Elastyczna - chyba najbardziej trafne określenie reakcji branży modowej na bieżące wydarzenia w Ukrainie. W marcu właściciele i przedstawiciele wielu brandów musieli zmierzyć się z wyzwaniem dopasowania strategii marketingowej do nowej rzeczywistości. W nowym rankingu FASHION_PL zebraliśmy najciekawsze przykłady działań polskich marek modowych w digitalu (i nie tylko ;)) na przestrzeni miesiąca. Zapraszamy do lektury!
Elastyczna - chyba najbardziej trafne określenie reakcji polskich marek modowych na bieżące wydarzenia w Ukrainie. W marcu właściciele i przedstawiciele wielu brandów musieli zmierzyć się z wyzwaniem dopasowania strategii marketingowej do nowej rzeczywistości.
Ci, którzy potrzebowali małej przerwy, aby wrócić do siebie i uporządkować myśli, niemal całkowicie wstrzymali komunikację. Niektórzy zrezygnowali jedynie z działań wizerunkowych (w tym przesadnie optymistycznych akcji do Dnia Kobiet lub pełnych energii wiosennych kampanii) na rzecz organizacji zbiórek artykułów pierwszej potrzeby, wsparcia licznych fundacji i inicjatywy charytatywnych oraz edukacji na temat dezinformacji w sieci. W nowym rankingu FASHION_PL zebraliśmy najciekawsze przykłady działań polskich marek modowych w digitalu (i nie tylko ;)) na przestrzeni miesiąca. Zapraszamy do lektury!
Ewa Minge
W czasach, gdy komunikacja niemal całkowicie przenosi się do przestrzeni cyfrowej Ewa Minge stawia na… książki. Projektantka właśnie podpisała umowę z wydawnictwem Prószyński i S-ka. Zapowiada pojawienie pierwszego tomu autorskiej trylogii już w tym roku.
Pod koniec miesiąca ruszył kolejny sezon autorskiego programu Ewy “Piękno, zgłoś się”. Przypominamy, że casting na bohaterek programy odbywał się prosto na profilu marki.
I po premierze. :) W marcu widzowie Warszawskiej Opery Kameralnej podziwiali kostiumy autorstwa Ewy Minge do musicalu Company.
RISK made in warsaw
Ruszył projekt RISK for real people (pisaliśmy o nim w poprzedniej edycji rankingu FASHION_PL) - wzruszający manifest przyjaźni międzynarodowej, międzypokoleniowej, międzykulturowej. Do udziału w wizerunkowej sesji zdjęciowej marka zaprosiła osoby z Ukrainy, Rosji, Kazachstanu, Czeczenii. Całości towarzyszy hasło “tańczcie, śpiewajcie, pokazujcie modę, bo wojna boi się wesołych”. Pomysłodawczyni sesji - Marina Hulia, mieszka w Polsce od 30 lat, ale urodziła się w ukraińskich Czerkasach. Jest m.in. laureatką nagrody im. Ireny Sendlerowej „za naprawianie świata” oraz nagrody im. Sergio Vierira de Mello za „zasługi dla pokojowego współistnienia i współdziałania społeczeństw, religii i kultur”.
“Chciałabym, żeby te zdjęcia uświadomiły ludziom, że warto skupić się na podobieństwach.” - twierdzi Marina. “Żeby różnice zachęcały do poznania nowego, posmakowania czegoś innego, do ciekawości. I łączenia się w działaniu, by wspierać innych. Nosimy hidżab albo jeansy, jesteśmy kolorowi, głośni, weseli. Nie jest tak, że skoro jesteśmy uchodźcami, to nie mamy się czym podzielić z innymi. Człowiek zawsze ma co dać drugiemu człowiekowi”.
Zdjęcia z projektu RISK for real people dostępne również w zakładce Everyone is welcomed na oficjalnej stronie marki.
Wolność dla każdego! 50 zł z każdej zamówionej sukienki z nadrukiem “Wolność” autorstwa Pawła Palikota RISK przekazuje na zbiórkę SOS UKRAINA organizowaną przez Polską Akcję Humanitarną.
NAOKO
Marcowa komunikacja NAOKO obracała się wokół otwartości, chęci niesienia pomocy i wzajemnego wsparcia. Marka powoli wróciła do harmonogramu publikacji sprzed dwóch miesięcy. Nie zabrakło działań wizerunkowych: Monika Szyndler poprowadziła rozmowę LIVE z Joanną Paduszyńską - fundatorką i prezeską Fundacji Słonie na Balkonie, między innymi o wpływie otaczających nas kolorów na samopoczucie. W drugiej części transmisji założycielka NAOKO zaprezentowała produkty z kolekcji Color Therapy, nawiązując do trendu dopamine dressing. Na zakończenie dziewczyny przygotowały materiał - bonus: odprężające ćwiczenia oddechowe.
Live “Terapia kolorem” w NAOKO - kto oglądał? :)
W NAOKO nadszedł czas na metamorfozy! Uczestniczki konkursu miały okazję na zdobycie wiosennej garderoby o wartości 2000 zł.
Bialcon
Marka zaliczyła mocny skok w rankingu na skutek intensywnego zaangażowania w pomoc osobom, które w obliczu wojny uciekły do Polski. Przykładowo, na profilu marki pojawiło się kilka ogłoszeń o pracę dla obywateli Ukrainy. Jedno z nich trafiło na listę TOP 5 postów z marca z rekordową liczbą udostępnień. Ile użytkowników kliknęło przycisk “re-post”? Czytaj dalej! ;)
W połowie miesiąca w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie odbył się koncert charytatywny "Lubelskie z Ukrainą". Zaproszenie na wydarzenie Bialcon pojawiło się na profilu Bialcon. Wśród uczestników znalazły się m.in. Enej, Krzysztof Cugowski, Chris Cugowski, soliści i Band Teatru Muzycznego w Lublinie, gitarzysta Adam Drathe, Chór Gospel Rain, Jolanta Sip, Magda Welc oraz tancerze ukraińscy.
Wsparcie nie tylko dla pojedynczych osób. Bialcon zaprasza do współpracy ukraińskie firmy odzieżowe.
Dziennikarka TVN Ania Lewandowska w stylizacji od Bialcon w programie Pytanie na śniadanie.
Patrizia Aryton
Czym mistrzynie live commerce zaskoczyły fanów w marcu? Piątą edycją kampanii “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą”, która z biegiem czasu przybrała formę programu ambasadorskiego. Poznajcie bohaterki najnowszej kampanii!
→ Anna Kubica - adwokatka i mediatorka, zaangażowana w rozpowszechnianie wiedzy prawniczej dotyczącej zawierania małżeństw. Autorka ebooka „Zanim powiesz tak”.
→ Ewa Bolińska-Gostkowska - członkini Rady Programowej Fundacji Miasto Literatury, menadżerka kultury. Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Strefa Wolnego Czytania oraz projektów łączących świat filmu i książki: Word2Picture i Film the Book.
→ Edyta Plich - dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauka Edico.
Wywiady z ambasadorkami autorstwa Dagmary Rybickiej przeczytacie na stronie Patrizii Aryton.
Czytamy: “Każda z nich spoglądając w lustro widzi kobietę spełnioną, świadomą własnej wartości, akceptującą siebie w stu procentach i żyjącą w zgodzie ze sobą. Takie podejście w pełni oddaje filozofię marki Patrizia Aryton”.
1. EVA MINGE 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 87.7 Ukryj szczegóły ↑ |
2. RISK made in warsaw 215 posty |
Wskaźnik zaangażowania 47.8 Pokaż szczegóły ↓ |
3. NAOKO 47 postów |
Wskaźnik zaangażowania 42.2 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Bialcon 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 29.2 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Patrizia Aryton 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 25.6 Pokaż szczegóły ↓ |
6. Tomasz Ossoliński 8 postów |
Wskaźnik zaangażowania 25.1 Pokaż szczegóły ↓ |
7. MOLTON 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 18.9 Pokaż szczegóły ↓ |
8. KOKOworld 53 posty |
Wskaźnik zaangażowania 11.4 Pokaż szczegóły ↓ |
9. Laurella 27 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.0 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Solar Company S.A. 17 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.6 Pokaż szczegóły ↓ |
11. TATUUM 8 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.6 Pokaż szczegóły ↓ |
12. Stone Skirts 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 10.4 Pokaż szczegóły ↓ |
13. MEDICINE everyday therapy 28 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.3 Pokaż szczegóły ↓ |
14. Taranko 54 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.8 Pokaż szczegóły ↓ |
15. moodo 57 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
16. Łukasz Jemioł 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
17. Makalu 61 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.3 Pokaż szczegóły ↓ |
18. By Insomnia 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.5 Pokaż szczegóły ↓ |
19. wasalaa 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.3 Pokaż szczegóły ↓ |
20. La Mania 39 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.6 Pokaż szczegóły ↓ |
21. VISSAVI 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.6 Pokaż szczegóły ↓ |
22. THE ODDER SIDE 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.6 Pokaż szczegóły ↓ |
23. blue shadow 44 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.0 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Vicher 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.0 Pokaż szczegóły ↓ |
25. ZAQUAD 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 2.9 Pokaż szczegóły ↓ |
NAOKO we współpracy z inicjatywą “Łódź ratunkowa” stworzyło punkt zbiórki darów dla rodzin z Ukrainy w siedzibie Spot Boulder Cafe. Do akcji włączyły się siostry Ilona i Milena Krawczyńskie z duetu ADiHD. Wpis zebrał ponad 450 udostępnień.
Numer dwa na naszej liście TOP 5 - post typu only text na stronie RISK made in warsaw, który z kolei zebrał prawie 1000 komentarzy. Marka przeprowadziła swoiste badanie konsumenckie w celu stworzenia oferty jeszcze lepiej dopasowanej do potrzeb klientek.
Jeden obraz zamiast tysiąca słów. Zdjęcie autorstwa Francesco Malavolta, reportera Associated Press, udostępnione na stronie RISKA. W roli głównej - wózki dziecięce, które polskie rodziny przekazały mamom z dziećmi z Ukrainy.
Rekordowe zaangażowanie pod postem z ofertą pracy? Czemu nie. :) Zwłaszcza, że jest to ogłoszenie szczególne - marki Bialcon i Rabarbar zatrudniają obywateli Ukrainy do własnego działu projektowego.
Wyrazy wsparcia Ewy Minge dla aktorki Joanny Opozdy, która w drugiej połowie marca trafiła do szpitala wraz z nowonarodzonym synem Vincentem.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 357 | 13 | 461 | 321.4 | ||
2 | 63 | 989 | 0 | 299.85 | ||
3 | 1502 | 10 | 234 | 230 | ||
4 | 80 | 4 | 328 | 218.4 | ||
5 | 2371 | 147 | 32 | 183.35 | ||
6 | 762 | 60 | 190 | 149.4 | ||
7 | 335 | 21 | 112 | 95.85 | ||
8 | 159 | 270 | 4 | 91.55 | ||
9 | 70 | 1 | 131 | 88.95 | ||
10 | 136 | 179 | 19 | 72.85 | ||
11 | 211 | 14 | 84 | 69.15 | ||
12 | 121 | 184 | 3 | 63.2 | ||
13 | 800 | 54 | 8 | 61.4 | ||
14 | 756 | 27 | 22 | 60.1 | ||
15 | 704 | 15 | 28 | 57.5 | ||
16 | 169 | 115 | 22 | 57.15 | ||
17 | 743 | 43 | 2 | 51.35 | ||
18 | 167 | 2 | 50 | 41.45 | ||
19 | 406 | 21 | 18 | 38.3 | ||
20 | 544 | 27 | 1 | 35.55 |
Wraz z początkiem marca Kubota przywróciła wstrzymaną w lutym komunikację, a już pod koniec miesiąca zaskoczyła fanów marki kolekcją Athleisure, stworzoną we współpracy z Reserved.
Jak budować autentyczny wizerunek dużej marki modowej? Już 20 kwietnia zapraszamy na FASHION_PL Live z Rafałem Gruszkiewiczem - Digital & PR Managerem Reserved. Nie może Was zabraknąć!
Z wyczuciem i mniejszą aktywnością. Elementy po dłuższej przerwie wracają do regularnego postowania. Dotychczasowa komunikacja na profilu skupiała sią na akcji Archive sale, część dochodu z której marka przekazała na zakup bielizny sanitarnej dla osób walczących w Ukrainie.
Akcja “Powrót bestsellerów” w NUDYESS - wyjątkowa okazja dla fanek marki aby zamówić ulubione modele z rabatem 20% i tym samym dołączyć do zbiórki fundacji Pomagam.pl na rzecz Ukrainy.
Na podobną promocję zdecydował się brand Nife. Dochód ze sprzedaży wybranych bestsellerów wspiera działalność fundacji Ocalenie.
Manifiq&Co. zorganizował Sample Sale na stories na Instagramie. Dochód ze sprzedaży marka przekazuje na zakup apteczek pierwszej pomocy dla Ukrainy.
Dzień Kobiet w Chiara Wear minął pod tagiem #RazemDlaUkrainy. Marka przekazała 10 zł z każdego zamówienia złożonego 08.03 na zbiórkę Fundacji To się uda.
Coś dla odmiany - RTM w Diamante. Kto oglądał galę oskarową? Jak wrażenia? :)
Maja Bohosiewicz - Kwaśniewska, założycielka Lecollet, finalistką konkursu Businesswoman Roku 2022 inicjatywy Sukces Pisany Szminką.
Szwedzka modelka Ida Zeile prezentuje się w komplecie od Eppram podczas Tygodnia Mody w Paryżu.
Grupy na Facebooku - czy wciąż warto? Zdecydowanie! gego rusza z projektem gego gang.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Kategorie: Content Marketing, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief