Jak marki komunikowały rozpoczęcie sezonu jesienno-zimowego? W jaki sposób starały się wykorzystać swoje zasięgi i możliwości oraz co skłoniło je do działań charytatywnych? Zapraszamy do lektury wrześniowej edycji naszego rankingu!
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowała marka ZAQUAD (o 24 pozycje).
1. RISK made in warsaw 113 posty |
Wskaźnik zaangażowania 42.4 Ukryj szczegóły ↑ |
2. NAOKO 67 postów |
Wskaźnik zaangażowania 32.1 Pokaż szczegóły ↓ |
3. ZAQUAD⬆ 24 34 posty |
Wskaźnik zaangażowania 24.5 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Taranko⬆ 1 57 postów |
Wskaźnik zaangażowania 22.1 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Patrizia Aryton⬇ 2 34 posty |
Wskaźnik zaangażowania 18.6 Pokaż szczegóły ↓ |
6. MEDICINE everyday therapy 26 postów |
Wskaźnik zaangażowania 18.4 Pokaż szczegóły ↓ |
7. TATUUM⬆ 2 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 16.5 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Bialcon⬇ 1 62 posty |
Wskaźnik zaangażowania 14.8 Pokaż szczegóły ↓ |
9. JERRY SHEPHERD⬇ 5 13 postów |
Wskaźnik zaangażowania 14.0 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Tomasz Ossoliński 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 12.6 Pokaż szczegóły ↓ |
11. THE ODDER SIDE⬆ 2 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 10.2 Pokaż szczegóły ↓ |
12. By Insomnia⬆ 4 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 10.1 Pokaż szczegóły ↓ |
13. Solar Company S.A.⬇ 5 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.4 Pokaż szczegóły ↓ |
14. MOLTON⬆ 4 20 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.1 Pokaż szczegóły ↓ |
15. TOVA⬇ 3 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.9 Pokaż szczegóły ↓ |
16. moodo⬆ 1 58 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.9 Pokaż szczegóły ↓ |
17. bynamesakke⬆ 3 18 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.0 Pokaż szczegóły ↓ |
18. Robert Kupisz⬇ 4 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.7 Pokaż szczegóły ↓ |
19. KOKOworld⬆ 3 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.5 Pokaż szczegóły ↓ |
20. paprocki&brzozowskinowa pozycja 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.2 Pokaż szczegóły ↓ |
21. BIZUU⬇ 6 43 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.8 Pokaż szczegóły ↓ |
22. Manifiq&Co.nowa pozycja 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.3 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Elementy⬆ 2 25 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.2 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Stone Skirts⬇ 5 23 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.2 Pokaż szczegóły ↓ |
25. Benedict Harper⬆ 1 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 5.4 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
Nikogo nie zdziwi fakt, że RISK made in warsaw po raz kolejny zajmuje pozycję lidera w naszym rankingu. Warte obserwacji były dwa wrześniowe wywiady przeprowadzone przez dziewczyny z RISKa. Jeden z Moniką Borzym - wokalistką, z którą marka współpracowała już wcześniej przy produkcji teledysku, a drugi z… sukienką Dream Girl.
Teledysk do piosenki “Takie Ciało”, o którym pisaliśmy w lipcowym rankingu (klik).
Wywiad przeprowadzony z… sukienką. RISK w kreatywny sposób opowiedział historię powstania jednej z bestsellerowych kreacji.
Marka wykorzystała wejście nowego sezonu na przeprowadzenie Sample Sale - stacjonarnego wydarzenia, podczas którego klientki mogły kupić pojedyncze egzemplarze, które nigdy wcześniej nie trafiły do sprzedaży. W ten sposób RISK umożliwił wejście w posiadanie unikatowych prototypów. Marka uruchomiła także “magiczny” kod ABRAKADABRA, który przez pewien czas obniżał cenę produktów z kategorii Outlet.
RISK made in warsaw wziął również udział w programie #herstory, którego organizatorem jest Girls Future Ready - organizacja non-profit, która pomaga młodym dziewczynom w rozpoczęciu kariery zawodowej. Laureatki programu będą miały okazję rozwijać się pod okiem Klary, współzałożycielki RISK made in warsaw. Jedna z nagrodzonych, Marysia, będzie odpowiedzialna za projekt kombinezonu na lato 2021. Tego typu inicjatywy pomagają w budowaniu wizerunku marki jako eksperta, który chętnie dzieli się swoim doświadczeniem.
We wrześniu RISK musiał zmierzyć się z dość niecodzienną sytuacją. Firma, z którą współpracuje dopuściła do sprzedaży autorskie materiały odrzucone w procesie produkcyjnym. Incydent sprawił, że tkaniny przez pomyłkę trafiły do małej internetowej hurtowni, gdzie błyskawicznie się wyprzedały. Jak do tego doszło?
Dziewiarnia, z którą współpracuje RISK, przez pomyłkę umieściła belki materiałów w magazynie z tkaninami przeznaczonymi do sprzedaży detalicznej. Całe zdarzenie skłoniło markę do zmiany warunków współpracy z dostawcami. Typowym dla marki, ale i godnym pochwały działaniem była szybka reakcja na sytuację w postaci szczerego posta opublikowanego na Facebooku.
RISK zaprosił użytkowniczki do udziału w Sample Sale, organizując dedykowane wydarzenie na FB.
RISK uczy i wspiera. Marka wzięła udział w programie #herstory, którego organizatorem jest Girls Future Ready - organizacja non-profit, zajmująca się pomocą młodym kobietom w rozpoczęciu kariery zawodowej.
Post opisujący, jak materiał RISKY RAINBOW znalazł się w jednej z internetowych hurtowni.
Pod koniec września założycielka NAOKO oraz ambasadorka Paula Jagodzińska pozwoliły fankom NAOKO zobaczyć markę od kulis i niejako towarzyszyć im trakcie powstawania sesji zdjęciowej. Był to najciekawszy i wyróżniający element komunikacji marki we wrześniu.
Poza tym komunikacja NAOKO opierała się na zapowiedziach nowej kolekcji i licznych treściach z życia, którymi Monika Szyndler dzieliła się z użytkownikami. Nie zabrakło także zdjęć #naokogirls w pięknych sceneriach.
Korzystając z okazji z radością informujemy, że już 14.10 na naszej grupie (TU LINK) odbędzie się transmisja LIVE z Moniką Szyndler, właścicielką marki NAOKO. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób działa młody modowy ecommerce, który konsekwentnie rośnie w siłę (i zajmuje czołowe miejsca w naszym rankingu ;))
Założycielka marki NAOKO - Monika Szyndler razem z córeczką Zuzią udostępniła post o dość osobistym charakterze. Tego rodzaju treści w miły sposób uczłowieczają markę, przekazują jej wartości i pozytywne emocje.
ZAQUAD po raz pierwszy trafił na podium rankingu Fashion_PL. Wysokie miejsce zawdzięcza głośnej akcji, której celem była pomoc małemu Jasiowi chorującemu na neuroblastomę. Zysk ze sprzedaży t-shirtu z rysunkami chłopca został w całości przeznaczony na leczenie. Film z jego wizerunkiem udostępniono ponad 400 razy.
Marka opublikowała także zdjęcia celebrytek w kreacjach swojego projektu - m.in. Joanny Jędrzejczyk i Edyty Górniak. ZAQUAD wyróżniły także regularne posty z inspiracjami modowymi, w których użytkownicy mogli znaleźć linki do wybranych produktów.
Wrzesień w Taranko obfitował w nowości. Marka wprowadziła dwie nowe kolekcje: jesienną i premium. Każdą z nich zaprezentowała wykorzystując zdjęcia z sesji, user generated content oraz materiały od influencerek. Taranko zapowiedziało także kolejną nową limitowaną kolekcję, która swoją premierę będzie miała w październiku.
Zwraca uwagę fakt, że nawet udostępniając zdjęcie z sesji zdjęciowej, Taranko chętnie nawiązuje do swoich korzeni.
Patrizia Aryton rozpoczęła wrzesień przeprowadzając transmisję live prosto z hali produkcyjnej. Był to element cyklu “Alfabet mody”, w którym dyrektor kreatywna regularnie opowiada o pracy w branży modowej - tym razem na warsztat wzięła m.in. literę “H”.
Marka wznowiła promocję swojej grupy na FB. We wrześniu opublikowano tam aż 60 postów. Inspiracją na nazwę grupy była akcja “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą”, której celem jest wspieranie kobiet. Więcej o samej akcji pisaliśmy w majowym rankingu (klik).
W jednym z postów marka podjęła próbę zaproszenia ludzi do grupy. Zachętę miał stanowić filmik o wełnie z alpak, wykorzystywanej w projektach PA. Jednak w linku do grupy umieszczonym w treści trafiliśmy na ten sam film, wzbogacony tylko napisami. Naszym zdaniem lepszy efekt przyniosłaby publikacja na stronie FB dużo bardziej okrojonej wersji, np. całkiem bez dźwięku lub fragmentu, z informacją, że pełną wersję można zobaczyć na grupie.
Pod koniec września Patrizia Aryton ogłosiła wyniki konkursu z nagrodą w postaci metamorfozy oraz weekendu dla dwóch osób w Hotelu Dom Zdrojowy w Jastarni. Pytanie konkursowe brzmiało “Jakie atuty swojej urody lub cechy osobowości lubisz podkreślać i w jaki sposób?”.
Kolejny post z serii słownik tkanin. W ten sposób marka dzieli się wiedzą ekspercką z użytkownikami.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 190 | 37 | 431 | 300.75 | ||
2 | 225 | 533 | 2 | 172.45 | ||
3 | 179 | 433 | 7 | 143.4 | ||
4 | 1043 | 161 | 35 | 118.9 | ||
5 | 94 | 330 | 1 | 104.35 | ||
6 | 106 | 16 | 137 | 99.15 | ||
7 | 73 | 295 | 0 | 92.15 | ||
8 | 1235 | 36 | 24 | 87.45 | ||
9 | 791 | 86 | 19 | 77.7 | ||
10 | 99 | 234 | 0 | 75.15 | ||
11 | 735 | 48 | 23 | 66.1 | ||
12 | 118 | 169 | 5 | 59.45 | ||
13 | 437 | 19 | 37 | 51.6 | ||
14 | 691 | 10 | 16 | 47.95 | ||
15 | 42 | 148 | 1 | 47.15 | ||
16 | 529 | 49 | 8 | 46.35 | ||
17 | 619 | 16 | 9 | 41.6 | ||
18 | 424 | 63 | 5 | 41.45 | ||
19 | 511 | 18 | 16 | 41.35 | ||
20 | 452 | 46 | 10 | 40.5 |
Akcja charytatywna, dzięki której ZAQUAD awansował z miejsca XXVII na miejsce III.
Charakterystyczne dla RISK made in warsaw posty konkursowe.
Marka ZAQUAD zachęca do zakupu T-shirtu stworzonego we współpracy z Jasiem - chłopcem, na którego leczenie zostanie przekazany zysk ze sprzedaży koszulki.
Post Moliera2 informujący o starcie inicjatywy “Dzień Szpilek”. Założeniem akcji było przeznaczenie 2 zł na Przylądek Nadziei w zamian za zdjęcie w szpilkach. Warunkami były publiczny profil na FB/IG oraz otagowanie zdjęcia - #dzienszpilek.
W praktyce kontrowersyjna akcja musiała zmierzyć się z ogromną falą krytyki. Marka kojarzona z seksistowskich kampanii reklamowych po raz drugi zorganizowała akcję, która w pierwszym odbiorze miała okazać się charytatywna. Jednak duża część społeczności uznała, że jest to wykorzystanie dzieci z chorobami nowotworowymi, aby zadbać o rozgłos. Zdania na temat akcji są podzielone - w sieci pojawiło się wiele artykułów zarzucających Moliera 2 nieetyczne zachowanie. Zestawiając średnie ceny butów dostępnych w asortymencie butiku do wpłaconej kwoty, całość wydaje się być “maława”. Marka usłyszała także zarzut, że traktuje kobiety jako tanią powierzchnię reklamową. Z drugiej strony nie zabrakło głosów broniących inicjatywy - dyskusje pojawiły się m.in. pod komentarzem dziennikarza, Michała Zaczyńskiego na Facebooku. Kolejne kontrowersje wywołał fakt, że ostatecznie firma przekazała fundacji znacznie mniej pieniędzy niż wynikałoby to z ilości publikacji oznaczonej hashtagiem #DzieńSzpilek. Jednym z powodów był fakt, że do akcji zaliczano tylko zdjęcia ze szpilkami o obcasie powyżej 5 cm.
Więcej o samej inicjatywie i jej efektach przeczytacie w sieci.
Video RISK made in warsaw z pracownią, którą tymczasowo zaaranżował jeden z członków zespołu (podczas gdy inni pracują zdalnie).
W pomocy siła - tak przynajmniej można wnioskować z wrześniowej edycji rankingu i co najmniej kilku przykładów akcji opartych na wspieraniu mniejszych lub większych inicjatyw. Być może w świecie social media to właśnie dobro (się) sprzedaje. W dłuższej perspektywie każda marka musi jednak zdać test szczerości i pokazać, na ile działania te wynikają z realnej potrzeby oraz że mają pokrycie w wartościach prezentowanych na innych polach. Trudno nie przyklasnąć takim działaniom pod warunkiem, że charytatywny cel jest nadrzędny i szczerze realizowany. W innym wypadku użytkownicy szybko zauważą fasadową dobroczynność i interesowność, co finalnie może wpłynąć niekorzystnie na wizerunek marki.
Kategorie: Analityka, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief