Ogólnopolski Strajk Kobiet - pod znakiem tego wydarzenia, a przede wszystkim związanej z nim reakcji kobiet ukazująca ich siłę i - powiedzmy to delikatnie - silne zdenerwowanie, upłynął październik. Jaką, w obliczu ogólnokrajowych i dziejących się niespotykaną od wielu lat skalę protestów, postawę postanowiły przyjąć marki z branży fashion? Zdradzimy tylko, że ostatnie zdarzenia miały wpływ również na wyniki naszego rankingu. Czytajcie!
Miejsce marki w rankingu zależy od wskaźnika zaangażowania. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie interakcji przy postach publikowanych przez markę na FB z uwzględnieniem różnej siły ich oddziaływania (udostępnienia, komentarze, reakcje). W obliczeniach brana jest pod uwagę również częstotliwość publikowania i wielkość bazy fanów - jeśli dwie strony mają podobny sumaryczny wynik zaangażowania, to w naszej opinii lepiej angażuje ta, która opublikowała mniej postów lub posiada mniejszą bazę fanów. Do obliczania wskaźnika wykorzystujemy aplikację feedbeat.co
Ranking obejmuje polskie monobrandy modowe z kategorii damska odzież casual i smart casual z pominięciem marek obuwniczych. W przyszłości planujemy realizację osobnych rankingów dla mody męskiej, jak również dla marek obuwniczych. Nie bierzemy pod uwagę w rankingu multibrandów, marketplace'ów oraz marek zagranicznych. Jeśli Twoim zdaniem brakuje w rankingu jakiejś marki - napisz do nas z propozycją.
Największy skok w górę zanotowały ex aequo marki KOKOworld i Elementy (o 13 pozycji).
1. RISK made in warsaw 142 posty |
Wskaźnik zaangażowania 73.5 Ukryj szczegóły ↑ |
2. NAOKO 52 posty |
Wskaźnik zaangażowania 38.9 Pokaż szczegóły ↓ |
3. MEDICINE everyday therapy⬆ 3 30 postów |
Wskaźnik zaangażowania 34.9 Pokaż szczegóły ↓ |
4. Patrizia Aryton⬆ 1 29 postów |
Wskaźnik zaangażowania 27.6 Pokaż szczegóły ↓ |
5. sugarfreenowa pozycja 86 postów |
Wskaźnik zaangażowania 17.1 Pokaż szczegóły ↓ |
6. KOKOworld⬆ 13 40 postów |
Wskaźnik zaangażowania 16.8 Pokaż szczegóły ↓ |
7. Taranko⬇ 3 73 posty |
Wskaźnik zaangażowania 14.9 Pokaż szczegóły ↓ |
8. Laurellanowa pozycja 26 postów |
Wskaźnik zaangażowania 14.6 Pokaż szczegóły ↓ |
9. Solar Company S.A.⬆ 4 24 posty |
Wskaźnik zaangażowania 13.9 Pokaż szczegóły ↓ |
10. Elementy⬆ 13 36 postów |
Wskaźnik zaangażowania 12.9 Pokaż szczegóły ↓ |
11. Tomasz Ossoliński⬇ 1 9 postów |
Wskaźnik zaangażowania 11.9 Pokaż szczegóły ↓ |
12. JERRY SHEPHERD⬇ 3 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 11.9 Pokaż szczegóły ↓ |
13. paprocki&brzozowski⬆ 7 7 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.7 Pokaż szczegóły ↓ |
14. Bialcon⬇ 6 90 postów |
Wskaźnik zaangażowania 10.3 Pokaż szczegóły ↓ |
15. By Insomnia⬇ 3 32 posty |
Wskaźnik zaangażowania 9.7 Pokaż szczegóły ↓ |
16. MOLTON⬇ 2 11 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.6 Pokaż szczegóły ↓ |
17. moodo⬇ 1 51 postów |
Wskaźnik zaangażowania 9.5 Pokaż szczegóły ↓ |
18. TATUUM⬇ 11 8 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.4 Pokaż szczegóły ↓ |
19. Robert Kupisz⬇ 1 31 postów |
Wskaźnik zaangażowania 8.3 Pokaż szczegóły ↓ |
20. MLEnowa pozycja 10 postów |
Wskaźnik zaangażowania 7.1 Pokaż szczegóły ↓ |
21. BIZUU 39 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.4 Pokaż szczegóły ↓ |
22. TOVA⬇ 7 13 postów |
Wskaźnik zaangażowania 6.0 Pokaż szczegóły ↓ |
23. Nifenowa pozycja 25 posty |
Wskaźnik zaangażowania 5.2 Pokaż szczegóły ↓ |
24. Benedict Harper⬆ 1 15 posty |
Wskaźnik zaangażowania 4.3 Pokaż szczegóły ↓ |
25. Makalunowa pozycja 38 postów |
Wskaźnik zaangażowania 4.1 Pokaż szczegóły ↓ |
Poczekalnia:
RISK made in warsaw regularnie udowadnia, że czynnie wspiera wyznawane przez siebie wartości. Tolerancja, niezależność i równouprawnienie są dla marki niezwykle ważne, dlatego w październiku szczególnie mocno mogliśmy obserwować wiele aktywistycznych działań. Wydarzeniem, które zdominowało komunikację był Ogólnopolski Strajk Kobiet. Na stronie FB RISK umieścił wiele zdjęć i treści motywujących kobiety do działania i jednoczenia się w imię wspólnej sprawy. Wziął też udział w inicjatywie “Nie idziemy do roboty”, która została zainspirowana protestem Islandek z 1975 roku i miała prowadzić do zatrzymania funkcjonowania państwa oraz pokazać, jak ważna jest rola kobiet.
Do sklepu wrócił popularny w ubiegłych miesiącach odświeżony print Egona Shiele. Kontrowersyjne ukazanie kobiecości idealnie wpasowało się w obecny moment także w komunikacji na FB.
Październik w Risku obfitował w akcje rabatowe. Marka przeprowadziła m.in promocję z okazji halloween o nazwie WITCH PLEASE oraz świętowała 9 urodziny obniżając ceny o 50 zł.
Marka przeprowadziła transmisję live, podczas której Paweł Zasim, członek zespołu, opowiedział o nowościach z serii “Jak to się robi”. Dobrym zabiegiem sprzedażowym było udostępnienie uczestnikom dedykowanego kodu rabatowego na całą kolekcję.
Ciekawym ruchem było wprowadzenie do sprzedaży wykroju spódnicy wraz ze szczegółową instrukcją szycia. Moda na less waste? RISK po raz kolejny bardzo szybko odpowiedział na popularne trendy (a może nawet właśnie wykreował jeden z nich?).
Zaskoczeniem było poszukiwanie projektanta mody męskiej, który chciałby rozpocząć współpracę z Riskiem. Marka planuje premierę swojej pierwszej kolekcji dla mężczyzn na 2021 rok.
28.10 Risk nie otworzył sklepu. W ten sposób marka solidaryzowała się z kobietami walczącymi o swoje prawa. Akcja “Nie idziemy do roboty” była jednym z wielu etapów Ogólnopolskiego Strajku Kobiet.
Typowy dla marki format konkursu, jednak w innym wydaniu. Tym razem RISK made in warsaw zorganizował konkurs z okazji swoich urodzin, z trzema nagrodami. Pytanie konkursowe brzmiało: Jaka najfajniejsza rzecz przydarzyła Ci się w Risku?
Marka z okazji urodzin wprowadziła do sprzedaży wykrój jednego ze swoich modeli spódnicy.
Naoko
Marka utrzymała całość komunikacji w bardzo spójnej estetyce, idealnie pasującej do najnowszej jesienno-zimowej kolekcji. Regularnie stosowaną praktyką było publikowanie materiałów od zadowolonych klientek oraz influencerek. Marka opublikowała również zdjęcie ze studia Dzień Dobry TVN, w którym dziennikarka Barbara Pasek prezentowała się w kreacji NAOKO.
Marka również wsparła Ogólnopolski Strajk Kobiet publikując zdjęcia z transparentami oraz biorąc udział w protestach. Użytkowniczki niewątpliwie doceniły ten gest w komentarzach.
Pod koniec października NAOKO w ramach akcji “PLANT A TREE” zasadziło pierwszych 400 sadzonek drzew. Każdy sprzedany produkt z kolekcji jesień/zima = 1 zasadzone drzewo. Dzięki tej akcji marka przyczynia się do walki z kryzysem klimatycznym, jednocześnie zachęca osoby zainteresowane tematem do zakupu.
Post “z życia” opublikowany przez markę w październiku. Zdjęcie pokazuje proces tworzenia filmu o tym, jak powstają projekty NAOKO - tego rodzaju treści skutecznie skracają dystans na linii marka - klient, wzmacniają zaufanie i pomagają w budowaniu pożądanego wizerunku.
Zdjęcie Barbary Pasek, która wystąpiła w Dzień Dobry TVN ubrana w sukienkę NAOKO.
W ramach inicjatywy PLANT A TREE zespół NAOKO zasadził 400 drzew. Akcja była relacjonowana w mediach społecznościowych - poza widocznym wyżej postem marka opublikowała obszerne stories na instagramowym profilu.
Post NAOKO z galerią zdjęć od zadowolonych klientek
MEDICINE everyday therapy
W październiku marka świętowała swoje 7 urodziny. Wokół tego wydarzenia zorganizowała akcję rabatową oraz konkurs dla fanów.
MEDICINE jako jedna z pierwszych “sieciówkowych” marek okazała wsparcie Strajku Kobiet m.in na swoich stories. Post, który opublikowała na stronie FB okazał się najbardziej angażującym w październiku spośród wszystkich analizowanych przez nas marek. To głównie dzięki niemu marka zajęła III miejsce w rankingu.
Na początku miesiąca MEDICINE wytypowało fundację eFkropka, na której konto ma zostać przeznaczony dochód ze sprzedaży kolekcji Doroty Masłowskiej i Macieja Chorążego. Celem kontrowersyjnej akcji było zwrócenie uwagi na problem chorób psychicznych (pisaliśmy o niej w sierpniowym Fashion_PL).
Rabatowa akcja urodzinowa MEDICINE. Użytkownicy po wpisaniu dedykowanego kodu otrzymywali -30% na zakupy powyżej 200 zł.
Post zachęcający do udziału w konkursie, który marka zorganizowała z okazji 7 urodzin.
Oświadczenie, w którym MEDICINE poinformowało o przekazaniu dochodu ze sprzedaży kolekcji Doroty Masłowskiej i Macieja Chorążego na Fundację eFkropka.
Patrizia Aryton
Nero, nowa kolekcja wieczorowa Patrizia Aryton, zachwyciła użytkowniczki odważną cekinową formą. Dyrektor Kreatywna opowiedziała o niej m.in podczas transmisji na żywo.
W drugiej połowie października marka opublikowała efekty sesji zdjęciowej z laureatką konkursu ‘Metamorfoza”, o którym pisaliśmy we wrześniowym rankingu. Kolejnym ciekawym działaniem był wywiad z jedną z bohaterek kampanii “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą.”
Patrizia Aryton to już trzecia marka obchodząca urodziny w październiku. Z tej okazji marka postawiła na akcję promocyjną na całą kolekcję jesień/zima, a do wybranych produktów dołączała autorski album.
Grupa “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą” przez cały miesiąc skutecznie angażowała użytkowniczki. Kobiety chętnie dzieliły się zdjęciami swoich stylizacji lub prosiły o pomoc w wyborze np. koloru sukienki.
Post informujący o kolejnej edycji kampanii “Jesteś idealna, kiedy jesteś sobą”. Marka poszukuje kolejnych wyjątkowych i inspirujących kobiet.
Sugarfree
Komunikacja Sugarfree to przede wszystkim zdjęcia z sesji i fotografie (niezwiązane z kreacjami marki), które zdobyły dużą popularność na Instagramie. W tym miesiącu wyróżniał się post przedstawiający proces tworzenia nowej kolekcji Homewear.
W ostatnim czasie Sugarfree stawiało na regularną współpracę z influencerkami-celebrytkami. W październiku marka przeprowadziła kilka akcji promocyjnych, obejmujących m.in. kolekcję Sandry Kubickiej. Promowała również nową linię stworzoną przy współpracy z Wiktorią Gąsiewską. Odważną, ale otwierającą bez wątpienia ogromne potencjały sprzedażowe, była decyzja o oferowaniu wybranych sukienek z ich wspólnej kolekcji w popularnym dyskoncie. Pozostaje pytanie o długoterminowe oddziaływanie takich działań na pozycjonowanie marki.
Post “z życia”, na którym sugarfree pokazało przygotowania do nowej kolekcji.
Post informujący o nowej kolekcji Sugarfree x Wiktoria Gąsiewska.
Jeden z wielu postów z “Instagramowym” zdjęciem, który jednocześnie przypomina o trwającej promocji.
Post | Rea. | Kom. | Udo. | Score | ||
1 | 6470 | 184 | 86 | 430.8 | ||
2 | 799 | 15 | 307 | 243.6 | ||
3 | 2338 | 99 | 21 | 157.05 | ||
4 | 1994 | 57 | 60 | 155.1 | ||
5 | 1954 | 78 | 51 | 153.35 | ||
6 | 2295 | 31 | 25 | 140.1 | ||
7 | 1258 | 161 | 32 | 131.8 | ||
8 | 2345 | 10 | 7 | 124.8 | ||
9 | 1572 | 31 | 3 | 89.45 | ||
10 | 1349 | 14 | 6 | 75.45 | ||
11 | 919 | 39 | 24 | 72.75 | ||
12 | 872 | 60 | 14 | 70 | ||
13 | 1001 | 26 | 4 | 60.15 | ||
14 | 904 | 28 | 6 | 57.5 | ||
15 | 427 | 56 | 16 | 48.55 | ||
16 | 357 | 13 | 23 | 36.7 | ||
17 | 572 | 7 | 9 | 36.55 | ||
18 | 154 | 83 | 5 | 35.85 | ||
19 | 627 | 0 | 6 | 35.15 | ||
20 | 76 | 98 | 3 | 35.15 |
Poniżej znajdziecie 5 spośród TOP 20 najbardziej angażujących postów. Aż 4 z nich nawiązują do Strajku Kobiet.
W wypadku tego posta mamy do czynienia z dość celnym komentarzem dotyczącym otaczającej rzeczywistości. Warto jednak przemyśleć publikację zdjęcia / grafiki całkowicie oderwanej od dotychczasowej komunikacji marki - czy jest sens angażować fanów w treści, które nie przekazują żadnego wyróżnika związanego z marką i mogłyby zostać opublikowane na dowolnej stronie na Facebooku?
Ciekawa koncepcja MEDICINE. Cykl #tapetymedicine, w którym marka bezpłatnie udostępnia tematyczne grafiki i zachęca do ustawienia na tapecie telefonu. W ten prosty sposób marka komunikuje sympatię i bliskość sztuki, typową dla innych działań wizerunkowych i sprzedażowych.
Risk made in warsaw wykorzystał komentarze zadowolonych klientek. To świetna metoda, aby zachęcić kolejne użytkowniczki do zakupu.
W październiku mieliśmy okazję być świadkami kolejnego kryzysu wizerunkowego jednej z Polskich marek, MISBHV. Do sprzedaży trafiły produkty ze zdjęciem autorstwa Szanghajskiej fotografki o pseudonimie Hqeivy, na których wykorzystanie marka nie miała zgody. Hqeivy opublikowała post na swoim Instagramie z wyjaśnieniem całej sytuacji i zrzutami wiadomości z MISHBHV, w których zaproponowano jej zakupy o równowartości 2000 € w zamian za prawa autorskie do zdjęcia. Marka jako powód “zamieszania” podała projektanta, który już dla nich nie pracuje. Dyrektor kreatywny pod jednym z postów opisujących sytuację odparł atak twierdząc, że mają ogromne trudności z nawiązaniem kontaktu z fotografką, która ich zdaniem chciała “wybić się” na popularności MISBHV i z tego powodu unikała tematu ugody. Kolekcja z pracami autorstwa Hqeivy została usunięta ze strony www.
Post Elementy z wizerunkiem Pani Stefanii (mamy jednej z klientek), która własnoręcznie wykonuje jeden z modeli czapki. Na plus działa tu historia, którą marka zbudowała wokół produktu. To właśnie ona w większości przypadków wpłynie na decyzję zakupową klientek.
Spodziewaliśmy się, że październik będzie czasem promowania nowych kolekcji i stopniowego przygotowania do listopadowego szczytu sprzedażowego. Ogólnopolski Strajk Kobiet okazał się gamechangerem, który wpłynął na wszystkie kategorie życia społecznego w Polsce, wzbudzając ogromne emocje i zaangażowanie, zarówno offline jak i online.
Analizowane przez nas marki modowe, których głównymi odbiorcami są kobiety w sposób oczywisty zaangażowały się w te wydarzenia zarówno w komunikacji, jak i realnych działaniach. Zdecydowanie przeważała postawa wyrażająca poparcie dla strajku. Żadna z analizowanych marek nie opowiedziała się przeciw, a znaczna mniejszość pozostała neutralna.
Przeważały zdjęcia “z życia” z transparentami i grafiki z motywem błyskawicy. Oprócz oczywistego sprzeciwu wobec decyzji TK, marki przemawiały do kobiet językiem pełnym wsparcia, motywacji i nadziei. Spotkało się to z ogromną aprobatą wśród komentujących.
Jakby znaczących wydarzeń było mało, październik kończył się w atmosferze pogodzenia z myślą o nadchodzącym lockdownie 2.0.
Bez dwóch zdań czeka nas w branży fashion bardzo gorący koniec roku. Można spodziewać się, że centrum wydarzeń znów stanie się świat online, a w szczególności social media.
Kategorie: Analityka, FB Ads, Komunikacja marki
Pora przejść do działania?
Wyślij nam brief