Czy w komunikacji marek modowych obraz jest ważniejszy niż słowo? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym najnowszym rankingu Fashion_PL.
Czy w komunikacji marek modowych obraz jest ważniejszy niż słowo? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym najnowszym rankingu Fashion_PL.
W branży modowej króluje obraz. Fotografia modowa to potężny przemysł, który łączy specjalistów w wielu obszarach - fotografowie, styliści, projektanci, makijażyści, scenografowie. Marki wydają gigantyczne kwoty na profesjonalne i niebanalne zdjęcia. Ale w komunikacji w mediach społecznościowych każde słowo ma znaczenie takie samo jak akcesoria dla kompletnej stylizacji. W zależności od tego czy trafnie ubierzemy w słowa myśl przewodnią możemy umocnić własną pozycję na rynku, albo ją osłabić. Która marka świetnie poradziła sobie z wyzwaniami komunikacyjnymi, a która znalazła się w ogniu krytyki? Szczegóły poniżej.
W maju:
Największy skok w górę zanotowała marka Laurella (o 24 pozycje)
1. NAOKO 53 posty |
Wskaźnik zaangażowania 31.7 Ukryj szczegóły ↑ |
2. Patrizia Aryton 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 22.6 Pokaż szczegóły ↓ |
3. RISK made in warsaw 66 postów |
Wskaźnik zaangażowania 22.3 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Stone Skirts⬆ 4 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 14.5 Pokaż szczegóły ↓ |
5. Taranko⬆ 2 65 posty |
Wskaźnik zaangażowania 14.4 Pokaż szczegóły ↓ |
6. TATUUM⬆ 3 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.1 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Laurella⬆ 24 5 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.7 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Solar Company S.A.⬇ 3 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.1 Pokaż szczegóły ↓ |
9. MOLTON⬇ 5 16 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.5 Pokaż szczegóły ↓ |
10. La Mania⬆ 7 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 9.1 Pokaż szczegóły ↓ |
11. Robert Kupisz 34 posty |
Wskaźnik zaangażowania 8.2 Pokaż szczegóły ↓ |
12. MEDICINE everyday therapy⬇ 6 33 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.7 Pokaż szczegóły ↓ |
13. Bialcon⬆ 3 20 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.5 Pokaż szczegóły ↓ |
14. moodo⬇ 2 53 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.5 Pokaż szczegóły ↓ |
15. By Insomnia⬆ 3 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 7.2 Pokaż szczegóły ↓ |
16. Rêves⬇ 3 22 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.9 Pokaż szczegóły ↓ |
17. Tomasz Ossoliński⬇ 7 7 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.9 Pokaż szczegóły ↓ |
18. Makalu⬇ 3 37 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.6 Pokaż szczegóły ↓ |
19. KOKOworld⬇ 5 48 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.5 Pokaż szczegóły ↓ |
20. THE ODDER SIDEnowa pozycja 21 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.1 Pokaż szczegóły ↓ |
21. Elementy⬆ 4 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.7 Pokaż szczegóły ↓ |
22. Bäckerei Bytom⬇ 3 17 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.6 Pokaż szczegóły ↓ |
23. TOVA⬇ 2 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 3.6 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Just Paul 26 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.2 Pokaż szczegóły ↓ |
25. gegonowa pozycja 12 postów |
Wskaźnik zaangażowania 3.0 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
NAOKO
W NAOKO rozpoczęły się wakacje! W maju miała miejsce premiera najnowszej kolekcji marki - Vagabonding, inspirowanej ognistymi klimatami Hiszpanii. Główny przekaz NAOKO skierowało do kobiet stęsknionych lata - poszukiwaczek przygód i miłośniczek podróży. Przegląd kolekcji pojawił się również na łamach magazynu internetowego F5.
Kolekcja Vagabonding skupiona jest wokół podróży. Nieprzypadkowo - Vagabond w tłumaczeniu z języka angielskiego znaczy włóczęga czy też wędrowny.
W maju NAOKO przekroczyło próg 150 tysięcy obserwujących na Facebooku i 100 tysięcy followersów na Instagramie. Z tej okazji na użytkowników czekało mnóstwo niespodzianek m.in. bony na zakupy o wartości 150 zł dla autorek dziesięciu najciekawszych pomysłów na miejsce dla sesji zdjęciowej.
Z okazji Dnia Matki NAOKO zorganizowało konkurs. Autorek trzech najciekawszych odpowiedzi na pytanie “Gdzie zabrałabyś swoją mamę na wakacje marzeń? Dlaczego tam?” marka nagrodziła sukienkami. Dodatkowo, do każdego zamówienia złożonego w maju klientki dostawały w prezencie mandarynkowe masełko do ust od Dr Skin Clinic. Tego rodzaju crossowe współprace obserwujemy wśród polskich marek coraz częściej. I nic dziwnego - to dobry sposób na promocję brandu wśród nowych grup odbiorców!
Marka zaczęła aktywnie korzystać z TikToka tworząc krótkie i zabawne filmiki, demonstrując różnorodne sposoby na stylizacje z wybranymi pozycjami ze sklepu.
NAOKO aktywnie angażowało się w działania charytatywne i społeczne. W ramach akcji #ratujmypszczoly do każdego zamówienia kreacji z kolekcji Vagabonding klientka dostawała w gratisie zestaw nasion roślin miododajnych. W ten sposób marka zachęcała do siania łąk kwietnych, tworzących środowisko przyjazne owadom.
NAOKO przekazało 17 000 zł na rzecz fundacji Kosmos dla dziewczynek.
Na swoim blogu NAOKO opublikowało podsumowanie drugiej edycji akcji Plant a Tree. W 2021 roku udało się osiągnąć rekordowy wynik - 40000 sadzonek.
Patrizia Aryton
Niejednokrotnie wspominaliśmy o zaletach transmisji na żywo, które rozwinęły się bardzo mocno w obliczu pandemii. Użytkownicy uczestniczą w rozmowie o produkcie, widzą wszystkie jego cechy dużo lepiej niż na sesji zdjęciowej, szybko i sprawnie otrzymują odpowiedzi na swoje pytania. Są w stanie wysoko ocenić wartość produktu: rzeczywistą, która zależy bezpośrednio od jego jakości oraz symboliczną, ponieważ jego posiadanie pozwala poczuć się częścią większej społeczności.
Patrizia Aryton przoduje w wykorzystaniu modowych live’ów. Charyzmatyczne prowadzące i ciekawe treści najmocniej przyciągają uwagę odbiorców. Uwagę zwraca fakt, że tu promocja produktu jest (tylko i aż) tłem dla wartościowych treści oraz formatów wzmacniających ekspercki wizerunek marki. Biorąc pod uwagę możliwość oglądania transmisji nie mając założonego konta na Facebooku cykle Patrizii Aryton Budowanie stylu oraz Zestawy stylistki są strzałem w dziesiątkę.
Patrizia Aryton zorganizowała cykl rozmów “Kobiety, które inspirują…” z bohaterkami kampanii “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą”.
Z okazji Dnia Matki do każdego zakupu powyżej 500 zł klientki otrzymywały upominek-niespodziankę
RISK made in Warsaw
W maju RISK made in Warsaw próbował wyjść z kryzysu wizerunkowego po tym jak na początku miesiąca w sieci pojawiły się anonimowe skargi byłych pracowników opowiadających o nadużyciach ze strony marki. Szczegółowo sytuację opisywaliśmy tutaj. W pierwszych dniach marka w żaden sposób nie odniosła się do krytyki, ale kontynuowała publikowanie postów zachęcających do zakupu. Wybrana strategia okazała się nieskuteczna.
Pod koniec maja kolejna fala negatywnych komentarzy ponownie zalała profil marki. Tym razem chodziło o nieprzestrzeganie praw klientów indywidualnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta. Wystąpiły znaczne opóźnienia w zwrocie pieniędzy na zakupy, dokonane jeszcze w kwietniu. Klientki nie dostali żadnej odpowiedzi na wysłane do firmy wiadomości prywatne lub maile w tej sprawie. Publicznie RISK tłumaczył się “pracą nad nowym systemem zwrotów, który pozwoli wyeliminować całkowicie takie sytuacje”.
W maju na profilu marki w Facebooku pojawiły się dwa posty za pomocą których RISK made in Warsaw próbował ocieplić własny wizerunek. Niestety obydwa spotkały się z negatywnym odzewem ze strony internautów. Użytkownicy nadal nie doczekali się przeprosin, a na wszystkie komentarze odnośnie zaistniałej sytuacji marka odpowiadała wklejaniem standardowego oświadczenia.
Oficjalne oświadczenie RISK made in Warsaw w sprawie dot. nadużyć pracowniczych.
Post w którym marka przedstawia backstage wspólnej z sesji zdjęciowej dla onkologicznej Fundacji Stacja Czułość.
Post w którym marka wspiera Janę Shostak. Polsko-białoruską aktywistkę skrytykowali w sieci za pojawienie się na konferencji prasowej pod ambasadą Białorusi w Warszawie bez stanika.
Zaproszenie na wystawę Pawła Żukowskiego, z którym RISK made in Warsaw współpracuje od dawna.
Taranko
Taranko w swojej komunikacji mocno stawia na influencer marketing. Z jego pomocą marka popularyzuje hashtag #dziewczynataranko. Robi to głównie w celu aktywizacji swoich odbiorców i pozyskiwaniu user generated content. Taranko regularnie publikuje zdjęcia ambasadorek marki w autorskich stylizacjach. Są to naturalne lifestylowe treści, które opowiadają historie i pokazują prawdziwe emocje.
Premiera pierwszej majowej kolekcji Weekend Dreamer miała miejsce wraz z początkiem miesiąca. W połowie swój start miała natomiast kolekcja Limited Edition.
Taranko wykorzystało Tiktoka do promocji swojej najnowszej kolekcji Casual Twist.
Post z życzeniami z okazji Dnia Matki z udziałem influencerki Gosi Bednarczuk.
Stone Skirts
Koniec wiosny w branży modowej kojarzy się m.in. z początkiem wyprzedaży międzysezonowej. Komunikacja Stone Skirts w maju była nastawiona na skuteczne sprzedawanie słowem. Marka skupiła się na budowaniu zaangażowania, które skutkowałoby wzrostem przychodów. Najczęściej dyskusje w treści postów odnosiły się do emocji użytkowników - marka pytała ulubione stylizacje czy opinie odnośnie nowości, które na bieżąco pojawiały się w sklepie.
Z ciekawostek wizerunkowych - na blogu marki pojawił się wpis o zbiórce Tenerife Horse Rescue na rzecz Sanktuarium dla koni i innych zwierząt na Teneryfie.
Marka Stone Skirts korzysta z bardzo prostego sposóbu na zwiększenie zaangażowania - proponują klientkom rabat w zamian za serduszko w komentarzach. Kuszące, prawda? Warto natomiast zachować zdrowy umiar w tego typu akcjach - komentarz opublikowany tylko i wyłącznie w celu zdobycia dodatkowego rabatu raczej nie zbuduje silnej więzi na linii brand = użytkownik i nie uczyni z tego pierwszego lojalnego, powracającego klienta.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 692 | 471 | 12 | 183.6 | ||
2 | 82 | 319 | 5 | 101.35 | ||
3 | 167 | 88 | 79 | 86.1 | ||
4 | 200 | 232 | 5 | 82.85 | ||
5 | 196 | 227 | 7 | 82.35 | ||
6 | 70 | 173 | 1 | 56.05 | ||
7 | 123 | 143 | 4 | 51.65 | ||
8 | 116 | 118 | 1 | 41.85 | ||
9 | 110 | 93 | 7 | 37.95 | ||
10 | 171 | 66 | 8 | 33.55 | ||
11 | 125 | 6 | 35 | 30.8 | ||
12 | 113 | 13 | 29 | 28.4 | ||
13 | 51 | 83 | 1 | 28.1 | ||
14 | 281 | 20 | 10 | 26.55 | ||
15 | 45 | 75 | 2 | 26.05 | ||
16 | 260 | 20 | 9 | 24.85 | ||
17 | 57 | 54 | 8 | 24.25 | ||
18 | 312 | 11 | 7 | 23.45 | ||
19 | 227 | 25 | 7 | 23.4 | ||
20 | 223 | 6 | 7 | 17.5 |
Pierwszą oraz czwartą pozycję w rankingu zajęły konkursowe posty NAOKO, w których marka zaproponowała aby użytkowniczki same wymyśliły nazwę dla poszczególnych stylizacji. W ten sposób powstały m.in. Birdy czy Gypsy Moon.
Na drugim miejscu RISK made in Warsaw - również z konkursem na nazwę marki.
Na piątym miejscu - LIVE La Mania z prezentacją najnowszej kolekcji. Gościem specjalnym była Natalią Siwiec. W naszej opinii ta transmisja miała duży potencjał, jednak w trakcie pojawiały się liczne problemy techniczne. Dodatkowo użytkownicy zwracali uwagę, że modelka jest bardziej zainteresowana własnym odbiciem w lustrze niż przedstawieniem stylizacji.
Konkursowy post marki Laurella znalazł się na trzecim miejscu w naszym rankingu TOP5. Przypominamy - warunkowanie udziału w konkursie na Facebooku tym, że użytkownik ma polubić stronę, oznaczyć znajomych czy udostępnić post jest niezgodne z regulaminem FB i łamie polskie prawo. Zachęcamy do stosowania uczciwych praktyk - niewinna zabawa może okazać się bardzo kosztowna! ;)
Z okazji Dnia Matki Apart zaprosił użytkowników do udziału w konkursie “BYĆ JAK MAMA”. Marka zachęciła do publikowania modowych zdjęć lub materiałów wideo, a główną inspiracją miały służyć stylizacje mam sprzed lat. Akcja została wypromowana w sieci również przez współpracujące z brandem influencerki - na zdjęciach Karolina Maras oraz jej mama. :)
Marka Vistula po raz kolejny została oficjalnym partnerem PZPN i pokazała jak wyglądają garnitury polskiej reprezentacji.
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Kategorie: Analityka, FB Ads, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief