Zwiększać przychody z sukcesem - email marketing & marketing automation w modowym e-commerce

Cudmoda to sklep internetowy z odzieżą damską od polskich marek. W ofercie znajdziemy sukienki, kombinezony, ubrania homewear, spodnie, żakiety - wszystko to, czego nie może zabraknąć w kobiecej garderobie. Idealna przestrzeń dla osób ceniących sobie komfort zakupów przez internet w konkurencyjnych cenach. Przystępując do działań z zakresu e-mail marketingu realizowaliśmy już dla marki działania z zakresu performance: Meta Ads oraz Google Ads. Uruchomienie kolejnego kanału stało się więc naturalnym krokiem naprzód, w celu rozwoju i maksymalizacji przychodów.
Martyna Poniatowska ▲ 01 czerwca, 2023 ▲ około 7 minut czytania

Cudmoda to sklep internetowy z odzieżą damską od polskich marek. W ofercie znajdziemy sukienki, kombinezony, ubrania homewear, spodnie, żakiety - wszystko to, czego nie może zabraknąć w kobiecej garderobie. Idealna przestrzeń dla osób ceniących sobie komfort zakupów przez internet w konkurencyjnych cenach. Przystępując do działań z zakresu e-mail marketingu realizowaliśmy już dla marki działania z zakresu performance: Meta Ads oraz Google Ads. Uruchomienie kolejnego kanału stało się więc naturalnym krokiem naprzód, w celu rozwoju i maksymalizacji przychodów.

Wyzwanie

Marka prowadziła wcześniej działania z zakresu e-mail marketingu i marketing automation za pomocą innego narzędzia. Głównym wyzwaniem przed jakim stanęliśmy było zwiększenie rentowności i przychodów generowanych przez ten kanał.

Początki

Wspólne działania z zakresu e-mail marketing i marketing automation rozpoczęliśmy w styczniu 2022 r. Wcześniejsza współpraca w innych kanałach pozwoliła nam na szybsze przygotowanie strategii działań i wdrożenie ich w życie. 

Na początku zadbaliśmy o poprawne wdrożenie nowego narzędzia oraz uruchomiliśmy podstawowe automatyzacje (zapis do newslettera, ratowanie porzuconego koszyka oraz zachęta do zakupu po oglądaniu produktu). W kolejnych miesiącach wprowadzaliśmy bardziej zaawansaowane scenariusze automatyzacji, m.in. cross-sell, przywracanie klientów czy świętowanie rocznicy zapisu do newslettera.

1

Fragment przykładowego mailingu (automatyzacja na świętowanie rocznicy zapisu do newslettera)

Zaangażowana społeczność

Podstawą skutecznego e-mail marketingu jest zaangażowana społeczność. W przeciwieństwie do innych platform reklamowych, w których mamy możliwość docierania z komunikacją do osób, które nie znają marki, wiadomości e-mail wysyłamy tylko i wyłącznie do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Grono odbiorców jest więc mocno zawężone i początkowe działania powinny skupiać się na rozbudowywaniu bazy kontaktów. 

W jaki sposób budować świadomą i zaangażowaną społeczność?

Przede wszystkim subskrybent newslettera musi czuć się kimś więcej niż przykładowy “fan” na stronie FB/IG. W zamian za swoje dane musimy zaoferować mu dodatkowe korzyści, np:

→ rabat za zapis do newslettera,
→ wcześniejsze informacje o nowościach, wyprzedażach itp,
→ dodatkowy rabat w przypadku akcji specjalnych,
→ dedykowane akcje specjalne wyłącznie dla osób w newsletterze.

Na ten i inne tematy przeczytasz więcej w Lisowej rozmowie na temat skutecznych działań email marketing & marketing automation [przejdź tu]
Wszystkie z nich stale wykorzystujemy w działaniach dla marki Cudmoda, dzięki czemu Klientki chętnie ponownie wracają na zakupy. W komunikacji stawiamy na przyjacielską relację - mailingi pisane są w formie pierwszoosobowej, jak do dobrej znajomej. Taki zabieg pozwala na jeszcze większe zbliżenie się do swoich odbiorców i zmniejszenie dystansu na linii marka - Klient. 

Promo poniedziałek

Pomysł na docenienie subkrybentów? Podczas układania strategii działań dla marki Cudmoda zastanawialiśmy się nad czymś specjalnym, co pozwoli nam jeszcze bardziej docenić klientki zapisane do newslettera. Pomysłów było kilka, ale w efekcie postawiliśmy na “promo poniedziałek”, czyli akcję specjalną, która trwa tylko jeden dzień i dostępna jest tylko dla osób zapisanych do bazy.

Idea: zwiększenie przychodów w okresie osłabionej sprzedaży związanej z początkiem tygodnia oraz budowanie świadomości cyklicznej promocji. 

Zawsze w poniedziałek, zawsze z tym samym kodem promocyjnym, za każdym razem na inne produkty. Dzięki temu po kilku wysyłkach przyzwyczailiśmy Klientki do promocji i zapisaliśmy w ich pamięci akcję na tyle, aby z chęcią wyczekiwały nowej wiadomości z początkiem tygodnia. 

Efekty? Liczba zakupów z kanału e-mail jest największa właśnie w poniedziałki!

2

Fragment przykładowego mailingu z akcji Promo Poniedziałek

Dostosuj swoje automatyzacje

Każdy sklep jest inny i choć ogólne schematy automatyzacji są podobne dla wszystkich e-commerce, to wymagają one odpowiedniej optymalizacji i dostosowania do specyfiki klientów danego sklepu. 
W przypadku Cudmody przeprowadziliśmy testy wielu parametrów m.in.  opóźnienia, czyli czasu po którym wysyłamy wiadomość z porzuconym koszykiem czy oglądanym produktem. W ramach testów zbudowaliśmy automatyzacje w taki sposób, aby dzieliły subskrybentów na osobne grupy kontrolne, którym wysyłane były wiadomości z różnym interwałem przerwy od ustalonego triggera (np. dodania produktu do koszyka). Analizując wyniki w obu grupach dobieraliśmy ostateczną optymalną wartość parametru. . 

W celu zmaksymalizowania szans na domknięcie sprzedaży wydłużyliśmy te ścieżki automatyzacji o kolejne wiadomości wysłane po dłuższym czasie. 

W jaki sposób jeszcze wykorzystać aktywnych klientów? Jedną z rzadziej stosowanych automatyzacji jest cross-sell, który pozwala na wysłanie wiadomości z produktami z kategorii sugerowanej po zakupie produktów z kategorii wyzwalającej. 

Przykład: w Cudmodzie dominujący udział w przychodach ma kategoria sukienek. Wykorzystaliśmy ten fakt do stworzenia automatyzacji, w ramach której w określonej porze roku, kilka dni po zakupie sukienki odbiorca otrzymuje propozycje kombinezonów, które także cieszą się popularnością w sklepie. 

3

Fragment mailingu z automatyzacji cross-sell

Wyciśnij więcej dzięki popup'om

Jak dodatkowo wykorzystać narzędzie do marketing automation w celu zwiększenia przychodów? Stwórz pop-up’y promocyjne podczas akcji specjalnych i zachęć użytkowników do skorzystania z okazji. Zadbasz w ten sposób o poprawę konwersji wśród osób, które trafiają do sklepu spoza kanałów płatnych (np. z organic lub direct) i nie wiedzą o trwającej akcji sprzedażowej.

Dla Cudmody regularnie uruchamiamy pop-up’y z okazji trwających w sklepie akcji promocyjnych lub sprzedażowych, aby poprawiać współczynnik konwersji w takim okresie. To krótki, graficzny komunikat wyświetlany na stronie głównej sklepu, dzięki któremu mamy pewność, że nikogo nie ominie informacja o promocji. 

Efekty? Przy jednej z akcji akcji promocyjnej wygenerowaliśmy w ten sposób nawet 40 793,43 zł dodatkowego przychodu!

Uwaga: Jak liczyć wpływ popupów na sprzedaż? W trakcie emisji pop-upu analizujemy śr. wartość sesji (przychody / sesje) w grupie użytkowników, którzy kliknęli w popup i w grupie, która go nie kliknęła. Następnie różnicę w śr. wartości sesji z kliknięciem pop-upu (dodatnią lub ujemną) mnożymy przez liczbę takich sesji. W ten sposób otrzymujemy szacunkowy wpływ (dodatni lub ujemny) interakcji z popupem na przychody.

40

Przykład pop-upu informującego o promocji

Efekty naszych działań

→ Wzrost przychodów z kanału e-mail bez pop up'ów promocyjnych o 134% r/r (luty -> grudzień)
→ Wzrost przychodów z kanału e-mail liczony razem z pop up’ami promocyjnymi o 186% r/r (luty -> grudzień)
→ Wzrost transakcji z kanału e-mail (bez pop up'ów promocyjnych o 99% r/r (luty -> grudzień)
→ Wzrost bazy subskrybentów o ponad 70% w 10 miesięcy
→ Wzrost wskaźnika open rate o 63% (luty -> listopad) 
→ Ponad 228,6k zł dodatkowych przychodów dzięki pop-up’om promocyjnym

41

Porównanie przychodów r/r z kanału e-mail

42

Współczynnik open rate wiadomości

Za działania po stronie agencji odpowiada Martyna Poniatowska, Performance Specialist. 

Dowiedz się więcej

Wyniki dowozimy i skalujemy nie tylko w obszarze email marketing & marketing automation. Koniecznie sprawdź case study dla marki Cudmoda z działań w Meta Ads. Czytaj tutaj!


Chcesz sprawdzić, co możemy zrobić dla Twojej marki? Skontaktuj się z nami już dziś:
→ telefonicznie: 48 737 138 848
→ drogą email: [email protected]

Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief lub umów się na spotkanie!

Ponad połowa naszych klientów pochodzi z poleceń od wcześniejszych klientów.
Zaufali nam