Wiesz już, że dzisiaj wypada "być na Facebooku"? Brawo Ty, to połowa sukcesu. Zakładasz więc stronę FB dla swojego biznesu i... no właśnie, co dalej? Od czego zacząć, gdzie i jakie pola wypełnić, a przede wszystkim jak dotrzeć do pierwszych fanów i wzbudzić ich zainteresowanie? Poniżej odpowiadamy na te pytania i tłumaczymy, co powinieneś zrobić na firmowej stronie FB, zanim ruszysz z publikacją contentu. [ aktualizacja: 07.2022 ]
Założenie firmowego profilu to początek przygody z biznesowym wymiarem Facebooka. Widzisz, jak strona konkurencji generuje zaangażowanie użytkowników oraz zainteresowanie marką? Nic dziwnego, że sam pragniesz odnosić podobne korzyści. Rejestracja strony zajmuje Ci kilka minut. Masz przed sobą czystą kartę. Dane do wypełnienia, puste pole zdjęcia profilowego, cover photo oraz oś czasu bez ani jednego posta. Zastanawiasz się teraz: od czego zacząć?
W pierwszej kolejności przemyśl czy strona na Facebooku ma być głównym kanałem Twojej komunikacji. Przeanalizuj persony swojej marki - w jakim są wieku, z którego SM korzystają, jakie mają zainteresowania? W wielu branżach (takich jak moda, beauty, fitness czy podróże) podstawowym środkiem komunikacji jest Instagram. Z kolei gamerzy najwięcej czasu spędzają na Steamie lub Twitchu; pracownie projektowe - na Pintereście.
W komunikacji marketingowej stawiasz na Instagram? Od początku zadbaj o atrakcyjność profilu. Podpowiadamy jak to zrobić w artykule “5 kroków do spójnej siatki, czyli kilka słów o estetyce profilu na IG”.
Zaraz po założeniu strony firmowej należy zadbać o kilka kluczowych spraw. Bez ich dopełnienia profil już na starcie będzie wyglądał niedbale i niesolidnie:
→ nazwa - zastanów się, czy nazwa strony od razu “powie” użytkownikowi, czym się zajmuje Twoja firma. Może konieczny będzie dopisek np. “salon kosmetyczny” czy “cukiernia”? Z drugiej strony wiadomo - im krótsza nazwa, tym bardziej chwytliwa. Ostatecznie szczegółowe informacje o branży, w której pracujesz, umieść w opisie strony. Specyfikę działalności zawsze możesz też ustawić w Kategoriach;
→ panel informacji - często pomijany, traktowany po macoszemu element strony biznesowej na FB. Nie ograniczaj się do publikacji adresu strony internetowej firmy, numeru telefonu i e-maila. W zakładce informacje możesz natomiast stworzyć krótszy i dłuższy opis biznesu, umieścić adres internetowy i stacjonarny, mapkę dojazdu, kontakty (w tym odnośniki do innych platform społecznościowych), godziny otwarcia, a nawet bardziej wizerunkowe treści - historię firmy, jej misję lub kluczowe wartości;
→ zdjęcie profilowe i w tle są niezwykle ważne dla komunikacji wizualnej marki na Facebooku. Wybierz dobrej jakości, estetyczne fotografie, bezpośrednio nawiązujące do specyfiki branży. Najlepiej wykorzystaj oryginalne ujęcia - Facebook jest zdecydowanie mniej przyjazny stockowym materiałom graficznym. ;)
Najczęściej twoimi pierwszymi fanami będą znajomi i rodzina, których zaprosisz w komentarzu, albo którzy zobaczą start strony firmowej na Twojej osi czasu. Ok, to nie najgorszy sposób na rozruszanie profilu, ale pomyśl sobie przy tym, ilu z tych zaproszonych znajomych jest realnie zainteresowanych usługami świadczonymi przez Twoją firmę? Zwłaszcza, jeżeli działasz lokalnie - masz cukiernię lub zakład fryzjerski - to co Ci da lajk znajomego mieszkającego w innym mieście?
Wątpliwe, żeby stał się on Twoim klientem. Najlepiej zrobisz, jeżeli wybierzesz tych znajomych, którzy wykazują określone zainteresowania - napisz do nich prywatną wiadomość z zaproszeniem do zaobserwowania strony firmy na FB. Pamiętaj jednak, że raz wystarczy. Zbyt częste zachęcanie może zostać odebrane jako spam.
Prostym sposobem na zdobycie fanów jest zachęcenie tych osób, które już korzystają z Twoich usług. Prowadzisz biznes stacjonarny? Już w trakcie obsługi wspomnij o tym, że firma działa na Facebooku, że klient może ją “polubić” i w ten sposób być na bieżąco z ofertą.
Wiele firm zdobywa zainteresowanie użytkowników na FB dzięki konkursom. To dobry pomysł, o ile wiesz, jak go zorganizować: a) pod kątem doboru zadania konkursowego do grupy docelowej oraz b) z punktu widzenia prawnego. Tak jest - konkurs na FB musi być nie tylko angażujący, ale i legalny. ;)
Wspieraj wymienione wyżej działania płatną reklamą. Facebook umożliwia przedsiębiorcom tworzenie kampanii dedykowanych określonej grupie docelowej (poniżej piszemy, co i jak).
Pisanie postów na Facebooku nie jest sprawą trudną. W takim razie czemu tak wiele marek robi to źle? Najczęściej chodzi o brak dobrej strategii, umiejętności samoorganizacji osób odpowiedzialnych za treści w social media. Ostatecznie bardzo często firmowe profile stają się swojego rodzaju ulotką, przedłużonym folderem reklamowym strony internetowej. W przypadku wielu branż to po prostu pojemnik na treści udostępniane wprost z profilu na Instagramie. Pamiętaj, powielanie treści nie jest dobrym sposobem na zyskanie zaangażowanych odbiorców.
Nie pisz tylko o najnowszych promocjach, nie ograniczaj się do wklejania zewnętrznych linków. Postaw na kreatywność, prostotę przekazu i szczerość. Na początku skoncentruj się na tym, aby przedstawić firmę internautom - napisz o tym, jak powstała, w czym się specjalizuje, na jakie potrzeby klientów odpowiada itd. Sam zorganizuj sobie czas pracy nad contentem - nie musisz pisać postów często, ważne, żeby pojawiały się one regularnie.
Dobrze prowadzone media społecznościowe to rozmowa pomiędzy marką, a klientem. Pamiętaj, że nie Ty tu jesteś najważniejszy, a odbiorcy i ich potrzeby. Żeby je poznać i spełnić, musisz umożliwić mu komunikację ze sobą.
Po pierwsze, sprawdź w Ustawieniach, czy goście mogą na Twojej stronie publikować komentarze oraz czy mają możliwość robić to w każdej formie (tekst, zdjęcia, wideo). Strona powinna być też widoczna dla wszystkich, bez względu na miejsce zamieszkania oraz wiek.
Po drugie, zweryfikuj swoją grupę docelową i sposób, w jaki chcesz się do niej zwracać. Spójny język i styl dostosowany do odbiorców to podstawa. Sprawdź statystyki, zobacz, kto najczęściej wchodzi w interakcję z postami i wykorzystaj tę wiedzę w procesie budowania własnej strategii content marketingowej.
Po trzecie, reaguj! Odpowiadaj na komentarze lub przynajmniej je lajkuj - nie pozostawiaj żadnego bez reakcji, zwłaszcza na początku. Ta zasada dotyczy zarówno pozytywnych, jak i (przede wszystkim) negatywnych treści. Sytuacji kryzysowej nie zażegnasz milczeniem lub, co gorsza, usunięciem komentarza.
Prowadzisz biznes, więc już wiesz, że nie ma zysków bez inwestycji. Reklamy na FB to doskonały sposób na wsparcie działań prowadzonych w obrębie firmowego profilu oraz dotarcie do nowych użytkowników. Tworząc kampanię reklamową, możesz ustawić budżet, jej cel oraz grupę docelową tj. osoby w określonym przedziale wiekowym, znajdujące się w określonej lokalizacji oraz wykazujące konkretne zainteresowania. Dobrze dobrany target sprawia, że wydajesz pieniądze za wyświetlenie reklamy jedynie tym osobom, które mogą być potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. To o wiele lepsze rozwiązanie, niż kierowanie drogiej reklamy do wszystkich, gdzie realne zaciekawienie Twoim firmowym profilem wykaże zaledwie procent odbiorców.
Stworzenie strony firmowej na FB otwiera nowe możliwości promocji i działania Twojej firmy. Na starcie pamiętaj o wymienionych powyżej zasadach: wyczerpującym uzupełnieniu danych oraz zadbaniu o elementy wizualne i rozsądnym dotarciu do pierwszych fanów. Przede wszystkim liczy się pomysł i dobre treści - poświęć tej kwestii nieco więcej czasu, a dużo łatwiej zdobędziesz zainteresowanie i zaangażowanie użytkowników.
Podstawy masz opanowane i chciałbyś przejść do promocji własnego biznesu na większą skalę? Postaw na skuteczne kampanie FB/IG Ads. W tym procesie przyda Ci się wsparcie doświadczonego partnera. Sprawdź jak działają Lisy! → https://niebieski-lis.pl/skuteczne-kampanie-fb-ads
Strona firmowa na FB - robisz to dobrze, a chciałbyś robić jeszcze lepiej? Spojrzenie “z zewnątrz” może być dobrym tropem. ;) Co powiesz na krótką konsultację? Skontaktuj się z nami! Wspólnie ustalimy w jaki sposób moglibyśmy wesprzeć Twój biznes w drodze do sukcesu. Zadzwoń 48 737 138 848, napisz na [email protected] lub wyślij wiadomość na czacie!
Kategorie: Podstawy FB, Skuteczniejsza Strona na FB
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief