Cudmoda to sklep internetowy z odzieżą damską od polskich marek. W ofercie znajdziemy sukienki, kombinezony, ubrania homewear, spodnie, żakiety - wszystko to, czego nie może zabraknąć w kobiecej garderobie. Idealna przestrzeń dla osób ceniących sobie komfort zakupów przez internet w konkurencyjnych cenach. Przystępując do działań z zakresu e-mail marketingu realizowaliśmy już dla marki działania z zakresu performance: Meta Ads oraz Google Ads. Uruchomienie kolejnego kanału stało się więc naturalnym krokiem naprzód, w celu rozwoju i maksymalizacji przychodów.
Marka prowadziła wcześniej działania z zakresu e-mail marketingu i marketing automation za pomocą innego narzędzia. Głównym wyzwaniem przed jakim stanęliśmy było zwiększenie rentowności i przychodów generowanych przez ten kanał.
Wspólne działania z zakresu e-mail marketing i marketing automation rozpoczęliśmy w styczniu 2022 r. Wcześniejsza współpraca w innych kanałach pozwoliła nam na szybsze przygotowanie strategii działań i wdrożenie ich w życie.
Na początku zadbaliśmy o poprawne wdrożenie nowego narzędzia oraz uruchomiliśmy podstawowe automatyzacje (zapis do newslettera, ratowanie porzuconego koszyka oraz zachęta do zakupu po oglądaniu produktu). W kolejnych miesiącach wprowadzaliśmy bardziej zaawansaowane scenariusze automatyzacji, m.in. cross-sell, przywracanie klientów czy świętowanie rocznicy zapisu do newslettera.
Fragment przykładowego mailingu (automatyzacja na świętowanie rocznicy zapisu do newslettera)
Podstawą skutecznego e-mail marketingu jest zaangażowana społeczność. W przeciwieństwie do innych platform reklamowych, w których mamy możliwość docierania z komunikacją do osób, które nie znają marki, wiadomości e-mail wysyłamy tylko i wyłącznie do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Grono odbiorców jest więc mocno zawężone i początkowe działania powinny skupiać się na rozbudowywaniu bazy kontaktów.
W jaki sposób budować świadomą i zaangażowaną społeczność?
Przede wszystkim subskrybent newslettera musi czuć się kimś więcej niż przykładowy “fan” na stronie FB/IG. W zamian za swoje dane musimy zaoferować mu dodatkowe korzyści, np:
→ rabat za zapis do newslettera,
→ wcześniejsze informacje o nowościach, wyprzedażach itp,
→ dodatkowy rabat w przypadku akcji specjalnych,
→ dedykowane akcje specjalne wyłącznie dla osób w newsletterze.
Na ten i inne tematy przeczytasz więcej w Lisowej rozmowie na temat skutecznych działań email marketing & marketing automation [przejdź tu].
Wszystkie z nich stale wykorzystujemy w działaniach dla marki Cudmoda, dzięki czemu Klientki chętnie ponownie wracają na zakupy. W komunikacji stawiamy na przyjacielską relację - mailingi pisane są w formie pierwszoosobowej, jak do dobrej znajomej. Taki zabieg pozwala na jeszcze większe zbliżenie się do swoich odbiorców i zmniejszenie dystansu na linii marka - Klient.
Pomysł na docenienie subkrybentów? Podczas układania strategii działań dla marki Cudmoda zastanawialiśmy się nad czymś specjalnym, co pozwoli nam jeszcze bardziej docenić klientki zapisane do newslettera. Pomysłów było kilka, ale w efekcie postawiliśmy na “promo poniedziałek”, czyli akcję specjalną, która trwa tylko jeden dzień i dostępna jest tylko dla osób zapisanych do bazy.
Idea: zwiększenie przychodów w okresie osłabionej sprzedaży związanej z początkiem tygodnia oraz budowanie świadomości cyklicznej promocji.
Zawsze w poniedziałek, zawsze z tym samym kodem promocyjnym, za każdym razem na inne produkty. Dzięki temu po kilku wysyłkach przyzwyczailiśmy Klientki do promocji i zapisaliśmy w ich pamięci akcję na tyle, aby z chęcią wyczekiwały nowej wiadomości z początkiem tygodnia.
Efekty? Liczba zakupów z kanału e-mail jest największa właśnie w poniedziałki!
Fragment przykładowego mailingu z akcji Promo Poniedziałek
Każdy sklep jest inny i choć ogólne schematy automatyzacji są podobne dla wszystkich e-commerce, to wymagają one odpowiedniej optymalizacji i dostosowania do specyfiki klientów danego sklepu.
W przypadku Cudmody przeprowadziliśmy testy wielu parametrów m.in. opóźnienia, czyli czasu po którym wysyłamy wiadomość z porzuconym koszykiem czy oglądanym produktem. W ramach testów zbudowaliśmy automatyzacje w taki sposób, aby dzieliły subskrybentów na osobne grupy kontrolne, którym wysyłane były wiadomości z różnym interwałem przerwy od ustalonego triggera (np. dodania produktu do koszyka). Analizując wyniki w obu grupach dobieraliśmy ostateczną optymalną wartość parametru. .
W celu zmaksymalizowania szans na domknięcie sprzedaży wydłużyliśmy te ścieżki automatyzacji o kolejne wiadomości wysłane po dłuższym czasie.
W jaki sposób jeszcze wykorzystać aktywnych klientów? Jedną z rzadziej stosowanych automatyzacji jest cross-sell, który pozwala na wysłanie wiadomości z produktami z kategorii sugerowanej po zakupie produktów z kategorii wyzwalającej.
Przykład: w Cudmodzie dominujący udział w przychodach ma kategoria sukienek. Wykorzystaliśmy ten fakt do stworzenia automatyzacji, w ramach której w określonej porze roku, kilka dni po zakupie sukienki odbiorca otrzymuje propozycje kombinezonów, które także cieszą się popularnością w sklepie.
Fragment mailingu z automatyzacji cross-sell
Jak dodatkowo wykorzystać narzędzie do marketing automation w celu zwiększenia przychodów? Stwórz pop-up’y promocyjne podczas akcji specjalnych i zachęć użytkowników do skorzystania z okazji. Zadbasz w ten sposób o poprawę konwersji wśród osób, które trafiają do sklepu spoza kanałów płatnych (np. z organic lub direct) i nie wiedzą o trwającej akcji sprzedażowej.
Dla Cudmody regularnie uruchamiamy pop-up’y z okazji trwających w sklepie akcji promocyjnych lub sprzedażowych, aby poprawiać współczynnik konwersji w takim okresie. To krótki, graficzny komunikat wyświetlany na stronie głównej sklepu, dzięki któremu mamy pewność, że nikogo nie ominie informacja o promocji.
Efekty? Przy jednej z akcji akcji promocyjnej wygenerowaliśmy w ten sposób nawet 40 793,43 zł dodatkowego przychodu!
Uwaga: Jak liczyć wpływ popupów na sprzedaż? W trakcie emisji pop-upu analizujemy śr. wartość sesji (przychody / sesje) w grupie użytkowników, którzy kliknęli w popup i w grupie, która go nie kliknęła. Następnie różnicę w śr. wartości sesji z kliknięciem pop-upu (dodatnią lub ujemną) mnożymy przez liczbę takich sesji. W ten sposób otrzymujemy szacunkowy wpływ (dodatni lub ujemny) interakcji z popupem na przychody.
Przykład pop-upu informującego o promocji
→ Wzrost przychodów z kanału e-mail bez pop up'ów promocyjnych o 134% r/r (luty -> grudzień)
→ Wzrost przychodów z kanału e-mail liczony razem z pop up’ami promocyjnymi o 186% r/r (luty -> grudzień)
→ Wzrost transakcji z kanału e-mail (bez pop up'ów promocyjnych o 99% r/r (luty -> grudzień)
→ Wzrost bazy subskrybentów o ponad 70% w 10 miesięcy
→ Wzrost wskaźnika open rate o 63% (luty -> listopad)
→ Ponad 228,6k zł dodatkowych przychodów dzięki pop-up’om promocyjnym
Porównanie przychodów r/r z kanału e-mail
Współczynnik open rate wiadomości
Za działania po stronie agencji odpowiada Martyna Poniatowska, Performance Specialist.
Wyniki dowozimy i skalujemy nie tylko w obszarze email marketing & marketing automation. Koniecznie sprawdź case study dla marki Cudmoda z działań w Meta Ads. Czytaj tutaj!
Kategorie: Case study, E-mail marketing & marketing automation
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief