Black Week, przedświąteczna atmosfera oraz związane z tymi wydarzeniami akcje sprzedażowe i pomysły na angażowanie społeczności. Na jakie działania w mediach społecznościowych postawiła branża fashion w ostatnim miesiącu? Przeczytajcie sami!
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowała marka TATUUM (9 pozycji)
1. RISK made in warsaw 126 postów |
Wskaźnik zaangażowania 39.7 Ukryj szczegóły ↑ |
2. NAOKO 69 postów |
Wskaźnik zaangażowania 28.5 Pokaż szczegóły ↓ |
3. Patrizia Aryton⬆ 1 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 28.1 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Taranko⬆ 3 77 postów |
Wskaźnik zaangażowania 18.0 Pokaż szczegóły ↓ |
5. MEDICINE everyday therapy⬇ 2 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 14.4 Pokaż szczegóły ↓ |
6. Solar Company S.A.⬆ 3 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 13.5 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Laurella⬇⬆ 1 56 postów |
Wskaźnik zaangażowania 13.4 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Bialcon⬆ 6 82 posty |
Wskaźnik zaangażowania 12.1 Pokaż szczegóły ↓ |
9. TATUUM⬆ 9 11 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.5 Pokaż szczegóły ↓ |
10. MOLTON⬆ 6 17 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.4 Pokaż szczegóły ↓ |
11. Robert Kupisz⬆ 8 28 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.9 Pokaż szczegóły ↓ |
12. moodo⬆ 5 47 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.8 Pokaż szczegóły ↓ |
13. Tomasz Ossoliński⬇ 2 13 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.6 Pokaż szczegóły ↓ |
14. JERRY SHEPHERD⬇ 2 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.1 Pokaż szczegóły ↓ |
15. By Insomnia 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.0 Pokaż szczegóły ↓ |
16. Elementy⬇ 6 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.9 Pokaż szczegóły ↓ |
17. Benedict Harper⬆ 7 23 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.6 Pokaż szczegóły ↓ |
18. TOVA⬆ 4 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.6 Pokaż szczegóły ↓ |
19. KOKOworld⬇ 13 42 posty |
Wskaźnik zaangażowania 6.2 Pokaż szczegóły ↓ |
20. BIZUU⬆ 1 55 posty |
Wskaźnik zaangażowania 5.6 Pokaż szczegóły ↓ |
21. THE ODDER SIDEnowa pozycja 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.7 Pokaż szczegóły ↓ |
22. Manifiq&Co.nowa pozycja 34 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.2 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Bäckerei Bytomnowa pozycja 14 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.7 Pokaż szczegóły ↓ |
24. ZAQUADnowa pozycja 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.5 Pokaż szczegóły ↓ |
25. Makalu 35 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.3 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
W listopadzie marka ogłosiła wyniki konkursu z okazji swoich 9 urodzin. Oprócz trzech głównych nagród Risk wyróżnił kilka dodatkowych zgłoszeń. Wiadomości konkursowe udowadniają, że użytkowniczki nie traktują marki jedynie jako brandu dostarczającego ubrania trafiające w ich gusta, ale i utożsamiają się z jej ideologią i szeroko pojętą działalnością aktywistyczną.
Miłośniczki marki otrzymały też możliwość skorzystania z prezentownika przygotowanego przez założycielki - Klarę i Antosię. Na stronie internetowej Riska znajdziecie dedykowaną zakładkę podzieloną według kategorii oraz budżetu, jakim dysponujemy.
Przez cały miesiąc brand aktywnie nawiązywał w swoich treściach do Strajku Kobiet.
Black Week trwał w Risku aż do 30 listopada i obejmował cały asortyment rabatem -20%.
Wartym pochwały jest to, że marka stale pragnie się polepszać dla swojej społeczności. W tym celu opublikowała post ze zrzutem wiadomości mailowej wysyłanej po złożeniu zamówienia i z prośbą do użytkowniczek o komentarz. Risk w ten sposób jeszcze mocniej podkreślił otwartość na głos swoich klientek oraz zaoszczędził wiele czasu na szukaniu rzeczy, które należałoby poprawić.
Risk zapytał użytkowniczki o to, co może poprawić w treści maila wysyłanego po zakupie. To dobry sposób na zaangażowanie klientów w komunikację oraz rozwój swojej marki.
NAOKO
Tone of voice marki jest bardzo pozytywny i motywujący. Również w listopadzie było to bardzo widoczne m.in w postach na FB i opisie kobiety NAOKO, którą Monika Szyndler scharakteryzowała w filmie “ 1 dzień z NAOKO”.
19 listopada był dniem premiery najnowszej kolekcji Little Miracles. Sesję zrealizowano na Jurze Krakowsko - Częstochowskiej.
NAOKO opublikowało film wizerunkowy, w którym Monika Szyndler pokazała fanom jak wygląda praca w firmie. Podczas 1,5 minutowego video założycielka podzieliłą się atmosferą panującą w firmie, przedstawiła zespół, oprowadziła po szwalni, jednocześnie podkreślając, że produkują lokalnie.
W krótkim filmie marka zabrała użytkowników do szwalni oraz przedstawiła część zespołu.
Jeden z postów, które skutecznie zbliżają markę NAOKO i użytkowników.
Patrizia Aryton
Black Week trwał w Patrizia Aryton aż 10 dni. Rabat - 30% objął całą kolekcję jesienno-zimową.
Z okazji zbliżających się Świąt marka przeprowadziła transmisję live, w której podzieliła się swoimi pomysłami na prezenty.
Tworząc kolejną edycję kampanii “Jesteś idealna kiedy jesteś sobą” marka postanowiła przeprowadzić konkurs. Zadaniem użytkowniczek było zgłoszenie swojej kandydatki na nową ambasadorkę akcji. Nagrodą był voucher na zakupy w Patrizia Aryton o wartości 500 zł. Akcja trwała do 30 listopada.
Dyrektor Kreatywna Patrycja Ciechocka - Szumichora zdecydowała się opowiedzieć o pracy projektanta w jednym z odcinków podcastu Fashion Talks. Podcasty praktycznie dorównały już vlogom i transmisjom live, dlatego warto przemyśleć wprowadzenie ich do swojej komunikacji. Tutaj ważny jest jednak kreatywny pomysł, który pomoże się wybić na tle szerokiej społeczności podcasterów.
Prosty sposób na post “z życia” w trybie home-office. Można? Można!
Transmisja live Patrizia Aryton z propozycjami prezentów bożonarodzeniowych i mikołajkowych.
Dyrektor Kreatywna była gościem jednego z listopadowych odcinków podcastu Fashion Talks.
Post inspirujący z wizerunkiem Małgorzaty Kożuchowskiej.
Taranko
Listopad w Taranko stanął pod znakiem user generated content, sesji lifestylowych i akcji z okazji Black Week. Marka postanowiła obdarować użytkowników rabatem -20% na wybrane modele.
Post informujący o akcji na Black Weekend.
Przykład user generated content w komunikacji Taranko.
MEDICINE everyday therapy
Medicine w listopadzie skupiło się na akcjach promocyjnych i kreatywnych, angażujących treściach. Oprócz obniżki do - 40% z okazji Black Week marka wprowadziła rabat -30% na wszystko w sklepach stacjonarnych (kiedy było to możliwe). Motywem innej listopadowej akcji był piątek 13. Tego dnia wartość koszyków z produktami za min 200 zł została obniżona o 30%.
Cykl #KreatywnaNiedziela miał na celu zaangażowanie użytkowników do twórczego spędzenia czasu. Marka proponowała m.in. kolorowanki na bazie wzorów pochodzących z ubrań Medicine lub tworzenia kartek.
Medicine we współpracy z Chocolissimo, Muscat i wydawnictwem Znak zorganizowało konkurs, którego zadaniem było właśnie stworzenie kartki bożonarodzeniowej. Dzięki wspólnym działaniom wszystkie marki zyskują - te które zapraszają do współpracy i te, które je przyjmują. Rozgłos wśród odbiorców każdego z zainteresowanych i urozmaicona nagroda to bezwzględna wartość takich inicjatyw. Należy pamiętać jednak o tym, że konkursy tracą na wartości, jeśli są przeprowadzane zbyt często.
Jeden z listopadowych postów Medicine. Naszą uwagę zwrócił tu krótki, minimalistyczny i przyjemny w odbiorze tekst.
Prezentownik przygotowany przez Medicine. Propozycje gotowych upominków wyróżnionych z oferty marki to miły ukłon w stronę klientów, a przede wszystkim sprytny sposób na wyeksponowanie części oferty. Pomyśl o tym, jeżeli prowadzisz markę e-commerce - jeszcze zdążysz. ;)
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 279 | 786 | 1 | 250.3 | ||
2 | 160 | 448 | 0 | 142.4 | ||
3 | 193 | 359 | 9 | 123.2 | ||
4 | 120 | 185 | 37 | 85.45 | ||
5 | 240 | 183 | 21 | 80.55 | ||
6 | 185 | 23 | 90 | 74.55 | ||
7 | 90 | 4 | 96 | 68 | ||
8 | 738 | 28 | 8 | 50.5 | ||
9 | 59 | 126 | 7 | 45.3 | ||
10 | 521 | 9 | 13 | 36.9 | ||
11 | 471 | 27 | 6 | 35.55 | ||
12 | 168 | 13 | 23 | 27.05 | ||
13 | 183 | 19 | 14 | 23.95 | ||
14 | 164 | 2 | 21 | 22.45 | ||
15 | 209 | 19 | 8 | 21.35 | ||
16 | 261 | 18 | 3 | 20.4 | ||
17 | 270 | 10 | 5 | 19.75 | ||
18 | 227 | 7 | 9 | 19.3 | ||
19 | 220 | 6 | 8 | 18 | ||
20 | 236 | 10 | 4 | 17.4 |
Listopad konkursami stoi. :) Sami zobaczcie TOP 5 spośród 20 najbardziej angażujących postów:
Posty konkursowe RISK made in Warsaw. Marka regularnie organizuje tego typu inicjatywy, a następnie nagradza zwycięzców nazwanymi kreacjami.
NAOKO także poprosiło użytkowniczki o pomoc w wymyśleniu nazwy jednej ze swoich kurtek. Tutaj nagrodą był wybrany przez użytkownika produkt z najnowszej kolekcji.
Patrizia Aryton zadała użytkowniczkom pytanie konkursowe: “Za co lubicie markę Patrizia Aryton”.
Konkurs na kartkę świąteczną Medicine to ciekawy przykład kooperacji pomiędzy markami.
Risk jest marką, którą kochają kobiety w każdym wieku. Zdjęcia podesłały zakochane w riskowym stylu Julia i Anna Ludwika - mama i córka.
Posty tego typu zajmują sekundę, ale widać, że płyną prosto z serca i potrzeby podzielenia się czymś niezwykłym. Tutaj Risk postanowił zwrócić uwagę użytkowników z Warszawy. Spontaniczny post został przyjęty bardzo dobrze - ludzie chętnie dzielili się w komentarzach zdjęciami zachodu słońca w swoich zakątkach miasta.
Elementy świadomie zrezygnowały z udziału w Black Week. Alternatywą, jaką zaproponowały Relove online, która polega na odesłaniu nienoszonych ubrań w zamian za kod rabatowy.
Blogerka i założycielka marki MLE - Kasia Tusk, zauważyła, że na stronie Zara Home pojawiło się zrobione przez nią zdjęcie. Marka bezprawnie wykorzystała zdjęcie pochodzące z jednego z wpisów na www.makelifeeasier.pl. Po kontakcie z prawnikami i ustaleniu wysokości odszkodowania, o które mogłaby się ubiegać, Kasia skontaktowała się z przedstawicielami ZARY i zaproponowała rozwiązanie. Marka zgodnie z jej propozycją wspomogła finansowo dwie dziewczynki.
Zarówno marka, jak i influencerka zachowały się profesjonalnie i bez zbędnych emocji rozstrzygnęły sprawę. Na plus jest bardzo szybka reakcja ZARY.x. Nie usprawiedliwia to jednak sytuacji, która nie powinna mieć miejsca.
W ostatnim czasie problem wykorzystywania zdjęć bez zgody autora nagłośniło wydarzenie między MISBHV i azjatycką fotografką (więcej tutaj). Niestety jak widzimy nawet ogromne koncerny modowe dopuszczają się błędów związanych z brakiem respektowania praw autorskich.
Marka NAOKO po raz kolejny wsparła bezdomnego psiaka.
Podsumowanie
Listopad to miesiąc kluczowy dla całej branży e-commerce ze względu na Black Friday otwierający gorący, przedświąteczny okres. W 2020, wzorem poprzednich lat, polskie marki wyjątkowo mocno zaangażowały się w cykl akcji promocyjnych obniżając koszyki kupujących nawet o kilkadziesiąt procent. Efekty działań sprzedażowych? Krótkim podsumowaniem i przemyśleniami na ten temat dzieli się Mateusz, CEO Niebieskiego Lisa:
Z perspektywy sprzedaży online listopad miał dwa oblicza. Analizując wyniki działań performance dla szerokiego wachlarza klientów z branży fashion początek miesiąca zawodził względem oczekiwań na bazie np. zeszłego roku. Obserwacje te potwierdziły później analizy wydatków na konsumpcję z użyciem kart płatniczych, które publikowały na koniec listopada niektóre banki (m.in. Pekao). Pod tym kątem zarówno październik jak i listopad mocno odstawały od poziomów z zeszłego roku. Ostatnie dni miesiąca przyniosły natomiast ogromny skok wyników. Black Weekend skumulował w tym roku zarówno wydatki odkładane z tytułu pandemicznych obaw jak i zwiększył dodatkowo presję na poszukiwanie odzieży w okazyjnej cenie. Wyniki sprzedaży w ciągu tych kilku dni w wypadkach wielu naszych klientów wyśrubowały nowe rekordy. Trudno jednak ocenić czy jest to sygnał trwałego ożywienia w konsumpcji, czy jedynie efekt skumulowanych i odkładanych zakupów.
Na tę chwilę trudno odpowiedzieć sobie na to pytanie. Warto w tym miejscu zaznaczyć jednak, że - w opozycji do szaleństw Black Weekowych promocji - rośnie liczba marek, które świadomie i głośno mówią o rezygnacji z udziału w inicjatywie ze względu na promowanie odpowiedzialnej mody, transparentność z jaką działają i klarowność cen.
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief