Chcesz poznać człowieka - spójrz na jego buty. Chcesz poznać markę - spójrz na jej komunikację w mediach społecznościowych.
Chcesz poznać człowieka - spójrz na jego buty. Chcesz poznać markę - spójrz na jej komunikację w mediach społecznościowych.
Komunikacja marek obuwniczych łamie wszystkie znane prawa content marketingu. Jedne publikują po 5 postów dziennie, inne duplikują treści albo rezygnują z dodawania linków, większość skupia się na sprzedaży, a mało kto na budowaniu relacji z klientem. W zasadzie wszyscy starają się głównie pokazać, że ich produkt jest świetny, aby sprzedać go w jak największej ilości. Jaki jest przepis na sukces w mediach społecznościowych? Przez ostatnie trzy miesięcy obserwowaliśmy komunikację polskich marek obuwniczych w sieci. Podsumowanie oraz nasze kluczowe wnioski przeczytacie w naszym pierwszym rankingu Obuwie_PL!
1. Maciejka obuwie 24 posty |
Wskaźnik zaangażowania 65.4 Ukryj szczegóły ↑ |
2. Beyco Pisarek 61 postów |
Wskaźnik zaangażowania 60.7 Pokaż szczegóły ↓ |
3. Buty Oleksy 323 posty |
Wskaźnik zaangażowania 40.2 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Kazar 41 postów |
Wskaźnik zaangażowania 27.0 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Balagan 78 postów |
Wskaźnik zaangażowania 19.3 Pokaż szczegóły ↓ |
6. Ryłko 97 postów |
Wskaźnik zaangażowania 16.7 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Gino Rossi 90 postów |
Wskaźnik zaangażowania 12.9 Pokaż szczegóły ↓ |
8. WOJAS 160 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.5 Pokaż szczegóły ↓ |
9. KADURI 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.2 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Rita Krzysiek Shoes made in Poland 7 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.1 Pokaż szczegóły ↓ |
11. AKARDO.pl 49 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.5 Pokaż szczegóły ↓ |
12. Neścior buty 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.2 Pokaż szczegóły ↓ |
13. Baldowski 40 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.9 Pokaż szczegóły ↓ |
14. Kafka Concept • Hand Made Shoes 44 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.1 Pokaż szczegóły ↓ |
15. born2be 159 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.1 Pokaż szczegóły ↓ |
16. 7mil 77 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.5 Pokaż szczegóły ↓ |
17. Lizard-eleganckie obuwie damskie 11 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.5 Pokaż szczegóły ↓ |
18. Arturo Vicci 54 posty |
Wskaźnik zaangażowania 2.4 Pokaż szczegóły ↓ |
19. Glamoursy 57 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.3 Pokaż szczegóły ↓ |
20. Noevision.pl 61 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.0 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
Maciejka obuwie
Większość marek stara się jak najmocniej wyeksponować link do produktu w każdym poście. Maciejka postępuje odwrotnie i wysyła go do osób zainteresowanych w wiadomościach prywatnych. Czy warto być w awangardzie? Na pewno jest to sposób na wykorzystanie w praktyce reguły niedostępności oraz dość trikowa metoda wygenerowania dodatkowego zaangażowania (komentarze). Pod tym kątem marka zyskała na tej taktyce i ląduje na drugim miejscu naszego majowego rankingu marek obuwniczych. Jeśli jednak spojrzymy na koncepcję podawania ceny czy linków do produktu “na priv”, to rodzi się wątpliwość i pytanie na ile takie działania uderzają w poważny wizerunek marki i pozycjonują ją bardziej jako garażową wyprzedaż niż brand z aspiracjami.
Podobnie do Beyco Pisarek w komunikacji przeważają treści sprzedażowe w postaci zdjęć produktowych wraz z krótkim opisem wybranego modelu. Raz na miesiąc marka publikuje krótką reklamę wideo. Maciejka w ogóle nie korzysta z user generated content mimo tego, że w komentarzach do postów często pojawiają się pozytywne opinie od zadowolonych klientek wraz ze zdjęciami. Jako orędownicy aktywizacji i angażowania fanów we współtworzenie komunikacji marki, dostrzegamy tutaj sporo niewykorzystanego potencjału. :)
Skąd czerpać pomysły na posty? Z komentarzy!
Post z życzeniami z okazji Dnia Matki.
Beyco Pisarek
Beyco Pisarek to marka z ponad dwudziestoletnią historią. Co ciekawe, w komunikacji przeważają spójne, krótkie formy. Wiele marek stawia na prezentację produktu w lifestyle’owym wydaniu (na modelu lub modelce) by w ten sposób naturalnie przykuć uwagę odbiorców. Beyco Pisarek stawia na fotografię packshotową. Marka kieruje całą uwagę na produkt.
W marcu 2021 roku marka rozpoczęła prowadzenie firmowego bloga. Publikuje artykuły o trendach obuwniczych i doradzają jak dopasować buty Beyco do różnego rodzaju stylizacji.
Beyco Pisarek aktywnie współpracuje z influencerami. Dla marki jest to skuteczny sposób na dotarcie do aktywnych użytkowników z praktycznie każdej grupy docelowej. W maju Beyco opublikowało zdjęcia z m.in. Aleksandrą Glazą, Katarzyną Piskorek oraz Emilią Kaczmarek. Rzadziej na profilu pojawiał się user generated content.
Beyco Pisarek opublikowała wideo “zza kulis” powstania nowej kolekcji butów.
Piosenkarka Marika Jasek prezentuje się w butach z najnowszej kolekcji Beyco Pisarek.
Buty Oleksy
W jakich odstępach czasowych dzielić się treściami tak, aby odbiorcy nie czuli się atakowani obecnością marki ze wszystkich stron? Specjaliści od komunikacji w mediach społecznościowych twierdzą, że lepiej publikować mniej, ale zyskać na wartości merytorycznej. Buty Oleksy publikują bardzo dużo treści promocyjnych, interakcje prowadzą wyłącznie w komentarzach, a jednak wydaje się, że użytkownicy nie tracą do nich sympatii.
W komunikacji marki Buty Oleksy przeważają treści sprzedażowe z wyraźną ekspozycją produktu.
Marka Buty Oleksy opublikowała zdjęcia z sesji zdjęciowej z udziałem Miss Polski 2019 Magdaleny Kasiborskiej.
KAZAR
Emotikony są istotnym elementem komunikacji na Facebooku – pozwalają tworzyć spersonalizowane, niestandardowe posty, zachęcać użytkowników do podzielenia się swoim nastrojem, angażować do działania. Styl Kazar jest jednak bardziej stonowany, formalny, wręcz wyrafinowany. Nie zobaczymy tu ani emoji, ani uśmiechniętych buziek. Nic co odwróciłoby naszą uwagę od produktu. Kazar jest kwintesencją minimalizmu zarówno w estetyce butów, jak i komunikacji w mediach społecznościowych.
W kwietniu odbyła się premiera kolekcji Kazar X Kasia, która powstała we współpracy z reżyserką pokazów mody Katarzyną Sokołowską. Efekty sesji zdjęciowej użytkownicy zobaczyli na początku maja.
Często przekazywany link do produktu jest bardzo długi i ciężki do zapamiętania. Większość marek korzysta z serwisów do skracania linków (takich jak bitly.com), ale KAZAR publikuje je w wersji rozbudowanej. Czy słusznie? O ile oryginalny link jest prosty i przejrzyście skonstruowany - jak najbardziej. Najczęściej jednak są to długie formy niepotrzebnie zwiększające objętość tekstu opublikowanego w poście.
Balagan
Jedna z ciekawszych, niszowych marek obuwniczych w Polsce, nie zawodzi również w przestrzeni mediów społecznościowych. Na wyróżnienie zasługuje m.in. post, w którym brand dołączył do zbiórki obuwia "Przekaż Wiosnę" organizowaną przez Wosh Wosh. W jej ramach, w warszawskim butiku marki każdy mógł zostawić zużyte buty damskie, męskie lub dziecięce. Te - po renowacji - miały trafić do domów samotnych mam i do domów dziecka.
W dalszej kolejności na uwagę zasługuje premiera bestsellerowego modelu marki. Od czerwca baleriny Opera można zamawiać w wersji Vegan&Bio. Letnia edycja to ukłon marki w kierunku poszukiwania ekologicznych rozwiązań dzięki wykorzystywaniu ciekawych materiałów i nowych technologii.
Wspólna akcja BALAGAN oraz WoshWosh to przykład spójnych i autentycznych działań CSR. Na plus zasługuje mocne i naturalne osadzenie koncepcji w duchu less waste.
Bestsellerowy model opera w wersji Vegan&Bio dostępny w dedykowanej, letniej palecie kolorystycznej.
Balagan od samego początku mocno buduje wizerunek polskiej, lokalnej i rzemieślniczej manufaktury. W kwietniowym poście brand pochwalił się premierą pierwszych ręcznie plecionych trzewików.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 1250 | 1077 | 362 | 620.9 | ||
2 | 211 | 8 | 580 | 389.95 | ||
3 | 609 | 555 | 227 | 344.4 | ||
4 | 1584 | 54 | 35 | 118.05 | ||
5 | 1421 | 32 | 36 | 103.95 | ||
6 | 822 | 20 | 16 | 57.4 | ||
7 | 890 | 27 | 6 | 56.4 | ||
8 | 329 | 26 | 6 | 28.15 | ||
9 | 284 | 18 | 9 | 25.45 | ||
10 | 4 | 0 | 36 | 23.6 | ||
11 | 2 | 0 | 35 | 22.85 | ||
12 | 341 | 13 | 1 | 21.6 | ||
13 | 296 | 7 | 7 | 21.45 | ||
14 | 151 | 1 | 21 | 21.4 | ||
15 | 203 | 5 | 8 | 16.85 | ||
16 | 297 | 0 | 2 | 16.15 | ||
17 | 65 | 13 | 8 | 12.35 | ||
18 | 226 | 1 | 1 | 12.25 | ||
19 | 103 | 14 | 4 | 11.95 | ||
20 | 20 | 0 | 16 | 11.4 |
Ponad 1000 komentarzy zostawili użytkownicy pod konkursowym postem Beyco Pisarek. To absolutny rekord naszego rankingu.
Drugie miejsce - post promujący wspomnianą wcześniej akcję charytatywną marki Balagan.
Podium zamyka kolejne rozdanie w Beyco. Konkursy to dobry sposób na szybkie zwiększenie zasięgów i dotarcie do nowych grup odbiorców. Z drugiej strony warto zachować umiar i zadbać o spójną oraz przemyślaną strategię ich organizowania.
Produktowy post marki Maciejka. Za ciekawy zabieg uznajemy brak linków do produktu w sklepie.
Nowa odsłona limitowanej kolekcji kazar x kasia, która powstała we współpracy z Kasią Sokołowską.
Cykl Balagan Loves Creatives w ramach którego marka publikuje zdjęcia oraz wywiady ze znanymi kobietami z branży kreatywnej.
Vanda Novak zaprasza na swój kanał na YouTube, gdzie publikuje między innymi kulisy produkcji nowych modeli butów.
Wojas wystąpił partnerem 18. edycji Biegu po Nowe Życie. Inicjatywa wspiera medycynę transplantacyjną.
Transmisja na żywo w AKARDO.pl w ramach projektu ekspansji marki na Europę do której dołączyć się mogła każda chętna osoba.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie marki obuwnicze. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief