można znaleźć cenne sugestie, opinie lub uwagi.
Dobry przykład zastosowania UGC? Warsaw Poet i cykl postów Warsaw Poet Real Bride.
Treści współtworzone przez zadowolonych klientów znajdziemy też na profilu marki Anna Sarnowska Studio.
Marka Po Prostu w swoich treściach również chętnie podkreśla wartości, które wyznaje. Chętnie też korzysta ze zdjęć od zadowolonych klientek. W postach łatwo można nawiązać do wspomnień i odczuć, które wiążą się z zakupem sukni oraz całą ceremonią ślubu.
Transmisje live są obecnie jednym z bardziej pożądanych formatów na FB - nic dziwnego, to doskonała przestrzeń sprzyjająca wzmacnianiu wizerunku oraz działaniom sprzedażowym. Format, który zyskał na popularności w czasie pandemii w tym roku ma jeszcze większe powodzenie. Obserwuje się przede wszystkim jego profesjonalizację. Skuteczny Live? To już nie partyzantka bez żadnego scenariusza. Kluczowy jest pomysł. Do tego dochodzą kwestie techniczne, sprawne promowanie transmisji (aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców nawet po jej zakończeniu) oraz wysoki poziom kompetencji i/lub charyzma osoby prowadzącej. W przypadku mody ślubnej prostą koncepcją łączącą w sobie zarówno możliwości sprzedażowe, jak i działania z zakresu content marketingu mógłby być live z omówieniem i prezentacją ostatnich trendów albo rozmowa z projektantką / projektantem czy przedstawicielem branży okołoślubnej. Mogą to być dekoratorzy, floryści, fotografowie, cukierniki, scenografowie, jubilerzy.
Merytoryczne transmisje live dają realną wartość uczestnikom, będąc jednocześnie świetną okazją do subtelnej promocji produktów marki. Udział osób związanych z marką (w tym przypadku projektantki) dodatkowo uczłowiecza brand i wzmacnia zaufanie. Organizując live pamiętaj o tym, że koncepcja to jedno, natomiast jego promocja - drugi, równie istotny element. Postaw na posty czy wydarzenie na FB, zachęć użytkowników do udziału za pomocą obietnicy niespodzianek czy atrakcyjnych rabatów.
Rozszerzenie asortymentu produktów pozwoli zwiększyć konkurencyjność marki na rynku oraz pozyskać nowych odbiorców. Zwłaszcza w czasach gdy liczba ślubów jest bardzo ograniczona. Warto zaoferować potencjalnym klientom oryginalny wyrób, kierując ofertę do całkowicie nowych odbiorców. Przecież suknie ślubne nie muszą być jedyną kategorią produktów do nabycia w sklepie.
Marka Szyjemy sukienki promuje w mediach społecznościowych kategorię dodatków m.in. ozdoby do włosów, welony, wianki i szyte na miare okrycia wierzchnie.
W Warsaw Poet postawiono na autorską kolekcję jedwabnych Poetyckich apaszek oraz kalendarzy z liściem miłorzębu.
Sprawne i przemyślane wprowadzenie do swojej oferty różnych dodatkowych produktów mogłoby dodatkowo zwiększyć zainteresowanie marką. Jeżeli zamiast promowania konkretnego produktu czy kategorii produktów (bo tak zwykle jest w typowym e-commerce marketingu) komunikację skoncentrujesz na promowaniu własnej filozofii, stylu życia, to dywersyfikacja ma potencjał na zwiększenie zaangażowania odbiorców oraz zainteresowanie osób spoza grupy Panien Młodych. Jeżeli potencjalni klienci będą podzielać głoszoną przez markę filozofię i utożsamiać się z nią, łatwiej będzie ubiegać się o miejsce w ich sercu (i pieniądze w portfelu).
Panny młode stanowią ogromną i niezwykle zaangażowaną społeczność, która chętnie udziela się w grupach na FB. Ten potencjał bardzo często nie jest wykorzystywany w 100%. Na wielu grupach pojawiają się rozmaite pytania dot. tematów okołoślubnych - również o polecenie projektanta sukienek w stylu X. Bardzo wyraźnie widać tutaj siłę rekomendacji. Wskazówka: dołącz do kilku dedykowanych grup, bacznie je obserwuj, bądź aktywny(-a). ;) Marka z dłuższą historią i szerokim gronem klientek może naturalnie przemyśleć kwestię założenia własnej grupy.
Skutecznym działaniem może być też dzielenie się treściami merytorycznymi - dzięki nim zwiększysz szansę na wzmocnienie wizerunku eksperta lub zbijesz ewentualne obiekcje zakupowe.
Lana Nguyen, projektantka mody ślubnej (i nie tylko) w szczegółach opisała, jak wygląda pierwsze spotkanie w atelier.
Marki modowe często zapominają o tym, że Facebook i Instagram to dwa odrębne kanały komunikacji o różnej specyfice. O ile Facebook otwiera dużo szersze możliwości pod kątem tworzonego contentu, o tyle na Instagramie główną rolę gra obraz oraz idący wraz z nim przekaz oparty na inspiracji czy emocjach. Komunikacja na obydwóch kanałach ma być spójna, przy czym warto unikać tworzenia powielanych treści. Duplikacja nie ma większego sensu: nowych odbiorców raczej nie przyciągną treści dostępne gdzie indziej. Poza tym roboty Google’a przy sprawdzaniu wpisów w mediach społecznościowych cenią oryginalność i pozycjonują unikalne treści w wyszukiwarce wyżej niż te skopiowane.
Warto w pełni korzystać z dostępnego zestawu narzędzi przy każdym z SM. W ubiegłym roku na Instagramie pojawiła się możliwość utworzenia przewodnika złożonego z postów i krótkich opisów. Warsaw Poet wykorzystał tą możliwość i stworzył kilka przewodników dedykowanych poszczególnym kolekcjom.
Na profilu Warsaw Poet w zapisanych relacjach można znaleźć materiały dotyczące samego atelier, konkretnych kreacji oraz treści “z życia” marki np. z udziału projektantki w programach telewizyjnych.
Komunikacja musi być spójna i pełna emocji. Bardzo ważne są odpowiednio określone i regularnie komunikowane wartości, którymi kieruje się marka. Musi ona mieć zbiór wyróżników, identyfikatorów kształtujących charakter i tożsamość firmy - od nazwy i logo do misji czy tzw. tone of voice.
Karolina Twardowska Atelier mocno akcentuje wyróżniki marki - vintage wzornictwo i miłość do egzotycznych scenerii.
Marka Po Prostu wyróżnia się niezwykłymi sesjami zdjęciowymi, które idealnie podkreślają charakter projektowanych sukienek. Industrialne wnętrza w połączeniu z delikatnymi i romantycznymi kreacjami skutecznie zwracają uwagę - również w komunikacji na Facebooku.
Jasne i precyzyjne komunikowanie wartości pozwala skutecznie docierać do grupy odbiorców zainteresowanych konkretnym tematem. Zwłaszcza jeżeli nasza oferta opiera się na dość ograniczonym segmencie produktów. Nie ma przecież większego sensu proponowanie kobietom, które marzą o ogromnym weselu i sukni księżniczki delikatnych kreacji w stylu boho.
Klienci dużo chętniej i szybciej ufają markom, które nie chowają się za fasadą mediów społecznościowych. W cenie są wpisy ukazujące proces projektowy, produkcję lub też treści z codziennego życia. W centrum uwagi stawiamy człowieka, jego emocje i potrzeby. Warto zadbać też o to, żeby projektant lub konsultant pełnił rolę przyjaciela, a nie sprzedawcy i położył nacisk na skrócenie dystansu na linii klient - marka. Regularne pokazywanie treści “zza kulis” jest bardzo skuteczną metodą na zyskanie zaufania Panien Młodych i uczłowieczenie brandu. Również w płatnych kampaniach reklamowych. Idealnym przykładem takich działań jest Galeria Mody Ślubnej La Perle. Atelier wykorzystuje TikToka oraz jego specyfikę do stworzenia kreacji reklamowych. To całkiem dobry pomysł pokazujący luz i dystans całego zespołu oraz subtelna okazja do prezentacji produktu.
Uczłowieczenie marki i pokazanie jej “ludzkiej” strony jest kolejnym element budzącym zaufanie.
La Perle wspólnie z Ziaja Polska i Miss Polonia wzięli udział w akcji charytatywnej Korona z głowy.
Basia Olejniczak, projektantka sukien ślubnych i właścicielka Atelier Bizarre postanowiła zawalczyć o życie małego Wiktora Lewickiego, walczącego z guzem mózgu, i wystawić na licytację jedną ze swoich kreacji.
Dostrzegamy, że większość marek zdecydowanie nie wykorzystuje potencjału płatnych form promocji na Facebooku oraz Instagramie. Jedynie dwa ze sprawdzonych nami atelier zdecydowały się na działania reklamowe.
Reklama stylizacji od La Perle - sukni ślubnej w stylu boho uzupełnionej ozdobą do włosów z kolekcji Decolove.
Nasza wizja? Ekosystem reklamowy Facebooka (FB, Instagram, Messenger i nie tylko) daje bardzo duże możliwości oraz przestrzeń do wypełniania niemal wszystkich etapów lejka sprzedażowego. W działaniach płatnych widzimy zarówno miejsce na dłuższe treści wzmacniające wizerunek marki i jej wartości, jak również kreacje z mocno wyeksponowanym produktem (piękne, przykuwające uwagę zdjęcia), a następnie agresywne kampanie leadowe i remarketing, który powinien mieć różnorodne oblicza biorąc pod uwagę wyjątkowo długi proces zakupowy. W takim środowisku największym wyzwaniem będzie kwestia analityki ponieważ duża cześć finalizacji zakupu odbywa się w trybie offline.
Dzisiaj skuteczna komunikacja marki w mediach społecznościowych jest kluczem do sukcesu. Pozwala ona znaleźć swojego potencjalnego klienta w sieci i przyciągnąć jego uwagę za pomocą unikalnych, nieszablonowych treści wzbudzających emocje. Dotyczy to również marek mody ślubnej. Przykładowo strona na Facebooku czy profil na TikToku może być jak skutecznym narzędziem promocji, tak i sposobem na budowanie zaangażowanej społeczności. Pamiętaj, media społecznościowe są potężnym narzędziem w rękach świadomej marki. Wykorzystaj ich potencjał i zapewnij firmie sukces! :)
Kategorie: Komunikacja marki, Skuteczniejsza Strona na FB
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief